چهارشنبه 23 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سه روز به بهانه ۱۸ تير؛ در تورنتو چه گذشت؟ گزارش برگزاری مراسم ۱۸ تير در تورنتو (با عکس)، کميته برگزاری مراسم ۱۸ تير در تورنتو

روز های سه شنبه ششم و چهارشنبه هفتم ماه جولای فرودگاه تورنتو برای اولين بار شاهد حضور تنی چند از فعالان جنبش دانشجوئی و متهمان پرونده کوی دانشگاه برای اولين بار بود آقای ماشاالله عباس زاده و اقای منوچهر محمدی روز سه شنبه برای اولين بار به تورنتوی کانادا وارد شدند در بدو ورود اين دو عزيز آقای منوچهر محمدی به دليل نداشتن ويزای کاناداممکن بود از سوی مقامات اداره مهاجرت به آمريکا باز گردانده شود که با رايزنی با مقامات ساعت ۱۱:۳۰ دقيقه شب (پس از حدود چهار ساعت ) با پرداخت جريمه موفق به اخذ رواديد کانادا شدند. آقای کورش صحتی هم در روز چهارشنبه به فرودگاه پيرسن تورنتو وارد شدند ،همان شب برنامه ای به کوشش گروه هنری هما (خانم هما مدارايی) شب شعری در پاسداشت جنبش دانشجوئی ايران و خصوصا زنده ياد اکبر محمدی برگزار گرديد آقايان منوچهر محمدی، ماشاالله عباس زاده و کوروش صحتی از سخنرانان اين برنامه بودند، آقای عباس زاده با خواندن اشعاری از سهراب سپهری و همچنين رباعياتی از حکيم خيام نيشابوری رنگ و بوی ديگری به اين برنامه بخشيدند در پايان آقايان بهزاد پيله ور و منوچهر چهاردلی قطعه ای را با همنوازی با سنتور به جمع هديه کردند.


در کانون فرهنگی هنری هما

روز پنجشنبه هشتم ماه جولای به دعوت تلويزيون ۱۹ برنامه ويژه ای با حضور منوچهر محمدی ،ماشاالله عباس زاده و بهزاد پيله وربه صورت زنده ترتيب داده شد که آقای شهرام شهراميان مجری برنامه به بحث و پرسش و پاسخ در مورد رويداد ملی ۱۸ تير و روند جنبش دانشجوئی و مردمی در ايران با حاضرين پرداختند.


شبکه تلويزيونی ۱۹

۱۸ تير ماه (نهم جولای ۲۰۱۰ ) در دانشگاه تورنتو پس از يازده سال و برای اولين بار

امسال نيز بنا بر رسم هر ساله در بزرگداشت قيام دانشجويان در۱۸ تيرماه ۱۳۷۸ و به يادجان باختگان جنبش دانشجوئی برنامه ای به دعوت انجمن سراسری دانشجويان دانشگاه يورک و به همت سارا اکرمی و ستاد مبارزاتی خانه ايران در شهر تورنتو کانادا برگزار گرديد.
اينبار برنامه رنگ و بوی ديگری داشت منوچهر محمدی برادر زنده ياد اکبر محمدی به همراه ماشا ا... عباس زاده کارمند ارشد وزارت کشور ، کوروش صحتی عضو شورای پيشين جبهه متحد دانشجوئی و از کوششگران سياسی و حوزه حقوق بشربه همراه بهزاد پيله ور فعال سابق دانشجوئی ساکن تورنتودر اين برنامه حضور يافتند .

آقای دکتر رضا مريدی نماينده ايرانی پارلمان کانادا،آقای تارک فتاح : کنگره مسلمانان کانادا، دکتر عزت مصلی نژاد از مرکز کانادائی حمايت از قربانيان شکنجه ،نماينده انجمن سراسری دانشجويان دانشگاه يورک ،نماينده انجمن دانشجويان ارامنه از ديگر مهمانان حاضر در اين برنامه بودند.

