پنجشنبه 24 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تداوم اعتصاب بازاريان، با اعتصاب کسبۀ بازار طلافروشان تهران، جرس

جـــرس: در تداوم اعتصاب گستردۀ بازاريان تهران، کسبۀ بازار طلا فروشان تهران، امروز پنجشنبه ٢۴ تيرماه را نيز، در اعتراض به سياست های مالياتی دولت، در تعطيلی به سر بردند.

اعتراضات بازاريان تهران، از سه شنبه هفته گذشته ١۵ تيرماه ۸۹ و از بازار طلا و پارچه آغاز شد، که با تعطيلی و تحصن کسبه، ابتدا اين نقطه مهم، نيمه تعطيل و سپس تعطيل شد و کم کم به مناطق ديگر بازار و همچنين شهرهای تبريز و اصفهان کشيده شد؛ که به گزارش منابع خبری متعدد، کماکان در بخش هايی از بازار آن شهرها، اعتصاب ادامه دارد.

به گزارش سامانه خبری عصرايران، اين تداوم اعتصاب در حاليست که رئيس شورای اصناف از حل و فصل نهايی مناقشات باقی مانده بر سر ماليات اصناف و به نتيجه رسيدن بحث نمونه‌گيری مالياتی و باز بودن بازار در روز جاری خبر داده بود.

اين دومين بار طی روزهای گذشته است، که برخی مقامات از "توافق دولت و اصناف" خبر داده و از پايان اعتصابات وعده می دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تابناک در اين زمينه گزارش داد قاسم نوده فراهانی در خصوص مذاکرات صورت گرفته اصناف با وزرای اقتصاد و بازرگانی برای حل مشکل بازار اظهار داشت: مذاکرات خاصی صورت نگرفته است و تنها موردی که مورد اعتراض بازاريان قرار گرفته بود را پيگيری کرديم و به نتيجه رسيديم و شب گذشته نمايندگان بازار قول دادند تا از امروز بازار باز باشد.

گفتنی است اوايل هفته جاری و يک روز پس از اظهارنظر وزرای اقتصاد و بازرگانی دولت دهم درباره "توافق احتمالی دولت با اصناف برای تعيين ماليات اصناف"، پس از ساعت ها نشست پشت درهای بسته در يک روز تعطيل (يکشنبه ٢۰ تير)، نهايتا دولت عقب نشينی کرده و اعلام شده بود که نه تنها ماليات سال ۸۸ اصناف کشور ۷۰ درصد افزايش نخواهد داشت، بلکه توافق اوليه بر سر افزايش ٣۰درصدی ماليات اصناف نيز، به سقف ١۵ درصد کاهش می يابد.

هفته گذشته و در دومين روز اعتصابات، رييس اتحاديه کشوری لوازم خانگی به ايسنا گفته بود: به جرات اعلام می کنم که اگر مسئولان هرچه سريع‌تر چاره‌ای نيانديشند و تصميم شايسته و متناسب با حال اصناف اتخاد نشود، وضع بازار بدتر از اين خواهد شد.

روز گذشته سايت رجاء نيوز، از حاميان دولت، پس از چند روز اعتصاب، طی گزارشی خاطرنشان کرد "بازار سنتی يا سرپوشيده تهران معروف به بازار بزرگ در محدوده خيابان های ١۵ خرداد، خيام و مولوی در روزهای اخيردر اعتراض به افزايش رقم ماليات مستقيم سال ۸۸ تعطيل بوده و به جز مغازه های ابتدای بازار در محدوده خيابان های ١۵ خرداد و ناصرخسرو، بقيه مغازه ها عمدتا تعطيل بودند. بازار طلا فروش ها، کفاش ها، فرش فروشان،‌پارچه فروشان، لوازم التحرير، کبابی ها و همچنين تيمچه های عمده و معروف در اين بازارها، کرکره ها را پايين کشيده و درب تيمچه ها را بسته بودند."

گفتنی است هم اکنون گزارش های مختلف از تداوم اعتصاب در تهران، تبريز و بخشی از بازار اصفهان خبر می دهند.

همزمان با بازار بزرگ تهران، بازار شهر تبريز نيز، روز سه شنبه ٢٢ تيرماه، عليرغم عقب نشينی دولت در اخذ ماليات هفتاد درصدی، در اعتصاب کامل به سر برد. اعتصابات تبريز از شش روز گذشته آغاز شده و روز سه شنبه شاهد گسترده ترين تعطيلی خود از هفته گذشته بود.

بنا به گزارش منابع خبری جرس، اين اعتصابات که در روزهای ابتدايی از بازارچه های فرش فروشان، کفاشان و زرگران بازار سرپوشيده تبريز آغاز شده بود، امروز تمامی بازارچه های راستابازار، امير، بلورفروشان چينی فروشان، پارچه فروشان، لوازم التحرير و ... را نيز به تعطيلی کشاند، بطوريکه «بازار سرپوشيده تبريز» که بزرگترين بازار مسقف خاورميانه بحساب می آيد، امروز کمتر مغازه و حجره ای را با کرکره بالارفته به خود ديد!

همچنين به گزارش رسيده از تبريز، اين تعطيلی تنها به بازار سرپوشيده خلاصه نشد و در عرض چند ساعت تمامی مغازه های خيابان جمهوری اسلامی، تربيت، خيابان فردوسی، ميدان نماز را نيز به تعطيلی کشاند.

گفتنی است روز گذشته رسانه های خبری از "توافق احتمالی دولت با اصناف برای تعيين ماليات اصناف" و امکان بازگشايی مجدد بازار و پايان اعتصاب ها خبر داده بودند، اما گزارش ها حاکی از آن بود که سه شنبه ٢٢ تيرماه، اعتصاب های بازار تهران کماکان ادامه داشته و "حتی گسترده تر از هفته پيش شکل گرفته بود."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016