سه شنبه 5 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سردار روزبهانی: شوی لباس و عرضه کالا در محل مسکونی ممنوع است، فارس

خبرگزاری فارس: رئيس پليس امنيت اخلاقی در گفت‌وگويی ضمن تشريح نظرات خود درباره زنان خيابانی، پارتی‌ها و مهمانی‌های مختلط، چرخاندن اراذل و اوباش و شوی لباس گفت: زنان خيابانی طبق قانون با هر انگيزه‌ای مجرم هستند

اخيراً چندين مصاحبه به نقل از رئيس پليس امنيت اخلاقی ناجا در رسانه‌های کشور منتشر شده که حاشيه‌هايی را به همراه داشته است. اما نکته اين‌جاست که بحث مفاسد اخلاقی يکی از موضوعات پرحاشيه همه جوامع است و مردم همه کشورها نسبت به مفاسد اخلاقی حساسيت داشته و اين گونه مفاسد را تقبيح می‌کنند.

از سردار روزبهانی مدت‌ها به دليل عمل جراحی خبری نبود، اما حضور دوباره وی در ميان خبرنگاران در حاشيه ديدار مردمی در مرکز نظارت همگانی نيروی انتظامی سرفصل ديگری برای حاشيه بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در آخرين نشست خبری خود درباره زنان خيابانی، پيچيدگی‌هايی را مطرح کرد که موجب حاشيه شد. به گفته سردار روزبهانی صحبت‌های وی در اين زمينه به درستی منتقل نشده است.

موضوع گفت‌وگوی ما با سردار احمدرضا روزبهانی رئيس پليس امنيت اخلاقی ناجا درباره زنان خيابانی، پارتی‌ها و مهمانی‌های مختلط، چرخاندن اراذل و اوباش و شوی لباس در زير آمده است:

*سردار روزبهانی شما در يکی از مصاحبه‌ها اعلام کرده‌ايد «زنانی که به خاطر نان شب روسپی‌گری می‌کنند مجرم نيستند» موضوع چيست در اين خصوص بيشتر توضيح دهيد؟

اين مطلب ناقص منتشر شد و وقتی موضوع را پيگيری کرديم خبر اصلاح شد اما برخی روزنامه‌ها و سايت‌های اينترنتی از همان تيتر اول در صفحه اول خود استفاده کردند.

پليس مدارک مستدل و مستندی نيز در اين زمينه در اختيار داشت اما شکايت از رسانه‌ها در استراتژی نيروی انتظامی جايی ندارد. انتشار جوابيه نيز با توجه به استفاده بسياری از سايت‌های اينترنتی و روزنامه‌ها مشکلی را حل نمی‌کرد. در اين گفت‌وگو می‌خواهم موضوع را به صورت شفاف توضيح دهم.

روز ۱۳ دی طبق برنامه ساليانه، مديران پليس امنيت نيروی انتظامی بايد در مرکز نظارت همگانی ناجا حاضر می‌شدند، بنده نيز در اين نشست مردمی حضور يافته و مشکلات شهروندان را بررسی کردم. در ادامه نيز پاسخگوی سوالات خبرنگاران شدم که مطلبی با عبارت «بعضی روسپی‌ها بعد از اعمال قانون به خاطر نياز مالی مجدداً مبادرت به تن فروشی می‌کنند» مطرح شد و در توضيح اين موضوع گفتم طرحی در دست تهيه است که دستگاه‌ها و سازمانهای مسئول، کمپ‌ها و مکانهايی را پيش‌بينی می‌کنند که زنان خيابانی دستگير شده به صورت شبانه‌روزی در آنجا نگهداری و نسبت به بازپروری، روان‌درمانی، آموزش و شغل‌آفرينی و بازگشت آنان به آغوش خانواده و جامعه اقدام می‌کند تا به بهانه احتياج به نان شب و مستمسک قرار دادن نياز مالی، قانون‌شکنی و هنجارگريزی نکنند.

روسپی‌گری و تن‌فروشی در هر صورت جرم بوده و قانون مجازات اسلامی مجازات متعددی اعم از حد و تعزير برای مرتکبان مقرر داشته است.
البته بايد تأکيد کنم که پليس مجری قانون است و طبق قوانين و ضوابط وظايف خود را انجام می‌دهد، يک پليس نمی‌تواند قانون‌گذاری کند.


*در يکی از روزنامه‌ها از قول شما نقل شده چرخاندن اراذل و اوباش و آفتابه انداختن به گردن آنها که مربوط به سال ۸۶ است، نظر شما چيست؟

انتخاب تيتر «سردار روزبهانی تشريح کرد: دليل آفتابه‌انداختن به گردن اراذل و اوباش در يکی از روزنامه‌ها در مورخه ۲۸ دی سالجاری» با سوءنيت و با هدف تشويش اذهان عمومی است.

