سه شنبه 27 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش تجمع معترضان به نقض حقوق بشر ايران در ژنو، دويچه وله

ژنوـ نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل و بررسی حقوق بشر در ايرانشورای حقوق بشر امروز در نشست خود در ژنو به وضعيت حقوق بشر ايران پرداخت. همزمان با آغاز اين نشست صدها تن از ايرانيان معترض به نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی در برابر مقر اين سازمان تجمع کرده و شعار سر دادند.

شورای حقوی بشر سازمان ملل متحد دوشنبه، ۱۵ فوريه (۲۶بهمن)، در آغاز نشست سه روزه‌‌ی خود در ژنو که به بررسی ادواری جهانی حقوق بشر اختصاص دارد به وضعيت حقوق بشر ايران پرداخت.

اين شورا يکی از زيرمجموعه‌های مجمع عمومی سازمان ملل است که در سال ۲۰۰۶ به ابتکار کوفی عنان، دبير کل وقت اين سازمان، تشکيل و جايگزين کميسيون حقوق بشر شد.

به دعوت نهادها و فعالان حقوق بشر در خارج از کشور همزمان با آغاز نشست شورا (ساعت ۹ صبح به وقت محلی‌‌‌‌‌‌‌‌) ايرانيان معترض به وضعيت حقوق بشر در جمهوری اسلامی نيز در برابر مقر سازمان ملل در ژنو تجمع کردند.

شرکت‌کنندگان در اين تجمع به نقض گسترده‌ی حقوق بشر در ايران اعتراض کرده و از شورای حقوق بشر خواستند، توجه خاصی به اين مسئله نشان دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ميترا شجاعی، خبرنگار بخش فارسی دويچه‌وله، که در زمان تجمع در محل حاضر بود، با اشاره به اينکه قرار بود در ساعت ۹ صبح نمايند‌ه‌ی ايران گزارشی در مورد وضعيت حقوق بشر در ژنو ارائه دهد، در مورد هدف برپايی اين تجمع گفت: «ايرانيان مقيم اروپا امروز اينجا تجمع کرد‌‌ه‌اند، به خاطر اينکه به اعضای شورای حقوق بشر نشان بدهند، آن گزارشی که ايران، امروز در اين شورا ارائه می‌کند گزارش وضعيت حقيقی ايران نيست و آن چيزی که به واقع دارد در ايران اتفاق می‌افتد چيزی است که اينها دارند با عکس‌ها، پوسترها و شعارهايشان نشان می‌‌دهند».

نظر دو تن از حاضران در تظاهرات

در ميان صدها شرکت‌کننده‌ی اين گرد‌هم‌آيی چهره‌های نام‌آشنايی نيز ديده می‌شدند. يکی از آنها پرستو فروهر، فرزند داريوش فروهر و پروانه اسکندری، بود که از فرانکفورت به ژنو رفته است.

فروهر به دويچه‌وله گفت: «تجمع گسترده‌ی ايرانيان در مقابل مقر سازمان ملل متحد، اعتراضی است به نقض گسترده‌ی حقوق بشر در ايران کنونی، اعتراضی است به وضعيت زندانيان بی‌شماری که تحت فشار هستند، به احکام اعدامی که چند تای آن اجرا شده و اميدواريم که با گسترش اين اعتراضات جان بقيه در امان بماند. اعتراضی است به خشونتی که در مقابل اعتراضات مسالمت‌آميز مردم ايران از سوی حکومت نشان داده شده است».

