سه شنبه 9 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان‌پرست: اظهارات کلينتون ما را به اصالت اسناد ويکی ليکس مشکوک می‌کند، ايسنا

- حضور ايران در آفريقا برای برخی ناخوشايند است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات ايران با ۱+۵ و جزييات بيشتری از مکان و محتوای مذاکرات گفت: تيم‌های مذاکره‌کننده در تماس و رايزنی هستند. هنوز جزييات دقيق تری از توافقات روشن نشده است به محض اينکه توافق جديدی حاصل شود حتما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی ايسنا، رامين مهمان‌پرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در مورد آخرين مذاکرات درباره موضوع تبادل سوخت برای تامين سوخت رآکتور تهران نيز گفت: اين موضوع مربوط به اعضای گروه وين است. منتظر درخواست پاسخ آنها در اين زمينه بوده‌ايم و تا کنون پاسخی مبنی بر آمادگی آنها برای اين کار دريافت نکرده‌ايم.

يکی از خبرنگاران پرسيد: با توجه به ترور دو استاد هسته‌يی ايران آيا کسانی که اسم‌شان در ليست تحريم‌های شورای امنيت است را در خطر می‌بينيد؟ آيا تمهيدی در ارتباط بااين موضوع داريد؟

مهمان‌پرست پاسخ داد: دست کشورهای غربی در حمايت‌ از گروه‌های تروريستی در مشخص کردن افرادی که در دانش هسته‌يی فعاليت داشتند، قابل انکار نيست. اينکه دانشمندان هسته‌يی کشور برای اهداف صلح‌آميز فعاليت می‌کنند و کشورهای غربی نام آنها را منتشر می‌کنند و در مورد آنها تهديد می‌کنند و به ويژه تهديد آخری که توسط سرويس امنيتی انگليس صورت گرفت نمی‌تواند بی‌ارتباط با ترور دانشمندان ما باشد.

وی ادامه داد: اگر طراحی آنها برای از بين بردن دانشمندان هسته‌يی، متوقف کردن حرکت توسعه و پيشرفت در راستای اهداف صلح‌آميز است بايد متوجه شده باشند که اين نوع اقدامات هيچ تاثيری در اراده ملت ما نخواهد داشت.


ترور دانشمندان هسته‌يی تاثيری در اراده ملت ما ندارد

مهمان‌پرست همچنين ضمن محکوم کردن ترور ناجوانمردانه اين دو استاد برجسته کشورمان گفت: ترور آنها به دست تروريست‌ها نشان دهنده پوشالی بودن ادعای کشورهای غربی در حمايت از اين گروه‌ها است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متهمان اصلی ترورها کشورهای غربی مدعی حقوق بشر هستند

دستيار ويژه‌ی وزير امور خارجه‌ کشورمان در ادامه در پاسخ به اين پرسش که آقای پترائوس اعلام کرده است: بايد از عمليات نيروهای ويژه‌ خودمان در ايران حمايت کنيم آيا اين موضوع می‌تواند با ترورهای ديروز ارتباط داشته باشد و با توجه به اين شواهد قصد اقامه‌ دعوا داريد؟ خاطرنشان کرد: در مورد ترورهای ديروز متهمين اصلی کشورهای غربی مدعی حقوق بشر هستند که از حقوق بشر به عنوان ابزار سياسی برای فشارآوردن به کشورها استفاده می‌کنند.حمايت آنها از گروه‌های تروريسی و پناه دادن به آنها در کشورهای غربی بزرگترين تناقضی است که افکار عمومی مردم دنيا در رفتار اين کشورها مشاهده می‌کنند.

وی تاکيد کرد:‌همه‌ی کشورهايی که جمهوری اسلامی ايران و هر کشور مستقل ديگری را تهديد می‌کند و نمی‌توانند پيشرفت اين کشورها را مشاهده کنند و علاوه بر اقدامات مختلفی که تاکنون صورت داده‌اند به عمليات ويژه و اقدامات امنيتی می‌کنند متهمين اصلی هستند و با بررسی جزييات دقيق شناسايی عاملان آن مسايل مرتبط با آن نيز قابل پيگيری خواهد شد.


