دوشنبه 7 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد در نشست خبری: با شرايط جديد و پايان مردادماه با غرب گفت‌وگو می‌کنيم، هيچ کشمکشی بين دولت و مجلس وجود ندارد، ايلنا

- در نامه‌ای اسامی مفسدان اقتصادی را به‌زودی به قوه قضائيه ارائه می‌دهم
- قوه قضائيه بايد به شکايت معاون اول رئيس‌جمهور رسيدگی کند
- نظر من درباره طرح عفاف و حجاب همان است که اعلام کردم.


ايلنا: رئيس‌جمهور از مذاکره با گروه ۱+۵ در نيمه ماه مبارک رمضان و پايان مردادماه خبر داد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، محمود احمدی‌نژاد امروز بعدازظهر در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی درباره ادامه گفت‌وگوها با گروه ۱+۵ و موضوعات مورد مذاکره اظهار داشت: همه در جريان هستيد که گفت‌وگوهای ايران با گروه ۱+۵ پيرامون مهمترين مسائل جهان مدت‌ها ادامه داشت تا به موضوع تبادل هسته‌ای رسيد.
وی افزود: به‌رغم آنکه ما تمايل به تبادل سوخت ۲۰ درصدی داشتيم تبادل را پذيرفتيم اما در جريان گفت‌وگو و مذاکرات کسانی‌که بايد طبق قانون بدون هيچ شرطی به اين مذاکرات ورود می‌کردند شرط‌هايی گذاشتند که گسترده‌تر از تبادل سوخت هسته‌ای بود در حالی که اين سوخت، سوخت رآکتورها برای توليد دارو بود.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه گروه ۱+۵ برای ادامه مذاکرات استقلال و حقوق حقه ايران را مورد هدف قرار دادند، خاطرنشان کرد: طبيعی بود که اين بحث‌ها با چنين پيش‌شرط‌هايی به نتيجه نرسد بعدها آقای اوباما از رئيس‌جمهور ترکيه خواست که به طور رسمی وارد عمل شود و زمينه ادامه گفت‌وگوها را فراهم کند.
رئيس‌جمهور ادامه داد : در حالی‌که همان زمان مقامات آمريکايی در حال القای اين موضوع بودند که بگويند طرف ايرانی حاضر به گفت‌وگو نيست، اما در جريان مذاکره با مسائلی مواجه شدند که انتظار آن را نداشتند.
احمدی‌نژاد با تاکيد بر اينکه در فضای تعامل بيانيه تهران به امضا رسيد، گفت: در واقع بيانيه تهران به خواست آقای اوباما تهيه شد و آنها که انتظار چنين حرکت منطقی‌ای را نداشتند به جای استقبال از بيانيه تهران به سمت صدور قطعنامه رفتند و پس از صدور قطعنامه مجددا گفتند ما خواهان گفت‌وگو هستيم.
وی افزود: بسيار خوب؛ پاسخ ما هم اين است که ما گفت‌وگو می‌کنيم اما بيانيه تهران هم مسير خود را دنبال می‌کند.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه امروز شرايط تغيير کرده عنوان کرد: آنها چماقی بلند کردند که مسير را تغيير دهد.
وی ادامه داد: پاسخ ما به آنها اين است که شما مسير گفت‌وگو را به هم زديد به تصور اينکه بيانيه تهران منطقی نيست، به سمت نقاط تبعيض‌آميز شورای امنيت رفتند تا به قول خودشان دست بالا بگيرند ما اسم اين کار را بی‌اخلاقی می‌گذاريم به همين دليل ما هم مذاکره را عقب می‌اندازيم.
احمدی‌نژاد گفت: مذاکره به دلايلی که گفته شد پايان مردادماه و نيمه ماه مبارک رمضان است و اين جريمه‌ای است که آنها ادب شوند تا رسم گفت‌وگو با دولت‌ها را زير پا نگذارند.
رئيس‌جمهور در ادامه با طرح چند سوال به‌عنوان پيش‌شرط‌های ادامه مذاکرات با ۱+۵ اظهار داشت: در وهله اول بايد اين گروه نظرشان را راجع به بمب اتمی رژيم‌صهيونيستی اعلام کنند، ما مذاکرات را بر مبنای اعلام نظر آنها تنظيم می‌کنيم کسانی که با بمب‌های رژيم‌صهيونيستی موافقند يک جور مذاکره می‌کنيم و با کسانی که مخالف هستند جور ديگر.
وی دومين پيش‌شرط مذاکره با گروه ۱+۵ را ادامه گفت‌وگوها بر مبنای مقررات ان‌پی‌تی ذکر کرد و گفت: آنها بايد بگويند آيا می‌خواهند با مقررات ان‌پی‌تی مذاکره کنند يا خير زيرا کسانی‌که می‌خواهند با ما گفت‌وگو کنند بايد به صراحت اعلام کنند که آيا بر مبنای مقررات ان‌پی‌تی مذاکره می‌کنند يا خير.
احمدی‌نژاد سومين مورد را تعريف منظور از گفت‌وگو ذکر کرد و گفت: آنها بايد اعلام کنند منظورشان از گفت‌وگو چيست، آيا دنبال دوستی هستند يا دشمنی. با کسانی‌که به دنبال دوستی باشند يک‌جور مذاکره می‌کنيم و با آنها که دنبال دشمنی باشند جور ديگر.
