جمعه 1 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۷۹ مورد اعدام در دی ماه و ۲۶۹ مورد اعدام در ۱۰ ماه اول سال ۱۳۸۹، رهانا

خبرگزاری حقوق بشر ايران - رهانا
در دی ماه سال جاری در زندان‌های مختلف ايران، ۷۹ مورد اجرای حکم اعدام انجام شد که بيش‌ترين آمار اجرای حکم اعدام در ۱۰ ماه گذشته در سال ۱۳۸۹ است.

«خانه حقوق بشر ايران» با محکوم کردن اين اعدام‌ها اعلام می‌کند که از ابتدای سال جاری تا به حال، دی ماه سياه‌ترين بخش از کارنامه اجرای حکم خشونت‌آميز اعدام در ايران است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در دی ماه سال ۱۳۸۹ بر اساس گزارش منابع رسمی و دولتی و دادگستری‌های استان‌ها دست کم ۷۹ زندانی در زندان‌های سراسر ايران اعدام شده‌اند. با اين حساب آمار اعدام در سال جاری به رقم ۲۶۹ مورد رسيده است که از اين حيث شاهد افزايش نگران کننده اجرای حکم اعدام نسبت به سال گذشته در ايران هستيم.
جرائم مربوط به مواد مخدر همچون ماه‌های گذشته دليل عمده اعدام‌ها در ايران بوده است، در دی ماه ۶۸ نفر به اين دليل در زندان‌های ايران اعدام شده‌اند.
هچنين سه نفر به دلائل سياسی، ۵ نفر به اتهام محاربه و يک تن نيز به جرم قتل اعدام شدند. دو نفر نيز به جرم «تجاوز به عنف» در ايران اعدام شده‌اند. حسين خضری فعال مدنی کرد، علی صارمی، فعال سياسی و علی اکبر سيادت به جرم جاسوسی سه زندانی سياسی اعدام شده در دی ماه هستند.
در ميان استان‌های کشور، استان تهران با ۲۳ مورد اعدام بيش‌ترين استانی بوده که در آن شهروندان اعدام شده‌اند. خوزستان با ۲۰ مورد اعدام، استان قم با هشت مورد، لرستان و کرمانشاه با هفت مورد، زاهدان پنج مورد، اصفهان چهار مورد، خراسان (شمالی و جنوبی و رضوی)، مازندران و کرمان هر کدام با يک مورد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
در طول ۱۰ ماه گذشته استان تهران از نظر اجرای حکم اعدام با ۵۱ مورد در صدر قرار داشته و خوزستان و اصفهان با ۴۷ و ۳۷ مورد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
در ميان اعدام شدگان دی ماه جاری نام هيچ زنی به چشم نخورده و بر اساس گزارش‌های موجود هر ۷۹ نفر جملگی مرد بوده‌اند. از ابتدای سال جاری ۲۶۳ مرد و ۶ زن اعدام داشته‌اند.
از ميان ۷۹ اعدام شده در دی ماه، ۱۸ نفر در ۱۰ روز اول، ۳۵ نفر در ۱۰ روز دوم و ۲۶ نفر در دهه سوم ماه دی اعدام شده‌اند.
از ۷۹ زندانی اعدام شده، يک تن در ملاء عام؛ ميدان سعادت‌آباد تهران اعدام شده است و مابقی در زندان‌ها اعدام شده‌اند. در طول ۱۰ ماه گذشته دست کم ۱۶ نفر در ملاء عام در ايران اعدام شده‌اند.

برای ديدن جدول اسامی و گزارش ماهيانه خانه حقوق بشر ايران به صورت فايل PDF در مورد اعدام‌های روی عکس و يا اين‌جا کليک کنيد.

بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در فروردين ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۲۶ مورد بوده است.
بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در ارديبهشت ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۱۸ مورد بوده است.
بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در خرداد ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۴۰ مورد بوده است.
بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در تير ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۱۹ مورد بوده است.
بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در مرداد ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۲۱ مورد بوده است.
بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در شهريور ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۱۱ مورد بوده است.
بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در مهر ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۲۴ مورد بوده است.
بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در آبان ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۱۲ مورد بوده است.
بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در آذر ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۱۹ مورد بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016