یکشنبه 23 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گرانی ۲۹ قلم کالا در آستانه هدفمندی يارانه‌ها، کلمه

در آستانه آغاز هدفمندی يارانه‌ها، بررسی نوسان قيمت ۴۴ کالای خوراکی در هفته گذشته نشان می‌دهد، قيمت ۷ کالا از جمله قند و شکر کاهش، ۸ کالا از جمله روغن و گوشت قرمز ثابت و ۲۹ کالای ديگر به ويژه حبوبات، سبزی‌های تازه و مرغ افزايش يافته است.

به گزارش فارس، در حالی در آستانه اجرای قانون هدفمندکردن يارانه ها قرار داريم که تنظيم بازار يکی از مهمترين اقدامات دولت و دستگاهها برای کنترل قيمت‌ها به‌ويژه خوراکی‌ها و کالاهای اساسی است و اطلاع از چند و چون جزئيات تغيير قيمت‌ها در اين ايام می تواند دولتمردان را در نظارت بيشتر بر بازار و قيمتها ياری دهد.

بر اساس اين گزارش که تغيير قيمت‌ها را در هفته منتهی به ۲۱ آبان نشان می‌دهد، بهای تخم مرغ با ۱٫۵ درصد افزايش نسبت به هفته قبل شانه‌ای ۲۸۴۰ تا ۳۴۰۰ تومان در ميادين شهرداری و ۳۵۰۷ تومان در سطح شهر به فروش رفت که اين رقم نسبت به هفته مشابه ماه قبل هم با افزايش ۲٫۴ درصدی همراه بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در گروه برنج نيز، قيمت تمام اقلام اين گروه افزايش ۰٫۳ درصدی نسبت به هفته قبل داشتند به طوری که برنج وارداتی غير تايلندی به قيمت کيلويی ۱۹۴۵ تومان، برنج داخله درجه يک ۲۹۵۴ تومان و برنج داخله درجه دو ۱۹۳۹ تومان در بازار عرضه شد و هر کدام به ترتيب در هفته گذشته با رشد ۲٫۱ درصد، ۰٫۱ درصد و ۰٫۸ درصد مواجه شدند. همچنين قيمت برنج نسبت به هفته مشابه ماه قبل يک درصد رشد داشته است.

بر اساس اين گزارش، در هفته گذشته قيمت سبزی‌های تازه با رشد ۱۰٫۳ درصد و حبوبات با رشد ۵٫۶ درصد رکورد بيشترين افزايش را شکستند. در گروه حبوب بهای تمام اقلام اين گروه به ويژه نخود نسبت به هفته قبل افزايش يافت. اين چندمين هفته است که بهای حبوبات سير صعودی دارد به طوری که قيمت گروه حبوبات نسبت به هفته قبل ۵٫۶ درصد، نسبت به ماه قبل ۱۰٫۶ و نسبت به سال قبل ۲۲٫۱ درصد افزايش نشان می‌دهد.

گرانترين کالای اين گروه لوبيای قرمز به قيمت کيلويی ۲۶۲۵ تومان با ۱٫۲ درصد رشد قيمت عرضه شد، در حالی که ارزانترين آن نخود با قيمت ۲۰۶۹ تومان و ۱۲٫۴ درصد گرانتر از هفته قبل است.

قيمت انواع حبوبات در واحد کيلو در هفته گذشته به شرح زير گزارش شده است: (درصد رشد قيمت) نخود ۲۰۶۹ تومان (۱۲٫۴)، لپه نخود ۲۲۰۳ (۴٫۸)، عدس ۲۲۶۲ (۵٫۴)، لوبيا چيتی ۲۵۲۹ (۲)، لوبيا چشم بلبلی ۲۵۰۴ (۶٫۲)، لوبيا سفيد ۲۱۸۸ (۳٫۵) و لوبيا قرمز ۲۶۵۶ تومان (۱٫۲).

در گروه سبزی‌های تازه نيز قيمت تمام اقلام اين گروه به ويژه بادنجان و کدو سبز نسبت به هفته قبل افزايش يافت، به طوری که بادنجان با ۵۳٫۳ درصد رشد به ميانگين قيمت ۱۰۷۰ تومان و کدوسبز با افزايش ۳۳٫۶ درصد به قيمت ۱۰۱۷ تومان در سطح شهر تهران به فروش رسيد.