رئيس‌جمهور با تاکيد بر اين‌که ايران از نيمه ماه مبارک رمضان آماده مذاکره است، گفت: ما ترکيب مذاکره‌کنندگان را نيز تغيير می‌دهيم زيرا ۵ کشوری که صاحب امتياز ناعادلانه وتو هستند و هيچ‌کس نيز نمی‌تواند از آنها شکايت کند دارای رابطه ظالمانه و يک‌طرفه با ساير کشورها هستند.
وی ادامه داد: طرف گفت‌وگو با ما اولا بايد به طور شفاف نظرات خود را اعلام کند و همانگونه که برنامه و بسته پيشنهادی ايران آشکارا اعلام شده محور اين مذاکرات مسائل بشری و دغدغه‌های انسانی نيز خواهد بود.
رئيس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگاری راجع به اظهارات اخير رئيس‌جمهور فرانسه مبنی بر اعلام آمادگی برای ادامه مذاکرات، گفت: اظهارات آقای سارکوزی درباره موضوع تبادل سوخت هسته‌ای بود ما هم آماده‌ايم تا تبادل را ادامه دهيم اما پايه گفت‌وگوها بيانيه تهران است که بر اساس قانون دوستی و عدالت تنظيم شده است.
وی ادامه داد: ما معتقديم تبادل راهی برای تعامل است که بهتر از تقابل خواهد بود.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار الجزيره مبنی بر پرونده هسته‌ای ايران و چالش‌های پيش رو گفت: ما فکر می‌کنيم موضوع هسته‌ای ايران حل شده و در ايران چيزی به عنوان موضوع هسته‌ای نداريم اما از سوی دشمنان اين موضوع همچنان وجود دارد که اگر اين موضوع نبود به دنبال بهانه ديگری بودند.
وی افزود: اينها همان کسانی هستند که در جنگ ۸ ساله از صدام حمايت کردند و با وجود آن‌که سازمان ملل صدام را متجاوز شناخت بعدها همين‌ها او را ساقط کردند، آنها نمی‌خواهند ايران شکوفا شود چون به سرعت مناسبات جهانی را تحت تاثير قرار می‌دهند.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه سياست آمريکا همواره دشمنی بوده، خاطرنشان کرد: اما امروز مشخص است که چه کسی شکست خورده است ما چيزی جز قانون نمی‌خواهيم بنابراين به نفع آنهاست که به قانون تن بدهند.
احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسشی درباره طرح مسائل اختلاف‌برانگيز در جامعه و موضع‌گيری دولت در اين ارتباط گفت: ما دائما در جلسات خود دعوت به همکاری، برادری و قانون‌مداری می‌کنيم زيرا شعار ما قانون‌مداری است و اين راه را ادامه می‌دهيم.
رئيس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره رويکرد اخير دولت نسبت به موضوع حجاب و مسائل فرهنگی ابهاماتی ايجاد کرده، گفت: فکر می‌کنم بايد از کسانی‌که اين مسائل را مطرح می‌کنند بپرسيد در مسائل اخير تنها نکته‌ای که بدان ايراد گرفته نشد ايراداتی بود که من وارد کردم کسانی‌که اظهار نظر کرده‌اند مطلقا به اين دو نکته که من به آنها اشاره کردم نپرداختند.
وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ ديدگاه‌های ما بسيار روشن است اين دولت دولت فرهنگی است و سرمايه‌گذاری ما در بخش‌های فرهنگی به سوی باز کردن فضا است معمولا در حوزه زنان اظهار نظرها با افراط و تفريط همراه بوده است اعتقاد دارم زن‌های ايرانی کرامت و شخصيت خودشان را انتخاب کرده‌اند به طوری که در بسياری از حوزه‌ها پيشتاز بوده‌اند.
احمدی‌نژاد تصريح کرد: مردم و زنان ايران پاک‌ترين افراد هستند اما قانون بايد اجرا شود و کسی نبايد عمل خود را به دين و قانون نسبت دهد.
رئيس‌جمهور در آغاز اين نشست خبری طی سخنانی در خصوص فرارسيدن هفتم تير و سالگرد شهدای اين روز گفت: ۲۰ سال پيش در چنين روزی تروريست‌های بی‌فرهنگ جمع کثيری از انسان‌های شايسته، آزاده و عدالت‌طلب را به خاک و خون کشيد هفت تير متعلق به آزادی‌خواهان و پاکان است.
وی افزود: دشمنان امروز ايران همان کسانی هستند که تروريست‌ها را حمايت کردند و برای آنها هورا کشيدند و امروز هم به آنها امکانات تروريستی می‌دهند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، محمود احمدی‌نژاد در ادامه کنفرانس خبری خود در پاسخ به سوالی درباره ارتباط صدور قطعنامه شورای امنيت عليه کشورمان و ارتباط آن با حمله به کاروان غزه اظهار داشت: بسياری معتقدند دولت آمريکا تحت سلطه صهيونيست‌ها و از وجهه آمريکا برای حل مسائل خود استفاده می‌کنند که اتفاق اخير يک صحنه از اين مساله است، زيرا با حمله به کاروان آزادی بسياری معتقدند که اصرار آمريکا برای صدور قطعنامه برای کم کردن تمرکز روی موضوع غزه بوده است که البته تا حدودی در اين هدف موفق شدند، اما باز هم اشتباه کردند و اين قطعنامه مانند يک مسکن بود که تا چند روز افکار عمومی را از اسرائيل منحرف می‌کند،اما اين عمل اثر نداشت و اکنون صدها کشتی در حال حرکت به سوی غزه هستند.
