دوشنبه 15 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رحيم‌مشايی در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی: اسناد ويکی‌ليکس قسمتی از سياست خصمانه آمريکا عليه ايران است، رهبر سالم است، مهر

رئيس دفتر رياست جمهوری کشورمان در گفتگو با يک روزنامه آلمانی با تاکيد بر اينکه آمريکا می خواهد بذر نفاق را در منطقه بپاشد اظهار داشت که ما از غرب انتظار واقع گرايی داريم و می خواهيم حق ما در استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای را به رسميت بشناسد.
به گزارش خبرگزاری مهر،"اسفنديار رحيم مشايی" رئيس دفتررئيس جمهوری اسلامی ايران در گفتگو با "زونتاگ سايتونگ" آلمانی درپاسخ به اين پرسش که بنا بر اسناد ويکی ليکس کشورهای عربی از واشنگتن درخواست کرده اند که به ايران حمله کند، واکنش تهران به اين موضوع چگونه است، اظهار داشت: اين اسناد نمی تواند موثق باشد. همچنين بسياری از کشورهای عربی اين اطلاعات را تکذيب کرده اند. ما اين اسناد را به عنوان قسمتی از سياست خصمانه آمريکا عليه کشورمان ارزيابی می کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: آمريکاييها مدتهاست تلاش می کنند نشان دهند که کشورهای منطقه عليه ايران هستند و از کشور ما می ترسند. آنها می خواهند بذر نفاق را در منطقه بپاشند.

مشايی دربخش ديگری از اين گفتگو درباره خبری از ويکی ليکس مبنی بر اينکه کره شمالی موشکهای ميانبرد به ايران تحويل می دهد اظهار داشت: آن هم قسمتی از تبليغات غرب مبنی بر اين است که نشان داده شود ايران بدون شرط يک برنامه هسته ای نظامی را دنبال می کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد که ما در ايران يک ضرب المثل درباره افرادی که هميشه دروغ می گويند داريم که می گويد به روباه گفتند شاهدت کيست گفت دمم. اگر ما هم از آمريکاييها سوال کنيم شاهدتان درباره اين اطلاعات کذب چيست آنها می گويند کارشناسان خودمان.

مشايی درباره ادعای ويکی ليکس مبنی بر بيماری رهبر انقلابمان اظهار داشت: رهبر ما از بهترين وضعيت سلامت برخوردار بوده ، ملاقات های مردمی را می پذيرد و سفرهايی را انجام می دهد.

وی در پاسخ به اين پرسش که ايران چه انتظاراتی از مذاکرات ‍ژنو دارد، گفت: ما انتظار واقع گرايی داريم. ديگرجريانات سابق بر اين مذاکرات حکمفرما نيست. پيش شرطها تغيير کرده اند. زمانی که ما مذاکرات خود با غرب را شروع کرديم تنها سه سانتريفيوژ داشتيم اما حالا ديگر موضوع تعداد سنتريفيوژهای ما نيست.

وی افزود: ما از نظر تکنيکی در شرايطی هستيم که می توانيم اورانيوم را بيست درصد غنی سازی کنيم. ما می خواهيم حقوق ما در استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای به رسميت شناخته شود و اين امکان را داشته باشيم که با کشورهای ديگر در اين راستا همکاری کنيم.

مشايی در پاسخ به اين پرسش که اگر غرب ايران را به عنوان قدرت هسته ای غير نظامی به رسميت بشناسد آيا ايران در قبال آن روی غنی سازی اورانيوم تا سقف بيست درصد انصراف می دهد، اظهار داشت: در اين باره ما بايد مذاکره کنيم. تا به حال اعتمادسازی نشده است. اورانيوم با غنای بيست درصد هيچ خطری ندارد.

وی افزود: آنچه که در ارتباط با پروتکل الحاقی بوده است را ما قبلا رعايت کرديم اما هيچ قدردانی از ما صورت نگرفت. تنها چيزی که ما می توانيم در رابطه با مسائل امنيتی در اين راستا بگوييم اين است که تمام اقداماتی که ما انجام می دهيم اهداف صلح آميز را دنبال می کنند.

رئيس دفتر رئيس جمهور در ادامه در پاسخ به اين پرسش که حمايت ايران ازمذاکره با غرب بعد از صدور قطعنامه های جديد عليه تهران به منزله تسليم شدن در برابر اين بلوک است، اظهار داشت: ما قبل از صدور قطعنامه هم آماده برای انجام مذاکرات بوديم. ما همراه با برزيل و ترکيه يک بيانيه متناسب را ارائه داديم. اما آمريکا و متحدانش بدون قيدو شرط خواستار قطعنامه شدند. قطعنامه هيچ دستاوردی ندارد.

وی افزود: اگر شما اعتقاد داريد که با قطعنامه می توانيد به نتيجه برسيد من می توانم به شما اين پيشنهاد را بدهم که مذاکرات را يک سال به تعويق بيندازيد.

وی در باره تاثير ويروس "استاکس نت" بر سيستم های ايرانی نيز اظهار داشت که آن هيچ تاثيری روی روند کار ما نداشت.

مشايی درباره کشته شدن دو استاد فيزيک ايرانی نيز توضيح داد که تحقيقات در اين باره ادامه دارد. اما نتيجه واضح است. ما می توانيم با توجه به تجربيات حدس بزنيم که چه کسی پشت اين فاجعه مخفی شده است. آنها همان افرادی هستند که در تلاشند ايران را از دستيابی به تکنولوژيهای پيشرفته اتمی باز دارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016