عفت ماهباز فعال حقوق زنان، نيز که از لندن راهی ژنو شده بود خواست‌های تجمع‌کنندگان را اينچنين ارائه داد: «آن چيزی که برای ما اصل است، لغو اعدام و شکنجه و همچنين آزادی کليه‌ی زندانيان سياسی است. خواسته‌ی ديگری که خيلی برای ما مهم است منظور کردن برابری حقوق زن و مرد در قوانين است. اين حق حداقلی زنان ايرانی است که در ۱۵سال اخير در اين زمينه کار کرده‌اند. من جنبش سبز را دستاورد فعاليت زنانی می‌دانم که طی اين ۳۰ سال و بخصوص ۱۵ سال اخير در اين زمينه کار آرام و مداوم انجام داده‌اند. خواست ديگر ايرانيانی که اينجا هستند، اعزام هیأتی برای بررسی وضعيت زندانيان در زندان‌های جمهوری اسلامی است. خواست ديگر ما تعيين مسئول ويژه‌ای در سازمان ملل برای بررسی حقوق بشر ايران است، چرا که ۵ سال است که ايران امتناع می‌کند. من پيامی دارم، می‌خواهم روز والنتاين را به تمامی عاشقان حقوق بشر تبريک بگويم. کار کمی نيست، ايرانيانی که به اينجا آمده‌اند در حقيقت به پيام ندا، سهراب، اشکان و ترانه‌ای که با خون خود عاشقانه برای آزادی و رهايی ايران تلاش کردند، پاسخ داده‌اند».

همبستگی فرانسويان

ابراهيم آوخ، از ايرانيان مقيم فرانسه، می‌گويد: «من از پاريس آمدم، همراه با عده‌ی زيادی از رفقای مقيم پاريس از انجمن دفاع از زندانيان سياسی و عقيدتی ايران و همچنين از همبستگی سوسياليستی با کارگران ايران به اضافه‌ی عده‌ی زيادی از دوستان فرانسوی که از حزب جديد ضد سرمايه‌داری فرانسه ما را همراهی کردند. از شهرستان تولوز هم عده‌ای از اين دوستان آمده‌اند و الان پيام همبستگی خود را به مردم ايران می‌رسانند».

ميترا شجاعی، خبرنگار بخش فارسی دويچه‌وله، می‌گويد ايرانيان از شهرهای مختلف از جمله سوئد، مونيخ‌، آخن، کلن و برلين به ژنو آمده‌اند و ايرانيان مقيم برلين بدون توقف و استراحت تا صبح در راه بودند تا بتوانند رأس ساعت ۹ در برابر مقر سازمان ملل در ژنو حضور يابند.

نشست شورای حقوق بشر برای وضعيت حقوق بشر در جهان تا روز چهارشنبه، ۱۷ فوريه (۲۸ بهمن)، ادامه خواهد يافت. قرار است که نظر نهايی اين شورا در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران در نشست نهايی شورا در روز چهارشنبه اعلام شود.

***

پيام ويدئويی باربارا لوخ‌بيلر، رئيس هيات ايران در پارلمان اروپا،
به ايرانيانی که در ژنو حضور دارند

دوستان عزيز،

در ابتدا به همه کسانی که امروز در شهر ژنو جمع شده‌اند تا همبستگی خود را با ملت ايران نشان دهند، تبريک می‌گويم. ملتی که برای آزادی، حقوق بشر و دموکراسی و برای جامعه‌ای که برای همه افراد امکانات قائل است، مبارزه می‌کند. من در اينجا به عنوان عضوی از پارلمان اروپا صحبت می‌کنم. ما هفته‌ی گذشته قطعنامه‌ای تصويب کرديم و در آن از دولت ايران خواستيم که منصفانه به وظايفش عمل کند و برای ملتش حقوق بنيادين بشری را قائل شود. ما همچنين از جامعه بين‌الملل نيز می‌خواهيم که به تحولات داخل ايران دقيق‌تر بنگرد و خواستار تحول در زمينه‌ی حقوق بشر و حقوق دموکراتيک در اين کشور شود. ما درعين حال از جامعه بين‌الملل می‌خواهيم که فشار را بر دولت ايران افزايش دهد تا رهبران ايران آماده مذاکره در رابطه با مسئله اتمی ‌شوند.

دوستان عزيز،

من نيز نگرانی خود را برای انسانهايی که در ايران رنج می‌‌کشند يا آنهايی که از کشور خود رانده شده‌اند، ابراز کنم. من همچنين می‌خواهم پشتيبانی خود را از شما بيان دارم.
ما، اروپا‌يی ‌ها و مردم ديگر نقاط جهان در کنار مردم ايران هستيم و برای آنان آرزوی جامعه‌ا‌‌ی بهتر و بازتری را داريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016