انتشار اسناد ويکی ليکس بسيار مشکوک است

خبرنگار ديگری پرسيد آيا مقامات کشورهای عربی در گفت و گوهايی که با مسئولان کشورمان داشته‌اند اسناد ويکی ليکس را تکذيب يا رد کرده‌اند؟ مهمانپرست پاسخ داد: انتشار اين اسناد نوعی طراحی بسيار مشکوک به نظر می‌رسد ضمن اين که برای اين که به اين اسناد وجاهتی داده شود برخی از جناياتی که توسط کشورهای غربی و آمريکايی‌ها صورت گرفته به درستی در اسناد گنجانده شده است.بنابراين آن بخشی از اين جنايات و اقدامات کشورهای غربی به ويژه آمريکا می‌تواند از صحت برخوردار باشد و برای اين‌که اسناد را کلا وجيه نشان دهند برخی از اين جنايات را در آن قيد کرده‌اند.


اسناد ويکی ليکس منافع رژيم صهيونيستی و حاميان آنرا تامين می‌کند

وی با بيان اين‌که طراحی اصلی دشمنان جهان اسلام ايجاد اختلاف ميان کشورهای اسلامی است،گفت: اين پروژه منافع رژيم صهيونيستی و حاميان غربی اين رژيم نامشروع را تامين می‌کند. بنابراين کشورهای منطقه بايد هشيار باشند و در اين دام نيافتند و در عمل نشان دهند که اين توطئه‌ها هيچ گاه به نتيجه نخواهد رسيد و افکار عمومی را در عمل با همراهی، مشارکت، قانع کنند.


انتشار اسناد ويکی ليکس بدون همکاری سرويس‌های امنيتی آمريکا امکان پذير نيست

وی اضافه کرد: در ايامی که بحث مذاکرات مطرح است مسائلی به صورت سازماندهی شده و کاملا مشکوک توسط اين اسناد منتشر می‌شود که در اينها ترديد و ابهام جدی وجود دارد و به نظر می‌رسد بدون همکاری با سرويس‌های امنيتی غربی به ويژه آمريکايی‌ها انتشار اين اسناد امکان پذير نباشد.


منافع کسانی که به تنش‌ دو کره دامن می‌زنند از ناامن کردن منطقه تامين می‌شود

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان همچنين در مورد موضع ايران در قبال تنش ميان کره‌ی جنوبی و شمالی نيز گفت: هيچ نوع تنش و درگيری در منطقه‌ی ما و مناطق ديگر مورد تاييد جمهوری اسلامی ايران نيست. سياست اصولی ما برطرف کردن تنش‌ها از طريق مسالمت‌آميز و گفت و گو است. معتقديم کسانی که به اين تنش‌ها دامن می‌زنند اهداف ديگری دارند و منافعشان از ناامن کردن منطقه تامين می‌شود.

مهمانپرست در مورد حضور ايران در ششمين نشست گفت و گوی امنيتی منامه، نيز گفت: سال گذشته نيز هيات ايران به رياست آقای متکی در اين نشست حضور يافت. در اين دوره نيز با رياست وزير امور خارجه هيات ايران حضور فعالی خواهد داشت. بايد از هر اقدام و اجلاسی که بتواند با مشارکت کشورهای منطقه منجر به تامين امنيت منطقه شود استقبال کرد و همکاری داشت تا نتايج مناسبی حاصل شود.

وی در مورد سفر هفته‌ گذشته‌اش به کويت و بحرين نيز گفت: به اتفاق تعدادی از رسانه‌ها سفری به بحرين و کويت انجام شد تا همکاری‌های مشترک رسانه‌ای ميان کشورهای ما و منطقه‌ی خليج فارس با توجه به موضوعات زيادی که به صورت مشترک مطرح است، بررسی شود ، با توجه به ظرفيت‌های زياد همکاری‌ها رسانه‌ها نقش زيادی در شناسايی اين ظرفيت‌ها و افزايش همکاری‌ها دارند.


اظهارات کلينتون ما را به اصالت اين اسناد مشکوک می‌کند

وی در پاسخ به پرسش ايسنا در مورد اظهارات وزير امور خارجه‌ی آمريکا مبنی بر اين که انتشار اسناد ويکی ليکس نشان می‌دهد که کشورهای عربی همسايه‌ی ايران از برنامه‌ی هسته‌يی اين کشور نگران هستند، گفت: همين که سرکار خانم کلينتون از بين اين همه سند بر روی اسنادی که به نگرانی کشورهای عربی منطقه نسبت به فعاليت هسته‌يی جمهوری اسلامی ايران اشاره می‌کند متمرکز می‌شود ما را به اصالت اين اسناد مشکوک می‌کند.