رئيس قوه مجريه در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا، مبنی بر اينکه با توجه به پايان برنامه چهارم و عدم ارائه گزارش عملکرد آن چه نمره‌ای به خود می‌دهيد، گفت: براساس مصوبه مجلس برنامه چهارم تا پايان شهريورماه تمديد شده است که قانون برنامه پنجم هم براساس آن برنامه تنظيم شده است، گزارش‌های نظارتی نيز اتفاقا نوشته شده است و شاخص‌های عملکردی آن بهتر از برنامه‌های دوم و سوم است.
وی همچنين در مورد نمره خود به ميزان عملکرد برنامه چهارم با بيان اينکه اين برنامه بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود، ادامه داد: دولت، مجلس و قوه قضائيه هر کدام وظايف خود را دارند و بخش مربوط دولت نسبت به همه برنامه‌های قبلی عملکرد بسيار خوبی داشته است.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در مورد واکنش احتمالی ايران به بازرسی کشتی‌های ايرانی از سوی آمريکا، گفت: نزديک به ۳۰ سال است با آمريکا رابطه گسترده اقتصادی نداريم و با اين حساب آنها چه کسی را می‌خواهند تحريم کنند آنها ناراحت هستند که رابطه اقتصادی ما با ديگران گسترش يافته است، لذا با صدور قطعنامه خودشان را تحريم می‌کنند که جواب آنها در بيانيه ايران آمد.
احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به سوالی درباره آثار تحريم‌ها عليه کشورمان اظهار داشت: اگر آنها بخواهند ما را تحريم کنند اثر آن در اقتصاد مثبت و در گفت‌وگوها منفی است. اگر تا قبل از اين گفته می‌شد دولتمردان آمريکايی تاريخ نمی‌دانند الان می‌گويم آنها جغرافيا هم نمی‌دانند زيرا وسعت، جمعيت و ذخاير ايران را نمی‌دانند، ولی ما چون دوست داريم روابط در جهان سازنده باشد به آنها می‌گوييم شما اشتباه می‌کنيد و آنقدر از اين چيزها بنويسيد که ما هم در مقابل به شما می‌خنديم، زيرا هرجا تحريم کنيد به سرعت تبديل به رشد و تعالی در اقتصاد ايران می‌انجامد.
وی گفت: آمريکايی‌ها به صهيونيست‌ها تعهد داده‌اند که عليه ايران کار کنند، ولی چکار می‌توانند بکنند لذا هرچه می‌خواهند از اين کاغذها بدهند.
وی ادامه داد: البته علاقه نداشتيم کار به اينجا بکشد، اما اگر عده‌ای اصرار داشته باشند حتی اگر طرف ما اوباما باشد که با شعار تغيير روی کار آمد پاسخ می‌دهيم، زيرا روش‌های ديکتاتوری برای اداره جهان شکست خورده است و روش‌های مانند بوش به جايی نمی‌رسد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، احمدی‌نژاد در ادامه گفت‌وگو خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره نظر دولت در قبال مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: از اينکه قوه قضائيه در اين زمينه مصمم باشد خوشحال می‌شويم و انتظار داريم در عمل موفق شود زيرا عدالت بايد در نظر گرفته شود و محدوديتی برای کسی نيست.
وی تاکيد کرد: قوه قضائيه بايد به شکايت معاون اول رئيس‌جمهور که چند نفر به او اتهاماتی زدند هرچه زودتر رسيدگی کند تا بقيه مردم هم احساس امنيت کنند.
رئيس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه وطن امروز در مورد نظر دولت درباره نقد در رسانه‌ها با تاکيد بر اين‌که نقد لازمه پويايی جامعه است، تاکيد کرد: نقد وظيفه مهم و پشتيبانی و ياری رسانی است اما آنجا که به انتقام‌کشی و دروغ بستن تبديل شود ديگر نقد نيست البته همچنان نيازمند تدوين مرزهای نقد و تخريب هستيم ولی کسی که خودش کار می‌کند اين مرزها را بهتر می‌داند.
احمدی‌نژاد ادامه داد: در نقد دلسوزی وجود دارد زيرا نقدکننده بايد طرف مقابل را دوست داشته باشد. همچنين بايد مرزهای نقد و تخريب مشخص شود که معيارهای روشنی در اين زمينه وجود دارد و در نقد نکات مثبت و منفی هر دو ديده می‌شود اما وقتی نقد تبديل به افترا شد و حتی به‌رغم به دست آمدن اسناد خلاف واقع بودن افترا به بيان آن ادامه داده شود ديگر نقد نيست.
احمدی‌نژاد گفت: يک مشکل در فضای رسانه کشور وجود دارد که بسياری از نشريات وابسته به گروه سياسی هستند و لذا اگر بالای روزنامه وابستگی خود را بنويسند آن وقت هرچه بگويند مهم نيست زيرا خواننده می‌فهمد که آن نشريه از چه موضعی حرف می‌زند.
