پنجشنبه 27 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صدور حکم اعدام برای عبدالرضا قنبری يکی ديگر از بازداشت شدگان روز عاشورا، رهانا

قاضی صلواتی، يکی ديگر از بازداشت شدگان عاشورا را به اعدام محکوم کرد.

رهانا: عبدالرضا قنبری که در يکی از دادگاه های بعد از روز عاشورا به خاطر شرکت در تجمعات روز عاشورا به محاربه متهم شده بود ، با حکم قاضی صلواتی به اعدام محکوم شده است. کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران اطلاع حاصل کرده که قنبری از حق دادرسی عادلانه محروم بوده و امکان انتخاب و گفتگو با وکيل و تنظيم لايحه دفاعيه را نداشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش جرس، کمپين بين المللی حقوق بشر از مقامات قوه قضاييه ايران می خواهد که شرايط دادرسی عادلانه و از جمله دسترسی آزاد به وکيل تعيينی را برای افرادی همچون عبدالرضا قنبری فراهم کند و از تعجيل برای به چوبه دار سپردن افرادی که اتهامات مطرح شده عليه آنها با مجازات های تعيين هيچ تناسبی ندارد خودداری کنند. با توجه به ماهيت غيرقابل بازگشت حکم اعدام و نيز شايبه جدی نسبت به ماهيت سياسی بسياری از احکام صادر شده بعد از انتخابات ۲۲ خرداد سال گذشته، اشتياق قضات قوه قضاييه ايران برای صدور حکم محاربه و يا اعدام شگفت انگيز به نظر می رسد.

در روز هشتم بهمن دو تن از متهمان سياسی زندانی به نام آرش رحمانی پور ومحمدرضا علی زمانی درحالی که وکيل و نيز خانواده آنها خبری از زمان اجرای حکم نداشتند در کمال ناباوری افکار عمومی اعدام شدند.

عاشورا که مذهبی ترين مناسبت مذهبی در ايران به شمار می رود امسال به يکی از خونين ترين روزهای سال تبديل شد به نحوی که حداقل ۷ نفر کشته شده و صدها نفر نيز بازداشت شدند. عباس جعفری دولت آبادی همچنين گفته است که برای ۲۵۰ بازداشت شده روز عاشورا کيفرخواست صادر شده که بسياری از آنها دادگاهی شده‌اند.
عبدالرضا قنبری ۴۲ سال دارد و ساکن محله فقير نشين قيام دشت ورامين ميباشد. عبدالرضا قنبری معلم است و گفته می شود که تنها جرم او شرکت در اعتراضات مردمی روز عاشورا و شعار دادن عليه آيت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی است. وی پس از بازداشت در روز عاشورا در بند امنيتی « ۲-الف » وابسته به اطلاعات سپاه منتقل و نگهداری شده است. در تاريخ ۱۰ بهمن و بدون اطلاع خانواده و بدون اينکه امکان انتخاب وکيل داشته باشد و حتی در شرايطی که هيچگونه ملاقاتی با خانواده و وکيل تعيينی اش داشته باشد ، در دادگاهی به رياست قاضی صلواتی حاضر و به شرکت در راهپيمايی روز عاشورا و برخی ديگر موضوعات اعتراف کرد. يکی از افرادی که از نزديک پرونده وی را دنبال می کنند به کمپين گفت که اين اعترافات تحت فشار وشکنجه از وی گرفته شده است. او تا کنون از وکيل محروم بوده و به تازگی به بندعمومی زندان انتقال پيدا کرده است.

پرونده قنبری هم اکنون مانند ديگر متهمانی که دادستان تهران به آن اشاره کرده در مرحله تجديد نظر است و بی اطلاعی خانواده از جزييات پرونده و فقدان امکان انتخاب وکيل تعيينی و به علاوه تصميم دادگاه بر اعلام نکردن اسامی افراد محکوم شده به اعدام نگرانی جدی را در خصوص اجرای حکم وی و ديگر افراد دستگير شده درجريان تجمعات پس از انتخابات افزايش داده است.

روز دوشنبه عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران پس از ديدار با آيت الله نوری همدانی در قم گفت که حکم شش تن از متهمان حوادث روز عاشورا صادر شده و در مرحله تجديد نظر است. اگر چه پيش تر از آن دادستانی اعلام کرده بود که برای يازده تن از بازداشت شدگان روز عاشورا درخواست اعدام کرده است. دادستان تهران همچنين گفته است که قوه قضاييه دادستان تهران افزوده که قوه قضائيه تنها اعضای «گروهک‌ها‌ و سازمان‌های ضدانقلاب» را محاکمه کرده و افراد «نادم» از اقدامات خود را آزاد کرده است. دادستان تهران جزيياتی در خصوص چگونگی رابطه افراد ياد شده با اين سازمان را منتشرنشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016