شنبه 2 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی شورای نگهبان: اظهارات جنتی خطاب به گروه‌های سياسی نبود، پيش‌بينی‌ها درباره‌ی رد صلاحيت احتمالی مشايی غيب‌گويی است، ايسنا

سخنگوی شورای نگهبان در توضيح اظهارات اخير دبير شورای نگهبان مبنی بر اينکه برخی از گرو‌های سياسی در انتخابات شرکت نکنند، تاکيد کرد که اين مطلب اصلا خطاب به گرو‌های سياسی و جناح‌های موجود در جامعه نبوده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی ايسنا، سخنگوی شورای نگهبان در ابتدای نشست خبری اين هفته خود با اشاره به لايحه برنامه پنجم گفت: پس از ايرادات شورای نگهبان مجلس اصلاحاتی را به عمل آورد که در برخی از موارد نظر شورای نگهبان تامين شد و در برخی موارد تامين نشد که پس از اصرار مجلس، ‌لايحه برنامه پنجم به مجع تشخيص مصلحت نظام ارسال شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عباسعلی کدخدايی در پاسخ به اين سوال که در مجلس گفته شده بود که طرح ايجاد وزارت ورزش و جوانان با قوانين برنامه چهارم و پنجم در تعارض است؟ گفت: آنچه برای شورای نگهبان ملاک است موازين شرع مقدس و قانون اساسی است. بسياری از مصوبات و قوانين ممکن است با يک مصوبه ديگر لغو شود. از جهت مغايرت با قانون ديگر از نظر قانون اساسی اشکالی ندارد. البته مجلس شورای اسلامی نيز اشاره کرد که اين رای، بيش از دو سوم آراء را داشته است.

سخنگوی شورای نگهبان درپاسخ به اين سوال که رييس‌جمهور تا چه زمانی می‌تواند وزير جديد را معرفی کند؟ اظهار کرد: اين موضوع مباحثی ميان مجلس و دولت است هنگامی که اجرايی شود زمان مشخصی برای معرفی وزير وجود دارد.

خبرنگار ديگری با بيان اينکه درخصوص تعيين رييس کل بانک مرکزی مصوبه برای حل اختلاف به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع شده، به بيانات اخير رييس‌جمهور مبنی بر اينکه مجمع تشخيص حق تغيير قانون اساسی را ندارد و مصوبه از نظر ما قابل پذيرش نيست اشاره و از سخنگوی شورای نگهبان خواستار توضيح شد. کدخدايی در پاسخ با بيان اينکه نظری ندارم، يادآور شد: شورای نگهبان نظر خود را مطرح کرده است و اکنون فارغ از اظهارنظر است. اين موضوع را بايد از مجمع تشخيص مصلحت نظام سوال کنيد.

خبرنگار ديگری اشاره به اينکه شورای نگهبان به عنوان يک نهاد نظارتی ادامه قوه مقننه است، سوال خود را چنين مطرح کرد که آيا از نظر شورای نگهبان می‌توان در مورد کار ويژه نمايندگان در خصوص سوال از وزراء حد و قاعده‌ای را تعيين کرد؟ که سخنگوی شورای نگهبان با تاکيد بر اينکه اين شورا نهادی مستقل است و در ادامه قوه مقننه نيست، گفت: خير. اگر از شورای نگهبان در قالب تفسير اصول قانون اساسی سوالی شود نظر خود را بيان می‌کند.

کدخدايی در پاسخ به اين سوال که آيا اظهارنظر آيت‌الله جنتی مبنی بر اينکه برخی ازگروههای سياسی در انتخابات شرکت نکنند، شائبه جهت‌گيری سياسی وی را تقويت نمی‌کند، ضمن تشکر از طرح اين سوال و اظهار گلايه از يکی از خبرگزاری‌ها در خصوص انتشار نادرست مطلب، گفت: اگر مطالب به درستی منعکس شود اثر بهتری دارد و اعتماد بيشتری را ميان مردم ايجاد می‌کند.