در ابتدای برنامه خانم سارا اکرمی ميزبان اين برنامه و دانشجوی رشته علوم سياسی دانشگاه يورک به شرحی از واقعه ۱۸ تير ماه و ارتباط مستقيم اين جنبش با ساير جنبشهای درونی ايران پرداخت و با ياد ازجانباختگان اين جنبش ملی و ضمن محکوم ساختن سرکوبهای يک سال اخير پيامی در همبستگی دانشجويان دانشگاه يورک با جوانان و مردم شريف ايران قرائت نمود.


نماینده انجمن سراسری دانشجویان دانشگاه یورک

نخستين سخنران اين برنامه آقای کريشنا ساراواناموتو از انجمن سراسری دانشجويان دانشگاه يورک بودند، ايشان ضمن ابراز همدردی با مردم ايران و خصوصا خانواده قربانيان حوادث اخير پس از انتخابات و محکوم ساختن دولت ايران در سرکوب جنبشهای مدنی و خصوصا دانشجويان که آينده سازان هر مملکتی به شمار ميروند به نقد سياستهای دولت محمود احمدی نژاد در قبال آزاديهای فردی و اجتماعی پرداختند ،کريشنا در ادامه صحبتهای خود از اينکه با وجود تمامی سرکوبها همچنان جنبش دانشجوئی ايران به راه خود ادامه ميدهد تجليل نمود وبا خاطر نشان ساختن اتحاد و يکپارچگی ميان تمامی جنبشهای دانشجوئی خواستار برقراری ارتباط بيشتر با فعالان جنبش دانشجوئی در ايران شد .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنران بعدی اين برنامه نماينده انجمن دانشجويان ارامنه در شهر تورنتو کانادا بودند ، ايشان ضمن ابراز رابطه نزديک دوستی و برادری ميان دو ملت ايران و ارمنستان به مهمانان اين برنامه در تورنتو خوشامد گفتند ايشان واقعه اسفناک کشتار ودستگيريهای جوانان ايران توسط دولت حاکم را محکوم کرده و با اشاره به تاريخچه مبارزات دانشجوئی در سراسر جهان و ضمن اعلام همبستگی انجمن دانشجويان ارامنه با دانشجويان مبارز ايران سخنان خود را به پايان رسانيد.


نماینده دانشجویان ارامنه

دکتر رضا مريدی تنها نماينده ايرانی پارلمان کانادا مهمان افتخاری اين برنامه بودند جناب مريدی ضمن تجليل از قربانيان واقعه ۱۸ تير سخنان خود را اينچنين آغازکردند :
اميدوارم در ايران حکومتی حاکم شود برپايه قوانين جاری بين المللی و اصول انسانی قوانينی که بتواند تغيير پيدا کند و به روز شود ،هيچ معنی ندارد که در قرن بيست و يکم حقوق زن برابر با نصف مرد باشد ، مردم نتوانند فکر و انديشه خود را آزادانه بيان کنند يا تابع يک قرائت دينی از مذهب باشند. مردم ايران مملکتی را ميخواهند که در آن تمامی اديان آزاد باشند و حتی بی دينی هم آزاد باشد و به خواستهای خود خواهند رسيد .
جوانان ما، دانشگاهيان ما و ايرانيان خارج از کشور ساکت نخواهند نشست ،دنيای امروز ما دنيايی نيست که بشود با کوبيدن مردم حکومت کرد در اين دنيا عقل و منطق حکومت ميکند دنيای امروز دنيايی نيست که بتوان به مردم چيزی را ديکته کرد و حکومتهايی که به مردم ديکته کردند را ديديم به کجا رسيدند.


دکتر رضا مريدی

ايشان سرنوشت صدام و ميلاسويچ را در قرن حاضر زنگ خطری برای مستبدين دانستند،دکتر مريدی در بخش ديگری افزودند تا کی ميتوان به اين ديکتاتوری ادامه داد بيش از سی و يک سال است که کشتار ،ديکتاتوری و حتی هتک ناموس در آن مملکت اتفاق ميافتد که حتی با کتب اسلامی چاپ شده در همان سيستم در مغايرت و تناقض است تا کی ميتوانند اينچنين ادامه دهند سيصد سال ! ابدا ، اين سيستم از درون پوسيده است روزی که ملت ايران به آزادی و دموکراسی خودش برسد زياد دور نيست .مردم ايران بايد اتحاد و اتفاق داشته باشند اين نميشود که همه يک جور فکر کنند هرکس ميتواند يک جور فکر کند اما بايد همه در يک مسئله توافق کنند و آن آزادی و دموکراسی است اگر ما همگی به آزادی و دموکراسی و برابری انسانها اعتقاد داشته باشيم ميتوانيم دور هم جمع شويم و همين است که رژيم از آن وحشت دارد.حکومتهای قديمی ديکتاتوری بودند با به ماهيتشان ولی امروز و در قرن بيست و يکم چنين سيستمهايی قاعدتا پاسخگو نيست. دکتر رضا مريدی با ذکر نام ايران و آرزوی افتخار و سربلندی برای ايران به سخنان خود پايان دادند.

