پنجشنبه 18 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حملات دامنه‌دار اينترنتی به مؤسسه‌های مالی جهان در حمايت از ويکی‌ليکس، راديو فردا

در پی مسدود شدن حساب‌های بانکی سايت ويکی ليکس، هکرهای اينترنتی حملات دامنه‌داری را عليه سايت‌های ويزا و مسترکارد صورت داده‌اند و در تازه‌ترين مورد، پايگاه اينترنتی دولت سوئد برای ساعت‌ها از کار افتاد.

گزارش‌ها حاکی است که هکرهای هوادار سايت ويکی‌ليکس روز چهارشنبه برای انتقام گرفتن از مؤسسه‌های اعتباری ويزا و مسترکارد به دليل مسدود کردن حساب‌های اين سايت، پايگاه‌های اينترنتی اين دو مؤسسه را با اختلال روبه‌رو کردند.

گروه «آنونيموس» يا «ناشناخته» می‌گويد که پايگاه های دو مؤسسه ويزا و مسترکارد را هدف قرار داده و همچنين سايت يک بانک سوئيسی را به دليل بستن حساب جولين آسانژ، بنيانگذار سايت ويکی ليکس، از کار انداخته است.

در پيامی که اين گروه در توئيتر منتشر کرد گفته شده که هکرهای وابسته به آن، سايت «ويزا دات کام» را با نام «ويکی ليکس» از کار انداخته‌اند.

يکی از سخنگويان آنونيموس که خود را «کولد بلاد» معرفی کرده به راديو چهار بی بی سی گفته است: «آنونيموس شرکت‌های مهمی را که به هر دليلی تصميم گرفته‌اند با ويکی ليکس کار نکنند هدف حمله قرار داده است. برخی از اين شرکت‌های مهم، آمازون، مسترکارد، ويزا و پی‌پل هستند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزوده است: «آنچنان که من می‌بينم، اين حملات پايان نيافته بلکه قوی‌تر نيز شده است. بسياری از مردم در حال پيوستن به اين کارزار هستند، کاربران بيشتری داوطلبانه در حال بارگذاری ابزارهای «بات نت» هستند که باعث می‌شود حملات داس (امتناع از خدمات) افزايش يابد.»

حملات اخير پس از آن صورت گرفت که سايت ويکی ليکس اعلام کرد برای ادامه فعاليت‌های خود نيازمند کمک‌های مالی است ولی مؤسسه‌های ويزا و مسترکارد امکان ارسال پول به حساب‌های اين سايت را مسدود کردند.

حملات روز چهارشنبه

هکرها سايت خدمات بانکی اداره پست سوئيس با نام «سوئيس فاينانس» را نيز در روز چهارشنبه مورد حمله قرار دادند. اين بانک پيشتر گفته بود که يک حساب آسانژ را به دليل دادن «اطلاعات غلط» مسدود کرده است.

گزارش‌ها حاکی است که حملات ياد شده، اين سه سايت را در روز چهارشنبه از کار انداخت.

با اين حال، مسترکارد در بيانيه‌ای که برای بی بی سی ارسال کرده است گفته که اين خرابکاری‌ها تأثير اندکی بر خدمات اينترنتی آن داشته است.

مسترکارد گفته است: «اگرچه در برخی از خدمات ما اختلال‌هايی بروز کرده است ولی کاربران در سطح جهان می‌توانند در امنيت به مبادلات مالی خود ادامه دهند.»

برخی خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که وب سايت سارا پيلين نيز هدف حمله اينترنتی قرار گرفته است. اين اقدام پس از آن صورت گرفت که خانم پيلين گفته بود: «بايد آسانژ با همان حساسيتی تحت تعقيب قرار گيرد که گروه القاعده و رهبران طالبان تحت تعقيب قرار گرفته‌اند.»

از سوی ديگر، روزنامه سوئدی «آفتون بلات» گزارش داده که سايت رسمی دولت سوئد از نيمه شب پنجشنبه برای ساعت‌ها از کار افتاد.

اين روزنامه همچنين نوشته که هکرهای طرفدار ويکی ليکس وب سايتی مشابه پايگاه اينترنتی وزارت دادگستری سوئد ايحاد کرده‌اند که پس از مراجعه کاربران، آنها را به سايت ويکی‌ليکس ارجاع می‌دهد.

سوئد با صدور حکم جلب برای جولين آسانژ به اتهام تجاوز جنسی در مرکز اخبار بين‌المللی قرار گرفته است.

سايت «پی‌پل» نيز که هفته گذشته ارسال پول به حساب‌های ويکی ليکس را ممنوع کرده بود در تعطيلات آخر هفته هدف کارزار اينترنتی گروه «آنونيموس» قرار گرفته بود.

اين گروه با تأکيد بر اينکه حملات ادامه خواهد يافت از به کارگيری چهار هزار خرابکار اينترنتی برای ايجاد اختلال و از کار انداختن ساير سايت‌ها خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنونيموس می‌گويد: «هر کسی که برنامه‌ای بر ضد ويکی ليکس دارد در مرکز حملات ما قرار خواهد گرفت.»

در همين حال، کريستين هرافسون، سخنگوی ويکی‌ليکس گفته که هکرها هيچ ارتباطی با اين وب سايت ندارند.

وی اظهار داشت: «ما هيچ ارتباطی با اين آنها نداريم و اين تصميمی است که از سوی آنها اتخاذ شده است. اين بخشی از پاسخ مخاطبان است.»

از سوی ديگر، يک شرکت ايسلندی گفته است قصد دارد به خاطر مسدود شدن حساب ويکی‌ليکس در مؤسسه اعتباری ويزا، از اين مؤسسه شکايت کند.

شرکت ايسلندی ديتا سل، که تأمين‌کننده پرداخت‌های آنلاين برای وبسايت‌های مختلف است، با صدور بيانيه‌ای کمپانی «ويزا يوروپ» را متهم کرد که «تحت تأثير فشارهای سياسی» حساب ويکی‌ليکس را مسدود کرده است و به همين خاطر قصد دارد از ويزا شکايت کند.

سايت ويکی‌ليکس گفته است که مسدود شدن حساب‌هايش تنها در هفته گذشته حدود ۱۰۰ هزار يورو زيان در پی داشته است.

ويکی ليکس در دو هفته اخير هزاران سند از مکاتبات ديپلمات‌های آمريکايی را درباره رويدادها و مذاکرات رهبران جهان از چين گرفته تا آمريکا منتشر کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016