شنبه 17 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سردار احمدی‌مقدم: من و رادان نقشی در کهريزک نداشته‌ايم، پرچم

سردار «اسماعيل احمدی مقدم» فرمانده انتظامی کشور صبح پنج شنبه در حاشيه سفر به بوشهر با خبرنگاران استانی مصاحبه کرد.

۳ پرسش سايت استانی «خليج فارس» و بخش هايی از سوال و جواب خبرنگاران با وی در ادامه آمده است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


امنيت بوشهر بهتر از گذشته شده

سردار اسماعيل احمدی مقدم درباره عملکرد فرماندهی انتظامی استان اظهار داشت: بررسی ها نشان دهنده رشد عملکرد در ابعاد مختلف است طوری که شاخص های امنيتی در استان بهبود يافته و بخش زيادی از جرايم خشن کنترل شده است.
وی بيان کرد:همچنين دربعد کشف مواد مخدر، کاهش تصادف ها و تلفات ناشی از تصادف ها، کشف قاچاق کالاهای ممنونه ضد فرهنگی نيز عملکرد فرماندهی انتظامی استان بوشهر رشد چشمگيری داشته و رتبه آن از ۲۴ به ۹ در کشور ارتقا يافته است.

پليس نمی تواند همه شگردهايش را رو کند

فرمانده نيروی انتظامی در پاسخ به سوال «خليج فارس» درباره اظهار نظر اخيرش مبنی بر کنترل SMS و ايميل که با انتقاد برخی حقوقدانان درباره ورود به حريم خصوصی افراد مواجه شده، گفت: مردم مطمئن باشند که در کشور اينگونه نيست که رفتار خصوصی، مکالمات و ارتباطات آنها تحت کنترل باشد ، اما سيستم های امنيتی طوری است که اگر کسی بخواهد تخلف کند امکان شناسايی آن احتمالا وجود دارد.

سردار اسماعيل احمدی مقدم افزود: امروز فناوری های جديد ضمن اينکه ناامنی های جديدی را نيز ايجاد کرده است، اين امکان را هم فراهم کرده که امنيت به نحو بهتری فراهم شود، البته پليس نمی تواند همه شگردهای خود را در مقابله با ناامنی بيان کند. به هرحال پليس بجای اينکه برای هر شهروند يک مامور بگذارد که آيا تخلف می کند يا نه، بايد گلوگاههای تخلف را به خوبی کنترل کند.

وی اظهار داشت: فناوری های جديد اين امکان را فراهم می کند کسانی که بخواهند از طريق ارسال پيامک های انبوه برای اغتشاش فراخوانی کنند، شناسايی شوند، بدون اينکه نيازی به شنود باشد.

فرمانده نيروی انتظامی افزود: قطعا بدانيد که نيروی انتظامی رفتارش مبتنی بر قانون است، آگاهی حقوقی خوبی دارد و به حقوق مردم نيز احترام می گذارد و در عرصه حقوق افراد مداخله نمی کند.

من و جانشينم نقشی در کهريزک نداشته ايم

يکی ديگر از سوالات «خليج فارس» از رييس پليس ايران درباره خبر برخی رسانه ها درمورد نقش برخی مسئولان ارشد نيروی انتظامی در ماجرای بازداشتگاه غيرقانونی کهريزک بود.

احمدی مقدم با بيان اينکه اظهار نظر درحد کافی در اين مورد صورت گرفته است و دادسرای نظامی هم با کيفر خواستی که صادرکرده است و اطلاعيه ای که داده موضوع را مشخص کرده است، افزود: بنده به عنوان مسئول ارشد پليس و يا جانشين من (سردار رادان) در اين پرونده متهم نيست و دليلی هم ندارد، ابعاد مساله معلوم است، گزارش مجلس هم داده شد يک تخلفی بوده درسطح يک واحد صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: اينکه چرا تخلف صورت گرفته بايد به ريشه ها رسيدگی شود، با اين حال مسئولانی که از پليس در کهريزک نقش داشته اند، حداکثر اتهامی که متوجه شان می باشد ضعف در نظارت و سهل انگاری در انجام وظيفه است وگرنه آمريت و يا دستور نه تنها به اثبات نرسيده بلکه ثابت شد که چنين آمريتی نبوده است.