سخنران بعدی اين برنامه آقای تارک فتاح موسس کنگره مسلمانان کانادا نويسنده و محقق کانادايی بودند ،آقای فتاح دو بار از سوی رژيم نظامی پاکستان به زندان انداخته شدند و سرانجام در سال ۱۹۸۷ به غربت نشينی اجباری در کانادا تن دادند. آقای فتاح با سلامی گرم و ضمن تشکر از ميزبانان اين برنامه سخنان خود را چنين آغاز کردند :
تراژدی که در ايران اتفاق ميافتد را لازم نيست از زبان من بشنويد و همگی به خوبی ميدانيد تراژدی سی ساله ای که در ايران ميگذرد و شايد ساده نباشد که فراموشش کنيم و همين طور تراژدی دردناکی که در حال حاضر در سراسر جهان ميگذرد تمام انديشه غرب که تحت نام مبارزه با تروريسم در آن منطقه ميگذرد سرچشمه در اسلام راديکال دارد و تمامی وقايع دردناکی که در ايران رخ داد نه تنها ۱۸ تير ۱۳۷۸ که وقايع دهه ۷۰ ميلادی و کشتار دگر انديشان در دهه ۷۰ ميلادی همگی سرچشمه در همان انديشه دارد .شايد پنج سال شايد هم پنجاه سال طول بکشد ولی امروز و تا زمانی که اين آيت الله ها در ايران حاکم هستند هيچ کجای جهان روی خوش نخواهند ديد،من اينجا در مورد آن دسته از آيت الله ها صحبت نميکنم که انديشه مترقی و دموکراسی خواهی در سر دارند همانند مرحوم آيت الله منتظری و امثالهم ...
من امروز وقتی به تظاهرات دانشجويان در تورنتو و ايران نگاه ميکنم و مقايسه ميکنم فشار و سرکوبی که بر جوانان ايرانی توسط رهبران مذهبی و نيروهای تندرو اعمال ميشودبه بهانه شکستن چند شيشه واقعا متاثر ميشوم.
اما آينده روشن است و من نسبت به آينده خوشبين هستم و مطمئنم که اين سيستم که بر اجساد بسياری بنا شده که جان خود را فدای آزادی و دموکراسی در ان مملکت کرده اند فرو خواهد ريخت و انديشه آزادی خواهی ،سکولاريزم و برابری در تمامی نقاط خاور ميانه حکم فرما نخواهد شد تا زمانی که رژيم کنونی حاکم بر ايران وامثال احمدی نژاد و رهبران تندرو در مسند قدرت هستند،انديشه اسلامی که ما از پدران و مادرانمان ،مادر بزرگها و پدربزرگهايمان به ميراث برده ايم با آنچه امروز ايران شاهد هستيم صد در صد در تناقض است.ما در دنيای مترقی کنونی زنان را سنگسار نميکنيم ما در قرن بيست و يکم زندگی ميکنيم در صورتی که برخی در قرن دوازدهم زندگی ميکنند،مردم ايران ،مردم خاورميانه و مردم بسياری ديگر از کشورهای مسلمان ميخواهند تا آزادانه در قرن بيست و يکم زندگی کنند. مردم بزرگ ايران ،بلوچ ها ،ترکها،عربها،کردهاو فارسها و تمامی قوميتهايی ايرانی که تشکيل دهنده ايران بزرگ هستند امروز زندانيان اين تندرو ها و مسلمانان راديکال هستند.
ايشان با ذکر اينکه برای ما مردم غير ايرانی و ايرانی تا زمانی
که با اين سرطان مواجه هستيم هيچوقت نميتوانيم آزاد باشيم و با پيام همدردی و همراهی با جوانان و دانشجويان ايرانی و مردم ايران به سخنان خود پايان دادند.