در اين مصاحبه در خصوص برخورد با اراذل و اوباش و انداختن آفتابه به گردن سؤال کرده بود، که در جواب گفتم برخورد با اراذل و اوباش و اجرای طرح در نيمه اول سال ۸۶ انجام گرفته و به سوالات مطرح شده در زمان خودش پاسخ داده شده است.

در توضيح بيشتر گفتم در اجرای طرح امنيت اجتماعی، اراذل و اوباشی که با قدرت‌نمايی و قمه‌کشی، تظاهر مستانه، تخريب اموال شخصی و عمومی و کتک‌کاری اهالی محل مبادرت به ايجاد رعب و وحشت کرده يا با تهديد به عنف و تهديد به عرض و نواميس مردم تعرض و تجاوز کرده يا سابقه اخاذی و باج‌گيری از اهالی يا کسبه داشتند با برخورد سخت و قاطع پليس مواجه شده و طی اقدامی منسجم و ضربتی اراذل و اوباش از محل‌های اقامت خود جمع‌آوری شدند که ستمديدگان محلی ضمن تشکر از اقدام پليس و پس از دستگيری اوباش در حين انتقال آنها به خودروهای حمل متهمان اقدام به انداختن آفتابه به گردن اراذل کرده‌اند که پليس و نيروهای عملياتی حاضر در صحنه عکس‌العملی در مقابل اقدام افراد قربانی و ستمديده در آن فاصله کوتاه نشان نداده‌اند.

* رئيس پليس امنيت تهران در يک مصاحبه که در برخی سايت‌ها منتشر شده اعلام کرده است که با هرگونه ميهمانی مختلط برخورد می‌شود توضيحات شما در اين مورد چيست؟

برگزاری پارتی مختلط مردان نامحرم و اجنبی و زنان با پوشش نامناسب و برگزاری مجالس لهو و لعب که در آنها مواد روانگردان توزيع و مصرف شده و مشروبات الکلی صرف می‌شود و اعضای شرکت کننده در آن رفتاری مغاير با شئونات اسلامی و خلاف عفت عمومی مرتکب می‌شوند و چگونگی نحوه برگزار اينگونه مجالس نيز اغلب از سوی باندها و شبکه‌های فساد طراحی و هدايت می‌شود به استناد قوانين جاری بويژه مواد ۶۳۷، ۶۳۹، ۷۰۱ و ۷۰۳ تعزيرات و ماده ۱۶۵ حدود از قانون مجازات اسلامی جرم تلقی می‌شود.

لازم به ذکر است در اين‌گونه مجالس لهو و لعب، حضور زنان و دختران خانه‌گريز غالبا مشهود بوده و در اکثر مواقع بانوان شرکت کننده در مراسم مورد آزار جنسی قرار می‌گيرند و شرکت کنندگان از انواع بزه‌های حادث شده مطلع هستند.

* اخيرا فيلم‌هايی با موضوع برگزاری شوی لباس بانوان در منازل در برخی سايت‌های اينترنتی به نمايش درآمده است آيا اقدامات اين‌چنينی در منازل مجاز است و بايد دارای چه مراحلی باشد؟

در ابتدا بايد بگويم تهيه و انتشار فيلم و عکس از محل اختصاصی بانوان برابر مواد ۵ و ۱۰ قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعاليت غيرمجاز می‌کنند، جرم محسوب شده و مرتکبان اين فعل مجرمانه به ۲ تا ۵ سال حبس و ۱۰ سال محروميت از حقوق اجتماعی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شوند.

در ارتباط با ايجاد نمايشگاه و شوی لباس و عرضه کالا در محل مسکونی ممنوع است و برگزاری هرگونه شوی لباس بايد با کسب مجوز و در مکان ويژه تعيين شده و با رعايت مقررات تدوين شده باشد. برگزار کنندگان آن نيز در قبال هرگونه تخلفی پاسخگو و تحت تعقيب قرار می‌گيرند و چنانچه مبادرت به تهيه فيلم و عکس از محل اختصاصی بانوان کرده يا موجب انتشار آن شده باشند يا به هر دليلی نقشی در اين زمينه داشته باشند برابر مواد ۴۱، ۴۲ و ۴۳ قانون مجازات اسلامی دارای مسئوليت کيفری بوده و به تناسب ميزان دخالت در جرم بنا به مواد ۵ و ۱۰ قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعاليت غيرمجاز می‌کنند و بنا به تشخيص مراجع قضايی به تحمل مجازات و کيفر محکوم می‌شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016