چهارشنبه 6 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش تفصيلی از شرايط زندانيان حوادث انتخابات به تفکيک محروميت ها، کلمه

انتظار می رفت پس از انواع فشارها و زير پا گذاشتن بديهی ترين حقوق بازداشت شدگان در مرحله بازجويی ها ، در مراحل بعد با در اختيار قرار دادن متهمان به قوه قضاييه ، اين رويه اصلاح شود. اما در مراحل بعدی نيز حقوق متهمان در زمينه رعايت آيين دادرسی، بازپرسی ها، برگزاری دادگاه ها، احکام صادره و نحوه نگاه داشتن زندانيان سياسی تضييع شد. انتشار اين فهرست از سوی کلمه با هدف آگاهی بيشتر افکار عمومی از وضعيت زندانيان سياسی و کمک به بهبود وضعيت آنها از ظلم مضاعفی که بر آنها می رود، صورت می گيرد.

کلمه :نزديک به ۱۴ ماه از انتخابات پرمناقشه ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ و موج بی سابقه بازداشت ها از سوی نهادهای امنيتی و انتظامی، سپاه و قوه قضاييه می گذرد. در مورد آنچه بر سر بازداشت شدگان آمد با وجود افشای برخی از ابعاد آن هنوز ناگفته های بسياری وجود دارد که در تاريخ به ثبت خواهد رسيد و منشا تحولات مهمی در آينده ايران خواهد بود.

در اين مدت انتظار می رفت پس از انواع فشارها و زير پا گذاشتن بديهی ترين حقوق بازداشت شدگان در مرحله بازجويی ها ، در مراحل بعد با در اختيار قرار دادن متهمان به قوه قضاييه ، اين رويه اصلاح شود. اما در مراحل بعدی نيز حقوق متهمان در زمينه رعايت آيين دادرسی، بازپرسی ها، برگزاری دادگاه ها، احکام صادره و نحوه نگاه داشتن زندانيان سياسی تضييع شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اگر چه اکثر زندانيان سياسی و نه البته همگی از ساير زندانيان تفکيک شدند، اما اين تفکيک همراه با تبعيض فراوان بين آنها بوده است. زندانيان سياسی که به خاطر عقايدشان و نه جنايت و ياکلاهبرداری اکثرا در بند ۳۵۰ اوين به سر می برند، در اين بند از حداقل امکاناتی که ديگر زندانيان جرائم عادی در بندهای ديگر برخوردارند، همچون کتابخانه ، جرايد و روزنامه های مورد در خواست ، آمفی تاتر، محل هواخوری مناسب، سالن ورزشی و نيز امتيازاتی چون تماس تلفنی به اندازه ديگر زندانيان، ملاقات خصوصی و حضوری با خانواده ها و مرخصی محرومند.

در زير فهرستی از زندانيان سياسی که از حقوقی همچون مرخصی و آزادی مشروط برخوردار نشده اند و يا بلاتکليف مانده اند ارائه می شود.

بر اساس قانون زندانيان سياسی که سابقه کيفری ندارند حق استفاده از آزادی مشروط را پس از طی نيمی از دوره محکوميت خود دارا هستند مگر بدرفتاری خاصی داشته باشند.اين در حالی است که اين حق به کمتر زندانی سياسی تعلق گرفته و به خصوص در اين باره ديدگاههای سياسی زندانی و بر سر موضع بودن يا نبودن او ملاک قرار گرفته است تا ثابت شود که اين زندانيان بر خلاف ادعاهای مسولان امر، زندانی عقيدتی و سياسی هستند نه امنيتی.

همچنين برخی از زندانيان که مدتی به مرخصی رفته بودند و طبق قانون و عرف زندان بايد مرخصی آنان به اصطلاح تقويم شده و هر ماه در موعد مشخصی به مرخصی بروند، مدتی است که از اين حق محروم شده اند. انتشار اين فهرست از سوی کلمه با هدف آگاهی بيشتر افکار عمومی از وضعيت زندانيان سياسی و کمک به بهبود وضعيت آنها از ظلم مضاعفی که بر آنها می رود ، صورت می گيرد.

الف: زندانيانی که تا کنون به مرخصی نرفته اند:

جواد ماه زاده، حسين نورانی نژاد، مجيد دری ،ايمان آذريان ، آبتين غفاری، ابوالفضل قاسمی،مسعود بابا پور،ضيا نبوی،ميلاد اسدی،علی مليحی،رجبعلی داشاب، ميثم بيک محمدی، مهدی کريميان اقبال، محمد اوليايی فرد، علی تاجر نيا، عليرضا ايرانشاهی،سامان نورانيان، محمد طاهری قزوينی، کوهيار گودرزی، عباس کاکايی، سعيد حاتمی، فرامرز عبدالله نژاد، مهدی فتاح بخش، حسين سهراب پور،عبدالرحمن ماهوش،غلام حسين عرشی،ارسلان ابدی،محمد امين وليان، حمزه باغبان، کيارش کامرانی، سعيد حبری، محمد رضا رجبی، علی بهزاديان نژاد، ايوب قنبريان،آرمان رضاخانی، جمشيد ميرزايی، امير اصلانی، ياقوتی شائوليان،مجيد توکلی، قادر رحيمی، مهدی محموديان، عيسی سحرخيز،رسول بداغی،رضا رفيعی،مسود باستانی، احمد زيدآبادی، داوود سليمانی، حشمت الله طبرزدی ،بهاره هدايت ،هنگامه شهيدی ،مهديه گلرو ،مطهره بهرامی و عاطفه نبوی ،ريحانه حاج ابراهيم دباغ ،مريم اکبری منفرد ،زهرا جباری ،فاطمه رهنما ، معصومه ياوری و عذرا قاضی ميرسعيد و …

ب:زندانيانی که هنوز حکم بدوی آنها صادر نشده و بلاتکليف هستند:

حسن سرچاهی،سعيد ملکی، سيامک رحمانی،مهدی کوهکن، مهدی سادات شريف،عماد بهاور،علی رضا بهشتی شيرازی،قربان بهزاديان نژاد، علی عرب مازار،نظام حسن پور،عبدالرضا تاجيک، محمد داوری، عيسی سحرخيز،علی عجمی، محسن صادقی نور، سينا ظهيری ،شيوا نظر آهاری ،کبری زاغه دوست ،محبوبه کرمی ،فاطمه خرم جو ،فرح وازحام ،پروين جواد زاده .

ج. زندانيانی که موعد آزادی مشروط آنها گذشته و از اين حق بدون هيچ دليلی محروم شده اند:

امير محمدی، حسين نورانی نژاد،علی تاجرنيا، قادر رحيمی، علی ارشدی، محسن عبدی،بابک بردبار، فرامرز عبدالله نژاد، عباس کاکايی، علی پرويز،عرب قبادی.

د :محروميت از مرخصی مجدد

برخی افرادی که يک بار به مرخصی رفته اند و به زندان بازگشته اند نيز از حق مرخصی مجدد برخلاف زندانيان عادی و غير سياسی محروم اند.

تعدادی از اين افراد عبارتند از:عبدالله مومنی،بهمن احمدی امويی،محمد ورشويی، محسن عبدی،محمد علی رباطی، علی پرويز،حسين اعظامی،محسن جعفری ،محسن ميردامادی.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016