از راست به چپ؛ منوچهر محمدی، بهزاد پیله ور، ماشاالله عباس زاده، کوروش صحتی

منوچهر محمدی متهم پرونده کوی دانشگاه و موسس اولين تشکل دانشجوئی پس از انقلاب فرهنگی سخنران بعدی اين برنامه بود ايشان با ذکر نام شهدای اين جنبش عزت ابراهيم نژاد ،اکبر محمدی،سعيد زينالی،فشته عليزاده و تامی حامی فر از فعالان سياسی و مردم خواست تا خود شيفتگی را کنار گذاشته و به اتحادی عملی دست يابند.
آقای محمدی با به نقد کشيدن قوانين جاری در سيستم حکومت ايران و با اشاره به قوانين اساسی ايران که در آن آزاديهايی به مردم ايران داده ميشود تا آنجا که مخل قوانين اسلامی نباشد و همچنين اصل ۲۴ قانون اساسی که در مورد آزادی مطبوعات است ميگويد نشريات و مطالب در بيان موضوعات آزادند تا آنجا که مخل مبانی اسلامی نباشند. اصل ۲۳ قانون اساسی آمده تفتيش عقايد ممنوع است و هيچکس را نميتوان به صرف داشتن عقيده ای مورد تعرض قرار داد ولی هيچگاه اين مجموعه قوانين در ايران اجرا نميشود و همواره سليقه جای قوانين را گرفته، او همچنين افزود در طول سالهای متمادی جنبش دانشجوئی به يک جنبش اجتماعی بدل شده و ارتباط مستقيمی با ساير جنبشهای درون جامعه دارد.
ايشان با برشمردن جنبش کنونی مردم ايران اين جنبش را تنها ترين راه برای استمرار و استقراردموکراسی در ايران عنوان کرد، بيان اين مطلب که بسياری از نيروهای کنونی که در درون جنبش سبز به فعاليت ميپردازند از طيف های گوناگون سياسی دور هم جمع شده اند واين مسئله را نقطه عطفی در روند اسقرار دموکراسی در ايران عنوان کرده و با بيان اين مطلب که اکنون جنبش سبز منوط به يک گروه و يا يک دسته سياسی نيست مجددا از همه آحاد ملت ايران خواست تا با اتحاد و تفاهم عملی برگ نوينی را در استقرار دموکراسی در ايران رقم زنند.

ماشاالله عباس زاده ديگر سخنران اين برنامه کارمند ارشد سابق وزارت کشور در زمان ۱۸ تير بود.عباس زاده ضمن تجليل از مقام دکتر مريدی در جامعه ايرانی در کانادا و اشاره به سخنان دکتر مريدی در مورد نمادهای مدرنيته و ضرورت گذر از حکومتهای ايدئولوژيک پرداخته و سخنان خود را اينگونه آغاز کرد:
کشتار دگر انديشان در جامعه ايران به اولين روزهای حيات جمهوری اسلامی باز ميگردد و همينطور به اعدامهای بازماندگان رژيم پيشين که بسياری از آن به عنوان انقلاب نام ميبرند ومن نام شورش کور را بر آن ميگذارم با آن اعدامهای دست جمعی بالای مدرسه علوی و رفاه...
ترس رژيم از دانشجويان و دانش محوران و اينکه دست به اين همه سرکوب زده، از آن تعارض و تضاد ذاتی سرچشمه می گيرد که بين دانش و توسعه گرايی از يک سو و قوم فقها و فقيهان از سوی ديگر شکل گرفته است. او همچنين افزود: فقيهان در قبال قشر پيشرو دانشگاهی سرخوردگی تاريخی دارند. در ۱۸ تير قداست قوم فقها شکسته شد و برای نخستين بار ولی فقيه و ساختار حکومت به چالش کشيده شد. شعار قاتلين فروهر زير عبای رهبر مصداق اين ادعاست. عباس زاده در مورد بازداشتگاه منفی چهار وزارت کشور که در زمان وقايع ۱۸ تير برای سرکوب مورد استفاده قرار نگرفته بود و به دستور آقای تاج زاده به انبار صندلی بدل شده بود ياد کرد و همچنين از باز شدن مجدد اين طبقه به عنوان مرکزی برای سرکوب در دولت احمدی نژاد و خصوصا پس از حمله سال گذشته به کوی انتقاد کرد، او همچنين با برشمردن دستاوردهای گرانبهايی از ۱۸ تير ۷۸ تا کنون و انتقاد به فرقه های جديد مذهبی همچون مصباحيسم و تشابه آنان به خمرهای سرخ و نقش بسيجيان در سرکوب شهروندان در ادامه افزود که اين نوع از سرکوبهای فراگير دوامی نخواهد داشت و ضمن آنکه معتقدم که همه ما ايرانيان به دنبال بخشش و گذشت در ايرانزمين هستيم ولی مذاکره ای با قاتلين ايرانيان نخواهيم داشت و تنها مذاکره ای که صورت خواهد گرفت همانا محاکمه ايست که عليه آقای خامنه ای و ساير دست اندرکاران سرکوبها صورت خواهد گرفت.

