سه شنبه 4 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رفسنجانی: رهبری می‌خواهند صحنه خيلی داغ نشود، بين وفاداران انقلاب و ساختارشکنان مرز وجود دارد، فضاحت گزارش آژانس بی‌سابقه است، ايلنا

ـ علائمی از وفاق و همدلی در جامعه به چشم می‌خورد
ـ ادعای ديکتاتوری نظامی در ايران معنادار است
ـ بين وفاداران انقلاب و ساختارشکنان که با قانون‌ اساسی يا رهبری مشکل دارند، مرز وجود دارد که اين مرز جعلی نيست و نبايد اجازه دهيم مخدوش شود

ايلنا:رئيس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حوادث بعد ازانتخابات و اتفاقاتی که بين دو اجلاس اخير مجلس خبرگان در جامعه رخ داد،‌خواستار دلجويی از آسيب‌ديدگان حوادث اخير شد.
وی پيش از اين نيز در خطبه‌های نماز جمعه ۲۶ تيرماه اين خواسته را اعلام کرده بود.
به گزارش خبرنگار ايلنا، آيت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی که در افتتاحيه هفتمين اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری سخن می‌گفت، با تسليت درگذشت آيت‌الله فاکر از نقش وی در مبارزات قبل از انقلاب تجليل کرد و او را هم‌سنگر خود در طول ساليان دراز دانست و گفت: ما در طول ساليان دراز به ايشان عادت کرده بوديم چه در زندان و چه در مجلس خبرگان.
وی هم‌چنين با تسليت شهادت امام يازدهم گفت:‌ بعد از شهادت ايشان امت اسلامی از امام راحل خود محروم شد، اگرچه امام غايب (حضرت مهدی عج) که خداوند ايشان را ذخيره کرده بود برای امت‌اسلامی موجود است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: حضرت مهدی مانند خورشيدی پشت ابرها هستند و در شرايط ضرورت از افاضات ايشان بهره می‌گيريم.
هاشمی رفسنجانی بخش ديگری از سخنان خود را به تحولات جامعه اختصاص داد و با اشاره به حوادثی که در فاصله بين دو اجلاس خبرگان که وی آن را حوادث ناگوار در کشور ناميد، گفت: در فاصله دو اجلاس حوادث ناگواری در کشور رخ داد که بی‌سابقه بود که اين حوادث باعث اختلافات و احيانا کينه‌هايی در دل شد و حوادثی رخ داد که هيچ دل مسلمانی نمی‌تواند از آن راضی باشد. در اين ميان آسيب‌هايی به خانواده‌های معترضين و هم ماموران رسيد که بايد نسبت به اين موضوع اظهار تاسف کرد و به آنها رسيدگی کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اظهار اميدواری نمود که در جامعه که علائمی از وفاق و همدلی به چشم می‌خورد به آن نقطه برسيم که مطمئنا اين نقطه دور از دسترس نيست.
رئيس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حضور گسترده و معنادار مردم در نهم دی ماه و ۲۲ بهمن اين حضور را نشانه‌ای از بهتر شدن وضع همدلی در کشور ناميد و در همين زمينه خاطر‌نشان کرد: در ۲۲ بهمن انصافا نمايش خوبی از هوشياری مردم که انقلاب متعلق به آنها است، نشان داده شد.
وی با بيان اينکه نقش مردم در انقلاب بيش از‌همه است، اظهار داشت:‌ البته امام راحل و شاگردان ايشان و عوامل الهی نيز دست‌اندرکار انقلاب بودند ، ولی آنچه که انقلاب را به ثمر رساند حضور مردم بود و آنچه به انقلاب تاکنون مصونيت بخشيده حضور مردم در صحنه است و خوشبختانه با حضور خوب مردم در ۲۲ بهمن تبليغات سهمگين دشمن بی‌اثر شد.
رئيس مجلس خبرگان رهبری با تاکيد مجدد بر نقش اساسی مردم در حفاظت از انقلاب تاکيد کرد: ۲۲ بهمن امسال با ۲۲ بهمن سال‌های گذشته تفاوت داشت و مردم در شرايطی حضور معنادار خود را اعلام کردند که جامعه و اسلام بيشترين نياز را به آنها داشت.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به شرايط منطقه و موج سهمگين تهاجماتی عليه جمهوری اسلامی وجود دارد اشاره کرد و گفت: آمريکا حضور کم‌سابقه‌ای در منطقه برای فشار به جمهوری اسلامی دارد که اين حضور سابقه نداشته است و اکنون آنها ادعا می‌کنند ايران به سمت ديکتاتوری نظامی می‌رود که اين صحبت‌ها معنادار است.