رئيس قوه مجريه با اشاره به جرم بودن توهين به مقامات کشور توصيه کرد که بايد کمک کنيم فضای نقد احترام‌آميز بيش از گذشته وجود داشته باشد که تبعيض در اجرای قانون بزرگ‌ترين تبعيض است و مسوولين بايد توجه کنند تا قانون بيش از اين اجرا شود البته اکنون هفته قوه قضائيه است و بيش از اين نبايد وارد اين بحث‌ها شويم و دولت تلاش کرده است تا با بالا بردن تحمل خود بيشترين نقدها بيان شود و نبايد هر کس که يک جمله گفت با او برخورد شود.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه رئيس سازمان سيا اعلام کرده است، ايران اورانيوم کافی برای ساخت دو بمب را در اختيار دارد و اين ادعا که در حال حاضر در درون ايران اختلافی در رابطه با ساخت و يا عدم ساخت بمب اتمی وجود دارد، اظهار داشت: رئيس سازمان سيا موضوعات ديگری نيز می‌داند که نگفته و اينکه ايرانی‌ها افراد عاقلی هستند و می‌دانند که با دو بمب نمی‌توان در مقابل ۲۰ هزار بمب ايستاد.
وی افزود: ايرانی‌ها در برابر دشمنانشان همواره از تدبير و انديشه بهره برده‌اند و در طول تاريخ آنها را به زانو درآورده‌اند؛ امروز نيز پس از گذشت ۳۰ سال از دشمنی آنها با منطق و فرهنگ در برابرشان می‌ايستند.
رئيس‌جمهور تصريح کرد: يعنی آنها از دو بمب می‌ترسند و ۲۰ هزار بمبی که انبار کرده‌اند برای آنها امنيت به همراه نمی‌آورد ما که به صراحت اعلام کرده‌ايم بمب‌های اتمی متعلق به دولت‌های عقب افتاده سياسی است.
وی با بيان اين مطلب که آمريکايی‌ها ما را تهديد به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای کرده‌اند چه شد آيا به ضرر آنها تمام شد يا ما گفت: احمقانه‌ترين کار انباشت سلاح هسته‌ای است آنها می‌خواهند شريک جرمی برای خود پيدا کنند و ما می‌خواهيم آنها را خلع سلاح کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدی‌نژاد تاکيد کرد: دولتی که نمی‌تواند يک چاه نفت را مهار کند چطور پايگاه‌هايی در کشورهای ايتاليا، ژاپن و يا کشورهای ديگر در اختيار دارد و می‌خواهد از آنها صيانت کند با سلاح‌های آمريکايی‌ها در اين پايگاه‌ها بخش اعظمی از بشريت در خطر است.
وی متذکر شد: هيچ‌کس نمی‌توان از بمب اتمی استفاده کند مديريت و نگهداری از اين بمب‌ها بسيار مهم است.
رئيس کابينه تاکيد کرد: جالب آنجاست که اوباما از سوی تمامی ملت‌ها نيز صحبت می‌کند و اما به گمان ما بايد از همينجا شروع کرد و با برگزاری رفراندوم از مردم آمريکا و مردم کشورهايی که آمريکايی‌ها در آنها پايگاه نظامی دارند پرسيد که آيا راضی به نگهداری پايگاه‌ها و بمب‌های آمريکايی در خاک اين کشورها هستند يا خير. ما امروز نگران ضعفی که در نگهداری بمب‌های اتمی وجود دارد هستيم.
دولت آمريکا به ادعای خودش پنج هزار و ۶۰۰ بمب در اختيار دارد که البته مرجع رسمی‌ای آن را تاييد نکرده است.
وی افزود: اين پنج هزار و ۶۰۰ بمب اگر نشت کند حادثه‌ای برای تمامی بشريت به وجود می‌آيد رئيس سازمان سيا برای انحراف اذهان دشمن فرضی را به جای دشمن واقعی مطرح کرده است.
احمدی‌نژاد در رابطه با تلاش ايران برای کمک‌رسانی به مردم نوار غزه گفت: پيش از همه بايد توجه خود را معطوف به اصل موضوع فلسطين کنيم اقداماتی که رژيم‌صهيونيستی در نوار غزه انجام داد قطعا نشانه اقتدار اين رژيم نيست و نشانه اضمهلال اين رژيم است.
وی افزود: اين روزها در اروپا و آمريکا ترديد بسياری برای حمايت از رژيم‌صهيونيستی وجود دارد، در داخل اين رژيم نيز وضعيت نابسامانی برقرار است بسياری که با فريب به آنجا آورده شده‌اند امروز پشيمان هستند و در گزارشی که اخيرا منتشر شد ۵۰۰ هزار نفر خواهان مهاجرت از سرزمين‌های اشغالی هستند اما شرايط سختی برای مهاجرت معکوس آنها وضع شده است.
رئيس‌جمهور گفت: اقدامی که عليه کشتی صلح انجام شد نشان داد که نابسامانی فکری و نظامی در تصميم‌گيری‌های اين کشور وجود دارد. آنها در ۵۰ سال گذشته با ايجاد توهم شکست‌ناپذيری رژيم‌صهيونيستی را ترويج می‌کردند اما اينطور نبود و در حال حاضر نيز به‌دنبال جبران اين موضوع هستند.
وی متذکر شد: چندی پيش رژيم‌صهيونيستی طرح حمله به سوريه و لبنان را دنبال می‌کرد اما با لو رفتن اين خبر و اعلام آمادگی سوريه و لبنان برای مقابله با تلاش‌های آنها به دنبال برنامه‌ريزی در غزه است تا شکست‌های گذشته و حمله قبلی خود را جبران کند.
