سه شنبه 14 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاهش ۱۰ تا ۱۲ درصدی توليد محصولات زراعی، کلمه

با گذشت ۹ ماه و اندی از ابتدای سالجاری، کشاورزان تابستانی داغ و پائيزی بی‌باران را پشت سر گذاشتند و خشک‌سالی، توليد محصولات کشاورزی را در معرض تهديد قرار داده است.

امسال يکی از بی‌سابقه ترين شرايط آب و هوايی در کشور حاکم شده است و در شرايطی که ايران در محدوده منطقه خشک و نيمه خشک اقليمی قرار دارد، بارندگی در اغلب استانهای کشور متوقف شده و در تعداد کمی از شهرها به شدت کاهش يافته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


براساس اعلام کارشناسان هواشناسی، کاهش ميزان بارندگی در ۴۵ سال اخير بی سابقه بوده و به طور ميانگين بارش در استانهای کشور ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش داشته اشت. آنچه که مسلم است کاهش بارندگی بيشتری تاثير را در بخش کشاورزی می‌گذارد و اين بخش با کاهش شديد توليد محصولات کشاورزی روبه‌رو خواهد شد.

خودکفايی گندم در معرض تهديد
محصولاتی مانند گندم هم که از محصولات اساسی و استراتژيک محسوب می‌شود به شدت تحت تاثير خشکسالی قرار دارد و به‌نظر می‌رسد خودکفايی گندم در سال‌جاری دوام زيادی نداشته باشد.

با نگاهی به استان‌های توليد کننده گندم مشخص می شود که استانهای فارس، خوزستان و گلستان که به ترتيب جزو استان‌هايی با بيشترين توليد گندم در سال جاری بوده‌اند، امسال بارندگی صفر در استان فارس و نزديک به صفر در استان‌های خوزستان و گلستان داشته اند به‌طوری‌که بارندگی ديرهنگام در استان خوزستان باعث شده است که کشاورزان رغبتی به توليد گندم آبی و ديم نداشته باشند.

کاهش ۱۰ تا ۱۲ درصدی توليد محصولات زراعی
مجيد خليلی خشنود معاون توليدات گياهی وزارت جهاد کشاورزی درخصوص کاهش بارندگی در پاييز امسال و تاثير آن بر توليد محصولات زراعی گفته است: افت توليد در هر محصولی متفاوت است اما پيش‌بينی می‌شود که در محصولات زراعی ۱۰ تا ۱۲ درصد، سطح زير کشت کاهش داشته باشد.

نايب رئيس کميسيون کشاورزی مجلس هم در اين خصوص اظهارداشت: شرايط جوی و خشک‌سالی‌های پياپی منجر به سرمای شديد هوا در زمستان می‌شود که اثرات سوء اين مشکل را دوچندان می‌کند.

به گفته کاظم فرهمند، مبارزه با خشک‌سالی نيازمند برنامه بلند مدت است تا با توليد ارقام مقاوم در برابر خشکسالی و کاربرد تکنولوژی‌های نوين برای کاهش مصرف آب در اين بخش، بخش کشاورزی در مقابل اين پديده ضربه کمتری را ببيند.

وی خاطر نشان کرد: کشت محصولات کشاورزی به دليل زمان بربودن نمی‌توانند به سادگی تغيير يابند و برای سال آينده نمی‌توان برنامه‌هايی را در اين مدت اجرا کرد.

نايب رئيس کميسيون کشاورزی مجلس با بيان اينکه در اغلب استانها بارندگی نبوده است و يا اينکه بارش باران بسيار کاهش داشته است گفت: توليد محصولات باغی بسيار تحت تاثير خشک‌سالی قرار خواهد گرفت.

اين دغدغه‌ها در حالی مطرح می شود که ايران به عنوان کشوری خشک و نيمه خشک هميشه در معرض خشک‌سالی قرار دارد و اين موضوع در سال‌های اخير با شدت بيشتری همراه بوده اما هنوز هم طرح‌های مقابله با خشکسالی مانند روش‌های کم آبياری، بذرهای مناسب و سامانه‌های نوين آبياری در مزارع کشاورزی به‌طور گسترده‌ای اجرا نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016