وی ادامه داد: اگر حضور مردم نبود شايد بعضی از ساده‌ها باور می‌کردند که مردم نيستند، ولی مردم نشان دادند که اين تبليغات، نادرست است.
هاشمی رفسنجانی به گزارش اخير مديرکل جديد آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌ای اشاره کرد و آن را گزارش بسيار تلخ و منفی دانست و گفت: ما سابقا از آقای البرادعی گله‌مند بوديم که چرا حقايق را به صورت شفاف نمی‌گويند، ولی مديرکل جديد آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌ای تمام ابهاماتی که قبلا درباره ايران مطرح می‌شد، اعلام کرد و بلافاصله بعد از انتشار گزارش دولت‌های غربی که از قبل برای چنين گزارشی آماده بودند و از آن نيز باخبر بوده از اين گزارش استقبال کردند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به تهديدهای فوق‌العاده و اعلام تحريم‌های فلج‌کننده از سوی دول غربی گفت: سياسيون می‌دانند معنی تحريم‌های فلج‌کننده چيست، البته فضاحت اين گزارش تاکنون سابقه نداشته است. البته با ديدن موج حضور مردم تا حدودی تهديدها فروکش کرده، ولی نمی‌توانيم مطمئن باشيم اين فروکش کردن آرامش قبل از سوختن نباشد.
وی با اشاره به مسائلی در خصوص مذاکره آمريکا با ايران اين مذاکره را از سوی آمريکا بيشتر بر سر مبادله اورانيوم دانست و اين‌گونه مذاکره را بيشتر بر سر تسليم ايران قلمداد کرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به قانون هدفمند کردن يارانه‌ها گفت: در آستانه اقدام بزرگی هستيم و آن قانون هدفمند کردن يارانه‌ها است که دولت از سال آينده اعلام کرده آن را اجرا می‌کند که البته اين يک جراحی بزرگ است که عوارضی برای کشور خواهد داشت، هرچند اگر درست اجرا شود عوارض آن کوتاه‌مدت خواهد بود و اميدواريم نتايج اين طرح به شيرينی تبديل شود.
به گزارش خبرنگار ايلنا،آيت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود در افتتاحيه اجلاسيه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ناکامی آمريکايی‌ها در کشورهای اطراف ايران خاطر‌نشان کرد: آخرين کار آنها در عراق تلاش برای وارد کردن بعثی‌ها به مجلس اين کشور بود که برای آن پول زيادی خرج کردند و از کشورهای عربی هم حمايت کردند ولی اصرار عراقی‌ها به خصوص شيعه‌ها اجازه نداد که اين کار انجام شود و تبليغات جواب نداد.
وی افزود: آمريکايی‌ها گاهی حرف‌های تندی هم می‌زنند که انشاءالله خيال‌پردازی باشد و اميدواريم اين دستاورد بزرگ مردم عراق که قانون، پارلمان و انتخابات خوبی به دست آورده‌اند، ادامه يابد.
رئيس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به تحولات غزه و لبنان گفت: در اين منطقه سرشان به سنگ خورد و هم‌اکنون بحث‌شان بر سر اين است که چگونه جنايات رخ داده را از دامن اسرائيل پاک کنند زيرا گزارش گلدستون آنها را خيلی گير انداخت. همچنين از لبنان دوباره صدای جنگ می‌آيد و حزب جنجالی مسيحی سخنان سيد حسن‌نصرالله که حرف دل مسلمانان را زد درباره آن گفتند” او چه حقی دارد که اين حرف‌ها را بزند و اسرائيل را تهديد به جنگ کند“ و اين در حالی است که خود اسرائيل چنين تهديدی را مطرح کرده است و اگر هم شرارتی در لبنان شد (اسرائيلی‌ها) جواب سخت‌تری می‌گيرند.
هاشمی‌‌رفسنجانی در ادامه با بيان اينکه آمريکايی‌ها در افغانستان شمشير را از رو بسته‌اند و مناطق مسکونی را هدف قرار می‌دهند به تحولات اين کشور اشاره کرد و يادآور شد: در اين کشور اعتراضات بلند شده و رئيس سنا می‌‌گويدکه نمی‌توانم کار خود را ادامه دهم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين درباره آتش‌بس در يمن اظهار داشت: خيلی‌ها معتقدند اين آتش‌بس موقتی بوده و صرفا برای خطر القاعده است.
رئيس مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود درباره حضور نيروهای نظامی بيگانه در منطقه تصريح کرد: اين لشگرکشی‌ها علائم ديگری است که آنها می‌خواهند ناکامی‌ها را به پای ايران بريزند و به مردم آمريکا و اروپا بگويند که ايران عامل آنها و حامی ترور است در حالی که هيچ کشوری مانند ايران قربانی ترور نبوده و مظلوم‌ترين قربانی ترور را حامی ترور می‌نامند.
