سه شنبه 18 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دلايل وزير بهداشت درباره انحلال دانشگاه علوم پزشکی ايران، مهر

وزير بهداشت با اشاره به دلايل ادغام دانشگاه علوم پزشکی ايران سابق در دو دانشگاه ديگر شهر تهران گفت: به دليل تفاوت آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهيدبهشتی، آموزش و پژوهش اين دانشگاه به علوم پزشکی تهران منتقل شد.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مرضيه وحيددستجردی با تشريح دلايل انتقال بخشهای آموزش و پژوهشی و همچنين بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی ايران سابق به دو دانشگاه ديگر در شهر تهران افزود: در ادغام تمامی امکانات درمانی و بهداشتی که به دانشگاه "ايران" تعلق داشت به دانشگاه علوم پزشکی شهيدبهشتی منتقل شده که اين موضوع شامل تجهيزات و امکانات، مراکز بهداشتی، پايگاه های اورژانس، مراکز درمانی و مراکز بهداشتی می شود.

امکانات درمانی و بهداشتی دانشگاه "ايران" به دانشگاه علوم پزشکی شهيدبهشتی منتقل شد

وی افزود: در واقع مراکز شمال، شرق، جنوب و شمال تهران ساماندهی شده است و با همان امکانات و نيروی انسانی که در آن وجود داشته، منتقل و کاهشی از نظر نيروی انسانی نداشته است.

وزير بهداشت يادآور شد: دليل اينکه آموزش به دانشگاه علوم پزشکی شهيدبهشتی منتقل نشد اين است که اين دانشگاه در ۶ سال اخير در حال پياده سازی آموزش پزشکی به روش رفورم (اصلاحات) است. در واقع تافته جدا بافته است و در حال حاضر هم هيچ دانشجويی را نمی توان به اين دانشگاه منتقل يا ميهمان کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی خاطرنشان کرد: در آموزش پزشکی که در ساير دانشگاههای کشور تدريس می شود، دانشجو بخش به بخش پيش می رود و مطالب را می آموزد اما دانشجوی پزشکی در رفورم موضع به موضع پيش می رود، رفورم يک کار جديدی است که در دنيا نيز به تازگی در حال انجام است و از همين رو هيچ دانشجوی پزشکی نمی تواند به شهيدبهشتی منتقل شود. ما مجبور بوديم دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی ايران سابق را به تهران منتقل کنيم چون آموزش اين دو دانشگاه با يکديگر همخوانی دارد.

وحيددستجردی با اشاره به روند ادغام دانشگاه علوم پزشکی ايران سابق در دو دانشگاه ديگر گفت: وقتی پيشنهاد انتقال دانشگاه "ايران" به استان البرز مطرح شد. به اين ترتيب اساتيد، مراکز آموزشی و مراکز درمانی نيز بايد انتقال پيدا می کردند که اين پيشنهاد اصلاح شد.

پيشنهاد انتقال دانشگاه "ايران" در وزارت بهداشت اصلاح شد

وی اظهار داشت: با توجه به تشکيل شبکه مستقل بهداشت و درمان البرز، کاسته شدن بيش از دو ميليون نفر از جمعيت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ايران سابق، تردد ۱۸۰۰ کارمند اين دانشگاه از کرج به تهران به صورت روزانه، نظر ما اين بود که دانشکده علوم پزشکی کرج بماند، دانشگاه علوم پزشکی ايران هم به کرج منتقل نشود بلکه بخش شبکه زير نظر علوم پزشکی کرج بماند و کارمندانی که مايل به انتقال هستند هم در کرج کار خود را ادامه دهند.

وزير بهداشت ادامه داد: از سوی ديگر ساماندهی وضعيت خدمات بهداشتی و درمانی و توسعه علم و فناوری در شهر تهران نيز اولويت ديگر ما بود از همين رو بر روی پيشنهاد معاونت توسعه رياست جمهوری کار کارشناسی شد و قصد اين بود که اين موضوع در سطح شهر تهران ساماندهی شود.

ديدگاه وزير بهداشت درباره انحلال دانشگاه علوم پزشکی ايران:
۱ پيشنهاد انتقال دانشگاه "ايران" به استان البرز مطرح شد که به اين ترتيب اساتيد، مراکز آموزشی و درمانی بايد انتقال پيدا می کردند که اين پيشنهاد اصلاح شد
۲ ساماندهی وضعيت خدمات بهداشتی و درمانی و توسعه علم و فناوری در شهر تهران نيز اولويت ديگر ما بود از همين رو بر روی پيشنهاد معاونت توسعه رياست جمهوری کار کارشناسی شد و قصد اين بود که اين موضوع در سطح شهر تهران ساماندهی شود
۳ شورای گسترش وزارت بهداشت بالاترين مرجع ادغام گسترش و انحلال دانشگاهها است و با پيشنهاد وزير و تصويب شورا اين ادغام می تواند صورت گيرد
۴ دانشگاههای علوم پزشکی مصوب شورای گسترش هستند و اين شورا درباره آنها تصميم می گيرد و نيازی به مصوبه مجلس ندارند
۵ تقسيم تهران ميان سه دانشگاه علوم پزشکی موجب بروز ناهمخوانی می شد که نکات منفی خود را در زمان بروز حادثه ای نشان می داد که اين امر اصلاح شد
۶ محل آموزش کلاسها و زندگی دانشجويان در خوابگاهها تغييری نمی کند و مدارک فارغ التحصيلی با عنوان تهران ارائه می شود
۷ ادغام دانشگاه "ايران" تحول و کار بزرگی است که بايد از ثمرات آن استفاده کنيم
۸ دليل اينکه آموزش به دانشگاه علوم پزشکی شهيدبهشتی منتقل نشد اين است که اين دانشگاه در حال پياده سازی آموزش پزشکی به روش رفورم است
۹ برخی اعتراض دارند و دليل آن اين است که اطلاع رسانی خوب و کافی نکرده بوديم که اميدواريم در آينده با برگزاری جلسات متعدد اين نگرانی ها رفع شود

