شنبه 2 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جليلی پس از پايان مذاکرات استانبول: غرب به الزامات گفت‌وگو و اجتناب از مسير فشار پای‌بند باشد، ايلنا

- تبادل سوخت فقط به عنوان يک نقطه مشترک همکاری می‌تواند مطرح باشد
- گفت وگو فقط زمانی می‌تواند پيشرفت داشته باشد که با دستورکار همکاری باشد
- ۵+۱ بايد از آنچه موجب دشمنی می‌شود اجتناب کند.


ايلنا : دبير شورای عالی امنيت ملی تاکيد کرد:غرب بايد به الزامات گفت‌وگو برای همکاری که از جمله آن احترام به حقوق ملت‌ها و اجتناب از مسير فشار است پای‌بند باشد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، سعيد جليلی پس از مذاکرات ۱+۵ در استانبول در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: همکاری حول فعاليت‌های هسته‌ای يک امر ضروری است و حتما ظرفيت‌های بسيار زيادی برای اين همکاری‌ها وجود دارد که اولين آن موضوع خلع سلاح هسته‌ای است و بايد پرسيد چرا قدرت‌های بزرگ دارای سلاح‌ هسته‌ای،خلع سلاح نشده‌اند.
وی افزود: موضوع دوم همکاری جدی بين ملت‌ها برای جلوگيری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است و موضوع سوم هم ضرورت استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای است که در اين زمينه NPT به عنوان حافظ منافع ملت‌ها و مرجع جلوگيری از انحراف بايد تقويت شود که از بخش‌های اين معاهده توازن ميان مقررات و حقوق کشورها است که اگر اين توازن نباشد به NPT لطمه زده‌ايم.
دبيرشورای عالی امنيت ملی گفت: ما در گفت‌وگوها تاکيد کرديم که اين حقوق بايد به رسميت شناخته شود و اصولا لازمه اين بحث آن است که ايران به عنوان عضو فعال آژانس در هر سه زمينه ذکر شده فعاليت‌های موثری داشته است و حتی فراتر از فعاليت‌های پادمانی با آژانس همکاری کرده‌ايم. لذا در گزارش دبير کل آژانس هم گفته شد که ايران هيچ انحرافی در فعاليت‌های هسته‌ای نداشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: ما همچنين از نمايندگان کشورهای عضو NPT دعوت کرده‌ايم تا از تاسيسات هسته‌ای بازديد کنند و آنها نيز طی بازديد خود از پيشرفت‌های خوب جمهوری اسلامی و همکاری ما با آژانس تمجيد کردند. همچنين در فروردين ماه نيز کنفرانس خلع سلاح در تهران تشکيل شد.
نماينده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنيت ملی با بيان اينکه امروز عدم اشاعه سلاح هسته‌ای از موضوعات مهمی است که با دو آسيب مواجه است،اظهار کرد: آسيب اول اين است که موضوعات تازه برای در سايه قرار دادن موضوع اصلی ساخته شود و ما اين موضوع را در گفت‌وگو با دوستان عدم تعهد و در کنفرانس خلع سلاح مطرح کرديم. چرا بايد ۲۰۰ هزار کلاهک هسته‌ای در خاک اروپا باشد يا اينکه سلاح‌ هسته‌ای اسرائيل را چه کسی در اختيار او قرار داده است؟ چرا ۴۰ سال است که در مورد ۲۰۰ تن مواد هسته‌ای گم شده در آمريکا که ظرفيت به کارگيری در سلاح را دارند گزارشی داده نشده است. آيا اينها جای نگرانی ندارد؟
جليلی با تاکيد بر اينکه نبايد افکار عمومی از اين مسائل منحرف شود از اصحاب رسانه خواست تا در اين مورد سوال کنند و ادامه داد: ما می‌خواهيم که بر مبنای منطق مشترک و رعايت حقوق ملت‌ها گفتگوها را به عنوان فرصتی برای رسيدن به آرامش و همکاری در عرصه‌های مختلف ادامه يابد و از گفت‌وگو حول نقاط مشترک استقبال می‌کنيم و اميدواريم گفت‌وگوها نشان دهد که ملت‌ها می‌توانند برای آينده روشن به تبادل نظر بپردازند.
جليلی در ادامه گفتگوی خود با خبرنگاران در استانبول، در پاسخ به سوال يکی از خبرنگاران مبنی بر اينکه چه شرايطی را در گفت‌وگوهای خود گذاشته‌ايد؟ اظهار کرد: احترام به حقوق ملت‌ها و اجتناب از مقابله با اين حقوق لازمه ادامه گفت‌وگوها است.