مهمانپرست در ادامه در مورد اظهارات ديگر وزير خارجه‌ی آمريکا در مورد اين که لازم نمی‌داند در مورد انتشار اين افراد از کسی عذرخواهی کند، گفت: اين کار به نوعی طراحی شباهت دارد، کار سازمان دهی شده و هماهنگ که در اين مقطع زمانی انجام شده است و طبيعتا بدون همکاری تنگاتنگ با سرويس‌های امنيتی امريکا انتشار اين اسناد امکان پذير نخواهد بود.

وی با بيان اين‌که اين کار نوعی بازی با اطلاعات و اسناد طبقه بندی شده است،عنوان کرد: بعضی از قسمت‌های اين اسناد که مربوط به جنايات آمريکايی‌ها می‌شود به صورت واقعی درج شده تا نسبت به همه‌ اسناد اصالت و وجاهتی دهند و به صورت هدفمند بعضی از موضوعاتی که مايل هستند را واقعی جلوه دهند و نوعی جنگ نرم ايجاد کنند.

در ادامه خبرنگاری در مورد برخی اظهارات مقامات کشورهای حوزه‌ی خليج فارس مبنی بر وجود ابهاماتی در مورد فعاليت‌های هسته‌يی ايران و اقدامات وزارت خارجه در اين رابطه پرسيد که مهمان‌پرست گفت: طبيعتا در مذاکراتی که به صورت دو جانبه يا چند جانبه ميان ايران و کشورهای منطقه انجام می‌شود مسائل مختلفی از جمله پيشرفت منطقه و همکاری در زمينه‌ی دانش، فناوری مطرح می‌شود و اگر در رابطه با طراحی‌هايی که کشورها برای پيشرفت خود دارند نکات مبهمی وجود داشته باشند در اين مذاکرات برطرف می‌شوند.

وی تاکيد کرد: موضوع فعاليت صلح آميز هسته‌يی ايران توسط کشورهای غربی با رويکرد سياسی به موضوعی تبديل شده بود که نگرانی را در بين افکار عمومی ايجاد کند. اين پروژه‌ای بود که کشورهای غربی دنبال می‌کردند تا نگرانی غير واقعی ايجاد کنند. خوشبختانه هم مردم اين کشورهای منطقه مطلع شده‌اند و هم دولت‌های منطقه اين نگرانی را رفع کردند و هم اکنون شاهد اين هستيم که کشورهای خليج فارس به سرعت در حال طراحی تاسيسات جديد هسته‌يی در کشور خود هستند.

وی با بيان اين‌که در سفر اخيری که به بحرين و کويت انجام شد، اگر ابهام و پرسشی مطرح بود برطرف شد، اعلام کرد: خودشان (کشورهای حاشيه خليج فارس) اعلام کردند که ما نسبت به استانداردهای بالای ايمنی تاسيسات هسته‌يی ايران نگرانی نداريم ، اگر بحثی مطرح است در مورد حوادث طبيعی، مانند زلزله است که بايد گفت اين حوادث می‌تواند در هر نقطه ديگر از دنيا رخ دهد.

مهمان‌پرست در ادامه اين سوال را مطرح که آيا کشورهای غربی می‌توانند تضمين کنند که در کشورها زلزله رخ نمی‌دهد يا اين که در يک نقطه از خليج فارس زلزله می‌آيد و در نقطه‌ی ديگر زلزله رخ نمی‌دهد؟ بنابراين نگرانی وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اين پرسش که آيا حضور برزيل و ترکيه در مذاکرات مشخص شده است اگر اين دو کشور در مذاکرات حضور نداشته باشند آيا مذاکرات انجام خواهد شد؟ گفت: همانطور که رئيس جمهور اشاره کرد در مذاکرات اوليه چارچوب‌های کار مشخص خواهد شد و در مذاکرات بعدی بيشتر وارد محتوا خواهيم شد. وقتی قرار است بحث در مورد مسائل مختلف جهانی و بين‌المللی مطرح شود و در اداره‌ی بحران‌های بين‌المللی و مديريت مشترک جهانی طراحی صورت گيرد قطعا کشورهای مستقل و موثر می‌توانند در اين گونه مذاکرات حضور داشته باشند و نقش جدی تری در مديريت جهانی ايفا کنند.


