سه شنبه 7 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه اتحاديه سراسری زنان کارگر: حقوق زنان‌ کارگر را اداء کنيد، ايلنا

باعث تاسف است که در نخستين دهه از سده بيست و يکم،‌ حقوق جوانان و به ويژه زنان جوان در بهره گيری از توانايی و امکانات وسيع شان جهت پيشبرد جامعه جهانی، با کنار گذاشتن شان پيوسته نقض می‌شود.


ايلنا: در پايان مراسم تجليل از زنان کارگر نمونه که عصر امروز از سوی اتحاديه سراسری زنان کارگر برگزار شد؛ بيانيه‌ای در حمايت از خواسته‌های صنفی زنان قرائت شد.
متن کامل اين پيام به شرح ذيل است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز ۱۱ ارديبهشت مطابق با اول ماه مه که روز جهانی کارگر ناميده می شود يادآور مبارزات قهرمانانه کارگران در طول تاريخ بشری است که از بدو پيدايش آن با اعمال خشونت، سرکوب از سوی قدرتمندان جهان همراه بوده است.
رژيم های مرتجع با استفاده از زور و با حمايت از کشورهای غربی همواره با قوانين تبعيض آميز، ‌زنان را به شکل مضاعفی مورد ستم قرار می دهند.
از آنجايی که جوانان و زنان جوان به ويژه،‌ فعال ترين و پرکارترين بخش جامعه جهانی را تشکيل می دهند؛ باعث تاسف است که در نحستين دهه از سده بيست و يکم،‌ حقوق جوانان و به ويژه زنان جوان در بهره گيری از توانايی و امکانات وسيع شان جهت پيشبرد جامعه جهانی، با کنار گذاشتن شان پيوسته نقض می‌گردد؛ حتی زمانی که به آنها امکان مشارکت داده می شود در بيشتر موارد به گونه ای مورد تبعيض قرار می گيرند.
کارگران به صورت موقت و قراردادی و بدون حقوق کامل و مزايای شغلی و حتی سفيد امضا به خدمت گرفته می شوند که موجب سوء استفاده کارفرمايان را فراهم می آورد و سياست استخدام و اخراج و نابرابری جنسيتی برای اشتغال از معضلاتی به شمار می روند که به شدت نگران کننده هستند.
مساله اشتغال زنان به طور مستقيم به امر ماندگاری آنان پيوند دارد به همين دليل برخورداری از حق کار يکی از عمده ترين درخواست های زنان و جوانان به شمار می رود.
بازداری زنان از داشتن شغلی آبرومندانه با اعمال تبعيض جنسی ،‌ " طرد" آنان از جامعه تلقی می گردد چرا که حق خود را در مشارکت و کمک به ساختمان جامعه از دست می دهند.
زنان ايرانی در تشکلات مختلف عقيدتی و صنفی زمينه ساز انقلاب و ياری دهنده نظام جمهوری اسلامی ايران در سراسر سالهای جنگ در جبهه حق عليه باطل بوده اند و در طول تاريخ علاوه بر همسر و مادر بودن،‌در صحنه های اجتماعی و سياسی و اقتصادی کشور مشارکت گسترده داشته اند.
هفته بزرگداشت مقام کارگر را گرامی داشته و در روزی که به عنوان زنان کارگر ناميده شده است موارد چند را جهت تجديد ميثاق و اصلاح امور جامعه کارگری در خصوص بهبود وضعيت کارگران زن،‌اعلام می داريم:
۱- احقاق حقوق زنان در بعد اجتماعی شامل آزادی تشکل ها، آزادی بيان، امنيت خانوادگی واجتماعی ، مبارزه با فقر ، داشتن پايگاه اجتماعی، عدم بيکاری و داشتن مشارکت واقعی اجتماعی
۲- احقاق حقوق زنان در بعد صنفی شامل اخراج بی رويه زنان کارگر ، عدم عقد قراردادها پيمانی و موقت و سفيد امضا، عدم تبعيض دستمزد بين کارگران زن و مرد، امنيت شغلی، استخدام مقطعی زنان سرپرست خانوار، عدم استثمار کارگران زن مجرد
۳- اجرا دقيق و کامل قانون کار در خصوص زنان به ويژه در مورد حقوق زنان باردار و مادران شيرده
۴- حمايت از زنان در تشکل های کارگری برای دريافت امتيازات بيشتر و مناسب برای زنان وارتقاء جايگاه آنان در تمام سطوح تشکل‌ها
۵-‌ اجرا مجدد قانون بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه و ۵۵ سال سن برای زنان
۶- رفع تبعيض از زنان بازنشسته در خصوص دريافت حق اولاد و حق معيشت
۷- پرداخت مجدد حق زن به کارگران مرد متاهل
در خاتمه اميد است نظام جمهوری اسلامی به آرمانهای بلند امام خمينی (ره) و رهبری معظم انقلاب در خصوص اداء حقوق زحمتکشان جامعه و حمايت از زنان، دست يافته و شاهد تحقق اهداف برنامه چشم انداز ۲۰ سال توسعه جمهوری اسلامی باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016