یکشنبه 14 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جزييات ديدار سران اصولگرا با موسوی، کروبی، خاتمی، رضايی، هاشمی و احمدی‌نژاد، ايلنا

- اصولگرايان به ديدن موسوی رفتند
- به اين گفته رضايی که از حق خود صرف نظر کردم،انتقاد دارم
- کروبی گفت اگر از ولايت فقيه عدول کنم خود را به حالت معلق در‌آورده‌ام
- برخی از دوستان احمدی‌نژاد به جز حذف هاشمی به چيزی رضايت نمی‌دهند


ايلنا: دبير کل حزب موتلفه اسلامی احزاب اصلاح طلب را احزابی می‌داند که در انتخابات دهم رياست جمهوری راه خطا در پيش گرفتند و با پا فشاری برتقلب در انتخابات، تمام پل‌های پشت سر خود را خراب کردند. او در گفت‌وگوی دوساعته خود با خبرنگاران ايلنا به ديدارهای سران اصولگرا با معترضان به نتيجه انتخابات پرداخت و در نهايت نيز آيت‌الله مهدوی کنی را ، واجد همه شرايط برای محوريت جريان اصولگرايی و اصولگرايان دانست.
بخش اول گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانيد:
**از برخی کارهای احزاب اصلاح طلب بوی توطئه به مشام می‌رسيد
محمد نبی حبيبی در مورد وضعيت احزاب اصلاح‌طلب در دولت نهم و دهم گفت: برخی از احزاب اصلاح‌طلب در حوادث پس از انتخابات دهم رياست‌جمهوری متاسفانه امتحانات بسيار بدی دادند و کارهايی کردند که از داخل اين کارها بوی توطئه استشمام می‌شد.
اين فعال سياسی اصولگرا به رقابت‌های انتخابات رياست جمهوری سال گذشته اشاره کرد و گفت: آقای مهندس موسوی که آمدند و نامزد شدند، ابتدا يک حالت مستقل بودن را خواستند در اذهان ترسيم بکنند و بگويند که من خودم هستم و کاری به احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارم ، اما در عمل ديديم که گرداننده اکثريت قريب به اتفاق ستادهای مهندس موسوی در واقع دو حزب مشارکت و مجاهدين انقلاب اسلامی بودند.
دبيرکل حزب موتلفه ادامه داد: من در مسافرت‌هايی که به استان‌های کشور داشتم، اين امر برايم روشن بود که اين دو حزب اصلاح طلب به قدری افراطی عليه نامزدهای غير از آقای موسوی فعاليت می‌کردند که در يک سخنرانی که آقای کروبی در دانشگاه نجف‌آباد برای تبليغات رفته بود، طرفداران مهندس موسوی به قدری عرصه را بر آقای کروبی تنگ کردند که کروبی در آن جلسه به شدت عصبانی شد و عليه آقای موسوی حرف زد و گفت ”آقای موسوی در اين مدت ۲۰ سال کجا بوده است؟“. بعد هم حزب مشارکت اصفهان در همان زمان يک عذرخواهی رسمی از آقای کروبی انجام داد. با اين وجود اگر حزب مشارکت در آن جريانات دخالت نداشت، چرا از آقای کروبی عذرخواهی کرد؟ اين سوالی است که آنها بايد جواب بدهند.

**نامزد اصلی اصلاح طلبان خاتمی بود نه موسوی
حبيبی با بيان اينکه نامزد اصلی احزاب اصلاح طلب،موسوی نبود، ادامه داد: نامزد حزب مشارکت و مجاهدين انقلاب اسلامی آقای خاتمی بود. اين احزاب اصلا اقبالی به آقای موسوی نداشتند، اما زمانی که آقای خاتمی از نامزدی انصراف داد، اين احزاب از روی ناچاری دور آقای موسوی جمع شدند و تمام کارهای تشکيلاتی را آنها انجام می‌دادند. بنده به کرات در استان‌ها هم می‌ديدم و هم می‌شنيدم که از زمانی که مهندس موسوی پايش را از پله هواپيما پايين می‌گذارد تا زمانی که برمی‌گردد تمام کارهای مربوط به سخنرانی‌ها و ملاقات‌ها را اين دو حزب انجام می‌دادند.

** طرح تقلب در انتخابات يک توطئه بود
دبيرکل موتلفه با قبول اين مطلب که البته در مرحله رقابت ايرادی به اين کارها وجود ندارد، ادامه داد: به هر حال هر رقيبی بايستی که تشکيلات داشته باشد و تشکيلاتش را به کار بگيرد و اگر رقابت در حد رقابت باقی بماند ، هيچ‌کس نمی‌تواند بگويد چرا فلان تشکيلات از فلان نامزد حمايت کرد يا نکرد. اما وقتی که می‌بينيم از ماه‌ها قبل از انتخابات طراحی به عمل می‌آيد که در ذهن مردم القاء بکنند که در انتخابات می‌خواهد تقلب بشود، اين را ديگر از مقوله‌های سالم انتخاباتی نمی‌توان دانست، اين يک توطئه است.

