سه شنبه 6 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازار ارز سرفه می‌کند، ۳۰ درصد افزايش بهای ارزهای موجود در بازار، ايلنا

ـ به چهارراه استانبول که قدم بگذاری، می‌بينی قيمت‌های روی تابلوها به سرعت تغيير می‌کنند. نوسانات قيمت‌ها به شدت صعودی است
ـ حدود ۳۰ درصد افزايش بهای ارزهای موجود در بازار به دليل تشنج پيش آمده در بازار است.


ايلنا‍: چند روزی می‌شود که بازار ارز با تشنج همراه است. گويا نمی‌توان برای ثبات اين بازار کاری کرد زيرا تا اين لحظه بانک مرکزی برای به آرامش رسيدن بازار ارز اقدام خاصی انجام نداده است.
اين روزها صرافی‌های چهارراه استانبول روزهای دشواری را سپری می‌کنند و از طولانی شدن اين روند نگرانند. خريد و فروش ارز در اين مرکز که به عنوان قطب اصلی معاملات ارز در تهران به حساب می‌آيد؛ متوقف شده است. اگرچه صرافان تلاش می‌کنند به تلفن‌های متقاضيان پاسخ گويند، اما پاسخی جز اين از زبان آنان شنيده نمی‌شود که خريد و فروش ارز فعلا متوقف است.
علاوه بر اين برخی از صرافان از کارکنان خود می‌خواهند که نرخ خاصی را بدون هماهنگی به مشتريان ارايه نکنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به چهارراه استانبول که قدم بگذاری، می‌بينی قيمت‌های روی تابلوها به سرعت تغيير می‌کنند. نوسانات قيمت‌ها به شدت صعودی است. گرچه خان‌زاده يکی از صرافان مقيم چهارراه استانبول معتقد است: بخش اعظمی از افزايش قيمت‌ها به دليل نرخ برابری ارزها در بازارهای جهانی بازمی‌گردد اما حدود ۳۰ درصد افزايش بهای ارزهای موجود در بازار به دليل تشنج پيش آمده در بازار است.
در حال حاضر ارزهای متفرقه که کمتر مورد تقاضا قرار می‌گيرند مانند دلار استراليا، دلار کانادا، فرانک سوئيس و غيره مانند گذشته کمياب هستند.
حجم ارزهايی مانند دلار آمريکا و يورو به نصف ميزان پيش از تشنج در بازار کاهش يافته‌اند. تنها ارز ناياب بازار درهم است که رابطه مستقيمی با تحولات ايجاد شده در بازار دارد.
صرافان می‌گويند، اغلب حواله‌های ارزی از طريق دوبی انجام می‌شوند و در حال حاضر اين کار به دشواری انجام می‌گيرد. همين امر موجب کاهش حجم انواع ارز در بازار شده است.
آنان ادامه می‌دهند، در حال حاضر نقل و انتقالات ارز از طريق دوبی که قطب اقتصادی خاورميانه است، تا حدود زيادی متوقف شده است.
گويا دوبی در ادامه محدوديت‌های تحميلی، به تنگنای موجود بر عليه شبکه بانکی ايران شدت بخشيده است و نخستين اثرات آن، کاهش حجم انواع ارز به ويژه پول رايج آن، درهم است.
برخی از صرافان معتقدند در صورت ادامه‌دار شدن اين روند بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر و سياست‌گذار بايد وارد شده و به ثثبيت بازار ارز کمک کند. اما برخی ديگر به راهکارهای جايگزين می‌انديشند زيرا در صورت ادامه تحريم‌های يک‌جانبه عليه ايران و تقويت آنها توسط دوبی، امکان نقل و انتقال ارز مهيا نخواهد بود.
يکی از صرافان از شنيده‌های خود در اين زمينه می‌گويد: شنيده‌ام دولتمردان به دنبال يافتن کشور جايگزين برای نقل و انتقال ارز هستند. در حال حاضر کشور ترکيه، کشور پيشنهادی برای مبادلات ارزی است. با اين حال برخی معتقدند، اين راهکار چندان در اين زمينه عملی نيست، زيرا همه کشورها از طريق دوبی به دليل موقعيت اقتصادی آن مبادلات ارزی خود را انجام می‌دهند و تغيير آن به هيچ وجه به صلاح نيست.
البته راهکار ديگری نيز در اين باره وجود دارد، راهکاری که بيشتر بانک‌های ايرانی از طريق آنها توانستند تحريم‌ها را دور بزنند.
رجوع به صرافی‌های واسطه راهکاری مناسب در اين زمينه به نظر می‌رسد که به گفته صرافان راهکار اخير موجب افزايش نرخ اصلی ارز و هزينه‌های صرافان می‌شود. راهکاری که به زعم کارشناسان بزودی از طرف صرافان به کار گرفته خواهد شد.
با همه اين راهکارها، صرافان نگران وضع موجودند. آنان دغدغه اصلی خود در شرايط فعلی و کسادی بازار را استفاده از پس‌اندازهای خود می‌دانند. يکی از صرافان با سابقه می‌گويد: در صورت ادامه روند موجود بيکاری در اين صنف افزايش می‌يابد. علاوه بر اين در اين مدت بايد از جيب خود بخوريم.
ادامه روند موجود به صلاح بازار هم نيست. چرا که خان‌زاده می‌گويد: قيمت‌ها هر لحظه در نوسانند و مرجعی برای تعيين نرخ نيست با اين حال معامله‌ای نيز انجام نمی‌شود اگر اين روند ادامه يابد بازار گيج می‌شود. اگر بخواهيم خريد و فروشی نيز انجام دهيم جز زيان چيزی عايد ما نمی‌شود زيرا لحظه به لحظه قيمت‌ها در نوسان هستند.
البته نبايد نقش مردم را در افزايش بی‌ثباتی در تمامی بازارها از ياد برد. خان‌زاده در خلال گفته‌های خود به اين نکته نيز اشاره می‌کند: مردم به دليل هيجان درگير بازار متشنج می‌شوند و با توجه به احتمالات خود اقدام به خريد و فروش ارز می‌کنند. تجربه به ما می‌گويد سرانجام خود آنان متضرر نهايی خريد و فروش‌های ارز خواهند بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016