احمدی مقدم گفت: مامورانی در آنجا از حدود قانونی خود تجاوز کردند و نيروی انتظامی با آنان برخورد، تنبيه و برکنارشان کرد و تحويل دادسرای نظامی داد قبل از اينکه مراجع قانونی ديگری از ما بخواهند اين امر را مطالبه کنند.

وی توضيحی درباره تعداد اين افراد نداد.

گفتنی است پس از انتخابات موضوع بازداشتگاه کهريزک افشا و با دستور رهبر معظم انقلاب برچيده شد، ضمن اينکه در گزارش کميته حقيت ياب مجلس اعلام شد که ۳ نفر در اين بازداشتگاه کشته شدند. البته اخيرا روح الامينی مشاور محسن رضايی که پسرش در اين بازداشتگاه کشته شد، خبر داده بود نفر چهارمی به نام رامين آقازاده به دليل ضرب و جرح در کهريزک کشته شده که از چشم مجلس دور مانده بود.

وضعيت حجاب و پوشش در کشور بهتر شده

سوال سوم از سردار احمدی مقدم درباره دليل کاهش شدت طرح امنيت اجتماعی بود که در بين مردم به مبارزه با بدپوششی معروف شده بود.

خبرنگار «خليج فارس» پرسيد: آيا ماموريت پليس تغيير کرده يا وضعيت پوشش مردم بهتر شده که ديگر خبری از آن طرح نيست؟

سردار احمدی مقدم نيز گفت: اگر دوربين به دست گرفته و وضعيت پوشش را در شهر بررسی کنيد، خواهيد ديد وضعيت پوشش بهتر شده است، هرچند طرح امنيت اجتماعی در زمينه برخورد با جرائم خشن نيز بوده و نتايج مثبتی داشته است.

وی افزود: البته ماموريت پليس در زمينه برخورد با مظاهر غربی و بدپوششی تغيير نکرده بلکه با ابزارهای نوين و شکل های ديگری دنبال می شود. البته مشکل در زمينه پوشش نيز در برخی شهرها مصداق داشته و مثلا چنين موضوعی در بوشهر به دليل فرهنگ خاص شان حاد نبوده است.

مخالف اوباشگری هستيم نه اعتراض

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسيد: اخيرا گفته بوديد از اين پس پليس با کسانی که در خيابان تجمع غيرقانونی برگزار کنند، مدارا نمی کند و با اين حساب فرصتی برای اعتراض منتقدان نمی دهيد، اظهار داشت: ما مخالف اوباشگری و برهم زدن نظم در جامعه و توهين به مقدسات هستيم نه اعتراض که البته بايد از وزارت کشور مجوز گرفته شود.

احمدی مقدم اضافه کرد: گفته بودم باتوجه به روشن شدن ابعاد حوادث پس از انتخابات، پليس ديگر با قانون شکنان مدارا نخواهد کرد. پليس هيچ وقت مانع انتقاد و اعتراض مردم نيست اما اينکه فتنه گری که در آشوب ها اموال عمومی را تخريب می کند نام خود را معترض بگذارد و بعد بگويد مسالمت جو و خداجو است و انتظار داشته باشد که با وی برخورد مسالمت آميز شود اين امر خلط کردن مساله است.

فرمانده نيروی انتظامی اظهارداشت: انتقاد و اعتراض آزاد است اما مسير قانونی خود را دارد و اگر کسانی بخواهند به بهانه اعتراض امنيت جامعه را به خطر اندازند، به مقدسات اهانت کنند و از خطوط قرمز عبور کنند طبيعی است که پليس به وظيقه قانونی خود در برخورد با آنان عمل خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016