وی در پاسخ به سوال يکی از ديگر از خبرنگاران در مورد طرح موضوع تبادل سوخت در مذاکرات استانبول گفت: در مورد همکاری‌های هسته‌ای اقدامات زيادی مانند ايمنی هسته‌ای، ساخت نيروگاه و ... می‌توانيم انجام دهيم که موضوع تبادل سوخت هم می‌تواند در اين چهارچوب انجام گيرد، اما لازمه آن حرکت مبتنی بر همکاری و احترام به حقوق ملت‌ها و اجتناب از مقابله با حقوق آنها يا اصلاح روند موجود است.
دبير شورای عالی امنيت ملی در پاسخ به سوال ديگری در مورد بحث‌های مطرح شده در مذاکرات تصريح کرد: بحثی که داشتيم اين بود که همکاری‌های صلح‌آميز يک موضوع مناسب برای همکاری ملت‌ها است اما با حقوق در نظر گرفته شده در NPT اگر در گذشته روند غلطی وجود داشته است که در جهت مقابله با حقوق ملت‌ها بوده بايد اصلاح شود و ما آماده‌ايم گفت‌وگوها در اين بستر ادامه يابد.
وی در ادامه اين گفت‌وگوی خبری تاکيد کرد: بحث حقوق ملت‌ها و داشتن چرخه سوخت هسته‌ای و غنی سازی اورانيوم چيزی نيست که ما گفته باشيم، بلکه به صراحت در NTP آمده و همواره گفته‌ايم که بايد در نظر گرفته شود.
جليلی همچنين در پاسخ به سوال يکی از خبرنگاران مبنی بر اينکه استراتژی ايران در مذاکرات چيست و آيا با آمريکايی‌ها مذاکرات دو طرفه‌ای انجام شده است يا خير؟ گفت: موضوع تبادل سوخت صرفا يک موضوع همکاری ملت‌ها برای استفاده بيشتر از انرژی صلح‌آميز هسته‌ای است اما همه اينها در همان بستری که ذکر کرديم بايد باشد و در گفت‌وگوها با صراحت و جديت اين موضوع را مطرح کرديم، اما با طرف آمريکايی هيچ گفت‌وگويی مستقيمی نداشتيم و اين امر ضرورتی هم نداشت.
سعيد جليلی در ادامه نشست خبری با تاکيد بر اينکه موضوعات مهم و بين‌المللی بايد توسط همه ملت‌ها تصميم‌گيری شود،اظهار داشت: ساختار حاکم بر مناسبات بين‌المللی بايد دموکراتيک شده و اين معنا نمی‌دهد که چند کشور خود را حاکم و تنها نماينده جامعه بين‌الملل معرفی کنند.
وی ادامه داد: آنچه که در بيانيه تهران نيز حائز اهميت بود در همين جهت بود يعنی نشان می‌داد که کشورهايی مثل ترکيه و برزيل نيز می‌توانند در اين زمينه نقش آفرينی موثرتری نسبت به ساير کشورها داشته باشند.
دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان افزود: نقش‌ آفرينی کشورهای مستقل می‌تواند ظرفيت‌های بسياری را برای جامعه بين‌المللی به وجود آورد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که به اظهارات تونی‌بلر نخست وزير اسبق بريتانيا عليه ايران اشاره داشت با بيان اينکه آقای بلر ابتدا بايد از محاکمه فعلی خود و خطاهايی که انجام داده رهايی يابد،اظهار داشت: در نتيجه اقدامات چند کشور غربی صدها هزار غيرنظامی در جنگ عراق و افغانستان کشته شدند و اين درحالی است که اقدامات آنها برخلاف قوانين بين‌المللی بود.
جليلی با بيان اينکه چرا تونی بلر فقط در انگلستان محاکمه می‌شود، اظهار داشت: آنها بدون مجوز سازمان ملل به عراق حمله کردند.
وی تاکيد کرد: مناسبات بين‌المللی بايد عادلانه و مبنی بر احترام حقوق ملت‌ها باشد.
دبير شورای عالی امنيت‌ملی افزود: امروز نوعی مقابله با حقوق ملت‌ها در اشکال مختلف در صحنه بين‌الملل پيدا می‌شود به نحوی که برخی از قدرت‌ها به صراحت به خود اجازه می‌دهند که بعنوان مثال برای مانع شدن در مسير دستيابی کشوری به انرژی صلح‌آميز هسته‌ای از اقدامات امنيتی و اطلاعاتی استفاده کنند.