**ابطحی گفت موضوع تقلب کليد رمز ما بوده است
حبيبی ضمن يادآوری پيشنهاد کميته صيانت از آرا توسط برخی از اصلاح طلبان گفت: ابطحی بعد از آزادی از زندان اعلام کرد که اصلا موضوع تقلب، کليد رمز ما بوده و قرار بود بگوييم در انتخابات تقلب می‌شود، حالا چه اين اتفاق بيفتد و چه نيفتد.
دبيرکل موتلفه با برشمردن خصوصيات رقابت سالم انتخاباتی متذکر شد: اينکه صادقانه از نامزد خود دفاع کنند و يا صادقانه از رقيب انتقاد کنند اين اصلا بد نيست. اگر ما همين را هم نداشته باشيم پس اصلا چه چيزی داريم يا اصلا چه کسی قرار است با چه کسی رقابت کند. چه حرفی در مقابل چه حرفی قرار می‌گيرد.
حبيبی در مورد هشدارهای محتشمی‌پور در چند روز پيش از انتخابات مبنی بر قطع پيامک‌ها در روز انتخابات، برگزاری مانور اقتدار توسط نيروهای انتظامی در ساعات پايانی انتخابات و بازداشت برخی از سران اصلاح‌طلب، پيش از انجام هرگونه تجمعی گفت: وقتی کسی ادعايی را مطرح می‌کند، خود او بايد دلايل ادعا خود را اعلام کند، و در تمامی نظام‌های قضايی اگر فردی، ادعايی عليه شخصی داشته باشد قبل از اينکه طرف مورد اتهام قرار گيرد، مدعی بايد ادعاهايش را ثابت کند ودر غير اينصورت به‌عنوان مفتری محاکمه می‌شود.
دبيرکل حزب موتلفه با تاکيد براينکه مدعيان بدون داشتن سند، مدرک واستدلال حق ندارند ادعاهايی را عليه مردم و يا نظام اعلام کنند، گفت: آيا اتهام زدن به نظام برای تقلب در انتخابات، از اتهام زدن به يک فرد در موضوع اخلاقی پراهميت‌تر نيست؟آقايان شش ماه قبل از انتخابات گفتند که شواهدی داريم که می‌خواهد درانتخابات تقلب شود. گفتيم شواهدتان را نشان دهيد اما هيچ فردی آن را ابراز نکرد که در نهايت آقای ابطحی می‌گويد بحث تقلب، رمز آشوب ما بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه می‌دانم که چرا اتهام تقلب درانتخابات را به نظام زدند، ادامه داد: در ابتدای دوران رياست جمهوری آقای خاتمی در تهران شايع بود که سيد می‌خواهد کار کند اما اجازه نمی‌دهند. ما اين موضوع را ريشه‌يابی کرديم که چه کسی اجازه نمی‌دهد سيد کار کند. بعد متوجه شديم که در محافل دوم خردادی به اين نتيجه رسيده بودند که خاتمی به دليل اينکه نيروی قوی اجرايی نيست و بعد فرهنگی ايشان به بعد اجرايی شان می‌چربد، شايد در اداره کشور موفق نباشد. به همين دليل از همان ابتدا بگوييم که خاتمی می‌خواهد کار کند اما اجازه نمی‌دهند. اگر در آينده خوب کار کرد، می‌گوييم اين سيد با وجود اينکه اجازه نمی‌دادند و نمی‌خواستند، موفق شد و اگر هم نتوانست کار کند، می‌گوييم اجازه ندادند که کار کند.

**تقلب در انتخابات، طراحی احزاب مدعی اصلاح‌طلبی بود
اين فعال سياسی اصولگرا مقوله تقلب در انتخابات را طراحی گروهی از احزاب مدعی اصلاح‌طلبی دانست و افزود: آنها از ۶ ماه قبل از انتخابات به دنبال ايجاد چنين ذهنييتی در مردم بودند که اگر انتخابات به نفع آنها شد، بگويند که با وجود تمام تقلب‌هايی که به ادعای دروغ آنها در انتخابات صورت گرفته، مردم به آنها رای داده و در انتخابات کانديدايشان پيروز شده است و اگر هم شکست خوردند، اعلام کنند که از قبل گفته بوديم که می‌خواهند تقلب کنند!!

**مطرح کنندگان تقلب در انتخابات را جزءخائنين می‌دانم
وی مطرح کردن بحث تقلب در انتخابات را يک شيطنت مطابق ميل دشمنان دانست و گفت: هر کسی را که از چندين ماه قبل از انتخابات بحث وقوع تقلب را مطرح کرده هرچند که سابقه بالايی هم در نظام داشته باشد را جزء خائنين می‌دانم. آنها اتهامی را به نظام وارد کردند که نتوانستند از آن دفاع کرده و ادعای خود را به اثبات برسانند.

**سران اصولگرا به ديدن موسوی رفتند
حبيبی در ادامه به بيان اقدامات برخی از سران اصولگرا در بعد از انتخابات پرداخت و گفت: در هفته دوم بعد از انتخابات برخی از سران اصولگرايان تصميم گرفتند که با مهندس موسوی که بالاترين مدعی بحث تقلب در انتخابات بود، ديدار کنند. در اين تيمی که به ديدار موسوی رفتند، آقايان عسگراولادی، آل اسحاق، مهندس باهنر، مهندس کوهکن و مير سليم حضور داشته و موضوع بحث آنان راجع به صحت يا عدم صحت در انتخابات بود.

