سه شنبه 21 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آلن دلون هنرپيشه مشهور جهان و امير کوستاريتسا برنده دو نخل طلای کن از جعفر پناهی و محمد رسول اف حمايت کردند، فرهنگسرای پويا

- احتمال سفر آلن دلون و گوستاگاواراس به تهران
- جعفر پناهی شهروند افتخاری شهرداری پاريس شد

حمايتهای جهانی از جعفر پناهی کارگردان نامدار ايرانی و محمد رسول اف ديگر کارگردان برجسته ايرانی در ابعاد گسترده ای در جهان همچنان ادامه دارد و تا کنون صدها تن از فيلمسازان مشهور دنيا از اين دو سينماگر ايرانی حمايت کرده اند.

آلن دلون هنرپيشه نامدار سينمای جهان روز چهارشنبه هفته گذشته با امضای نامه ی حمايت از دو کارگردان سينمای ايران خواستار پيگيری فعاليتها در راستای تبرئه و آزادی بدون قيد و شرط جعفر پناهی و محمد رسول اف شد.

امير کوستاريتسا برنده دو نخل طلای فستيوال جهانی فيلم کن ضمن محکوم کردن فشار و خفقان فرهنگی حاکم بر سينمای ايران خواستار حمايت يکپارچه سينماگران دنيا از اين دو سينماگر ايرانی شد.
سرژ توبيانا مدير سينماتک و عضو «کميته حمايت از جعفر پناهی و محمد رسول اف» در پاريس صبح امروز اعلام کرد: « تا کنون بيش از هفده هزار تن از سينماگران جهان طومار حمايت از دو سينماگر ايرانی را امضا کرده اند.»
سوفی مارسو و ژوليت بينوش دو بازيگر مشهور سينمای فرانسه و ماری ژول پانچويل کارگردان سينمای فرانسه نيز در پی تماسهايی با اعضای کميته حمايت از جعفر پناهی و محمد رسول اف خواستار پذيرش مسئوليت در راستای آزادی هم صنفان خود در ايران شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نشست اعضای کميته حمايت از جعفر پناهی و محمد رسول اف در پاريس

نشست اعضای «کميته حمايت از جعفر پناهی و محمد رسول اف» با حضور ژيل ژاکوب رئيس فستيوال کن، تيری فره مون دبير کل فستيوال کن، کوستا گاواراس رئيس سينماتک فرانسه، سرژ توبيانا مدير اجرايی سينماتک فرانسه، لوران هی من رئيس انجمن مولفين و کارگردانان سينمای فرانسه و عباس بختياری مدير فرهنگسرای پويا در دفتر مرکزی فستيوال کن در پاريس برگزار گرديد. در اين نشست پس از ارائه گزارش فعاليتها و بررسی نتايج مثبت ارتباطات اين کميته با سينماگران ساير کشورها، فعاليتهای زير را جهت ابلاغ به امضاکنندگان طومار حمايت از دو سينماگر ايرانی در دستور کار قرار گرفت.

۱- برگزاری کنفرانس مطبوعاتی با حضور شخصيتهای سينمای فرانسه در محل سينماتک پاريس جهت اعتراض به حکم ناعادلانه و تحميقی حکومت ايران عليه جعفر پناهی و محمد رسول اف و انعکاس آن در رسانه های جهان.
۲- نصب تصاوير جعفر پناهی و محمد رسول اف به مدت يک هفته بر سر در سينماهای دنيا در راستای محکوميت ناعادلانه اين دو سينماگر.
۳- هماهنگی با مديران فستيوال جهانی فيلم برلين آلمان جهت اعتراض به حکم صادر شده عليه سينماگران و هم چنين روز ويژه ستايش از جعفر پناهی به عنوان عضو هيئت داوران فستيوال برلين با نمايش تمامی فيلم های اين کارگردان.
۴- فراخوان به تظاهرات جهانی با حضور سينماگران در يک روز مشخص در شهرهای سراسر جهان.
۵- اعزام هيئتی از سوی «کميته حمايت از جعفر پناهی و محمد رسول اف» به ايران جهت ديدار با مقامات قضايی ايران و هم چنين ديداری جداگانه با دو کارگردان ايرانی آقايان جعفر پناهی و محمد رسول اف.
آلن دلون هنرپيشه مشهور جهان و کوستاگاواراس کارگردان يونانی- فرانسوی (رئيس سينماتک فرانسه) هنرمندانی هستند که جهت اين سفر پيشنهاد شده اند.

