چهارشنبه 23 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتصابات بازار تهران امروز گسترده‌تر بود، کلمه

امروز چهارشنبه ۲۳ تيرماه اعتصاب بازار تهران همچنان ادامه داشت و گسترده تر از روز پيش بود. اين در حالی است که صدا و سيما در بخش خبر ديشب اعلام کرد مغازها های بازار باز هستند و کسب و کار ادامه دارد. ديروز راسته بزازان به اعتصابی پيوست که سه شنبه گذشته از بازار زرگرها و لباس فروشها آغاز شده بود و امروز بازار خرازها و مسگر ها هم با تعطيل کردن مغزه ها به اعتصاب پيوستند.

اگر چه دولت احمدی نژاد تمامی راهکارهای مقابله با اعتصاب بازار تهران را آزموده است، اما امروز چهارشنبه ۲۳ تيرماه اعتصاب بازار تهران همچنان ادامه داشت و گسترده تر از روز پيش بود. اين در حالی است که صدا و سيما در بخش خبر ديشب اعلام کرد مغازها های بازار باز هستند و کسب و کار ادامه دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار کلمه، ديروز راسته بزازان به اعتصابی پيوست که سه شنبه گذشته از بازار زرگرها و لباس فروشها آغاز شده بود و امروز بازار خرازها و مسگر ها هم با تعطيل کردن مغزه ها به اعتصاب پيوستند. شاهدان عينی می گويند بازاريان در مغازه هايشان حضور دارند اما چراغها را روشن نمی کنند و هيچ خريد و فروشی انجام نمی دهند. اصناف بازار در روزهای تعطيلی که دولت بهانه آن را گرمای هوای تهران عنوان کرده بود، با سازمان ماليات و وزارت بازرگانی به توافق رسيدند و دولت در يک عقب نشينی واضح، ماليات ۷۰ درصدی را به ۱۵ درصد کاهش داد به اين اميد که روز سه شنبه ديگر شاهد اعتصاب بازاريان نباشد.

اتحاديه اصناف بازار هم از بازاريان خواست تا نسبت به پرداخت ماليات خود اقدام کنند و به اعتصاب پايان دهند. اما سه شنيه اعتصاب گسترده تر ادامه يافت. به گفته يکی از بازاريان، کسبه به هيچ عنوان به توافق دولت اعتماد ندارند. اين بازاری می گويد ، سال گذشته در حالی که اصناف ماليات خود را پرداختند و برگه تصفيه گرفتند، اما ارديبهشت امسال از سوی اداره ماليات اعلام شد که برگه های تصفيه سال گذشته مورد قبول نيست و بايد نسبت به پرداخت ۵ درصد ماليات بيشتر، اقدام کنند. در حالی که اعتصابات بازار تهران در دو روز گذشته گسترش يافته است اما دليل اصلی اين اعتراضات هنوز مشخص نيست. به نظر می رسد اصناف بازار هم در اين اعتصاب نقشی ندارند و بازاريان خود و بدون توجه به توافق اتحاديه اصناف ،کرکره مغازها را پايين کشيده اند.

سايت هوادار دولت رجانيوز هم در گزارشی مفصلی با اعتراف به ادامه اعتصابات بازار ،در تحليلی مدعی شده است که اين اعتراضات بهانه مالياتی و ريشه سياسی داشته است. البته رجا نيوز به صراحت عنوان نکرده است که چه گروهی توانسته اند گسترده ترين اعتصاب بازار پس از انقلاب را کليد بزند. اعتصابات بازار تهران هنوز در سطح شهر تهران نمود پيدا نکرده و دليلش اين ميتواند باشد که بخشهايی از بازار تهران در اعتصاب به سر می برد که چندان زندگی روزمره مردم را تحت تاثيرقرار نمی دهد اما اعتصابی طولانی تر می تواند بر تمام خرده فروشيهای تهران اثر گذار باشد.

بنابر گزارشهای رسيده جو بازار تهران امنيتی است و نيروی انتظامی با حضوری بی سابقه در بازار اجازه تجمع به افراد و حتی ايستادن مغازه داران در راسته های بازار را نمی دهد. بنا بر شنيده ها بازاريان معتقدند رکود اقتصادی ايران و وضعيت کساد کسب و کار در سال گذشته جايی برای افزايش ماليات نمی گذارد و دولت بايد از همين افزايش ۱۵ درصدی ماليات نيز صرف نظر کند . عقب نشينی ۵۵ درصدی دولت اين اميد را به بازاريان داده است که می توانند با ادامه اعتصاب، دولت احمدی نژاد را تحت فشار قرار بدهند. برخی گمانه زنی ها نيز اعتصاب بازار را کاملا سياسی می دانند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016