سه شنبه 1 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متن پيام عبدالله نوری به‌مناسبت درگذشت آيت‌الله منتظری

انا لله و انا اليه راجعون

«الذين يبلغون رسالات الله و يخشونه و لايخشون احدا الا الله و کفی بالله حسيبا»

رحلت جانگداز عالم نستوه، فقيه و مرجع عاليقدر و مبارز خستگی ناپذير حضرت آيت الله العظمی منتظری را به عموم شيعيان به ويژه ملت فرهيخته ايران و حضور خانواده ی محترم و فرزندان مکرمشان تسليت عرض می‌نمايم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين رادمرد عرصه علم و عمل، برجسته ترين ترييت يافته مکتب فقهی، اصولی و فلسفی آيت الله العظمی برجرودی، امام خمينی و علامه طباطبايی بود. معظم له بيش از شصت سال حوزه های علميه و جهان تشيع را از فضل و دانش خود بهره مند ساخت و تدريس خارج فقه و اصول ايشان که از حدود سال ۱۳۴۵ شروع شد در همه دوره ها از ممتازترين و موفق ترين درس های حوزه علميه قم بود. ميراث ماندگار ايشان در حوزه های مختلف علوم اسلامی و انبوه شاگردان مبرزی که در مکتب او به اجتهاد دست يافتند به خوبی بر گستردگی دانش و تبحر وی گواهی می‌دهد.

آنچه اين مرد بزرگ را کم نظير می نمود از يک سو سعه علمی ايشان بود که در عين استقرار در قله فقاهت و اجتهاد، در عرصه حکمت، فلسفه، عرفان، اخلاق و به ويژه احاطه عميق بر نهج البلاغه نيز مقامی ممتاز داشت، و از ديگر سو مبارزات خستگی ناپذير و شجاعانه و مثال‌زدنی ايشان بر عليه ظلم و استعمار و استبداد و تحجر و مقدس مآبی بود.

نقش ممتاز و تعيين کننده فقيه عاليقدر درشکل گيری و پيروزی انقلاب اسلامی و همراهی با امام خمينی بر هيچ کس پوشيده نيست و افزون بر از خود گذشتگی و فداکاری در راه مبارزه، خانواده خود را نيز وقف انقلاب کرد و فرزند برومند ايشان شهيد محمد منتظری همواره پيشتاز مبارزات بود. در دوران پس از انقلاب نيز نقشی کليدی و فراموش ناشدنی در شکل دهی و استقرار نظام و تدوين قانون اساسی و تداوم ارزشهای انقلاب داشت. اين عالم عاليمقام و نستوه در راه مبارزه با ظلم و استبداد و تحجر چه در دوران قبل انقلاب و چه پس از آن بی‌رحمانه و ناجوانمردانه مورد اهانت، هتاکی، زندان، حصر و ديگر محروميت ها قرار گرفت و همچون کوه در برابر ناملايمات مقاومت کرد. هرگز برای لحظه ای در برابر ستم و انحراف سر فرود نياورد و تا آخرين روز عمر مبارک و حيات طيبه اش در ترويج اسلام و افشای ظالمان فعال بود. بدون ترديد رحلت اين عالم بزرگوار ضايعه‌ای جبران ناپذير برای جهان اسلام و تشيع بود که حوزه های علميه، علما و دانشمندان، مومنان و آزاديخواهان را در سوگی بزرگ فرو برد.

اکنون او همچون امام خمينی در سن ۸۷ سالگی پس از عمری تلاش و مبارزه خستگی ناپذير در انجام رسالت و وظيفه در ايام عزای سالار شهيدان ديده بر جهان بست و همگان را سوگوار ساخت. از خداوند منان خواهانم که روح ملکوتی اين عالم سترگ را با پيامبر عظيم الشان و اوليای گرامی او محشور و از رحمت واسعه خود بهره مند فرمايد.

عبدالله نوری
۳۰/۰۹/۸۸


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016