جمعه 12 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عمادالدين باقی برای اجرای حکم زندان احضار شد

عمادالدين باقی نويسنده، پژوهنده و فعال حقوق بشر، بار ديگر به زندان می رود. در آخرين ساعات پيش از تعطيلات هفته گذشته يعنی روز سه شنبه ۹ آذر۱۳۸۹ فردی که اعلام کرد از اجرای احکام تماس می گيرد در تماس تلفنی به عمادالدين باقی اطلاع داد شنبه يا يکشنبه برای اجرای حکم زندان خود را به اجرای احکام معرفی کند. باقی که در هفته های اخير به درمان دندان و جراحی لثه مشغول بود اعلام کرد برای به انجام رساندن برنامه پزشکی خود روز شنبه اقدام و يکشنبه خود را معرفی خواهد کرد که مورد موافقت فرد مذکور قرار گرفت اما او نگفت باقی برای اجرای کدام حکم احضار می شود. در تيرماه سال جاری دو حکم عليه باقی صادر شد. حکم اول، يک سال حبس و ۵سال محروميت از فعاليت های رسانه ای و مدنی(انجمن ها و احزاب) در ارتباط با پرونده انجمن دفاع از حقوق زندانيان که دو سال پيش محاکمه آن در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به رياست صلواتی برگزار شده بود . در اين رای ، کمک های حقوقی و مالی به خانواده زندانيان جرم شناخته شده بود. حکم دوم يعنی شش سال حبس توسط شعبه۲۶ به رياست پيرعباسی برای مصاحبه باقی با مرحوم آيت الله منتظری صادر شده بود که در پی درگذشت ايشان از تلويزيون بی بی سی و سپس ساير رسانه ها پخش شد. دو هفته پيش دادستان تهران اعلام کرد حکم باقی و سه فعال اصلاح طلب ديگر در دادگاه تجديد نظر تاييد شده و آماده اجراست. با پيگيری های وکلای باقی مشخص شد رأی تأييد شده در تجديد نظر مربوط به پرونده انجمن دفاع از حقوق زندانيان بوده و پرونده دوم يعنی مصاحبه با آيت الله منتظری در شعبه ۵۴ تجديد نظر به رياست قاضی موحد روی ميز و در حال رسيدگی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با وجود اينکه طبق نص صريح قانون، ابلاغ احضاريه يا رأی دادگاه بايد حضوری و کتبی باشد اما در روالی غير قانونی احضارهای تلفنی به رويه ثابت قوه قضائيه تبديل شده است و هيچ مرجع نظارتی در کشور به اين رويه های خلاف قانون اعتراضی نمی کند. حقوقدانان معتقدند اين رويه علاوه بر بی احترامی به قانون توسط نهادهای متولی قانون، از نظر امنيتی برای کشور خطرناک بوده و زمينه سوء استفاده های فراوانی را به وجود می آورد.
عمادالدين باقی در دهه گذشته درمجموع ۴ سال و نيم را به اتهامات سياسی، مطبوعاتی و حقوق بشری در زندان گذرانده است و آخرين بار پس از انتشار مصاحبه با آيت الله منتظری بازداشت شد که ۵ ماه از ۶ ماه دوره بازداشت موقت را در سلول بسته گذراند. باقی در دوره گذشته بازداشت و دوره اخير به دليل قرار گرفتن در سلول بسته دچار عارضه تنفسی و تشديد بيماری ديسک کمر شد که به همين دليل با نظر بهداری زندان اوين چند نوبت به بيمارستان منتقل شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016