جمعه 14 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحد: ايران روی پله ۷۰ ايستاد، ايلنا

- نرخ بيکاری اعلام شده در پايين ترين سطح حداقل ۸.۳درصد و حداکثر ۳۳.۲ درصد گزارش شده است
- گروه کودکان کار در ايران گزارش نشده است.


ايلنا: گزارش شاخص توسعه انسانی ۲۰۱۰ سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که نرخ بيکاری در ايران بين سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ در بيشترين حالت ۳۳ درصد گزارش شده است.
به گزارش ايلنا ،شاخص توسعه انسانی يکی از شاخص های رشد و پيشرفت کشورها محسوب می شود که هرساله از سوی سازمان ملل متحد منتشر می شود. شاخص توسعه انسانی نام جدولی است تناسبی که در آن کشورهای جهان براساس فاکتورهايی از جمله درآمد سرانه واقعی، نرخ باسوادی، آموزش، بهداشت، تغذيه و نيز اميد به زندگی (در بدو تولد) مورد مقايسه قرار می‌گيرند.اين شاخص از سال ۱۹۹۱ ميلادی توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد به مرحله اجرا گذاشته شد و از آن پس هر ساله فهرستی از کشورهای جهان را به ترتيب بالاترين تا پائين‌ترين رتبه‌ها را در مقايسه با نمودارها و کشورهای ديگر منتشر می‌کند. کشورهايی که در رده‌های بالای شاخص توسعه انسانی قرار دارند، کشورهای توسعه يافته و کشورهايی که در رده‌های پائين شاخص توسعه انسانی قرار دارند، کشورهای توسعه نيافته و عقب افتاده‌تری از نظر پيشرفتهای جهانی هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سازمان ملل متحد در مقدمه اين گزارش اعلام کرده که نيروی انسانی بزرگترين ثروت يک ملت محسوب می شود.امروزه اين موضوع پذيرفته شده ای است که موفقيت يک کشور صرفا در سايه درآمد امکان پذير نيست،اگرچه بدون منابع هم هيچ گونه پيشرفتی هم امکان پذير نيست.در گزارش ۲۰۱۰ کشورهای بسياری وجود دارند که با وجود شرايط نامطلوب درآمدی کيفيت زندگی مردم بهبود يافته است.اين درحالی است که برخی کشورهای هم با وجود عملکرد قوی اقتصادی عملا نتوانسته اند پيشرفتی در شاخص هايی مثل اميد به زندگی،تحصيل و بالابردن استانداردهای زندگی کسب کنند.
اين گزارش می افزايد؛ برخی از کشورها در حال برداشتن گام های بلندی برای توسعه انسانی بوده اند.گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحد درخصوص شاخص توسعه انسانی (HDI )که شاخصی ترکيبی از پوشش ثروت،سلامت و آموزش و پرورش است،نشان می دهد که کشورهای آسيايی از جمله چين و هند با رشد سريع در توليد ناخالص داخلی خود پيشرفت های چشمگيری داشته اند.به طوری که چين با ۲۳ درصد وهند با ۳۰ درصد رشد نسبت به سال قبل رشد سريعتری را نسبت به گزارش قبلی سازمان ملل داشته اند.
وضعيت ايران
به گزارش ايلنا، در ميان ۱۶۹ کشور مورد بررسی سازمان ملل متحد ايران به لحاظ شاخص توسعه انسانی در رتبه ۷۰ و بعد از کشورهای مثل بوسنی و هرزگوين،قزاقستان ،آذربايجان و عربستان قرار گرفته است.هرچند که در اين گزارش ترکيه در رتبه ۸۳ قرار گرفته اما برخی کشورهای توسعه يافته رشد سريعتری را نسبت به ايران به ثبت رسانده اند.
در گزارش توسعه انسانی ۲۰۱۰ سازمان ملل متحد رتبه کسب شده برای شاخص توسعه انسانی ايران ۰.۷۰۲ از يک اعلام شده است. که اين عدد برای کشورهای اول جدول ۰.۹۳۸ است.
اين گزارش می افزايد؛ ميانگين رشد سالانه ايران در شاخص توسعه انسانی بين سالهای ۲۰۰ تا ۲۰۱۰ به ميزان ۱.۲۷ درصد بوده است.
نروژ ، استراليا، آمريکا، ايرلند، ليختن اشتاين، هلند، کانادا، سوئد ، آلمان و ژاپن از لحاظ شاخص توسعه انسانی در سال ۲۰۱۰ به ترتيب رتبه های اول تا دهم را کسب کردند. زيمبابوه نيز از اين لحاظ در انتهای اين رتبه بندی قرار گرفته است.امارات متحده عربی در جايگاه سی و دوم اين ليست قراردارد . زيمباوه وکنگو در قعر اين جدول قرار گرفته اند.