**به جای قهر و قطع ارتباط، به دنبال شنيدن حرفهای موسوی و کروبی بوديم
دبيرکل حزب موتلفه با بيان اينکه موسوی از اين ديدار استقبال کرده و از حضور فردی چون عسگراولادی شگفت زده شده بود، ادامه داد: هدف ما از اين ملاقات اين بود که به جای قهرو قطع ارتباط با اين آقايان (موسوی و کروبی) بايد با آنها صحبت کرده و ببينيم حرفشان چيست. در اين جلسه به مهندس موسوی گفته شد که آيا هنوز مدعی تقلب در انتخابات هستيد، آيا فکر می‌کنيد که ۱۰ ميليون تقلب شده است، و آيا هنوز شما معتقد به قانون گرايی هستيد که در پاسخ به همه اين سوالات موسوی جواب مثبت داده و از سويی نيز گفته بود که معتقدم قانونگرايی به نفع همه است و شايد در مقطعی به ضرر کسی تمام شود ، اما قانونگرايی يک اصل است.
وی افزود: در اين جلسه به اين نامزد معترض به نتيجه انتخابات پيشنهاد بازشماری تعداد زيادی از صندوق‌های رای داده شد که وی پاسخ داد که به شورای نگهبان و دستگاه اجرايی اعتماد ندارد. دوستان ما به وی گفتند شما اطلاع داريد که صندوق‌ها بعد از پايان رای گيری پلمپ می‌شود و اگر نامزدی به شمارش آرا اعتراض داشته باشد، خود فرد معترض يا به اندازه تعداد صندوق‌هايی که اعتراض دارد، می تواند افراد مورد اعتماد خود را معرفی تا در نزد نماينده‌ قانونی وی، صندوق‌ها فک پلمپ شده و بازشماری مجددا صورت گيرد.

**موسوی با بازشماری صندوق‌های رای در حضور نمايندگان معتمد خود موافقت کرد
دبيرکل حزب موتلفه ادامه داد: در آن جلسه آقای موسوی با بازشماری صندوق‌های رای به شرط فک پلمپ صندوق‌ها در حضور نمايندگان معتمد وی موافقت و اعلام آمادگی می‌کند. ما نيزاز اين مساله که آقای موسوی موافقت کرد در سراسر کشور و هرجا که متمايل است ولو چند هزار صندوق، بازشماری صورت گيرد تا برای ايشان و ديگران حقايق روشن شود، خوشحال شديم چراکه معتقديم که هر چقدر بتوانيم از اين تنش‌ها جلوگيری کنيم به نفع انقلاب است. بالاخره زمانی مهندس موسوی ۸ سال نخست وزير نظام بوده است و چه بهتر که ما ميزان اعتماد و اعتقاد افرادی که زير خيمه انقلاب هستند را بيشتر کنيم.

**موسوی پس از ديدار با اعضا مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب، بازشماری آرا را رد کرد
اين فعال سياسی اصولگرا بابيان اينکه منتظر بوديم آقای موسوی هرچه سريع‌تر به آن توافقی که با آن تيم ۵ نفره کرده بود، عمل کند، خاطرنشان کرد: يکی دو روز گذشت و ديديم که نه تنها آن موافقت مورد تاييد بيانيه‌های ايشان قرار نگرفت ،بلکه مجددا ادعاهای گذشته راتکرار می‌کند. بعدها متوجه شديم که کسانی از مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی بعداز ملاقات تيم ۵ نفره ما، با وی ملاقات کرده و ايشان را از بازشماری آرای صندوق‌ها برحذر کرده‌اند. علت آن روشن است چراکه افرادی چون ابطحی از تقلب به‌عنوان رمز آشوب ياد می‌کنند. الان هم که يکسال و چند ماه از انتخابات گذشته، تاکنون موسوی و کروبی حاضر به بازشماری نشده‌اند.

**آرای رضايی در کرمانشاه، خوزستان و اصفهان بازشماری شد
حبيبی بابيان اينکه محسن رضايی به دليل اينکه به نتيجه انتخابات شبهه داشت، به بازشماری آرا تن در داد،گفت:آقای رضايی قبول کرد که برای رفع شبهه خود موضوع براساس قانون بررسی شود به همين دليل در سه استان کرمانشاه، خوزستان و اصفهان تعدادی معتمد رامامورکردند تا بازشماری در حضور آنان صورت گيرد و در دستگاه اجرايی وشورای نگهبان نيز قرار شد که هر صندوقی را که می‌گويند، بازشماری انجام شود.