در اين هفته لوبيای سبز پرچمداری بالاترين قيمت گروه را از خيار گرفت و به قيمت هر کيلوگرم ۱۲۰۰ تومان عرضه شد که ۲۴٫۶ درصد رشد قيمت نسان می دهد. در کل ميانگين افزايش قيمت در اين گروه ۱۰٫۳ درصد بود که نسبت به ماه قبل با ۱۸ درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل با ۴۴٫۹ درصد رشد همراه بود.

در هفته گذشته خيار با قيمت ۱۱۵۴ تومان، گوجه فرنگی ۹۰۰ تومان، سيب زمينی ۶۳۰ تومان، پياز ۵۸۰ تومان و سبزيهای برگی ۵۲۴ تومان عرضه شد و اين سبزی‌ها به ترتيب افزايش قيمت ۹٫۲ درصد، ۲۰٫۳ درصد، ۴٫۸ درصد، ۲٫۸ درصد و ۰٫۴ درصد داشته اند.

طی هفته گذشته در گروه ميوه های تازه، قيمت پرتقال درجه يک، ليمو شيرين و انگور کاهش ولی بهای ساير اقلام اين گروه به ويژه خربزه و انار افزايش داشت. در کل قيمت ميوه نسبت به هفته قبل افزايش ۱٫۴ درصدی را تجربه کرد اما نسبت به هفته مشابه ماه قبل با يک درصد کاهش قيمت همراه بود.

گران‌ترين ميوه اين گروه گلابی به قيمت ميانگين کيلويی۳۰۱۲ تومان و ارزانترين هندوانه به قيمت ۳۵۳ تومان در سطح شهر تهران بوده است.

قيمت سيب قرمز تخم لبنان کيلويی ۱۵۲۸ تومان، سيب زرد تخم لبنان ۱۴۴۶، پرتقال درجه يک ۲۸۹۸، پرتقال درجه دو ۱۴۸۳، نارنگی ۱۷۶۴، ليمو شيرين ۱۴۱۲، انار ۲۰۵۳، انگور ۱۵۳۳ و خربزه ۹۷۶ تومان در سطح شهر تهران بوده است.

در هفته گذشته خربزه با افزايش ۱۱٫۷ درصدی و بعد از آن انار با رشد ۶٫۶ درصدی همراه بود، پرتقال درجه دو و ليمو شيرين هم تفاوت معنی‌داری نسبت به هفته قبل نداشت.

در حالی طی هفته های گذشته شاهد رشد قيمت قند و شکر بوده ايم که در هفته اخير قند ۰٫۳ درصد و شکر ۳٫۴ درصد ارزانتر از گذشته فروخته شد. هرچند قيمت قند و شکر در مقايسه با هفته مشابه ماه قبل ۵٫۶ درصد و هفته مشابه سال قبل ۳۹٫۲ درصد رشد دارد.

در هفته گذشته شکر ۱۰۵۰ تومانی ميادين شهرداری به قيمت ۱۲۴۴ تومان در سطح شهر تهران به فروش رفت و قيمت قند هم به کيلويی ۱۴۲۹ تومان رسيد.

همچنين در اين هفته بهای گوشت تازه گاو و گوساله و گوشت مرغ اندکی افزايش ولی قيمت گوشت گوسفند کاهش جزئی داشت؛ به طوری که گوشت گوسفند با استخوان هر کيلوگرم ۱۷۳۴۸ تومان و گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان هر کيلوگرم ۱۱۶۴۱تومان و مرغ هم هر کيلوگرم ۲۹۵۵ تومان در سطح شهر عرضه شد. مرغ در هفته گذشته ۰٫۹ درصد گرانتر شده بود.

بر اساس اين گزارش در هفته مورد بررسی، قيمت چای خارجی و روغن نباتی جامد بدون تغيير بود به طوری که هر بسته ۵۰۰ گرمی چای خارجی به قيمت ۵ هزار و ۲۷۷ تومان و هر حلب روغن نباتی جامد ۵ کيلويی به قيمت ۱۰ هزار و ۵۸۷ تومان در سطح شهر تهران عرضه ‌شد.

البته روغن نباتی مايع در هفته گذشته با کاهش ۰٫۱ درصد به قيمت ليتری ۱۹۶۰ تومان به فروش رفت. همچنين در هفته منتهی به ۲۱ آبان در گروه لبنيات قيمت تمام اقلام اين گروه ثابت بود و افزايشی نداشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016