یکشنبه 8 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ابراز "نگرانی شديد" غرب از تصميم ايران برای ساخت ۱۰ مرکز جديد غنی‌سازی، راديو فردا

ساعاتی پس از اعلام ايران مبنی بر تصويب طرح ساخت و طراحی ۱۰ مرکز جديد غنی سازی اورانيوم در اين کشور، آمريکا، آلمان و بريتانيا با ابراز نگرانی شديد از اين اقدام تهران اعلام کردند که چنين تصميمی نقض جدی دوباره قطعنامه های شورای امنيت خواهد بود.

رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد آمريکا، در واکنش به تصميم ايران گفت: «اگر اين خبر درست باشد، اين نقض جدی مجدد تعهدات روشن ايران در قبال قطعنامه های سه گانه شورای امنيت سازمان ملل است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای گيبس در بيانيه خود افزوده است: «چنين اقدامی نمونه ديگری است از اينکه ايران راه انزوا را برگزيده است.»

سخنگوی کاخ سفيد بار ديگر تاکيد که «زمان برای ايران در زمينه پاسخگويی به نگرانی های فزاينده جامعه بين المللی در باره برنامه اتمی اش در حال سپری شدن است.»

دولت جمهوری اسلامی ايران روز يکشنبه در مصوبه ای سازمان انرژی اتمی اين کشور را «مکلف» کرد که تا دو ماه آينده نسبت به آغاز احداث پنج سايت جديد غنی سازی اورانيوم و همچنين طراحی پنج سايت ديگر در مقياس تاسيسات هسته ای نطنز اقدام کند.

علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، در اين زمينه گفته است: «ساخت ۱۰ سايت جديد غنی ‌سازی پاسخی محکم به حرکت ناپسند ۱+۵ است.»

در واکنشی ديگر، بريتانيا که همراه با روسيه، چين، فرانسه، آمريکا و آلمان از اعضای گروه پنج به علاوه يک است از برنامه ايران برای ساخت اين تاسيسات به عنوان يک «موضوع جدی نگران کننده» ياد کرده است که به گفته لندن، ناقض قطعنامه های شورای امنيت است.

يک سخنگوی وزارت امور خارجه بريتانيا در بيانيه ای گفته است: «گزارش هايی مبنی بر اينکه ايران ساخت تاسيسات غنی سازی بيشتری را مورد بررسی قرار می دهد يک موضوع جدی نگران کننده است. اين اقدام، ناقض قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل است.»

وی که نامش فاش نشده، افزوده است: «ما نيازمند آن هستيم تا پاسخ خود را در همراهی با آژانس بين المللی انرژی اتمی و ديگران مورد بررسی قرار دهيم.»

اين سخنگو اظهار داشت: «همچنان که ما بارها گفته ايم، آژانس نيز به روشنی اعلام کرده است که حقوق ايران ناديده گرفته نخواهد شد ولی اين کشور بايد به تعهدات خود در قبال جامعه بين المللی عمل کند.»

کشورهای گروه پنج به علاوه يک از ايران خواسته اند که برای راستی آزمايی فعاليت های هسته ای خود با بازرسان آژانس همکاری کرده و غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در آورد.

علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس، روز جمعه در واکنش به تازه ترين قطعنامه شورای حکام در باره تاسيسات در دست ساخت فردو گفته است که ايران برای يک دقيقه هم غنی سازی اورانيوم را متوقف نمی کند.

شورای حکام آژانس روز ۲۷ نوامبر با صدور قطعنامه ای به اتفاق آراء، از تهران به دليل پنهانکاری در ساخت سايت «فردو» در نزديکی شهر قم شديدا انتقاد کرده بود.

در همين حال، آلمان نيز «نگرانی» خود را از مصوبه روز يکشنبه دولت ايران اعلام کرد و يک سخنگوی وزارت امور خارجه اين کشور از تهران خواست تا به «تعهدات خود در قبال جامعه بين المللی» عمل کند.

جمهوری اسلامی ايران می گويد که فعاليت های هسته ايش اهداف صلح آميز دارد ولی کشورهای غربی نگران هستند که ايران در پوشش اين برنامه در صدد ساخت سلاح اتمی باشد.

در حال حاضر ايران يک مرکز اتمی در نطنز دارد که در آن بيش از هشت هزار دستگاه غنی سازی اورانيوم درصد نصب شده است. تاسيسات فردو در نزديکی قم که ايران در ماه سپتامبر وجود آن را به آژانس اعلام کرد قرار است که در سال ۲۰۱۱ فعاليت خود را آغاز کند.

کارشناسان معتقدند که اعلام ايران برای ساخت و طراحی ۱۰ مرکز جديد اتمی به سال ها زمان نياز دارد و از سوی ديگر، تهران کيک زرد لازم برای غنی سازی در تاسيسات فعلی خود را هم ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016