**به اين گفته رضايی که از حق خود صرف نظر کردم،انتقاد دارم
وی خاطرنشان کرد: در اين سه استان نمايندگان آقای رضايی رفتند و صندوق‌ها فک پلمپ شده و بازشماری انجام شدو چيزی از آن در نيامد. البته بعدها آقای رضايی در مقطعی گفتند که از حق خود صرف نظر کردم. من به اين مساله انتقاد دارم. ايشان خود می‌دانند که در آن سه استان، آن عددی که می‌توانند استناد کنند تقلب شده، بدست نيامد، ولی در هر حال کار خوبی کردند.
دبيرکل حزب موتلفه تاکيد کرد: اين سوال برای بنده و مردم وجود دارد که با فرض وجود شبهه در نتيجه انتخابات، چرا آقايان کروبی و موسوی به بازشماری آرا، مطابق قانونی که ادعا دارند قانون‌گرا هستند، عمل نکردند؟
اين فعال سياسی اصولگرا در خصوص تاکيد مقام معظم رهبری در ديدارکارگزاران مبنی بر جذب حداکثری و دفع حداقلی گفت: ما بعداز انتخابات دهم نه اينکه ادعا کنيم که به چنين نظری معتقد بوديم بلکه عمل کرديم. رفتن پيش آقای موسوی معترض، آيا نتيجه‌ای غير از اين دارد؟ بنده به ديدار آقايان کروبی و رضايی رفتم بااين استدلال که شايد آنها حرفی دارند و بايد حرف‌های آنها را از نزديک بشنويم.
وی خاطرنشان کرد: موضوع ملاقات با نامزدهای معترض به نتيجه انتخابات در داخل حزب موتلفه و در جلسات هيات رئيسه جبهه پيروان خط امام و رهبری تصميم گيری شد. بنابراين ما به اين رويه کاملاً اعتقاد داشتيم که بايد حرف‌های آنها راشنيده و اگر منطقی باشد بپذيريم و اگر ما ايرادی به آنها داريم، آن را بيان کنيم. حتی در آن زمان واسطه‌ای پيش خاتمی فرستاديم و يکی از اعضای موتلفه مامور شد تا ديداری با اقای خاتمی داشته باشد. بنده نيز به‌عنوان دبيرکل حزب موتلفه نيز مامور شدم تا ديداری با آقايان کروبی و رضايی داشته باشم.
حبيبی به فرمايش اخير مقام معظم رهبری مبنی براينکه در خالص‌سازی نبايد افرادی که درجه ايمانشان کم است را طرد کنيم، بلکه بايد در جه آنان را افزايش دهيم، اشاره کرد وگفت: برخی از دوستان در آن زمان به دليل اينکه ما به ديدار نامزدهای معترض رفته بوديم، گله داشتند، به همين در يک جلسه رسمی اعلام کردم؛ علت اينکه به ديدار نامزدهای معترض رفتيم برای اين است که اگرفرض کنيم سقوط از انقلاب صد پله داشته باشد و کسی که به پله صدم رسيده باشد ديگر ضد انقلاب شده است، آيا بهتر نيست اگر فردی ۱۰ پله سقوط کرده اما ۹۰ پله مانده است، دست آن را گرفته و به پله اول بياوريم يا آنکه بايد او را هل دهيم تا فاصله‌اش از نظام بيشتر شود؟

**موسوی و کروبی تمام پل‌های پشت سر خود را خراب کردند
دبيرکل حزب موتلفه تصريح کرد: به طور اصولی معتقديم اگر کسانی اشتباهاتی داشته‌اند و درصد کمی هم احتمال به بازگشت آنها داشته باشيم، برای مصلحت انقلاب، انجام چنين کارهايی عاقلانه و درست است. اما برخی از افراد چون کروبی و موسوی، ديگرتمام پل‌های پشت سر خود را خراب کرده و بدترين اتهام‌ها را به کل نظام وارد کردند.
وی به ديدار خود با مهدی کروبی در ماه رمضان سال گذشته اشاره کرد و اظهارداشت: درآن ديدار به آقای کروبی گفتم که در مجلس ششم شما يک مواضعی له ولايت فقيه اتخاد کرديد که قابل تحسين بود. يک نفر از دوم خردادی‌ها در روزی که حکم حکومتی در مورد مطبوعات قرائت شد از انتهای مجلس با تمسخر فرياد کشيد که حکم حکومتی ديگر چه صيغه‌ای است که شما در واکنش به وی اعلام کرديد همانی است که شمای دو‌م خردادی بايد به مجلس نمی‌آمدی، اما با همين حکم آمدی و يا مواضعی که شما به‌عنوان رييس مجلس ششم ،که جو آن عليه بسياری از ارزش‌ها بود، نشان می‌دهد همان اعتقادی که به ولايت فقيه در قبل از انقلاب داشتيد را آن زمان هم داشتيد.