هدف سفر نماينده‌ ويژه آلمان پيگيری وضعيت دو تبعه آلمانی نبوده است

خبرنگاری پرسيد: با توجه به حضور نماينده‌ی ويژه‌ی آلمان در ايران برای پيگيری وضعيت دو تبعه‌ی اين کشور که در تبريز بازداشت شده‌اند آيا نتيجه‌ی مشخصی دراين رابطه اعلام شده است؟ گفت: اين مطلب اشتباه نقل شده است. سفر مدير کل منطقه‌ای وزارت خارجه‌ی آلمان از حدود دو ماه قبل طراحی شده و در راستای همکاری‌های دو جانبه انجام می‌شود. بحث نمايندگی ويژه برای پيگيری وضعيت اين دو تبعه‌ی آلمانی هدف سفر نبوده است، متاسفانه برخی رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند تا اين همکاری دو جانبه را به دو تبعه‌ی آلمانی مستقيما ارتباط دهند البته طبيعی است ممکن است در اين سفر راجع به اين دو تبعه نيز مذاکره‌ای انجام شود اما هياتهايی که از آلمان به ايران سفر کرده‌اند در چارچوب همکاريهای دو جانبه در سطح سياسی و يا پارلمانی به تهران آمدند.

خبرنگاری پرسيد آيا سرنخ‌های ملموسی از حضور رژيم صهيونيستی در ترورهای اخير در تهران به دست آورده‌ايد؟ سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: افکار عمومی به خوبی مطلع است هم در کشور ما و هم ساير نقاط دنيا شايد تنها رژيم نامشروعی که به صورت دولتی تروريسم را در دستور کار خود قرار داده و شخصيت‌های مختلف را هدف ترورهای خود قرار می‌دهد و جنايت‌های آنها بر کسی پوشيده نيست رژيم صهيونيستی است.


اسناد دقيق حقوقی درباره ترورهای اخير پس از پيگيری موضوع ارائه می‌شود

وی گفت: اسناد زيادی از حمايت رژيم صهيونيستی از گروه‌های تروريستی وجود دارد. اين که برخی از کشورهای حامی رژيم صهيونيستی نيز پيگيری اين اقدامات را در دستور کار دارند نيز از ابتدای پيروزی انقلاب مطرح بوده است و جنايت‌های زيادی در رابطه با کشور ما انجام داده‌اند. تهديد مقامات و مردم ما امر تازه‌ای نيست، البته اسناد دقيق حقوقی پس از پيگيری موضوع و به دست آوردن جزييات ارائه خواهد شد.


حضور موثر ايران در کشورهای آفريقايی برای برخی ناخوشايند است

يکی از خبرنگاران در مورد اقدام دولت گامبيا برای اعلام قطع روابط با ايران پرسيد؟ که مهمانپرست گفت: حضور ما در کشورهای آفريقايی با هدف تقويت روابط و کمک به رشد اقتصادی است واين موضوع با اين اهداف دستور کار وزارت امور خارجه است. ما رابطه‌ی بسيار خوبی با کشورهای آفريقايی داريم و پروژه‌های زيادی را دنبال می کنيم. اين حضور موثر و محسوس ايران در کشورهای آفريقايی مقداری برای برخی کشورها ناخوشايند است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار کرد: کشورهايی که قبلا همين کشورهای آفريقايی را تحت استعمار خود داشتند و از آنها به اشکال مختلف بهره‌ برداری می‌کردند و ثروت آنها را غارت می‌کردند امروز نيز اين کشورها را تحت فشار شديدی قرار داده‌اند تا روابط خود را محدود کنند.برخی از کشورها توانايی مقابله با اين فشارها را ندارند.

وی افزود: در هر صورت اين اقدامات مانعی برای همکاريهای گسترده ايران با کشورهای افريقايی ايجاد نخواهد کرد. اخبار بزرگنمايی شده است.


در گامبيا سفارتی نداشته‌ايم

وی توضيح داد: ما اصلا در گامبيا سفارتی نداشته‌ايم و امور مربوط به اين کشور تحت نظر سفارت ما در سنگال دنبال می‌شد. دفتری در آنجا وجود دارد که يکنفر مسئوليت آن دفتر را داشت اما همه‌ی کارهای سفارت از طريق سنگال پيگيری می‌شد. اميدواريم همه‌ی کشورها به حدی از قدرتمندی و اقتدار برسند که فشارهای قدرتهای سلطه‌جو را بتوانند تحمل کنند و سياست مستقل خود را داشته باشند.