احمدی‌نژاد متذکر شد: رژيم‌صهينيستی گمان می‌کند اگر محاصره کرد و دارو، غذا و برق را از دسترس مردم غزه خارج کرد، اين مردم تسليم می‌شند اما آنها همواره اشتباه کردند.
وی خاطرنشان کرد: گرچه ما بايد تلاش کنيم حمله ديگری اتفاق نيفتد اما در هر صورت ملت ايران از روز اول پشتيبان ملت فلسطين بوده است و هم‌اکنون نيز بر حمايت‌های خود تاکيد می‌کند.
احمدی‌نژاد ادامه داد: در سفری که به استانبول داشتم با جمعی از کسانی که در کشتی آزادی حضور داشتند، ديدار کردم برخی مجروح بودند و به برخی ديگر بی‌احترامی شده بود من از آنها پرسيدم که برای ادامه کار (عظيمت مجدد به غزه جدی هستند) و آنها گفتند عزم ما راسخ‌تر شده است و اگر امروز با يک يا دو کشتی و از سوی ۴۰ کشور رفتيم در آينده از سوی صدها کشور عازم غزه خواهيم شد.
وی با بيان اين مطلب که ما همواره حامی فلسطين بوده‌ايم، گفت: به آنها می‌گويم ايستادگی کنيد که روز پيروزی نزديک است.
احمدی‌نژاد در پاسخ به اين سوال که آيا با تاکيدی که رئيس قوه قضائيه برای برخورد با مفسدين اقتصادی داشت و جنابعالی نيز دو سال پيش می‌گفتيد اسامی مفسدان اقتصادی در جيب من است و نام آنها را اعلام خواهم کرد، گفت: نامه‌ای را تنظيم کردم و به‌زودی برای رئيس قوه قضائيه ارسال خواهم کرد در آنجا نام تعدادی از کسانی که چه حقيقی و چه حقوقی دست‌اندازی‌هايی را داشتند را به اطلاع عموم خواهند رساند.
وی در پاسخ به اين پرسش که ديدگاه دولت در رابطه با اظهارات برخی که قوه مجريه را متهم به دخالت در امور قوه قضائيه و قوه مقننه می‌کنند چيست، اظهار داشت: بر اساس قانون اساسی ايران اين دو قوه مستقل از يکديگر هستند و حق مداخله در امور يکديگر را ندارند. قوه مجريه تنها قوه‌ای است که به صورت هم‌زمان چند دستگاه ديوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور، قوه قضائيه، ديوان محاسبات کميسيون اصل ۹۰ مجلس تک‌تک نمايندگان و ملت بر امور آن نظارت می‌کنند.
رئيس‌جمهور گفت: اما قوه قضائيه به دليل حساسيتی که بر اجرای عدل دارد کسی ناظر بر امور آن نيست و خود بايد در سطح اصلاح امورش باشد البته بحث رئيس‌جمهور جدای از اين مباحث است و به عنوان مجريه قانون اساسی می‌تواند تذکر دهد و من نيز در عمل به وظايف خود تذکراتی را داده‌ام که اميدواريم در آينده بخشی را به اطلاع مردم برسانيم.
وی همچنين در پاسخ به اين پرسش که دولت در کاهش هزينه‌ها تا چه اندازه موفق بوده است، گفت: در پنج سال گذشته شاهد رشد بودجه جاری کشور کمتر از تورم بوده‌ايم و امسال نيز همينطور است، مصرف بنزين در دستگاه‌های دولتی هم‌اکنون به نصف کاهش پيدا کرده و در بخش‌های ديگر شاهد افزايش بوده‌ايم.
احمدی‌نژاد در رابطه با تنظيم روابط ايران با روسيه و چين پس از رای مثبت آنها به قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل نيز گفت: ما تمامی اين مشکلات را به دليل عملکرد آمريکا می‌دانيم. ما جز با دولت آمريکا و رژيم صهيونيستی با تمامی کشورها تعامل داريم و نظر خود را اعلام کرده‌ام. ما انتظار داشتيم که با آمدن آقای اوباما تغيير در مناسبات آمريکايی‌ها حاصل شود که البته اين چنين نشد و ما مايوس شديم.
وی در رابطه با پيشنهادات ايران در مذاکره با گروه ۱+۵ گفت: در زمان مورد نظر پيشنهادات خود را اعلام خواهيم کرد.
رئيس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره نظر برخی کارشناسان در خصوص نگرانی درباره اقتصاد کشور، گفت: شرايط اقتصادی ما تثبيت شده است و با رشد بالای اقتصادی حرکت می‌‌کنيم. مجموعه فعاليت‌ها در قانون بودجه سازماندهی شده است و طرح اصلاحات اقتصادی دولت در حال بررسی و اقدام است؛ افرادی که اين گونه فکر می‌کنند بايد بببيند در زندگی خود چگونه عمل کرده‌اند.
احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی درباره نحوه اعلام شروط مذاکره با کشورهای غربی، گفت: تصور می‌کنم سه شرط مذاکره را اعلام کردم و آنها نيز مطلع شدند و اگر اعلام کردند که شروط را متوجه نشدند ما از روش‌های ديگر استفاده می‌کنيم.