**کروبی گفت که اگر از ولايت فقيه عدول کنم خود را به حالت عنصر معلق در آورده‌ام
اين فعال سياسی اصولگرا ادامه داد: به ايشان گفتم که آيا شما از اعتقاد به ولايت عدول کرديد؟ که وی گفت که نه تنها نکردم بلکه اگر عدول کنم خود را به حالت عنصر معلق در آورده‌ام چراکه يک عمر از ولايت حمايت کرده‌ام. اين حرف‌های آقای کروبی در ماه رمضان سال گذشته است. گفتم حالا که اين اعتقاد همچنان وجود دارد پس اين چه کارهايی است که می‌کنيد؟ او گفت چه کاری؟ که در جواب وی اعلام کردم همين مساله زندانيان پس از انتخابات را.
حبيبی به نامه مهدی کروبی به آيت الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: در آن جلسه به اقای کروبی گفتم که به شما گزارشاتی رسيده که مثلاً اين اتفاقات درزندان رخ داده است و چون شما مقام کشوری هستيد نامه‌ای خطاب به آيت الله هاشمی نوشته و اين باورها يا اطلاعات خود را منتقل کرديد که به نظرم تا اينجا هيج مشکلی نيست. ضمنا شما نوشتيد که صحت و سقم آن را بررسی نکرديد، پس چرا اين نامه را منتشر کرديده‌ايد؟ ما در پای منبر شما شنيده‌ايم در مرحله اتهام هيچ‌گاه افشاگری عليه فرد نمی‌توان کرد، چه برسد به نظام.
دبيرکل حزب موتلفه بابيان اينکه در اين ديدار احساس کردم کروبی پاسخ مستدلی برای اين افشاگری ندارد، خاطرنشان کرد: آقای کروبی بعداز تاملی اعلام کرد زمانی که اين مطلب را به وی اعلام کرده‌اند بسيار ناراحت شده است. به همين دليل طی نامه‌ای موضوع رابه اطلاع رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام رسانده است و با گذشت ۱۰ روز چون اقدامی را مشاهده نکرده تصميم به انتشار آن گرفته است. به ايشان گفتم آيا اين دليل قانع‌کننده‌ای است؟

** موسوی و کروبی تا اين زمان از ادعاهای نادرست خود ذره‌ای کوتاه نيامده‌اند
وی با بيان اينکه با وجود اين همه اقدامات اما کروبی و موسوی تا اين زمان از ادعاهای نادرست خود ذره‌ای کوتاه نيامده‌اند، به مسائل حاشيه‌ای روز قدس سال گذشته اشاره کرد و اظهارداشت: ايرادی که به آقای کروبی درباره روز قدس داريم اين است که علاوه بر آن راه پيمايی عمومی مردم، راه پيمايی گروه ديگری ازمردم هم بود که شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ايران» را سرمی‌دادند و آقای کروبی آنها را در راهپيمائی همراهی کرد.

**کروبی که سابقه انقلابی دارد چرا به ميان شعار دهندگان «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ايران» رفت
اين فعال سياسی اصولگرا فلسفه روز قدس را حمايت انقلاب اسلامی و مردم از آزادی قدس عنوان کرد و ادامه داد: چرا ما در روز قدس با زبان روزه راه پيمايی می‌کنيم؟می‌خواهيم به ملت فلسطين بگوييم که شما تنها نيستيد و به اسرائيل نيز بگوييم که تا آخر برای دشمنی با شما ايستاده‌ايم. آيا شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ايران» اين را می‌رساند؟ عده‌ای از اين حرف‌ها زدند، آقای کروبی که سابقه انقلابی دارد چرا به ميان آنها رفتند؟ شايد بعدا اعلام کرده باشد که اين شعار را قبول ندارد اما تا جايی که می‌توانست با اين شعاردهندگان درآن روز همراهی کرد.

**موسوی و کروبی لااقل هراز چندگاهی ميان خود و دشمنان نظام مرزبندی کنند
حبيبی اظهار داشت: ممکن است که موسوی و کروبی انتقاداتی به دولت و حتی رهبری داشته باشند، اما جايی که می‌بينند که حرف‌هايشان مورد استقبال همه دشمنان قسم خورده قرار می‌گيرد لااقل هر از چند گاهی ميان خود و آنها مرزبندی کنند و بگويند هرچند به دولت اعتراض داريم اما مرز ما با شما جدا است. چرا اين همه رسانه‌های بيگانه ضدانقلاب از حرف‌های آقايان کروبی و موسوی استقبال می‌کنند؟

** حداقل توقع ما از فردی که اين همه اتهام به نظام وارد کرده، اين است که بگويد اشتباه کرده‌ام
وی تصريح کرد: توقع ما از شخصيت‌های انقلابی اين است در جايی که می‌بينند دشمنان نظام و انقلاب با تمام سرمايه‌های خود از آنها حمايت می‌کنند در رويه خود تجديدنظر کنند. اما اين دو نفر تمام پل‌های پشت سر خود را خراب کردند. اگر برای موسوی تقلب در انتخابات محرز نشده بايد آن را بيان کرده و بگويد که اشتباه کرده‌ام. من نمی‌گويم يبايد اعتراضات خود را نسبت به دولت يا سياست‌های رئيس‌جمهور پس بگيرد اما ايشان که تا کنون حاضر به بازشماری نشده، حرفش در حد ادعا است که حيثيت نظام را زير سوال برده است. حداقل توقع ما از فردی که اين همه اتهام به نظام وارد کرده اين است که بگويد اشتباه کرده‌ام.