جليلی در همين رابطه با اشاره به اظهارات مسئول سازمان MI۶ مبنی بر انجام اقدامات اطلاعاتی و امنيتی در برابر فعاليت‌های هسته‌ای ايران،گفت: ۲ هفته پس از اين اظهارات ۲ دانشمند هسته‌ای ما ترور شدند.
وی تاکيد کرد : چرا بايد قطعنامه‌های سازمان‌های بين‌المللی را تروريست‌ها اجرا کنند.
خبرنگار ديگری با اشاره به اظهارات کاترين اشتون مبنی بر اينکه آقای جليلی در مذاکرات منطقی عمل کرده است پرسيد که چرا تيم مذاکره کننده ايرانی نتوانست با منطق ۱+۵ به نتيجه برسد؟ که جليلی پاسخ داد: در جامعه جهانی که مبنی بر احترام به حقوق ملت‌ها است بايد گفت‌وگوها نيز براساس احترام به حقوق ملت‌ها باشد. من از اظهار نظر خانم اشتون که گفته است جمهوری‌اسلامی دارای منطق است تشکر می‌کنم ،
اما نبايد گفت‌وگوها براساس چند اراده خاص پيش برود، زيرا فکر می‌کنيم که راه موفقيت بين ملت‌ها در همه مسائل بين‌المللی گفت‌گو براساس منطق مشترک و آن احترام به حقوق ملت‌ها و اجتناب از مقابله با حقوق آنها است.
جليلی در پاسخ به سوال ديگری که زمان مذاکرات بعدی را می‌پرسيد نيز گفت: در مذاکرات ژنو بحث بر سر اين بود که برای گفت‌وگو بر نقاط مشترک آمادگی داشته باشيم ،خانم اشتون هم همين را می‌گفت اميدواريم که آنها منطق مشترک را برای آينده بيابند.
وی در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اينکه ايران پيش‌تر اعلام کرده بود اين دوره گفت‌وگوها آخرين فرصت برای غرب محسوب می‌شود و آيا بعد از اين نيز مذاکره‌ای وجود خواهد داشت، گفت: ايران اعلام کرده بود که اين نشست فرصت خوبی برای دستيابی به نقاط مشترک می‌باشد و در کل ما با منطق مشخص خود که مبتنی بر احترام به حقوق ملت‌ها می‌باشد هميشه برای گفت‌وگو آماده هستيم.
وی در ادامه همچنين از همکاری‌های کشور دوست و برادر ترکيه و آقای داوود اغلو وزير خارجه اين کشور تشکر کرد.
خبرنگار ديگری اظهارات خانم اشتون مبنی بر اينکه توپ هم اکنون در زمين ايران است تحليل جليلی را پرسيد که وی گفت: ديدگاه ما کاملاً روشن و مشخص است و براساس احترام به حقوق ملت‌ها چنانچه آنها از بعدازظهر امروز نيز آماده برای مذاکره باشند گفت‌وگو را ادامه می‌دهيم.
دبير شورای عالی امنيت ملی همچنين از نيروهای مثبت و سازنده برخی از طرف‌ها در گفت‌وگو از جمله چين ياد کرد.
وی در پاسخ به سوال ديگری که از موضع ايران پس از مذاکرات اخير می‌پرسيد،گفت: اگر منطق مشترک مبنا قرار گيرد در عرصه‌های مختلف فرصت‌های بيشتری برای گفت‌وگو و همکاری شکل خواهد گرفت.
همچنين خبرنگار ديگری پرسيد که در چه حالتی ايران حاضر به گفتگو با هيات آمريکايی خواهد بود که وی گفت: ميان جمهوری‌اسلامی و ايالات متحده نزديک به ۳۰ سال است که يک ديوار بی‌اعتمادی وجود دارد و ما بارها اعلام کرده‌ايم که آمريکا بايد از تقابل و رفتار نامناسب در برابر ملت ايران دست بردارد.
جليلی در پايان اين نشست خبری و در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اينکه روند گفتگوها تا به کی ادامه خواهد يافت نسبت به احترام برحقوق ملت‌ها و توجه به منطق مشترک از سوی همه کشورها تاکيد کرد و گفت: اصولاً کسی با اين مبنا مخالفت نمی‌کند،اما احترام به حقوق ملت‌ها بايد آثار خود را در عمل مشخص کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016