شنبه 21 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کدخدايی، سخنگوی شواری نگهبان: باعوامل هتک حرمت امام برخورد شود، لايحه هدفمندکردن يارنه‌ها دارای سه ابهام است، ايسنا

* اميدواريم لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها نيازمند حکم حکومتی نباشد

سخنگوی شواری نگهبان با اعلام اين‌که لايحه هدفمند کردن يارنه‌ها از سه جهت دارای ابهام است، اظهار کرد که شورا آماده ‌است پس از رفع اشکال مجلس و توضيح بيشتر، آن را در جلسه فوق العاده بررسی کند.

به گزارش خبرنگار حقوقی ايسنا، دکتر عباسعلی کدخدايی در نشست خبری اين هفته خود ضمن گرامی داشت ۱۲ آذر سالروز همه پرسی قانون اساسی و ۱۶ آذر روز دانشجو و هم چنين تسليت به مناسبت فرا رسيدن ايام محرم، اعلام کرد: شورای نگهبان حادثه تلخ هتک حرمت حضرت امام راحل معمار کبير انقلاب اسلامی را محکوم و از مسوولان مربوط درخواست می‌کند با عوامل آن به شدت برخورد کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه اظهار کرد: لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها از سه جهت دارای ابهام است که از مجلس خواسته شد آنها را مرتفع کند تا اعضا بتوانند اظهارنظر جديد داشته باشند.

کدخدايی با بيان اين‌که دو ماده ۱۲ و ۱۵ در پيش نويس اوليه ۱۳ و ۱۶ بوده است، اظهار کرد: عبارت "موارد خاص " در تبصره يک بند ج ماده يک مبهم است و پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد،هم چنين عبارت " اعمال قيمت ترجيحی و پلکانی" در تبصره ۲ ماده ۳ از آنجا که ضابطه‌ای برای آن پيش بينی نشده مبهم است و پس از رفع ابهام اظهارنظر می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: ماده ۱۵ به دولت اجازه مصرف وجوه حاصل را پس از واريز به رديف درآمدی مندرج در قانون بودجه به نحو صدرصد (درآمد-هزينه) داده است ،از اين جهت ابهام دارد که آيا مقصود، مصرف همه اين درآمدها بدون رعايت مفاد ماده ۱۲ است يا مراد اجازه مصرف اين وجوه در حد مصوبه لايحه بودجه سنواتی است؟ که پس از بيان مقصود اعلام نظر می‌شود.

کدخدايی با بيان اين‌که شورای نگهبان قرار گرفتن دو ماده ۱۲ و ۱۵ را در کنار هم دارای ابهام دانست، تصريح کرد: ماده ۱۵ روش درآمد هزينه‌ای را اجازه داده که اگر بخواهد ماده ۱۵ اجرا شود، آن روند خزانه داری کل را رعايت نمی‌کند و می‌تواند مغاير با قانون اساسی باشد. ما آماده هستيم که پس از رفع اشکال مجلس و توضيح بيشتر، آن را در جلسه فوق العاده بررسی کنيم.

خبرنگاری با بيان اين‌که دولت همچنان مصر به تشکيل صندوق يا ايجاد سازمان هدفمند کردن يارانه‌ها است از سخنگوی شورای نگهبان خواستار توضيح شد که وی در پاسخ گفت: تا زمانی که مصوبه را نبينيم نمی‌توانيم اظهارنظر کنيم.

خبرنگاری با بيان اين‌که حال که بحث سازمان هدفمند کردن يارانه‌ها مورد قبول قرار نگرفته آيا مجلس می‌تواند يک ماده الحاقی به تصويب برساند، از کدخدايی خواستار توضيح که وی گفت: اکنون نمی‌توانيم پيشاپيش نسبت به اصلاحيه مجلس اظهارنظر کنيم، آنچه مجلس تصويب کند ما آن را بررسی می‌کنيم. اکنون ايراد ما به صورت ابهام است.

وی در پاسخ به اين سوال که اگر مفاد مصوبه مذکور که از نظر شورای نگهبان دارای ايرادی نبوده در مجلس مجددا تغييراتی را داشته باشد، شورا چه خواهد کرد، گفت: معمولا رويه مجلس اين بوده که درخصوص مواردی که شورا ايراد دارد ورود پيدا می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اين سوال که مرجع رسيدگی به عدم اجرای مصوباتی که در مجلس به تصويب رسيده و شورای نگهبان آن را تاييد کرده است، چيست؟ گفت: مصوبه بعد از تاييد شورای نگهبان، قانون و لازم الاجراست و ضوابط آن نيز در قانون اساسی مشخص است. شورای نگهبان مسووليتی برای پيگيری اجرای قوانين ندارد.

خبرنگار ديگری با اشاره به اين‌که دولت همچنان مصر به تشکيل صندوق يا ايجاد سازمان هدفمندکردن يارانه‌هاست از سخنگوی شورای نگهبان خواستار ارزيابی شد که وی گفت: تا زمانی که مصوبه را نبينيم نمی‌توانيم اظهارنظر کنيم.

در اين ميان خبرنگاری مطرح کرد در خصوص لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها عده‌ای معتقدند که در نهايت نيازمند حکم حکومتی است که کدخدايی در پاسخ گفت: اميدواريم به آنجا نرسد.

خبرنگار ادامه داد: آيا شما احتمال اين امر را می‌دهيد که سخنگوی شورای نگهبان گفت: در مورد احتمال نمی‌توانيم اظهارنظر کنيم ما با واقعيت‌ها کار داريم.

اين عضو حقوقدان شورای نگهبان در مواجهه با سوالات خبرنگاران در مورد اين‌که ابهام شورای نگهبان همان ايراد به مصوبه است يادآور شد: ايراد شورای نگهبان يا در شکل ابهام است يا به صورت مشخص در مغايرت با قانون اساسی و شرع مقدس.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016