جمعه 17 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دانشجو: استقلال دانشگاهها به اين معنا نيست که هر کس هر کاری خواست انجام دهد، دانشگاه بايد در راستای استحکام نظام و دين حرکت کند، مهر

وزيرعلوم در تعريف استقلال دانشگاهها گفت: اينکه گفته می شود دانشگاهها مستقل و هيئت امنايی هستند بدان معنی است که مستقل از خواست مردم نمی توانند کاری انجام دهند و گروههای آموزشی نيز نمی توانند مستقل از اراده مردم فردی را وارد دانشگاه کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، کامران دانشجو پنجشنبه در همايش آمايش آموزش عالی با حضور روسای دانشگاهها در دانشگاه شهيد بهشتی گفت: دانشگاهها و مراکز پژوهشی متعلق به جمعيت ۷۰ ميليونی مردم هستند پس بايد مبانی فکری و اعتقادی آنها را در دانشگاهها تقويت و ترويج کرد نه مبانی فکری خاص و يا جناحی.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه خيانت است اگر دانشگاه را در مسير کادرسازی برای يک جناح خاص قرار داد، گفت: دانشگاهها و پژوهشگاهها نمی توانند مستقل از بايدها و نبايدهای اخلاقی، اجتماعی و سياسی مردم که از دين نشأت گرفته شده حرکت کنند.

وزير علوم با تأکيد بر اينکه هر فردی که می خواهد مخالف اراده مردم حرکت کند بايد از دانشگاه خارج شود، گفت: هيئت امنای دانشگاه بايد بر اين نظارت داشته باشد که اگر دانشگاه از خواست مردم و انقلاب دور شد آن را به مسير اصلی باز گرداند. استقلال دانشگاهها به اين معنا نيست که هر کس هر کاری که می خواهد انجام دهد.

کامران دانشجو تاکيد کرد: می گويد قصد پالايش در دانشگاهها را داريم. اما اصلاً پالايش در دانشگاهها در برنامه های ما مطرح نيست مگر اينکه کسی با تکرار انجام اموری از قبيل تبليغ عليه نظام و ترويج مسائل ضد دينی اصرار بر رفتن داشته باشد.

وزير علوم گفت: با توجه به فرمايشات حضرت امام خمينی (ره) مبنی بر تقدم تربيت بر تعليم اساتيد ما هم بايد امر تربيت را در کنار تعليم و يا حتی مقدم بر آن بدارند و همانگونه که علوم مختلف را به بهترين نحو به دانشجويان انتقال می دهند در امر تربيت و انتقال مفاهيم دينی و مذهبی هم بيش از پيش کوشا باشند.

وی همچنين در تعريف قداست دانشگاه نيز گفت: قداست دانشگاه به اين معنا است که دانشگاه در راستای استحکام نظام جمهوری اسلامی و برقراری و جاری شدن دين الهی در زمين حرکت کند اگر در مسيری غير از فرهنگ انتظار و نهضت انبيا حرکت کند ديگر قداست معنايی ندارد علم به خودی خود قداست نمی آورد.

دانشجو اظهار داشت: اگر دانشگاههای ما فرزندان اين ۷۰ ميليون جمعيت را در مسيری تربيت کنند که برخی دانشگاههای دنيا افرادی را تربيت می کنند که عراق، افغانستان و مردم فلسطين را به خاک و خون بکشند ديگر قداست ندارند.

وزير علوم در بخش ديگری از سخنان خود گفت: آموزش عالی مملکت ما دچار آفت روزمرگی و انفعال است انفعال بدان معنا است که در هرجايی که ضرورت ندارد دانشگاه و رشته ای تأسيس می شود و اين کار بر مبنای کار کارشناسی صورت نمی گيرد.

وی افزود: فشارهای سياسی، محلی و منطقه ای باعث می شود که برخی دانشگاهها توسعه داشته باشند. دانشگاه پيام نور قرار بود توسعه کمی داشته باشد اما با توجه به بحثهای سياسی نيز توسعه کمی يافت دانشگاه آزاد نيز به همين صورت باشد به همين دليل است که اکنون بيشترين جمعيت را دانشگاههای پيام نور و آزاد دارند.

دانشجو گفت: طرح آمايش سرزمين بايد توسعه آموزش عالی را از اين انفعال خارج کند و نظامی مبتنی بر نيازها تدوين شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016