وی درباره انتقادات از دولت که از سوی برخی افراد و ائمه جمعه مطرح می‌شود، گفت: بحث انتقاد از دولت لازمه يک جامعه آزاد است و اظهار نظر درباره عملکرد دولت امری عادی است البته بعضی تند اظهار نظر می‌کنند و برخی آرام.
رئيس‌جمهور دربارده حرکت کشتی کمک‌رسانی به غزه، گفت: کمک های مردم ايران به فلسطين و ساکنان غزه ادامه دارد و هميشه ادامه خواهد داشت.
احمدی نژاد درباره کشمکش دولت و مجلس پيرامون دنشگاه آزاد، گفت: در خصوص دانشگاه آزاد هيچ کشمکشی بين دولت و مجلس وجود ندارد. يک نهاد قانونی به نام شورای عالی انقلاب فرهنگی که کارشناسان مختلف و نمايندگان قوای مختلف در آن عضو هستند يک مصوبه قانونی داشته است و تصميم قانونی گرفته شده و همه بايد تبعيت کنيم. حتی زمانی يک قاضی در قوه قضائيه رای خلاف صادر کرد آن رای متوقف شد پس لذا بايد از تصميات قانونی تبعيت کنيم.
رئيس‌جمهور درباره کمک ايران برای مهار نشست نفت در خليج مکزيک، گفت: اين مسئله بحران پيچيده‌ای است و شرکت‌های آمريکائی و اروپائی نتوانستند اين مشکل را حل کنند و حل اين مشکل نياز به تجميع توانمندی‌ها دارد و اگر من به جای آن کشورها بودم از کشورهای ديگر دعوت می‌کردم تا در حل اين مشکل کمک کنند.
وی ادامه داد: شرکت‌های نفتی ما و وزارت نفت و توامندی‌های عميق و ارزشمندی دارد و وزارت نفت هم اعلام کرده است که حاضر است در صورت تمايل آنها همکاری کند و اگر آنها از ما بخواهند، کمک می‌کنيم.
احمدی‌نژاد در باره پرتاب ماهواراه جاسوسی جدی عليه ايران به فضا و تحرکات اسرائيل، گفت: آنها برای جاسوسی فقط يک ماهواره به فضا ارسال نکردند و از گذشته اين گونه فعاليت‌ها را انجام می‌دادند. در زمان ۸ سال دفاع مقدس دولت آمريکا اطلاعات جنگ را به عراق منتقل می‌کرد و امروز نيز اينگونه است.
رئيس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر وزير نفت پيرامون اينکه با کمتر از نفت ۶۵ دلار نمی‌توان درآمدی برای کشور کسب کرد، گفت: نظر وزير نفت و آنچه من می‌گويم هر دو درست است اما در دو موضع مختلف. در همه جای دنيا معتقد هستند که اگر قيمت نفت از ۶۵ دلار کمتر شود ديگر استخراج و توليد نفت به صرفه نخواهد بود و اين نظر درست است و ارتباطی به ادره کشور ندارد.
وی ادامه داد: در بحث مديريت کشور ما بدون فروش نفت در برخی موارد کشور را ادراه کرديم و به‌طور مثال قرار داد توسعه پارس جنوبی با هزينه ۲۱ ميليارد دلار از منابع داخلی تامين شد و يا برای تکميل پروژه‌های گازی ۲۹ ميليارد دلار و برای توسعه حوزه‌های جديد نفتی ۲۰ ميليارد دلار را در نظر گرفتيم؛ در حالی که اجرای اينگونه قراردادها در گذشته همه لازمه فروش نفت بود. امروز اقتصاد غيرنفتی به سرعت رشد کرده است.
احمدی نژاد درباره نظر برخی کشورها از قطعنامه سازمان ملل، گفت: اگر انتظار داشته باشيم کشوری مانند بوسنی هرزگوين در برابر فشار آمريکا بايستد، اشتباه است؛ زيرا آمريکا در بسياری از کشورهای ضعيف که به نيازمندی‌های اوليه خود محتاج هستند پايگاه دارد لذا نبايد از آنها توقع داشته باشيم که مانند ما در جلوی آمريکا بايستند. من امروز معتقدم که بخشی از کشورهای مظلوم در شورای امنيت حاضر هستند و ما ريشه بسياری از ظلم‌ها و ستم‌ها را در سيطره آمريکا می‌دانيم و برخی کشورها که در شورای امنيت عليه ما رای دادند نيز تحت فشار آمريکا هستند.
رئيس‌جمهور درباره تغييرات در لوايح دولت در مجلس، گفت: بر اساس قانون اساسی لايحه را دولت ارائه می‌کند و طرح را مجلس؛ در طرح نبايد بار مالی برای دولت تحميل شود و همچنين محدوديت تغييرات در لوايح بايد به صورتی باشد که تغييرات باعث نشود که لايحه با هدف دولت تفاوت کند و يا ديگر قابل اجرا نباشد.
وی در خصوص محدويت تغييرات در لوايح، گفت: پيرامون اين موضوع نامه‌ای را به مقام معظم رهبری ارسال کردم و ايشان نيز موضوع را به شورای نگهيان ارجاع دادند و شورای نگهبان نيز در حال بررسی است.