هم چنين طی ارسال نامه ای از تمامی فستيوالهای فيلم در جهان درخواست می شود تا از اين پس بطور سمبليک صندلی خالی به نام جعفر پناهی در تمامی فستيوالهای فيلم در نظر گرفته شود.

همچنين روز جمعه هفته گذشته آقای برتراند دلانو شهردار پاريس ضمن اعلام حمايت خود از فيلمساز نامدار ايرانی جعفر پناهی به پيشنهاد ژان فرانسوا لامور، وی را شهروند افتخاری شهر پاريس خواند.

گزينه هايی از انعکاس اخبار مربوط به جعفر پناهی و محمد رسول اف در رسانه ها:

با انتشار نام صدها فيلمساز مشهور جهان، طومار سينماتک فرانسه و فستيوال کن برای آزادی جعفر پناهی و محمد رسول اف به بيش از ۱۷۰۰۰ نفر رسيد.
فستيوال کن، ونيز، برلين، لوکارنو سوئيس، تسالونيکی، گوتنبرگ، استانبول... و همچنين سينماگرانی چون ژياژنگ برنده شير طلايی ونيز، فاتح آکين، مارينا زنويچ، ژاک وبر، کلر سيمون، اليزابت وری، پير سالودوری، اليزابت تاوورنيه، ژان کلود کری ير فيلسوف نامدار فرانسوی و... به جمع حاميان جعفر پناهی و محمد رسول اف پيوستند.

جعفر پناهی به عنوان عضو هيئت داوران فستيوال فيلم حقوق بشر در ژنو دعوت شد. در يادداشت برگزار کنندگان اين فستيوال آمده است: « در صورت عدم حضور آقای پناهی، صندلی داوری ايشان محفوظ خواهد ماند.»
تله راما فرانسه: همانند ليو ژيابو برنده جايزه نوبل در سال ۲۰۱۰ صندلی آقای جعفر پناهی در هيئت داوران برلين ۲۰۱۱ خالی خواهد بود.

هافينگتن پست: در سينمای ايران فيلمسازان انگشت شماری همچون پناهی و رسول اف تن به سانسور ندادند. هيچ کدام از فيلم های اين دو فيلمساز سياسی نيستند، ولی از بی عدالتی و نابرابری ها ثحبت می کنند. به همين دليل همواره با بی مهری دولتها مواجه بوده اند.

فستيوال بين المللی فيلم روتردام:
ضمن ابراز نگرانی و خشم از حکم جعفر پناهی و محمد رسول اف، خواهان تجديد نظر و لغو حکم عليه اين دو فيلمساز هستيم.

روزنامه ال تيمپو کلمبيا:
با آناليز اتهامات وارده به جعفر پناهی و محمد رسول اف، حکم را يک فاجعه برای سينما می دانيم.

فستيوال فيلم باستاد سوئد به همراه فستيوالهای گوتنبرگ و استکهلم، اعتراض خود را به حکم جعفر پناهی اعلام کرد. قرار است فيلم گوتنبرگ فيلم آفسايد را در ماه آينده به نفع عفو بين الملل پخش کند.

روزنامه وين:
هنرمندان بيشماری چون زبانيچ بسنيايی برای آزادی جعفر پناهی تلا کرده اند که تا به حال نتيجه نداشته است. بسيار وحشتناک است که در اين قرن همچنان آزادی بيان وجود ندارد، اين حکم همانند مشتی بزرگ بر پيکر دنيای هنر است.