** در سازوکار انتخاباتی ما احتمال تقلب دراين حجم وجود ندارد
دبيرکل حزب موتلفه با بيان اينکه هرچند موسوی ادبيات خود را در مورد کلمه تقلب تغيير داده و از عبارت مهندسی انتخابات استفاده می‌کند، خاطرنشان کرد: به‌عنوان يک عنصر انتخاباتی می‌گويم باتوجه به سازوکاری که در قانون اساسی و قانون انتخابات وجود دارد، اصلا احتمال تقلب دراين حجم نمی‌رود. نمی‌دانم اين حرفی که اخيرا از تاج زاده منتشر شده چقدر صحت دارد، اما اين حرف درست است. سازوکار انتخابات ما بگونه‌ای است که اگر کسی اراده تقلب را هم بکند در اين سطوح اصلا امکان‌پذير نيست.

**تازمانی که موسوی و کروبی اشتباهات خود را نپذيرند، مذاکره با آنها هيچ فايده‌ای ندارد
حببيی تاکيدکرد: نظام از سوی اين افراد متهم است و اتهام زننده هم آقايان موسوی و کروبی هستند و تا زمانی که اين افراد اشتباه خود را نپذيرند، مذاکره با آنها هيچ فايده‌ای ندارد.
وی در پاسخ به اين پرسش که آيا استفاده از کلمه مهندسی انتخابات به جای تقلب، سعی در ترميم پل‌های پشت سر نيست؟ گفت: خير، چون آنچه که از کلمه تقلب استنباط می‌شود به معنای ديگر از مهندسی انتخابات نيز به دست می‌آيد. علت تغيير اين لفظ به خاطر بار حقوقی است که اين کلمه دارد. وقتی که فردی می‌گويد تقلب يعنی بايد بگويد باتوجه به اين اسناد و مدارک تقلب شده است.
حبيبی با بيان اينکه موسوی به دليل اطلاع از بار حقوقی کلمه تقلب و برای فرار از آن کلمه تقلب را به مهندسی تغيير داده و به نظرم حق مطلب ادا نشده است، اظهارداشت: اقای موسوی هشت سال نخست وزير بوده و آفای کروبی نيز رئيس مجلس بوده است لااقل اين اتهام واهی و ظلم فاحشی که اين دونفر نسبت به نظام کردند، ابتدا رفع ظلم را کنند تا زمينه‌های ديگر بوجود بيايد.

**بايد تلاش کنيم شخصيت‌هايی چون آيت الله هاشمی در خيمه انقلاب و پشت رهبری باقی بمانند
اين فعال سياسی اصولگرا در خصوص مواضع آيت الله هاشمی رفسنجانی بعد از انتخابات و مواضعی که عليه وی گرفته شد، تصريح کرد: معتقدم همه بايد تلاش کنيم شخصيت‌هايی چون آيت الله هاشمی در خيمه انقلاب و پشت رهبری باقی بمانند و هر سياستی غير از اين را در حال حاضر و در گذشته را نه تنها مفيد نمی‌دانم، بلکه مضر است.

** برخی از دوستان آقای احمدی‌نژاد به جز حذف آقای هاشمی به چيزی رضايت نمی‌دهند
دبيرکل حزب موتلفه ادامه داد: می‌خواهم صريح بگويم برخی از دوستان آقای احمدی‌نژاد هستند که به جز حذف آقای هاشمی به چيزی رضايت نمی‌دهند و از سوی ديگر برخی اطرافيان آقای هاشمی نيز به چيزی جز حذف آقای احمدی نژاد رضايت نمی‌دهند. ما به‌عنوان حزب اولا وظيفه خود احساس نمی‌کنيم که اگر دو طرف دعوايشان می‌شود طرف يکی از آنها را بگيريم. ما در بسياری از مواقع حس می‌کنيم برخی از حرف‌های دوطرف حق و برخی از حرف‌های آنها باطل باشد. بنابراين در حزب به جايی که طرف سوم دعوا باشيم، سعی داشته‌ايم که اين دعواها را کم کنيم و تمام ديدارهايی که در بعد از انتخابات با آقايان هاشمی، خاتمی، کروبی، موسوی و رضايی، احمدی نژاد و... داشته‌ايم به خاطر اين بوده که آتش فتنه را کاهش دهيم و سياست قطعی موتلفه، کاهش زبانه‌های آتش فتنه است.
حبيبی در پاسخ به اين پرسش که آيا در ديدار اخير با رييس جمهور در مورد کاهش اختلافات هم صحبت کرديد، گفت: در آن جلسه حول و حوش چگونگی تقويت وحدت ميان اصولگريان حرف زديم و به دليل کوتاه بودن وقت، وارد مقولات ديگر نشديم. همچنين سعی کرديم نظرات خود را در باره شرط نزديک شدن اصولگرايان نيز بيان کنيم.

**همچنان به مواضع مشايی معترض بوده و حتی درجه اعتراض‌مان هم بيشتر شده است
وی در پاسخ به پرسش ديگری مبنی براينکه آيا درباره مواضع رئيس دفتررييس جمهور نيز سخن گفتيد، اظهارداشت: هم در اين ملاقات و هم در ملاقات قبلی آقای عسگراولادی به شدت نسبت به مواضع رئيس دفتر معترض بوديم و در حال حاضر نيز هستيم و حتی درجه اعتراض‌مان هم بيشتر شده است.

