شنبه 27 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی اکبر صالحی در مراسم معارفه: اولويت دستگاه ديپلماسی کشورهای همسايه و جهان اسلام است، مهر

سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ايران با بيان اينکه اعتماد سازی در ديپلماسی سرمايه ای ارزشمند است، گفت: اميدواريم اتحاديه اروپا رفتار تقابلی خود با ايران را به تعامل تبديل کند و اين برای هر دو طرف نافع تر است.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علی اکبر صالحی صبح امروز شنبه در مراسم معارفه اش به عنوان سرپرست وزارت خارجه که با حضور معاون اول رئيس جمهور و جمعی از مديران وزارت خارجه برگزار شد، تاکيد کرد: جمهوری اسلامی ايران با پيروی از رهنمودهای امام راحل، رهبر معظم انقلاب روابط سازنده با تمامی کشورهای جهان که از طرف ايران به رسميت شناخته شده اند ادامه خواهد داد. البته تحقق اين موضوع به ارکانی نياز دارد که اساسی ترين رکن آن اعتماد سازی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: اعتمادسازی نيازمند گذر زمان و آزمون است و در مجموع اعتماد سازی در ديپلماسی سرمايه ای ارزشمند برای کشور است.

سرپرست وزارت خارجه تاکيد کرد: توجه اول در ديپلماسی ايران بايد به کشورهای همسايه و جهان اسلام باشد در اين موضوع عربستان و ترکيه از وزن و جايگاه خاصی برخوردارند که مناسبات سياسی ويژه با ايران داشته باشند.

صالحی افزود: عربستان از ويژگی های خاصی در منطقه برخوردار است که مبدا رسالت پيامبر و مکان بين الحرمين شريفين است و مستحق روابط ويژه سياسی با ايران است و ايران و عربستان به عنوان دو کشور موثر در جهان اسلام در کنار هم می توانند بسياری از مشکلات و مسائل مبتلابه جهان اسلام را حل و فصل کنند.

وی در عين حال بر اهميت توسعه مناسبات با ديگر کشورهای همسايه از جمله سوريه، عراق، آذربايجان، پاکستان، افغانستان و ... تاکيد کرد.

سرپرست وزارت خارجه همچنين بر حفظ و توسعه مناسبات با چين و روسيه با توجه به جايگاه خاص اين دو کشور در بعد بين الملل تاکيد کرد.

صالحی در رابطه با اتحاديه اروپا گفت: علی رغم برخی رفتارهای غير اصولی و غير منصفانه اتحاديه اروپا اين اتحاديه به دلايل فراوان از جمله انرژی خواستار روابط متين با ايران هستند و اگر ترکيه به عضويت اتحاديه اروپا در آيد ايران بزرگترين همسايه اتحاديه اروپا خواهد بود.

وی يادآور شد: چنانچه اتحاديه اروپا هر چه زودتر تقابل را به تعامل تبديل کند اين برای هر دو طرف نافع تر است.

سرپرست وزارت خارجه با محکوم کردن انفجار اخير در چابهار که به شهادت جمعی از هموطنان انجاميد گفت: اين حادثه مشی مدعيان حقوق بشر را به همگان آشکارتر کرد.

صالحی با اشاره به ايام شهادت امام حسين (ع) نيز گفت: انقلاب ما ادامه راه امام حسين (ع) و آرمانهای آن، آرمان های حضرت سيد الشهدا است و که ترجمان آن در اصول سياست خارجی ما متجلی است که از آن جمله می توان به اصل عزت اشاره کرد که از هيهات من الذله نشات گرفته است و عمل به آن در ۳ دهه گذشته ما را عزيز و استوار کرده است.

وی تاکيد کرد: يکی ديگر از اصول سياست خارجی ايران که از آرمانهای سيد الشهدا نشات می گيرد، مبارزه با ظلم و ياوری مظلوم است که آثار آن در گذشته اين ملت ديده می شود.

سرپرست وزارت خارجه با بيان اينکه ما پيرو مکتبی هستيم که آزادی و آزادگی اساس آن است گفت: دوران غلام حلقه بگوش بودن به سر آمده و اين پيام، خواب بدخواهان را پريشان کرده و بر اين اساس بدخواهان سعی بر فشار به اين ملت دارند.

صالحی با انتقاد از رفتار برخی کشورهای غربی با ايران تصريح کرد: ايران به شهادت تاريخ مهد و تجلی گاه حقوق بشر بوده و اين ملت نيازی به موعظه بی پايه و اساس حقوق بشری از جانب مدعيان ندارد.

وی اصل توحيد، نفی سبيل، روابط مسالمت آميز، احترام متقابل، نزاکت بين المللی، وفای به عهد، احترام به پيمان ها، رفتار دوستانه با ملت هايی که با ايران سابقه دشمنی ندارند را از جمله اصول برجسته سياست خارجی ايران عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی بايد در روابط خارجی به گونه ای رفتار کند که اصل عزت اسلامی مخدوش يا کمرنگ نشود.

سرپرست وزارت خارجه ادامه داد: بايد با اتخاذ موازنه مثبت زمينه حضور فعال خود را در عرصه بين الملل و مشارکت ويژه در مجامع، نهادها، رژيم ها و سازمانهای بين المللی به منظور حل و فصل منازعات منطقه ای و بين المللی فراهم کنيم.

صالحی در بخش ديگری از سخنانش به بيانيه تهران اشاره کرد و گفت: بيانيه تهران ضعف منطق سياسی طرف مقابل را به جهانيان روشن کرد و برای پوشاندن اين ضعف آنان دست به استفاده ابزاری از شورای امنيت زدند.

وی با تاکيد بر اينکه دوران هژمونی و برتری يک قدرت بر مبنای توان نظامی به سر آمده گفت: دنيای امروز مجموعه ای از بازيگران دولتی و غير دولتی است و برتری و تسلط ديگر مفاهيم کارآمد در توزيع روابط بين الملل نيستند.

سرپرست وزارت خارجه در پايان از خدمات منوچهر متکی وزير پيشين اين وزارتخانه تقدير کرد و گفت: از رئيس جمهور نيز به خاطر حسن ظن به اينجانب تشکر می کنم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016