قانونی بودن روال ادغام دانشگاه علوم پزشکی ايران سابق

وی درباره قانونی بودن روال ادغام دانشگاه علوم پزشکی ايران سابق تاکيد کرد: شورای گسترش وزارت بهداشت بالاترين مرجع ادغام گسترش و انحلال دانشگاهها است و با پيشنهاد وزير و تصويب اعضای شورا اين ادغام می تواند صورت گيرد. دانشگاههای علوم پزشکی مصوب شورای گسترش هستند و اين شورا درباره آنها تصميم می گيرد و نيازی به مصوبه مجلس ندارند چرا که از سوی مجلس مصوب نشده اند.

تقسيم تهران ميان سه دانشگاه علوم پزشکی استان تهران از سال ۷۲ موجب بروز ناهمخوانی هايی شده بود

وحيددستجردی با اشاره به بررسی ادغام از دو منظر ساماندهی بهداشت و درمان تهران و همچنين توسعه علم و فناوری گفت: از سال ۷۲ بهداری تهران منحل شده بود و تقسيم تهران ميان سه دانشگاه علوم پزشکی استان تهران موجب بروز ناهمخوانی هايی می شد که اين اتفاقات در زمان بروز حادثه ای برای يک فرد خود را نشان می داد.

وی گفت: در واقع در شهر تهران به دليل اين نوع تقسيم بندی، سامان مناسبی نداشتيم و نظارت بر بيمارستانهای خصوصی، دولتی، داروخانه ها و مراکز بهداشتی و درمانی به دليل محل قرارگيری اين سه دانشگاه هماهنگ نبود و ما با اين ادغام توانستيم که شبکه بهداشت و درمان تهران را به شهيدبهشتی واگذار کنيم و مسئوليت بزرگ ما در بهداشت و درمان کلانشهر تهران ساماندهی شود.

وزير بهداشت با اشاره به الزامات وزارت بهداشت برای اول شدن در منطقه بر اساس سند چشم انداز گفت: ما بر اساس سند چشم انداز، افق ۱۴۰۴ و نقشه جامع علمی کشور بايد به رتبه اول منطقه در سال ۱۴۰۴ برسيم و الهام بخش جهان اسلام باشيم. در اين مسير بايد از راههای مختلفی استفاده کنيم که يکی از اين راهها راه ميانبر است. تجميع نيروها، امکانات و هم افزايی دانشگاهها ميانبری است که بايد استفاده کرد.

مراکز تحقيقاتی به پژوهشکده ها و پژوهشگاهها بدل می شوند

وی درباره فعاليت مراکز تحقيقاتی و دانشکده های دانشگاه ادغام شده ايران گفت: مراکز تحقيقاتی همکاری خود را همچون گذشته ادامه می دهند می توان با آنها پژوهشکده ها و پژوهشگاهها ايجاد کرد. در مورد دانشکده ها نيز با توجه به اينکه دو برنامه آموزشی از ابتدای سال تحصيلی در اين دانشکده ها برنامه ريزی شده، اين مراکز بدون تغيير به کار خود ادامه می دهند.

وحيددستجردی افزود: برای آينده کارگروهی تشکيل می شود تا برنامه ريزی واحدی برای دانشکده ها صورت گيرد، در حال حاضر هم تقريباً همه در مديريت ها تثبيت شده اند و کسانی که در پستهای موازی دانشکده ها بودند به قائم مقام همان دانشکده ها منصوب شدند. از سوی ديگر محل آموزش کلاسها و محل زندگی دانشجويان در خوابگاهها هيچ تغييری نخواهد کرد و مدارک فارغ التحصيلی نيز با عنوان تهران ارائه شده و به هيچ وجه محروميتی از امکانات در ميان نخواهد بود.

تشکيل کارگروه در آينده برای برنامه ريزی واحدی در دانشکده ها

وی از اساتيد، کارکنان و دانشجويان که همکاری خوبی داشته اند تشکر کرد و يادآور شد: برخی موارد هم اعتراض داشته اند که اطلاع رسانی خوب و کافی نکرده بوديم که اميدواريم در آينده با برگزاری جلسات متعدد اين نگرانی ها رفع شود.

وزير بهداشت تاکيد کرد: ادغام دانشگاه "ايران" تحول و کار بزرگی است که بايد از ثمرات آن استفاده کنيم و کارکنان ستادی و بيمارستانها نيز با قوت به کار خود ادامه دهند و افرادی هم که از کرج می آيند می توانند درخواست انتقال خود را ارائه دهند و معاونت توسعه رياست جمهوری نيز قول همکاری برای ايجاد پست های مناسب در کرج داده اند.

تجربه ادغام در ساير کشورهای دنيا

وی با اشاره به تجربه ادغام در ساير کشورهای دنيا گفت: ادغام به توسعه علم و فناوری می انجامد در دنيا نيز دانشگاههايی در کشورهای ايرلند، دانمارک، انگليس، هند، چين و آمريکا با ادغام توانسته اند هم افزايی علمی ايجاد کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016