چهارشنبه 17 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه کميسيون حقوق بشر اسلامی ايران به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، ايسنا

کميسيون حقوق بشر اسلامی ايران به مناسبت روز جهانی حقوق بشر (دهم دسامبر ۲۰۱۰ برابر با ۱۹ آذرماه ۱۳۸۹) بيانيه‌ای صادر کرد.

به گزارش ايسنا متن اين بيانيه به شرح زير است:‌" بنام خداوند بخشاينده مهربان؛ روز جهانی حقوق بشر امسال نيز فرا رسيد و در سراسر جهان فعالين حقوق بشر و تلاشگران بهبود وضعيت انسانی و ره‌پويان عدالت و صلح دوستی، بهانه و فرصتی مجدد يافتند تا در مقابل ظلم و ستم‌ها در سراسر جهان بار ديگر فرياد برآورند و همنوايی و همبستگی نوع بشر در سراسر جهان را همانند برخی مناسبت‌های ديگر جهانی به نمايش درآورند. در يک چنين مناسبت‌هايی شهروندان کشورهای مختلف دغدغه‌های مشترک انسانی را تکرار می‌کنند و از ظرفيت‌ها و پشتوانه‌های فکری ملی و محلی خود برای تقويت فرآيند پيشبرد حقوق انسانی بهره می‌جويند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در سطح جهانی امسال شعار بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر عبارتست از: «با صدای بلند بگوئيم تبعيض‌ها متوقف شود؛ با تأکيد بر نقش و اهميت مدافعين حقوق بشر».

جالب است امسال اين مناسبت با ايام عزای اباعبدالله الحسين (ع) همزمانی يافته است. هم او که فرمود: «إِنِّیْ لا أَرَیَ الْمَوْتَ إِلَّا سَعَادَةً وَ الحَياةَ مَعَ الظّالِمِينَ إِلّا بَرَما » (مرگ را چيزی جز سعادت نمی‌بينم و زندگی با ستمکاران را جز رنج نمی‌بينم) و هم او که فرياد برآورد: «هِيهات مِنَه الذِلَّه» (هرگز زير بار ذلت نمی‌رويم)

چه فريادی رساتر از اين فرياد در مقابل ظلم و ستم و تبعيض و چه الگويی اثرگذارتر و ماندگارتر از امام حسين (ع) برای دفاع از حق و اصلاح امور مردم و چه سختی و صبوری و مِحنتی فراتر از آنچه امام حسين و اهل بيت و يارانش برای رفع تبعيض‌ها و بی‌عدالتی‌ها متحمل شدند.

در پيام‌های جهانی که شخصيت‌های شناخته شده بين‌المللی يا فعالين حقوق بشر در سراسر دنيا اين روزها ارائه کردند بر گراميداشت نقش افرادی که در جهت دفاع از حق و مبارزه با بی‌عدالتی و نقض حقوق بشر سختی‌های مختلف را به جان خريده‌اند، تأکيدات زيادی شده است. برای ما ايرانيان و عموم مسلمانان وحتی غير مسلمانان اگر قرار بر درک نقش و جايگاه مدافعان واقعی حقوق انسانی و ره‌پويان عدالت و معنويت باشد از امام حسين(ع) و يارانش درس‌ها و پيام‌های بسيار می توان گرفت. اگرچه روند زندگی بشر نسبت به زمان حيات آن بزرگواران، فراز و فرودهای بسياری يافته است ولی حق وعدالت و امنيت و صلح و معنويت هم‌چنان مطالبات جامعه بشری هستند و هم چنان جامعه بشری از ظلم و بی‌داد ظالمان و مستی جاهلانه و مستکبرانه زورگويان و قساوت‌ها و بی‌رحمی‌های متنوع رنج می‌برد، شِمرهای زمانه ما شناخته شده‌اند و قربانيان نقض حقوق انسانی و ملت‌هايی که سالهاست برای رهايی و آزادی، انواع هزينه‌ها را به جان می‌خرند نيز برای اکثر مردم جهان شناخته شده‌اند. فلذا اگر ره‌پوی حق باشيم لحظه ای درنگ و سکون و بی تفاوتی و خدای ناکرده همراهی با ظلم و ناحق را روا نمی دانيم و به آن تن نمی دهيم بلکه در درجه اول خود، حقوق انسان ها را درک و رعايت می کنيم و سپس درک و رعايت حقوق ديگر انسان ها و نفی هر گونه مُنکر و خلاف را مطالبه می کنيم.

بشر امروز به درجات بالايی از رشد و توسعه و معارف علمی مختلف دست يافته است. حق‌های انسانی متناسب با اقتضائات جديد بشری بسط شگرفی يافته و حکمرانی و برنامه‌ريزی‌های اداره امور جامعه ابعاد فنی زيادی پيدا کرده است. طبيعتاً متناسب با اين تحولات جديد پاسخ‌های مناسب در جهت رشد و تعالی بشر را بايد يافت و ارائه کرد که البته کار ساده‌ای نيست و صرفاً با شعار و ادعا ‌نتيجه‌ای مثبتی نمی توان گرفت. اما همه ما انسان‌های قرن بيست و يکم با ريشه‌های فکری و فرهنگی و اجتماعی خاص خود و با تنوع زبان‌ها، قوميت‌ها، تعلقات دينی و اعتقادی، موقعيت‌های اجتماعی و ساير تمايزات، مبتنی بر فطرت الهی خود خواهان تحقق ارزش‌های متعالی مشترک و صيانت از کرامت انسانی هستيم. هرچه صدای مشترکمان در اين راستا بيشتر تقويت شود و هرچه همنوايی‌مان برای دستيابی به سعادت و رستگاری واقعی فزونی يابد و در اين مسير سختی‌ها و مشکلات ذيربط را به جان بخريم، ظالمان و زورگويان و ناقضان حقوق انسانی بيشتر مطرود می‌شوند و اميد و نشاط و پويايی بيشتری بر عموم جوامع انسانی حاکم می‌شود. گرامی‌ داشت روز جهانی حقوق بشر اگر صرفاً برای يادآوری همين نکته -به ظاهر ساده- به يکايک ما انسان‌ها بکار آيد خود منشاء تحرک می شود و اين امر دستاورد کمی نيست.

اميد است صدای فرياد دفاع از حقوق انسانی و مبارزه با ظلم و بی‌دادگری در سراسر جهان روز به روز پژواک قوی‌تری پيدا کند و معنويت و عدالت و صلح و دوستی بر سراسر جهان حکمفرما شود".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016