سه شنبه 1 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير علوم: مرکزی در معاونت آموزشی برای تغيير علوم انسانی تشکيل شده، خانواده‌ها استادی را که در مسير مناسب نمی‌بينند گزارش دهند، مهر

وزير علوم، تحقيقات و فناوری گفت: در چارت جديد وزارت علوم يک مرکر در معاونت آموزشی پيش بينی شده است به نام مرکز مطالعات و برنامه ريزی متون درسی که می تواند سه معاونت داشته باشد که يکی از اين معاونتها به علوم انسانی اختصاص می يابد.
کامران دانشجو در گفتگو با خبرنگار مهر در زمينه اقدامات وزارت علوم برای جامه عمل پوشاندن به فرمايشات مقام معظم رهبری در مورد علوم انسانی گفت: انتظار جامعه ايرانی و اسلامی برآورده نشده است نه تنها در علوم انسانی بلکه در دانشگاه علم محور اخلاق گرا. اين نوع جامعه برآورده نشده است و حق مسلم مردم است که دانشگاهها علم محور و اخلاق گرا باشند. البته نه اينکه حرکتی صورت نگرفته باشد، صورت گرفته اما کند بوده و بايد شتاب بگيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اضافه کرد: عناصری در خانواده دانشگاهی وجود دارند که می توانند به اين مطالبه مردم پاسخ دهند. هر سال يک ميليون و ۲۰۰ هزار جوان از سوی خانواده ها در اختيار دانشگاهها قرار داده می شوند و انتظار مردم اين است که امانت دار باشيم و اين انتظار و مطالبه بحقی است.

وزير علوم در ادامه گفت: دانشجو وقتی فارغ التحصيل می شود بايد عالم ملکوتی باشد نه عالم بدون ابعاد اخلاقی. اين انتظار واقعی است و بايد در اين راستا حرکت کنيم. قشری که می تواند در اين زمينه کمک کند اساتيد هستند چه در علوم انسانی، چه در تجربی و چه فنی و مهندسی.

کامران دانشجو با تاکيد بر اينکه اساتيد به غير اينکه علم را بايد به دانشجو منتقل کنند که البته اين کار را به خوبی انجام می دهند بايد به وظيفه ديگر خود يعنی تربيت دانشجو نيز بپردازند، گفت: انتقال اخلاق اسلامی توسط اساتيد با رفتار و کردارشان به دانشجويان بسيار مهم است زيرا دانشجويان از اساتيد الگوبرداری می کنند. ارتباط عاطفی با دانشجو بسيار مهم است و اساتيد در اين زمينه وظيفه اصلی را بر عهده دارند.

وزير علوم تاکيد کرد: خانواده ها نيز به من خدمتگزار خود اول بايد هشدار دهند و اگر استادی را در مسير مناسب نمی بينند به مسئولان دانشگاه هشدار دهند. اگر هشدار اثرگذار نبود تشر بزنند زيرا دانشگاه ارزشمدار يعنی دانشگاه علم محور و اخلاق گرا حق مسلم اين ملت شريف و خانواده های ايرانی است.

کامران دانشجو در ادامه به نقش خانواده های دانشجويان اشاره کرد و به مهر گفت: اينکه خانواده ها دانشجويان را تحويل دانشگاه می دهند و چهار سال بعد بيايند تحويل بگيرند درست نيست. خانواده ها بايد هم بر ما نظارت کنند و هم بر فرزندان خود.

وی ادامه داد: نبايد اين طور باشد که خانواده ها در دوران دبيرستان ساعت به ساعت فرزندان خود را تحت نظارت قرار دهند اما پس از خروج از دبيرستان زمانی که به دانشگاه وارد می شود وی را رها کنند. دانشجويان در دانشگاه نهايتا در روز ۵ ساعت کلاس دارند اما وقتی دانشجو از ۷ صبح تا ۷ شب بيرون از منزل است اگر خانواده هيچ حساسيتی به خرج ندهد؛ اين ديدگاه درستی نيست.

وزير علوم افزود: من نمی گويم من نمی گويم بايد آنها را بايد محدود کرد بلکه تاکيد بر افزايش نظارتها دارم. نظارت اين است که بر فرزندان خود نظارت داشته باشد که افزايش اين نظارت تاثيرش بر مسئولان دانشگاه نيز مشاهده خواهد شد و آن اين است که دانشگاه بايد در مسيری که خانواده می خواهد حرکت کند. يعنی اگر دانشجو بايد عالم ملکوتی شود من هم به عنوان مسئول نمی توانم از مسير منحرف شوم بنابراين ارتباط خانواده و دانشگاه بايد ارگانيک شود.

وزير علوم درباره اقدامات وزارت علوم برای علوم انسانی نيز به مهر گفت: اما در علوم انسانی که دغدغه اصلی است در چارت جديد وزارت علوم يک مرکر در معاونت آموزشی پيش بينی شده است به نام مرکز مطالعات و برنامه ريزی متون درسی که می تواند سه معاونت داشته باشد. يکی از اين معاونتها به علوم انسانی مربوط می شود که در ذيل اين معاونت بايد اساتيد خبره اين علم دست به دست هم دهند تا نگاه رهبر معظم انقلاب اجرايی و نگرانيها رفع شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016