چهارشنبه 26 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حمله به محل اقامت سفير فرانسه در تهران، راديو زمانه

فرانسه با احضار سفير ايران در اين کشور مراتب اعتراض خود نسبت به اقدامات خشونت‌بار «نيروهای امنيتی ناشناس» در محل اقامت سفير فرانسه در تهران را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، برنار والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت روز يک‌شنبه ۲۳ آبان‌ماه برابر با ۱۴ نوامبر، «حوادث جدی‌ای» در مقابل محل اقامت سفير اين کشور در تهران به‌وقوع پيوست که طی آن «نيروهای امنيتی ناشناس» گروهی از مهمانان سفير را بازداشت کرده و دست به «خشونت غيرقابل قبولی» زدند.
سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد که روز سه‌شنبه سفير ايران در پاريس احضار شد و به وی تأکيد گرديد که «اين اقدام خشونت‌بار، نقض جدی کنوانسيون ۱۸ آوريل ۱۹۶۱ وين است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برنار والرو توضيح داد که اين کنوانسيون کشورهای امضاکننده آن، از جمله ايران را مقيد می‌سازد که تمامی اقدامات لازم را به عمل آورند تا ديپلمات‌های کشورها بتوانند به فعاليت خود در چارچوب قوانين بين‌المللی بپردازند.
يک منبع ديپلماتيک فرانسه در گفت‌وگويی تلفنی با خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است که اطلاع دقيقی از تعداد بازداشت‌شدگان اين واقعه ندارد.
وی در همين حال افزود که مقامات ايرانی از فرانسه خواسته‌اند که سفارت اين کشور فعاليت‌های خود را از قبل به اطلاع آنان برساند. اين منبع ديپلماتيک گفت که فرانسه نيز اين اقدام را انجام داد در حالی که اين تنها «تله»ای بود برای «استفاده» آن‌ها. وی گفت: «تمامی اين اعمال غيرقابل قبول است.»
سفارت فرانسه در تهران روز گذشته اعلام کرد که در اين حادثه حداقل دو ديپلمات فرانسوی مورد حمله و ضرب و شتم نيروهای لباس شخصی قرار گرفتند.
سفارت فرانسه در تهران همچنين گفت که واقعه فوق زمانی اتفاق افتاد که نزديک به ۱۳۰ مهمان از ديپلمات‌های کشورهای ديگر و ايرانيان برای شرکت در يک کنسرت موسيقی اصيل ايرانی به محل اقامت برنار پولتی، سفير فرانسه دعوت شده بودند.
پيش از آغاز کنسرت، گروهی از مأموران امنيتی، خيابان‌های حومه محل را مسدود کرده و به بازرسی دعوت‌شدگان پرداختند که در اين ميان جمعی از جوانان ايرانی را بازداشت کردند.
چندين مأمور لباس شخصی، دو ديپلمات فرانسوی را مورد حمله قرار دادند اما جراحات اين دو ديپلمات شديد نبود. به گزارش سفارت فرانسه پليس رسمی ايران در محل حاضر بود اما اقدامی صورت نداد.
اين حادثه در پی چندين واقعه ديگر در برابر سفارت کشورهای غربی در تهران به وقوع پيوسته است. در چند ماه گذشته سفارت کشورهای فرانسه، اتريش، بريتانيا، هلند و استراليا که به‌مناسبت‌هايی ايرانيان را نيز دعوت کرده بودند، با چنين حوادثی روبه‌رو شدند.
ديپلمات‌های خارجی گفته‌اند که نيروی انتظامی ايران بارها مانع از شرکت ايرانيان در چنين مراسم‌هايی شده‌اند. آن‌ها می‌گويند هدف اصلی نيروهای امنيتی جوانان ايرانی هستند.
جمهوری اسلامی ايران در جريان وقايع پس از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در اين کشور همواره کشورهای غربی را متهم کرده‌ است که به مردم معترض به نتايج اين انتخابات کمک کرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016