کوروش صحتی از فعالان جنبش دانشجوئی و عضو پيشين جبهه متحد دانشجوئی از ديگر مهمانان گرامی و سخنران ديگر اين برنامه ضمن پوزش از مهمانان غير ايرانی برای صحبت به فارسی سخنان خود را آغاز کرد.
صحتی با اشاره به اينکه اين برنامه در محيطی آکادميک برگزار شده لزوم باز نگری به چند مبحث در مورد خاص جنبش دانشجوئی را ضرورت دانسته و افزود اصولا
دانشگاهها بزرگترين پارادوکس و تناقض رژيم های ديکتاتوری هستند، رژيم های ديکتاتوری با گسترش دانش در درون جامعه مخالفند لذا که بالا رفتن سطح آگاهی درون جامعه خود عامليست که اقشار مختلف جامعه تن به سيستم حکومتهای فردی نخواهند داد البته نياز به داشتن مديرانی دولتی برای گرداندن چرخ اقتصادی نيز از سوی ديگر سديست در مقابل تعطيلی رسمی دانشگاهها از سوی حکومت های توتاليترو اين از آن روست که نميتوان با علوم حوزوی به تنهايی يک کشور را اداره کرد و با اشاره به تعطيلی مقطعی دانشگاهها در طول انقلاب فرهنگی وبازگشايی مجدد آن از يک سو و بازبينی سخنان حجاريان در دادگاههای فرمايشی و نگاه متفاوت و واپسگرای حاکميت به رشته های آکادميکی همچون علوم انسانی ، علوم سياسی ويا جامعه شناسی در دانشگاه و ارتباط آنها با ترويج بی دينی در جامعه اشاره کرد و آن را بی پايه و اساس خواند.به گفته وی، وجه تمايز جنبش ۱۸ تير با ساير جنبشهای مدنی در آن دوران در شکستن تابوی قدرت نظام با حضور پرشور هزاران دانشجو درتهران بود که به عقب نشستن نظام حاکم در ان دوران انجاميد همچنين با مقايسه جنبش کنونی در ايران و با توجه به اينکه حملات همه روزه ای از سوی سيستم حاکم به فعالان مدنی در ايران اعمال ميشود و حتی مردم را در خيابان به گلوله ميبندند باز شاهد آن هستيم که مردم به روند مبارزه خود ادامه ميدهند و اين بی تاثير از روند يازده ساله مبارزات دانشجوئی در ايران نيست لذا که اولين باری که آن تقدس ولايت فقيه در ايران شکست و حاکميت را جوانان به چالش کشيدند در ۱۸ تيرماه ۱۳۷۸ اتفاق افتادصحتی در بخش ديگری از سخنان خود ادامه داد:يکی از نقاط ضعف جنبش اصلاح طلبی در ايران در آن دوران اين بود که بسياری از اصلاح طلبان حکومتی نگاهی به جنبشهای مدنی در خيابان نداشتند و بيشتر وقت خود را صرف مبارزات پارلمانيستی و چانه زنی از بالاميگذراندندو نگاهی به حرکتهايی که از پايين بود در واقع بين اصلاح طلبان جايی نداشت و بسياری از اين طيف (اصلاح طلب)نميخواستند مردم به خيابانها کشيده شوند و در واقع هر سال پس از وقايع ۱۸ تير بود که پرچم مبارزه در سالگرد اين جنبش زنده نگه داشته شد.
او با اشاره به صحبتهای جمعی از روحانيون خصوصا هاشمی رفسنجانی مبنی بر کم رنگ شدن نقش و رنگ روحانيت در جامعه و پررنگ شدن دانشجويان در ميان آحاد جامعه ياد کرده و لزوم حضور ويژه دانشجويان در مبارزات مردمی ايران را بيش از پيش مسمر ثمردانست.او با ارج نهادن به زحمات هنرمندانی همچون آقای جعفر پناهی و يا استاد شجريان در مقابله با ظلم حاکم از آنان به نيکی ياد کرده و ضمن تشکر از برگزار کنندگان اين برنامه صحبتهای خود را به پايان رسانيد.