**حمايت رييس جمهور از مشايی بگونه‌ای است که گويا مشايی معصوم پانزدهم است
دبيرکل حزب موتلفه در پاسخ به اين پرسش که باتوجه به واکنش‌های فعالان سياسی اصولگرا و احزاب، آيا اين توجه بيش از حد رئيس‌جمهور به آقای مشايی دهن کجی به اين واکنش‌ها نيست؟، گفت: تنها دهن کجی به احزاب نيست، بلکه به خيلی‌ها هم هست. ما اين پشتيبانی بی‌چون و چرا را نه تنها تاييد نمی‌کنيم بلکه به شدت نسبت به آن معترض هستيم. احمدی نژاد بگونه‌ای از مشايی حمايت می‌کند که گويا مشايی معصوم پانزدهم است. ما معتقديم اگر با حسن نيت هم بخواهيم صحبت کنيم، رييس دفتررييس جمهور مانند ساير بنده‌های خدا است که يکسری کارهای خطا ويکسری کارهای خوب دارد. اما اينکه رئيس‌جمهور چک سفيدی به هرکسی بدهد، قابل قبول نيست.

** علم کردن هر قوميتی در مقابل اسلام کاری به نفع دشمن است
وی سخنان اخير مشايی مبنی برمکتب ايرانی را ضد ارزش دانست و افزود: ما معتقديم علم کردن هر قوميتی در مقابل اسلام کاری به نفع دشمن است. فلسطينی‌ها تا زمانی که با انگيزه قوميت عربی می‌جنگيدند چه انگيزه‌ای داشتند و در حال حاضر که با انگيزه اسلامی مقاومت می‌کنند، چگونه ايستادگی کرده‌اند؟حالا اگر کسی قوميتی را در مقابل اسلام علم کند به نظرم يک حرف کاملاً نادرست ضد ارزشی و غيرقابل دفاع است. ما اگر اينجا مکتب ايرانی رابه جای مکتب اسلامی مطرح کنيم چگونه می‌توانيم مدعی شويم که شريک غم فلسطينی‌ها هستيم؟ آنها که ايرانی نيستند.
اين فعال سياسی اصولگرا با اشاره به اين گفته مشايی مبنی براينکه چون از اسلام برداشت‌های مختلفی هست، مکتب ايرانی را مطرح کنيم تا برداشت‌ها يکسان شود، گفت: در باورهای اسلامی، خدا، قران، کعبه، پيامبر، حجاب و ماه رمضان و... در تمامی فرق اسلامی يکی است. ما اين متقن‌ها و اصول مشترک را داريم اما ۷۰ و چند فرقه هستيم وای به اينکه چيز مبهمی به‌عنوان مکتب ايرانی را مطرح کنيم، آنگاه در داخل ايران چند صد فرقه بوجود می‌آيد ، چرا که هرکس برداشت مختلفی از ايران دارد.

**اظهارات مشايی نشان از يک جريان و تفکر دارد
وی درخصوص تحليل برخی فعالان سياسی مبنی براينکه زمانی که انتقادت به رئيس‌جمهور افزايش می‌بايد، مشايی برای انحراف از موضوع اصلی با اظهارنظر توجه سايرين را به خود جلب می کند تا موضوع اصلی به فراموشی سپرده شود؟ اظهارداشت: اين هم يک برداشتی است. آقای مشايی زمانی بحث دوستی با ملت اسرائيل را مطرح کرد حال آنکه، ما اصلا می‌گوييم چنين ملتی وجود خارجی ندارد. يا مطرح کردن يک اومانيسم مبهم در برابر توحيد، مطرح کردن انسان در برابر خدا و يا همين مکتب ايران به جای مکتب اسلام نشان از يک جريان و تفکر دارد.
اين فعال سياسی اصولگرا با بيان اينکه ممکن است يکی از نيات مطرح کردن چنين مطالبی جذب نيروهای خاکستری باشد، تصريح کرد: برخی فکر می‌کنند جذب نيروهای خاکستری اگر به قيمت از دست دادن پايبندان انقلابی تمام شود، اشکالی ندارد که يک طرز فکر انحرافی است.

** هيچ يک از نيروهای پايبند به انقلاب صحبت‌های آقای مشايی را قبول ندارند
وی به هشدار آيت ‌الله مهدوی کنی مبنی براينکه جذب نيروهای خاکستری منجر به از دست دادن پايبندان انقلابی نشود، اشاره کرد وگفت: معتقدم هيچ يک از نيروهای پايبند به انقلاب صحبت‌های آقای مشايی را قبول ندارند. مشايی و ديگران بايد بدانند شايد نيروهای خاکستری با اين حرف‌ها جذب شده و بتوان در مقطعی از آنها استفاده شود، اما دلسرد کردن نيروهای اصلی انقلاب ضرر جبران ناپذيری به انقلاب وارد خواهد کرد.
دبيرکل حزب موتلفه در خصوص لزوم بازنگری در اصولگرايی که از سوی آيت‌الله مهدوی کنی مطرح شده است، اظهارداشت: معتقدم اگر يک بازنگری و مروری بر جريان اصولگرايی و آن اصولی که مورد ادعای مجموعه‌ اصولگرايان است و حتی روش‌هايی که به توسعه جريان اصولگرايی می‌انجامد، بشود هيچ ايرادی بر آن وارد نيست.

