چهارشنبه 24 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ويکی‌ليکس: ايران برای نفوذ در عراق زنان صيغه‌ای را به‌کار می‌گيرد، العربيه

لندن – رمضان ساعدی يکی از اسناد افشا شده توسط سايت ويکی ليکس که روز دوشنبه ۱۳-۱۲-۲۰۱۰ منتشر شد، حاکی است که دولت ايران برای تاثيرگذاری و اعمال نفوذ بر شيوخ قبايل و عشايرعراقی، زنان صيغه ای در اختيار آنان قرار می دهد.

بر اساس يک سند درز کرده از سفارت امريکا در بغداد، يکی از راههای تقويت نفوذ تهران در عراق، استفاده از زنانی اعلام شد که با عقد شرعی موقت به شيوخی سپرده می شدند که به هر دليل يا بهانه ای به ايران سفر می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين سند ويکی ليکس که در آغاز سال جديد ميلادی تهيه شده ولی اخيراً از سوی افشاکنندگان به بيرون راه يافته، از زبان يکی از شيوخ عراق نقل شده است که به يک کارمند سفارت امريکا در بغداد گفته است: " دولت ايران بخاطر تقويت نفوذش در عراق، در هر ديدار کوتاهی که از ايران داشته ايم، زنانی را به صيغه موقت ما درآورده است ."

اين شيخ عشيره می افزايد: " بعد از نخستين ديدارم از ايران دريافتم که همه شيوخی که از اين کشور ديدن کرده اند، از ازدواج موقت بهره مند شده اند."

او توضيح می دهد: " هربار که به ايران می رويم به بستگان خود می گوييم که برای درمان عازم ايرانيم . ليکن راستش را بخواهيد از فرصتهايی که مسئولان ايرانی برای ما در بهره مندی از زنان صيغه ای فراهم می کنند، استفاده می کنيم و اين موضوع به هدف اصلی ما تبديل شده است."

ديپلماسی دولت از سوی ديگر ميرحسين موسوی از رهبران مخالفان دولت ايران که معتقد است رياست جمهوری با تقلب به رقيبش احمدی نژاد واگذارشده است، در مورد مدارک منتشرشده از سوی ويکی ليکس تاکيد کرده است اين اسناد " شکنندگی ايران را در منطقه نشان می دهد."

او در گفتگو با روزنامه اينترنتی " قلم سبز " دولت احمدی نژاد را به بکارگيری سياست ترس درمنطقه متهم کرده و تاکيد کرد دولت با " پيروی از يک ديپلماسی ضعيف نمايش افراطی از قدرت نظامی ايران عرضه می دارد."

بر اساس اظهارات وی اين کشور ساختن مناسبات سازنده با کشورهای منطقه را فراموش کرده و ايران در ميان کشورهای همسايه اش متحدی واقعی ندارد.

در اسناد ويکی ليکس آمده است که بعضی از سران کشورهای اسلامی و عربی مسئولان امريکايی را به حمله نظامی به ايران تشويق کرده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016