وی با اشاره به ميدان دادن به منافقين از سوی آمريکا و حضور آنان در پارلمان اروپا گفت: گاهی اوقات آنها (منافقين) از حرف‌های نسنجيده ما استفاده می‌کنند و سند می‌آورند.
هاشمی‌رفسنجانی با بيان اينکه غربی‌ها نمی‌توانند روی مردم ايران حساب کنند که تا چه اندازه از انقلاب دفاع می‌کنند، اظهار داشت: ممکن است هر بار با دعوت رهبری مردم بيايند اما اين بار خودشان آمدند و از ابتدا حضور يافتند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر حفظ هوشياری با توجه به حضور نيروهای چند مليتی در منطقه خاطر نشان کرد: مردم ما نشان دادند که هوشيارند و ما نيز بايد آمادگی داشته و جواب تبليغات آنها را بدهيم و يکی از مهم‌ترين کارها اين است که همدلی و وحدت را در مردم تقويت کنيم.
وی ادامه داد: نمی‌گويم همدلی در اکثريت مردم نيست اما يک جريانی هم وجود دارد و لذا بايد اين همدلی تقويت شود.
رئيس مجلس خبرگان رهبری يادآور شد: عده‌ای از اول مخالف اصل نظام بودند که اکنون هم هستند و زاد و ولد کرده‌اند و عده‌ای هم شايد فريب خوردند و مسائلی پيش آمد ولی آنهايی که اسلام، حاکميت آن و مکتب اهل‌بيت که دستاورد انقلاب است و قانون اساسی که يادگار علمای صدر انقلاب و سند محکم بين وفاداران نظام است، بايد اين قانون اساسی، اهل‌بيت، ولايت و رهبری را محور قرار دهند و کسانی که اينها را قبول ندارند بحث ديگری دارند که اکثريت نيستند.
هاشمی‌رفسنجانی تاکيد کرد: برای ما مهم است که اين مجموعه را در صحنه نگه داريم و کاری نکنيم تيرهايی که نبايد به سمت رهبری و نظام برود، به آن سمت رفته و ايشان سيبل شود و من بيش از همه می‌دانم که رهبری می‌خواهند صحنه خيلی داغ نشود و کسی آسيب نبيند همان‌طور که بعد از حادثه کهريزک ايشان بيانيه زدند، درخواست دلجويی کردند و دستور مجازات عاملان آن را دادند.
هاشمی رفسنجانی تصريح کرد: رهبری الان هم مراقب هستند تا طغيان پيش نيايد و حرف‌های بيخودی زده نشود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود با اشاره به فضای سياسی در کشور گفت: بين وفاداران انقلاب و ساختارشکنان که با قانون‌ اساسی يا رهبری مشکل دارند، مرز وجود دارد که اين مرز جعلی نيست و نبايد اجازه دهيم مخدوش شود.
هاشمی‌رفسنجانی اکيد کرد:ترديد ندارم کسانی که اصول قانون اساسی را قبول دارند می‌خواهند اين مرز را رعايت کنند.
رئيس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اينکه وظيفه اصلی اعضای اين مجلس حفاظت از انقلاب است تصريح کرد: ما بايد بيش از ديگران حساس باشيم و برای وحدت ،متفرق نکردن و جلوگيری از افراط و تفريط و رفعت اسلامی همراه با حکمت اسلامی تلاش کنيم.
هاشمی رفسنجانی گفت: امروز کسی را بهتر از رهبری نمی‌شناسم که محور اين وحدت باشد که البته همه می‌توانند موثر باشند واگر ايشان راه را بر عهده بگيرندکه گرفته‌اند از طريق راهنمايی ايشان خبرگان که نفوذ زيادی در مردم دارند می‌توان حرکت کرد.
هاشمی رفسنجانی با ابراز تاسف از عدم حضور آيت‌الله يزدی نايب رئيس مجلس خبرگان برای دومين بار در اين اجلاسيه اظهار داشت: طبق اطلاع فرزند ايشان وی در بيمارستان بستری است.
مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان سخنان خود با تبريک به آب انداختن ناوشکن جماران و تبريک اين مناسبت به صنايع نيروی دريايی خاطرنشان کرد: ۲۰ سال روی اين طرح بررسی شد واز سال ۷۶ کار آن شروع شد تا خودمان ناوشکن داشته باشيم البته قرار بود در ابتدا يک ناوشکن در دريای خزر داشته باشيم که در آن بخش هم کارهايی انجام می‌شود و اميدواريم از اين نوع توفيقات زياد داشته باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016