بيکاری
براساس اين گزارش، دربررسی تعداد استخدام به جمعيت فعال درگروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال که در سال ۱۹۹۱ به ميزان ۴۵.۹درصد شاغل بوده اند در سال ۲۰۰۸ تنها سه درصد رشد کرده است. از کل جمعيت مشغول به کار در ايران ۵۶.۸ درصد از استخدام رسمی شده اند که در اين ميان زنان نسبت به مردان کمتر استخدام رسمی شده اند به طوری که اين نسبت ۷۲ به ۱۰۰ گزارش شده است.اين شاخص نشان می دهد که ميزان ورودی به بازار کار در اين سالها نسبت با اشتغال ايجاد شده هماهنگ نبوده است. همچنين۴۲.۷درصد از اين استخدام های انجام گرفته بين سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ اشتغال آسيب پذير تعريف شده است. افرادی که دارای وضعيت شغلی با ثباتی نبودند جمعيت ۴۲.۷درصدی را تشکيل می دهند.
اين گزارش می افزايد ۱.۹ درصد از نيروی شاغل به کار در ايران با درآمدی کمتر از ۱.۲۵ دلار در روز زندگی می کنند.
نرخ بيکاری اعلام شده در گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحد در پايين ترين سطح بين سالهای مورد بررسی (۲۰۰۰-۲۰۰۸) حداقل ۸.۳ درصد وحداکثر ۳۳.۲درصد گزارش شده است. گزارش توسعه انسانی سازمان ملل برای گروه کودکان کار در ايران گزارش نشده است.

فناوری های اطلاعات و ارتباطات
شاخص مورد بررسی ديگر در گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحد مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات است که براين مبنا ميزان دسترسی به خطوط تلفن همراه و ثابت در ايران بين سالهای (۲۰۰۰-۲۰۰۸) ۵۳۲ درصد رشد کرده و جمعيت تحت پوشش تلفن همراه در ايران ۹۵ درصد رسيده است.ميزان دسترسی به اينترنت در سال ۲۰۰۸ به ميزان ۳۲ درصد از کل جمعيت کشور گزارش شده و پنهای باند در اين سال ۰.۴ درصد اعلام شده است.

نابرابری درآمدی
در گزارش شاخص توسعه انسانی،ضريب جينی مورد محاسبه که اصطلاحا شاخص برابری ناميده می شود،ضريب جينی ايران ۳۸.۳ درصد گزارش شده است. نروژ با ضريب جينی ۲۵.۸، ايسلند ۳۴، هلند ۳۰.۹ و سوئد با ضريب جينی ۲۵ کمترين نابرابری درآمدی را در توزع عادلانه ثروت در سال ۲۰۱۰ داشته اند.ضريب جينی درترکيه ۴۱.۲ درصد گزارش شده است.

رضايتمندی از زندگی
سازمان ملل رتبه ايران از نظر سطح رضايت‌مندی شهروندان در جهان را ۸۴ اعلام و رضايت مردم ايران از شغل خود ۷۱ درصد، سلامت فردی ۸۲ درصد و سطح زندگی را ۵۵ درصد برآوردکرده است. اين گزارش که بر پايه آمار سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ تهيه شده رتبه ايران از نظر شاخص رضايت از زندگی ۵.۶درصد اعلام شده که اين موضوع نشان می دهد هرچه شاخص ارقامی بيشتر باشد رضايت از زندگی بيشتر است. در شاخص تجارب منفی رتبه ايران ۳۲ گزارش می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016