وی ادامه داد: من هم زمانی که شنيدم تعجب کردم اما وقتی عبارات را ملاحظه کردم ديدم، ايشان اصلا مطلبی را خطاب به گروه‌های سياسی و جناح‌های موجود در جامعه مطرح نکرده است. صحبت ايشان نسبت به مطالبی بود که يکی از شخصيت‌ها مطرح کرده بود که در حوادث انتخابات گذشته نيز نقش داشته و اکنون به جای اينکه پاسخگوی رفتار خود باشد در مقام مدعی و طلبکاری به ميدان آمده است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: آقای جنتی اشاره کردند نيازی به ورود کسانی که بايد مقابل افکار عمومی پاسخگو باشند، نيست و اينکه آنها چه کسانی هستند مشخص بوده که در فتنه سال گذشته به هر دليلی نقش داشتند. آنها انتظار نداشته باشند که شورای نگهبان برای‌شان فرش قرمز پهن کند.

کدخدايی اظهار کرد: به نظر می‌رسد وجود اختلاف سليقه‌ها و جناح‌های مختلف برای کشور نه تنها بد نيست بلکه بسيار مطلوب است و شورای نگهبان از اختلاف سليقه‌های موجود در جامعه استقبال می‌کند و تنها و تنها رفتار افراد را ملاک قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حقوقی ايسنا، کدخدايی در ادامه و در ارزيابی نسبت به اين اظهارنظر آيت‌الله جنتی خطاب به نمايندگان که وقت وزرا را نگيريد، گفت: اين توصيه اخلاقی است و می‌توان اين توصيه را به همه کرد آن هم از تريبون نماز جمعه.

خبرنگاری با بيان اينکه کارشناسان سياسی پيش‌بينی کرده‌اند که آقای مشايی يکی از کانديداهای يازدهمين انتخابات رياست جمهوری است و احتمال داده‌اند که وی تاييد صلاحيت نشود، ارزيابی سخنگوی شورای نگهبان را در اين باره خواستار شد که کدخدايی با بيان اينکه ظاهرا غيب‌گويی کرده‌اند، ادامه داد: زمانی که ثبت‌نام انجام شد شورای نگهبان اعلام نظر می‌کند رفتار افراد برای بررسی صلاحيت‌ها ملاک است و معيار ما نيز قانون و مقررات انتخاباتی است.

به گزارش ايسنا، خبرنگار ديگری سوال خود را اين گونه مطرح کرد که با توجه به مسائل اخير ميان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه پنجم، برخی بيان کرده‌اند که شورا می‌تواند با لحاظ قرار دادن برخی از تفاسير روز مانع طولانی شدن تصويب قوانين شود که کدخدايی در پاسخ گفت: نظری که اعلام کردند حتما کارشناسی و محترم است و بايد تامل کرد.

وی افزود: شورای نگهبان هميشه تلاش دارد براساس موازين شرعی و قانون اساسی اعلام نظر کند و چنانچه مصلحتی لازم باشد، می‌تواند در مجمع تشخيص مطرح شود. در هر صورت مجمع تشخيص مصلحت نظام براساس اصل ۱۱۲ برای همين موارداختلافی ميان مجلس و شورای نگهبان تشکيل شده است.

خبرنگار ديگری به برخی از اظهارنظرها مبنی بر اينکه مصوبات مجمع مورد تاييد نيست اشاره و خواستار پاسخ سخنگوی شورای نگهبان شد که وی گفت: مصوبات مجمع تشخيص مصلحت نظام اگر براساس قانون اساسی انجام شود لازم‌الاجرا است.

خبرنگار ديگری با اشاره به ايراد شورای نگهبان در خصوص طرح اصلاح الگوی مصرف انرژی مبنی بر اين که از جهت روشن نبودن وضعيت اساسنامه‌ی شرکت ملی گاز ايران، مبهم است اظهار کرد: اين موضوع از دولت هشتم در شورای نگهبان مطرح شد به دليل اين که اساسنامه‌های شرکت های ملی نفت، گاز، پتروشيمی قرار بوده اصلاح شده و به مجلس تقديم شود اما چون اين کار صورت نگرفته اين سوال را در قوانينی که از سوی مجلس به تصويب می‌رسد اعلام می‌کنيم که آيا چنين شرکتی اکنون وجود دارد يا خير؟

وی افزود: البته ميان مجلس و دولت رايزنی‌های شده و اعلام شده که دولت مشغول تنظيم اساسنامه‌ی اين شرکتها است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016