آمريکا با جعل عنوان خليج فارس اعتبار خود را از بين می‌برد

وی در پاسخ به اين پرسش که اخيرا نيروی دريايی امريکا ابلاغيه‌ی رسمی برای تحريف نام خليج فارس صادر کرده است، چه پيگيری در اين رابطه انجام می‌دهيد؟ گفت: وقتی برخی مقامات رسمی به ويژه در کشورهای غربی و آمريکا خود را به تجاهل می‌زنند و علی‌رغم اطلاع کامل از اسناد بين‌المللی تلاش می‌کنند با بکارگيری واژه‌های جعلی افکار عمومی مردم ما را تحريک کنند و آنها را تحت فشار قرار دهند نشان دهنده‌ی اوج استيصال و ناکارآمدی سياستهايی بوده است که تاکنون داشته‌اند.

وی تصريح کرد: آنها با اين اقدام اعتبار خود را از بين می‌برند و اعتبار تمام مجامع و مصوبات بين‌المللی را زير سوال می‌برند. ادامه دادن اين رفتارهای غير اخلاقی برای آنها هيچ فايده‌ای نخواهد داشت.

يکی از خبرنگاران پرسيد: اعلام شده است دو کوهنورد امريکايی با خانواده‌هايشان تماسهايی داشتند؟ مهمانپرست گفت: مقامات آمريکايی با ترفند رسانه‌ای تلاش می‌کنند آنها را کوهنورد اعلام کنند و آنقدر به اين موضوع دامن می‌زنند که گاه ممکن است برخی رسانه‌ها آنها را کوهنورد بدانند هيچ کس تاکنون نپرسيده است اگر واقعا چند نفر کوهنورد باشند جاهای ديگر را که برای کوهنوردی مناسبت‌تر است رها می‌کنند و از امريکا در مرز ايران و عراق کوهنوردی کنند؟ اين نکته‌ی قابل تاملی است.

وی ادامه داد: سه آمريکايی که مشخص نيست با چه هدفی در مرزهای ايران و عراق در منطقه‌ی حساس در حال تردد بوده‌اند دستگير شده‌اند و بايد به جرم آنها رسيدگی شود هر زمان بازرسی‌ها به اتمام رسيد دستگاه قضايی حکم مناسب را اعلام خواهد کرد.

وی افزود: وقتی افرادی متهم می‌شوند تا زمانی که به وضعيت آنها رسيدگی نشده نمی‌توان به طور دقيق نظر داد اما ادعای کوهنوردی به هيچ وجه قابل قبول نيست.

خبرنگار ديگری پرسيد: آقای رابرت گيتس در اجلاس بوليوی گفته است کشورهای آمريکای لاتين بايد در مورد رابطه‌شان با ايران محتاط باشند که مهمانپرست گفت: توصيه کرده‌اند حتما نيت خير داشته‌اند، کشورهای آمريکای لاتين به خوبی ظرفيتهای ايران را درک کرده‌اند و با توجه به زمينه‌های مشترک همکاری می‌توانيم اقتصاد مکملی برای يکديگر داشته باشيم و از دانش فنی و توانايی که کشور ما در خدمات فنی و مهندسی دارد می‌توانند استفاده کنند تا کشورهای آمريکای لاتين وضعيت مناسب‌تری در پروژه‌های اقتصادی داشته باشند. حاصل اين روابط حتما منافع ملت‌های آمريکای لاتين و ايران را تامين خواهد کرد.

وی تصريح کرد: اظهارات مقامات آمريکايی در اين باره از سر ناراحتی و نگرانی آنها در اين رابطه است.

وی در مورد سکوت برخی کشورهای مدعی حمايت از حقوق بشر در قبال اقدامات رژيم صهيونيستی و تشديد محاصره‌ غزه گفت: اينها علامت سوالهای بزرگی است که در افکار عمومی مردم دنيا وجود دارد. چطور می شود نسل کشی مردم فلسطين را ناديده بگيرند و چطور می‌شود در افغانستان حدود ۱۵۰ هزار نفر مردم را به بهانه‌ی مبارزه با تروريسم از بين ببرند و سکوت کنند و در پاکستان و عراق اين همه جنايت انجام شود و هيچ پاسخی داده نشود. طفره رفتن از اين جنايتها هميشگی نخواهد بود. روزی خواهد رسيد که مجبورند نسبت به ظلمهايی که در حق مردم دنيا کردند پاسخگوی افکار عمومی مردم دنيا باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016