رئيس‌جمهور درباره لايحه پنجم توسعه و اين‌که آيا آماده همکاری با مجلس در خصوص تعيين شاخص‌های لايحه هست يا خير، گفت: وقتی برنامه‌ای تنظيم می‌شود بايد به اهداف مشخص برسد يک برنامه تعداد شاخص‌های اندک و مشخص دارد و آن را با آن شاخص‌ها می‌سنجند و تعيين تعداد زياد عدد و رقم در يک برنامه درست نيست حداکثر ۵ يا ۷ شاخص بايد در برنامه وجود داشته باشد تا بتوانيم آن را کنترل کنيم.
وی ادامه داد: بيکاری، پيشرفت علمی، کاهش فاصله طبقاتی، رشد اقتصادی، کنترل تورم از شاخص‌های اصلی برنامه پنجم توسعه است البته در بعضی بخش‌های مانند آموزش و کشاورزی اعداد مشخص شده است؛ برنامه‌ای که ما به مجلس ارائه داده‌ايم جامع و منعطف است که اهداف را محقق می‌کند و نيازی به جداول زياد و اعداد نيست.
رئيس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسيد نيروی انتظامی عنوان می‌کند به دستور رئيس‌جمهور با موضوع بی‌حجابی برخورد می‌کند، گفت: نشنيدم نيروی انتظامی چنين سخنی را اعلام کرده باشد. احمدی‌نژاد از خبرنگاری که چنين سوالی را مطرح کرد پرسيد که کجا اين صحبت به نقل از نيروی انتظامی مطرح شده است. خبرنگار در پاسخ گفت: از سوی مقامات نيروی انتظامی.
احمدی‌نژاد گفت: بنده تا اين لحظه نشنيده‌ام چنين اظهارنظری شده باشد حرف من همان بود که در مصاحبه قبلی گفتم.
وی ادامه داد: گروه‌های سازمان‌يافته‌ای وجود دارند که اقدامات تخريبی می‌کنند و نيروهای اطلاعاتی در حال شناسايی آنها برای برخورد هستند و کسی کار غيرقانونی نمی‌کند.
رئيس‌جمهور در پاسخ به سوال ديگری درباره اقدامات دولت برای فراهم کردن بسترهای اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها، اظهار داشت: بنا داشتيم از اول خرداد اين قانون را اجرايی کنيم اما تغييراتی ايجاد شد و به تاخير افتاد بايد سازوکارهای اين قانون را بازبينی می‌کرديم و اين امور در حال انجام است.
وی با بيان اين‌که آن بخش از اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها که به مردم مرتبط است انجام شده، گفت: در بخشی که با گروه‌های مردمی سروکار دارد مراحل کار انجام شده و بخش‌های توليدی نيز به تدريج بسته‌های مديريتی آنها تهيه و ابلاغ می‌شود.
به گفته وی، به‌زودی زمان اجرای اين قانون اعلام خواهد شد.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار همشهری که درخصوص گروه‌هايی غير از ۱+۵ که احمدی‌نژاد در آغاز اين نشست خبری برای مذاکره به آنها اشاره کرده بود پرسيد که وی در پاسخ گفت: اين گروه از کشورها در واقع کشورهای مستقلی هستند که معتقدند عدالت و احترام در مناسبات جهانی بايد حاکم باشد و به وقتش اسامی آنها را اعلام می‌کنم.
احمدی‌نژاد درباره اظهارات اخير رئيس‌جمهور فرانسه مبنی بر تبادل سوخت بيش از ارقام بيانيه تهران، خاطرنشان کرد: ما غنی‌سازی ۲۰ درصد را برای تامين نيازهای خود راه انداختيم و۲۰ درصد برای ما مصارف زيادی ندارد زيرا مصرف ما محدود است.
وی افزود: در ابتدا ما علاقه‌مند به راه‌اندازی غنی‌سازی ۲۰ درصد نبوديم و در دنيا هم کشورهای محدودی غنی‌سازی ۲۰ درصد را انجام می‌دهند اما وقتی ديديم برخی کشورها به صورت غيرمنطقی و ناعادلانه بر موضوع تبادل سوخت اصرار می‌کنند تصميم گرفتيم وارد عمل شويم.
احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد هزينه بالايی برای ما دارد هنوز هم ترجيح می‌دهيم سوخت ۲۰ درصدی را از بازار تهيه کنيم اما اينکه چقدر اورانيوم غنی‌شده بدهيم و سوخت ۲۰ درصد بدهيم مهم است؛ برآورد ما اين بود که با يک‌هزار و ۲۰۰ کيلوگرم تا ۲۰ سال نيازهای ما برطرف می‌شود اما نمی‌دانيم چه اصراری است که موضوع بمب هسته‌ای را مطرح می‌کنند. اگر از بمب می‌ترسند اول بمب‌های خود را خنثی کنند، ممکن است نشت کند.
احمدی‌نژاد تصريح کرد: ما اعلام کرديم آماده تبادل سوخت براساس بيانيه تهران هستيم فکر نمی‌کنم لازم باشد چيز ديگری به اين بيانيه اضافه شود.
رئيس‌جمهور در پاسخ به سوال ديگری درباره علت کاهش نرخ رشد اقتصادی و پيش‌بينی‌هايی که در اين رابطه مطرح می‌شود، گفت: روند رشد اقتصادی کشور کاهنده نيست بلکه افزاينده است عددی که سال گذشته از رشد اقتصادی کشور منتشر شد شفاف و کافی نبود زيرا وقتی قيمت نفت پايين می‌آيد بر رشد ساير بخش‌ها تاثير می‌گذارد در حالی که در سال گذشته در بخش خدمات، کشاورزی و صنعت رشد بالايی را تجربه کرديم و از اين بابت نگرانی‌ نداريم و به‌زودی بانک مرکزی آمار رشد اقتصادی را اعلام می‌کند.
