چهارشنبه 22 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزارت اطلاعات: تعداد اعضای شرکت‌های هرمی به يک دهم کاهش پيدا کرده است، ايسنا

مدير مبارزه با شرکت‌های هرمی وزارت اطلاعات، با اعلام اين‌که تعداد اعضای شرکت‌های هرمی به يک دهم کاهش پيدا کرده،از انجام عملياتی ضربتی عليه شرکت‌های هرمی خبر داد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، وی عصر امروز (چهارشنبه)در نشستی با خبرنگاران تاکيد کرد: اين ضربات تا محو کامل شرکت‌های هرمی در کشور ادامه خواهد داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اظهار کرد: به دنبال ضرباتی که از سال گذشته عليه شرکت‌های هرمی آغاز شده بود، همان‌طور که به مردم قول داده بوديم تا اين شرکت‌ها را به طور کامل محو کنيم، امروز نيز مجددا يک عمليات مهم عليه شرکت‌های هرمی انجام می‌شود.

مديرمبارزه با شرکت‌های هرمی وزارت اطلاعات با اشاره به برخی آمارهای موثق گفت: طبق آمارهای موثقی که در دست داريم تعداد اعضای شرکت‌های هرمی به يک دهم کاهش پيدا کرده است و عضوگيری جديد اين شرکت‌ها نيز به هيچ عنوان رشد گذشته را ندارد که بخش قابل توجهی از اين مساله مديون اطلاع‌رسانی رسانه‌های گروهی است.

وی با بيان اين‌که به کرات شاهد اعضايی هستيم که از اين شرکت‌ها خارج می‌شوند، افزود: افرادی که کلاهبردار هستند و به خوردن پول مردم عادت کرده‌اند به اين سادگی دست‌بردار نيستند و هر روز شيوه‌های جديدی را ابداع می‌کنند و بدين ترتيب برخی از مردم بعضا فريب آنها را می‌خورند، ولی به محض اين‌که متوجه ماجرا می‌شوند، از اين شرکت‌ها خارج شده و مراتب را به مقامات مسوول اطلاع می‌دهند.

وی تصريح کرد: شرکت‌های هرمی حالت سرطانی دارند و در نتيجه حتی وجود تعداد کم اين شرکت‌ها با انجام تبليغات کذب و دروغ به‌ويژه در مناطقی که سطح فرهنگ پايين‌تری دارند و اطلاع‌رسانی کمتری در آن‌جا انجام شده است، کار خود را گسترش می‌دهند. در حال حاضر يک سری شرکت‌های کوچک هرمی هنوز باقی مانده‌اند که يک به يک ضربات لازم را به آنها وارد می‌کنيم.

مدير مبارزه با شرکت‌های هرمی وزارت اطلاعات هم‌چنين نسبت به فعاليت شرکت‌ها با ظاهر قانونی، ولی در عمل دارای فعاليت‌های غيرقانونی هشدار داد و تاکيد کرد: اگر شرکتی به عناوين مختلف ادعا کند که فعاليت‌های قانونی دارد، ولی عملا به فعاليت‌های هرمی بپردازد، اين مساله هيچ توجيهی ندارد و هر شرکتی به هر نحوی فعاليت هرمی انجام دهد قطعا توسط بخش‌های امنيتی و قضايی کشور با آنها برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به عمليات امشب عليه تعدادی از شرکت‌های هرمی، اظهار کرد: تعداد دفاتری که تا کنون شناسايی کرده‌ايم زياد است، ولی در اين مرحله ۲۰ دفتر مورد ضربه قرار می‌گيرند و البته در مقاطع مختلف گذشته نيز هر بار با تعدادی از اين شرکت‌ها و دفاتر آنها برخورد کرده‌ايم. هدف اصلی عمليات امشب دستگيری افراد نيست، بلکه سرشبکه‌ها دستگير می‌شوند و افراد فريب‌خورده و مالباخته به خانواده‌های آنها تحويل داده می‌شوند.

وی هم‌چنين به صاحبان املاک و نيز دفاتر مشاوره، فروش و اجاره‌ی املاک هشدار داد و گفت: به صاحبان املاک هشدار می‌دهم که اگر می‌خواهند گرفتار شرکت‌های هرمی و عواقب همکاری با آنها نشوند، در اجاره دادن املاک خود به‌ويژه به افراد مجرد دقت کنند و اگر به فرد يا افراد اجاره‌کننده مشکوک شدند، از طريق پيامکی که اعلام شده است، مورد را استعلام کنند. به مشاورين املاک نيز هشدارهای لازم داده شده است؛ چرا که در صورتی که مشاهده شود که آژانس‌های مسکن با علم و اطلاع اقدام به اجاره‌ی ملک يا املاکی به افرادی کنند که فعاليت‌های غيرقانونی و هرمی دارند، قطعا با آنها برخورد خواهيم کرد.

مدير مبارزه با شرکت‌های هرمی وزارت اطلاعات در پاسخ به پرسشی درباره‌ی روند قضايی برخورد با سرشاخه‌های شرکت‌های هرمی که پيشتر دستگير شده بودند، اظهار کرد: اين مساله را به طور دقيق‌تر بايد مقامات قضايی پاسخ دهند، اما تا جايی که من اطلاع دارم پرونده‌ی چند نفر از آنها به دادگاه ارسال شده است و شايد چون هنوز احکام برخی از آنها بدوی است و قطعی نشده است، اين احکام را اعلام نکرده‌اند و ما هم اميدواريم که هرچه زودتر به پرونده‌ی اين افراد رسيدگی و به زودی احکام برخی از آنها اعلام شود.

وی ادامه داد: افرادی که محاکمه می‌شوند، قطعا مثل گذشته با احکام پايين و حتی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان مواجه نخواهند شد؛ چرا که اين بار مدارک و مستندات بسيار زياد است و تعداد و رقم مالباختگان بسيار بالاست و تا زمانی که متهمان نتوانند پول مالباختگان را پرداخت کنند، احتمالا در زندان خواهند ماند.

وی در ادامه به آمار مربوط به ميزان دستگيرشدگان شرکت‌های هرمی در سال جاری اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون، بجز عملياتی که در ۳۰ ارديبهشت ماه انجام شد، نزديک به هزار نفر از سرشبکه‌های اصلی شرکت‌های مختلف هرمی دستگير شده‌اند و البته تعداد مالباختگان و فريب‌خوردگان که برای آنها پرونده تشکيل شده است، بسيار بيشتر از اينهاست.

مدير مبارزه با شرکت‌های هرمی وزارت اطلاعات نسبت به فعاليت‌های شرکت‌هايی تحت عنوان فارکس هشدار داد و اظهار کرد: شرکت‌هايی که تحت عنوان فارکس فعاليت می‌کنند با توجه به اين‌که سازمان بورس و اوراق بهادار فعاليت آنها را غيرقانونی اعلام کرده است، قطعا غيرقانونی هستند و سرمايه‌های بسيار زيادی از اين طريق از مردم دريافت شده است و در حال حاضر در دادسرای جرايم رايانه‌ای تعداد زيادی از پرونده‌های مربوط به شرکت‌های فارکس وجود دارد.

وی در پايان از انتشار تبليغات مربوط به شرکت‌های تحت عنوان فارکس در برخی روزنامه‌ها و نشريات انتقاد کرد و گفت: از روزنامه‌ها می‌خواهيم که تبليغات فارکس و شرکت‌هايی که اين فعاليت‌ها را انجام می‌دهند را چاپ و منتشر نکنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016