با جمعی از فعالان سیاسی و اجتماعی شهر پس از برنامه در دانشگاه تورنتو

بهزاد پيله ور دانشجو وزندانی سياسی سابق از ديگر مهمانان اين برنامه بود او ضمن سپاس و خير مقدم از ساير مهمانان اين برنامه که قبول زحمت کردند و از نقاط مختلف آمريکای شمالی خود را به اين برنامه رساندند
صحبتهای خود را چنين آغاز کرد :روند مبارزات مردم ايران برای دستيابی و اسقرار دموکراسی عمری قريب بر يک قرن دارد و از يکصد سال پيش تا کنون هر حرکت اعتراضی در ايران مرتبط با دستاوردهای جنبشهای پيشتر بوده کمااينکه پس از مشروطيت و به توپ بستن مجلس ملی شاهد وقايع ۲۸ مرداد هستيم و پس از آن وقايع بهمن ۵۷ برگ ديگری را در روند مبارزات مردمی رقم ميزند عمر جنبش دانشجوئی ايران هم به سالها قبل بازميگردد و دانشگاه همواره به سنگری در راه مبارزه و آزاديخواهی مردم ايران بدل شده که متاسفانه همه روز مورد هجوم نيروهای مختلف در طول ايام مختلف قرار ميگيرد،وی با اشاره به دوران پس از دو خرداد ۱۳۷۶ افزود که بسياری از نهادهای مردمی که امروز ما شاهد آن هستيم دستاوردهای پس از دو خرداد ۷۶ است هرچند که همواره همين نهادهای مردمی اعم از دانشجوئی و غير دانشجوئی بارها و به دفعات مورد بی مهری نيروهای اصلاح طلب قرار گرفتند ولی بستر نسبی آزاد در جامعه پس از وقايع خرداد ۷۶ تا ۱۸ تير ۷۸ خود گواهيست بر اين ادعا، چه بسيار نيروهای مترقی درون جامعه از آن روزها شکل گرفتند ولی با اتفاق وقايعی همچون قتل های زنجيره ای ،بستن نشريات و سلب آزاديهای احزاب و حمله به کوی دانشگاه رود اصلاح طلبی درآن جامعه خشکيد و بسياری را به سوی اين مسئله که اصلاحات درون جامعه با موانع قانونی مواجه است رسانيد ،او همچنان به حضور بسياری از نيروهای ساختار شکن در درون طيف اصلاح طلب اشاره کرده و جنبش کنونی ايران و اتفاق عملی بين نيروهای مترقی را تنها راه رهايی ازظلم و جور دانست .

در پايان اين برنامه مهمانان برنامه به بحث و پرسش و پاسخ با حاضرين پرداختند.

تهيه و تنظيم از کميته برگزاری مراسم ۱۸ تير در تورنتو
با تشکر از اسپانسرهای اين برنامه

York Federation of Students
Armenian Students of Toronto
Muslim Canadian congress
House of Iran
Article 19th Film
Zana construction Group


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016