احمدی‌نژاد درباره نامه اخير خود به آيت‌الله جنتی دبير شورای نگهبان و پيش‌بينی تعامل دولت و مجلس درخصوص موضوعات مورد اختلاف، گفت: عامل اصلی تنظيم روابط اجتماعی قانون است و همه بايد پايبند قانون باشند چه قوه مجريه، چه قضائيه و چه مقننه. معتقدم دولت نهم و دهم قانونمندترين دولت‌های بعد از انقلاب هستند.
وی افزود: ما سخت‌ترين قوانين را اجرا کرديم که نمونه آن بودجه سال ۸۶ بود دوستان عنايت کرده بودند در يک خط نوشته بودند بنزين سهميه‌بندی شود، واقعا اجرايی کردن اين يک خط قانون بسيار کار سختی بود. دولت با کمترين مشکل آن را اجرايی کرد.
وی ادامه داد: دولت بودجه سال ۸۸ با ۲۳ هزار ميليارد تومان کسری آشکار و پنهان تحويل گرفت در حالی که با مديريت خوبی که اعمال کرد نه‌تنها تمام اهداف بودجه محقق شد بلکه نرخ تورم را نيز کاهش داد.
وی ادامه داد: رئيس‌جمهور به عنوان مجری قانون اساسی اختيار دارد اگر قانونی خلاف قانون اساسی به تصويب برسد را به مرجع تشخيص آن يعنی شورای نگهبان تذکر دهد.
احمدی‌نژاد تصريح کرد: تعامل دولت و مجلس دوطرفه است؛ اين تصور که دولت، امروز مجلس باشد تصور غلطی است که البته بحث‌ها طبيعی است. تعامل ما خوب است و انتظار ما اين است که در اداره کشور اين دو قوه همديگر را ياری کنند.
رئيس‌جمهور در پاسخ به سوال ديگری درخصوص نفوذ آمريکا بر قطعنامه اخير شورای امنيت عليه ايران، گفت: بعضی‌ها معتقدند که اصرار آمريکا بر صدور قطعنامه مواجه با برزيل و ترکيه است اما اشتباه کردند اتفاقا نشست تهران آغاز حرکتی جديد است و نشان می‌دهد که ديگر قطعنامه‌ها با چنگ و دندان اجرايی نمی‌شود.
وی افزود: جبهه‌بندی جديدی از کشورهای جديد در حال شکل‌گيری است، کشورهای مستقل و عدالت‌خواه که در سال‌های آينده مسير دنيا را تغيير خواهند داد.
خبرنگاری درباره تصميم اخير دولت مبنی بر انتقال تمام آگهی‌های دولتی به روزنامه ايران، گفت: مگر نشريات به آگهی‌های دولتی وصل بودند و نبايد با اين تصميم آسيب ببينند. دولت به دنبال حمايت از فعاليت‌های فرهنگی است.
احمدی‌نژاد گفت: اگر آسيبی با اين تصميم به نشريات وارد شده حتما جبران می‌کنيم.
خبرنگاری از احمدی‌نژاد درباره اظهارات اخير هاشمی‌رفسنجانی مبنی بر کناره‌گيری از مناصب و فعاليت‌های سياسی پرسيد که احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: تشکر می‌کنم. خبرنگار مجددا پرسيد يعنی نمی‌خواهيد پاسخ بدهيد؟ احمدی‌نژاد گفت: جواب دادم تشکر می‌کنم.
رئيس‌جمهور در پاسخ به سوال ديگری درباره تصميمات دولت برای کاهش نرخ سود بانکی، اظهار داشت: با پايين آمدن نرخ تورم نرخ سود هم به تبع آن پايين می‌آيد، البته نظام تعيين نرخ سود بانکی براساس نرخ تورم روزهای پايانی خود را سپری می‌کند و با هدفمند کردن يارانه‌ها عقود اسلامی پياده می‌شود.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره اظهارات اخير پادشاه عربستان مبنی بر اين‌که وارد کردن ضربه نظامی به ايران آخرين راهکار نيست، گفت: پادشاه عربستان گفتند نيازی به ضربه نظامی نيست رابطه ايران و عربستان گرچه در اين سال‌ها دستخوش تغيير بوده اما محکم شدن اين رابطه به نفع همه است.
وی افزود: البته دخالت‌های بيگانگان هميشه مشکلاتی ايجاد کرده است. اگر اين دو کشور کنار هم باشند غزه به سرعت آزاد می‌شود و حتی فلسطين هم آزاد می‌شود. فکر می‌کنم وقت آن رسيده که در اين رابطه تجديدنظر کنيم.
رئيس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تلويزيونی لبنان که پرسيد نظر شما درباره رای ممتنع لبنان در صدور قطعنامه عليه ايران چيست، تصريح کرد: ارزش رای مثبت لبنان به اندازه رای منفی آن است؛ رای ممتنع لبنان برای ما ارزشمند است.
وی ادامه داد: ما از استقرار وحدت و همدلی در لبنان استقبال می‌کنيم و فکر می‌کنيم که اين کشور به درجه رشد سياسی برای تعيين سرنوشت خود رسيده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016