شنبه 6 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قيمت لوازم خانگی هشت تا ۱۰ درصد افزايش يافت، ايلنا

- لوازم خانگی از ابتدای سال با افزايش ۸تا ۱۰درصدی قيمت مواجه بوده‌اند و در اين بازار از هيچ کاهش قيمتی خبری نيست
ـ به دليل ماليات سنگينی که در بدو ورود از کالاهای خارجی اخذ می‌شود ما مجبور به افزايش چند درصدی قيمت هستيم.


ايلنا: برخلاف آنچه گفته شد بازار لوازم خانگی کشور کاهش قيمتی را تجربه نکرده است. چندی پيش يکی از معاونان وزير صنايع و رييس اتحاديه کشوری فروشندگان لوازم خانگی از سياست جديد دولت برای کاهش قيمت لوازم خانگی خبر داده بودند. محمد طحان پور گفته بود با پيگيری وزارت بازرگانی همه شرکت‌های لوازم خانگی موظف به کاهش قيمت‌ها به سطح قبلی شده‌اند اما با اين حال گشت و گذار ما در بازار لوازم خانگی کشور خلاف اين ادعا را اثبات کرد. براساس آنچه فروشندگان لوازم خانگی کشور اظهار می‌دارند در ماه‌های مهر و آبان اين بازار شاهد افزايش ۱۰درصدی قيمت کالاهای خود بود و از هيچ کاهش قيمتی نيز خبری نيست.
از خيابان مصطفی خمينی که عبور می‌کنی وارد چهارراه سرچشمه می‌شوی محله‌ای نام آشنا برای تمامی خريداران لوازم خانگی که اين روزها با وعده و وعيد مسوولان و به اميد کاهش قيمت کالاهای موردنظر خود راهی اين بازار شده‌اند اما در نهايت با دست خالی از آن باز می‌گردند.اجرای قانون ماليات بر ارزش افزوده، بی اطلاعی از ساز و کار دولت برای اجرای طرح‌های تحول اقتصادی و اعمال تحريم‌های تحميلی از سوی برخی از دول متخاصم همه و همه از جمله دلايل افزايش ناگهانی قيمت لوازم خانگی است. البته برخی از فروشندگان نيز افزايش دور از انتظار نرخ دلار را دليل بالا رفتن ناگهانی قيمت اين کالاها عنوان می‌کنند. يکی از نمايندگی‌های برند معروف بازار لوازم خانگی وارداتی می‌گويد علاوه بر موارد مذکور به دليل ماليات سنگينی که گمرک در بدو ورود کالاهای خارجی اخذ می‌کند ما مجبور به افزايش چند درصدی قيمت لوازم خانگی هستيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بازار لوازم خانگی ايران در قبضه دلالان هندی
پس از رويارويی‌های تحميلی و يکجانبه کشورهای اروپايی، آمريکا و برخی از کشورهای آسيايی نظير کره عليه ايران واسطه‌گرانی از کشورهايی نظير هند وارد بازی شدند تا نياز بازار ايران برای برخورداری از کالاهای جهانی را جبران کنند. پيش از اين کالاهای کره‌ای از دبی وارد بازار چارک بندرعباس می‌شد اما بعد از اتفاق فوق اين دلالان کالاهای مورد نياز ايران را از کشورهای هدف خريداری می‌کنند و پس از افزودن بر قيمت آنها اين اقلام را به تدريج وارد بازار ايران می‌کنند. البته بايد توجه داشت که اظهارات رييس جمهور در يکی از شبکه‌های تلويزيونی مبنی بر اين‌که مردم پس از اجرای طرح هدفمند کردن يارانه‌ها مدتی از خريد کالاهای غير ضروری خودداری کنند نيز يکی از دغدغه‌های فروشندگان لوازم خانگی بود که از کسادی اين بازار گله‌مند هستند. اين افراد اين‌طورعنوان می‌کنند که با افزايش قيمت لوازم خانگی مردم اقبال چندانی برای خريد اقلام خانگی از خود نشان نمی‌دهند. يکی از نمايندگی‌های برند ايرانی لوازم خانگی با اشاره به بخشنامه اخير دولت در الزام توليدکنندگان داخلی برای کاهش قيمت کالاهايشان می‌گويد: وزارت صنايع و معادن در بخشنامه‌ای ما را مجبور به پايين آوردن قيمت کالاهايمان کرده است اما توليدکننده‌ای که برای توليد کالايی چون يخچال مجبور به واردات فوم و يا محصولات ديگربا قيمت‌های نجومی است چگونه می‌تواند اين‌گونه عمل کند. وی می‌افزايد: تحميل ديدگاه‌های غيرمنطقی به توليدکنندگان لوازم خانگی تنها منجر به تعطيلی اين صنعت مانند صنايع ديگر کشورخواهد شد.
سرگردانی زوج‌های جوان در بازار لوازم خانگی
گذر از خيابان ظهيرالاسلام و ديدن زوج‌های جوانی که برای تهيه جهيزيه خود به اين منطقه مراجعه کرده‌اند نيز بسيار جالب توجه است. بسياری از اين افراد با انتقاد از افزايش ناگهانی قيمت لوازم خانگی و نشان دادن خبر روزنامه دولت می‌گويند ما با مطالعه اين خبر و با اميد کاهش قيمت لوازم خانگی به منطقه سرچشمه آمده‌ايم اما به هر مغازه‌ای که سرک می‌کشيم نه تنها شاهد کاهش قيمت نيستيم بلکه با افزايش قيمت‌ها نيز مواجه شده‌ايم. مادر و دختری که مشغول ارزيابی کالاهای يکی از فروشگاه‌های لوازم خانگی هستند اظهار می‌دارند که از گرانی کالاها کلافه شده‌اند اما برای تهيه جهيزيه ناچار به خريداری برخی از اقلام هستند و بايد از خريد برخی از کالاها صرفنظر کنند.
علاوه بر توليدات داخلی برندهايی نظير دوو-آريستون-ايندوزيت-سامسونگ-ال جی-تفال –براوون-بوش-فيليپ و کن وود نيز اقدام به افزايش قيمت کالاهای خود کرده‌اند. برخی از اين برندها همچون ال جی و سامسونگ با افزايش ناگهانی نرخ دلار در بازار تهران حتی از ارائه محصولات خود به خريدار خودداری می‌کردند که البته با تثبيت نرخ ارز ديگر اين‌گونه عمل نمی‌کنند. به گفته يکی از فروشندگان لوازم خانگی کسادی بازار موجب شده است که برخی از فعالان اين بازار به دنبال تغيير شغل خود باشند. ابن افراد با انتقاد از مسوولانی که برای کاهش انتقادهای مردمی نسبت به افزايش قيمت لوازم خانگی خبراز کاهش قيمت اين کالاها داده‌اند اظهار می‌دارند که مردم گمان می‌کنند که فروشندگان به صورت يکجانبه اقدام به افزايش قيمت کالاهايشان کرده‌اند و ما را متهم به ايجاد التهاب در بازار می کنند. با وجود آن‌که مسوولان دولتی همچنان بر طبل کاهش قيمت کالاهای بازار لوازم خانگی می‌کوبند اما گشت و گذار ما در اين بازار خلاف ادعاهای مطرح شده را اثبات کرد و نشان داد از هيچ کاهش قيمتی خبری نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016