روزنامه آل پيس اسپانيا با تيتر « محاکمه من، محاکمه تما سينمای متعهد است» به بررسی دغاعيه جعفر پناهی می پردازد و آن را نشان دهنده علاقه ی اين هنرمند به کشورش قلمداد می کند.

تله راما فرانسه ضمن اينکه حکم جعفر پناهی را همانند گيوتينی بر پيکر اين هنرمند آثار او و سينما ميداند، با آوردن متن کامل دفاعيه جعفر پناهی، اين متن را استدلالی انکار انکار ناپذير و جهانی می خواند.
با بررسی سبک فيلم های جعفر پناهی و محمد رسول اف مشخص ميشود که ساختن اين تم فيلم ها جسارت آميز است. همچنين با احکامی که برای آنها صادر شده، اين سبک فيلم ها می تواند نوعی تهديد محسوب می شود، زيرا باعث روشن شدن جامعه ميشود.

مايکل ابتدا رئيس هيئت مديره صنف کارگردانان امريکا، همراه با کارگردانان برنده و نامزد اسکار جون ريدلی اسکات، ادوراد زويک، ديپا مهتاب، و بازيگرانی چون سوزان ساراندون و هروی کيتل به جمع شان پن، مارتين اسکورسسی، پل هگيس... امضا کنندگان کمپين عفو بين الملل برای آزادی جعفر پناهی و محمد رسول اف پيوستند.

استوارت کلونس منتقد سينما در مجله نيشن، ضمن اين که از جعفر پناهی به عنوان يک فيلمساز بزرگ ياد می کند، اميدوار است که در مراسم اسکار امسال اعتراضاتی برای حمايت از پناهی صورت بگيرد

سايت خبری آدرسايت فنلاند ضمن محکوم کردن حکم جعفر پناهی، پتيشنی را برای آزادی پناهی جاضر کرده و از تمام فنلانديها خواسته است آنرا امضا کرده تا به سفارت ايران در فنلاند ارسال کنند.

روزنامه بوستون گلوب:
جعفر پناهی و محمد رسول اف به خاطر خطری که از جانب هنرشان حس می شد، محکوم شدند. هنری که در معرض ديد نباشد و ديده نشود در خطر است، اما در اين زمينه، نه تنها هنر پناهی و رسول اف بلکه خودشان نيز در خطر هستند.
ايزابلاروسلينی رئيس هيئت داوران ابراز اميدواری کرد جعفر پناهی بتواند در برلين حضور داشته يابد، در غير اينصورت يک صندلی خالی در سمت راست او در فستيوال فيلم برلين، به حمايت از وی خالی خواهد بود.

بالگ اسپات با بيان اين که فيلم های جعفر پناهی، به بررسی مسائل ريز جامعه ايران به خصوص مسائل و مشکلات زنان می پردازد، اين سبک فيلم ها را مخالف با آن چه در داخل دولت انتظار دارد می داند. همچنين، اظهار اميدواری می کند تا با حل مشکل پناهی، دنيا مجددا تحت تاثير فيلم های او قرار گيرد.

انجمن انديشه آزاد توسکانا ايتاليا، ضمن اعتراض به حکم جعفر پناهی، و همچنين محکوم کردن سانوسر وارد بر فيلمسازان و نويسندگان ايران، به رسانه های توسکانا پيشنهاد می دهد تا فستيوالی از تمام فيلم های جعفر پناهی و ساير کارگردانان ايرانی برگزار کنند.

روزنامه فرنکورتر آلمان طی نامه سرگشاده ای، ضمن اعتراض به حکم جعفر پناهی و محمد رسول اف، از مسئولين دولت آلمان خواسته است تا تمام تلاششان را برای رسيدن پناهی به برلين ۲۰۱۱ بکار بگيرند.

فرهنگسرای پويا – پاريس – سه شنبه – يازده ژانويه دو هزار و يازده


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016