** در حال حاضر حداقل بازنگری در سليقه‌ها از ضروريات است
وی ادامه داد: در حال حاضر تفسيرهايی از اصولگرايی که وجود دارد که شايد با تکيه بر آنها موفق به تقويت انسجام در ميان اصولگرايان نشويم. اصولا زمانی که يک جريان فکری از مرحله نظريه‌‌ای وارد اجراييات می‌شود، تفاسير گوناگونی بدنبال دارد. معتقدم در حال حاضر حداقل بازنگری در سليقه‌ها از ضروريات است. اين نکته هم تنها مورد باور آيت‌الله مهدوی کنی نيست. چرا که به نظرم آقای احمدی‌نژاد هم به اين موضوع باور دارد که بايد يک بازنگری حداقل درسليقه‌های اصولگرايی انجام دهيم و افراد را براساس آن معيار بسنجيم.
حبيبی در پاسخ به اين پرسش که آيا امکان دارد اين بازنگری منجر به حذف يا دودستگی در جريان اصولگرايی شود، گفت: طبيعتا زمانی که معيارهای جديد دسته بندی شود، ممکن است که طرفداران جديد پيداکرده و يا ريزش‌هايی داشته باشد.

** سران رايحه خوش درمواردی مورد وثوق احمدی‌نژاد هستند
وی حمايت رئيس‌جمهور از رايحه خوش خدمت را يکی از دلايلی دانست که احمدی نژاد با نفس تحزب مخالف نيست، ادامه داد: هرچند رايحه خوش خدمت در هيچ جا ثبت نشده و معلوم نيست که مرام‌نامه يا اساسنامه‌ای داشته باشد، اما معتقدم سران رايحه خوش در ارتباط نزديک با رئيس‌جمهور هستند و درمواردی مورد وثوق ايشان هم هستند. حالا به همان دلايل که وجود رايحه خوش به‌عنوان يک تشکل از ديد آقای احمدی‌نژاد لازم است، از همان لحاظ هم حضور ساير احزاب ضروری است.

** آيت‌الله مهدوی کنی، واجد همه شرايط برای محوريت جريان اصولگرايی و اصولگرايان است
دبيرکل حزب موتلفه در خصوص تشکيل کميته‌های وحدت با محوريت آيت الله مهدوی کنی، ناطق نوری و علی لاريجانی گفت: ضمن اينکه قصد خدشه دار کردن شخصيت‌های نام برده شده را ندارم، اما معتقدم شخصيت‌های چون آيت‌الله مهدوی کنی، واجد همه شرايط برای محوريت جريان اصولگرايی و اصولگرايان است.
اين فعال سياسی اصولگرا با بيان اينکه آشنايی من با آيت‌الله مهدوی کنی در قبل از پيروزی انقلاب بوده و در تمام مواردی که رفتارها وگفتارها ايشان را مورد مرور قرارمی‌دهم، معتقدم براساس آنچه که حق تشخيص می‌دهند، رفتار کرده‌اند، به بيان خاطره‌ای از ملاقات کابينه دولت شهيد رجايی با امام خمينی پرداخت و گفت: امام در آن ديدار گفتند ما به اين آقای مهدوی کنی ارادت داشته، داريم وخواهيم داشت."داريم وداشتيم“ مشخص است اما در مورد ”خواهيم داشت“ يعنی اينگونه اظهارنظر کردن امام ناشی از اطمينان قلبی ايشان به آيت‌الله مهدوی‌کنی است.

** خط امامی شدن در بعد از پيروزی انقلاب برای برخی افراد بار سنگينی نداشته است
وی افزود: خط امامی شدن در بعد از پيروزی انقلاب برای برخی افراد بار سنگينی نداشته است. اما در قبل از انقلاب کسانی که دم از خط امامی می‌زدند بايد اين شکنجه‌ها را کشيده و حتی زير چوبه دار هم می‌رفتند. قطعا آيت‌الله مهدوی کنی يکی از آنها است. البته ما معتقديم کسانی که بعد از انقلاب خط امامی شدند هيچ مشکلی ندارد، اما سابقه کسانی که در آن زمان هولناک دم از امام زدند، بسيار مهم‌تر است.
حبيبی اظهارداشت: اگر ازمن سوال شود چه کسی بعد از مقام معظم رهبری می‌تواند نه فقط تشکل‌های معروف اصولگرا بلکه پايبندان به انقلاب را با وجود اين همه اختلاف سليقه جمع کند، قطعا بعد ازمقام معظم رهبری، هم به‌عنوان نظر شخصی و هم حزبی، شخصيتی چون آيت‌الله مهدوی کنی را معرفی خواهم کرد.
گفت‌وگو : عباس طهماسبی‌زاده و فرشيد غضنفر‌پور


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016