چهارشنبه 6 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درخواست آمريکا از اتحاديه اروپا برای تحريم ناقضان حقوق بشر در ايران، راديو فردا

ايالات متحده آمريکا خواستار آن شده است که اتحاديه اروپا با گسترش تحريم‌ها عليه جمهوری اسلامی، مقام‌های مسئول در اين کشور را که در نقض حقوق بشر دست داشته‌اند، آماج تحريم‌های خود قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، فيلو ديبل، معاون دستيار وزير امور خارجه آمريکا،‌ که روز سه‌شنبه در بروکسل با مقام‌های اتحاديه اروپا ديدار کرد، گفته است، اتحاديه اروپا بايد با گسترش تحريم‌های خود عليه ايران، آن دسته از مقام‌های مسئول در جمهوری اسلامی را که در نقض حقوق بشر دست داشته‌اند، هدف تحريم‌های خود قرار دهد.

اين مقام عالی‌رتبه آمريکايی با بيان اين که واشنگتن برای نشان دادن اثرات تحريم‌ها عليه ايران تلاش می‌کند، در اين باره اظهار داشته است:‌ «ما به اروپايی‌ها پيشنهاد داده‌ايم، چيزی شبيه به آنچه ما در مورد حقوق بشر انجام داده‌ايم را مورد توجه قرار دهند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ماه سپتامبر سال گذشته ميلادی ايالات متحده آمريکا اموال و دارايی‌های هشت تن از مقام‌های ايرانی و از جمله چند فرمانده سپاه پاسداران را که گفته می‌شود در نقض حقوق بشر و به ويژه در کشتار معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری سال گذشته در ايران دست داشته‌اند، توقيف کرده بود.

فيلو ديبل، معاون دستيار وزير امور خارجه آمريکا، با اشاره به اين اقدام واشنگتن اظهار داشته است: «ما اينجا نيامده‌ايم که بگوييم، ما اين کار را کرده‌ايم و شما هم بايد آن را انجام دهيد. بلکه ما می‌گوييم،‌ ما اين کار را کرده‌ايم و اين هم اثر آن است و از اين رو بر اين باور هستيم که چنين اقداماتی ارزش بررسی کردن را دارد.»

تحريم‌های تصويب شده از سوی اتحاديه اروپا عليه ايران، عمدتاً‌ حوزه‌های اقتصادی و تجاری را در بر گرفته و شامل ممنوعيت صدور ويزا برای آن دسته از مقام‌های ايرانی که در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست دارند، نيز می‌شود.

با اين حال گروه‌های طرفدار حقوق بشر، کشورهای عضو اتحاديه اروپا را متهم می‌کنند‌، که در مواجهه با «رژيم‌های سرکوبگر»، به تعهدات خود در زمينه حقوق بشر عمل نکرده‌اند.

به دنبال بالا گرفتن تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و پس از آن که شورای امنيت سازمان ملل متحد چهارمين قطعنامه تحريمی خود را عليه ايران تصويب کرد، ايالات متحده آمريکا و اتحاديه اروپا نيز تحريم‌های جداگانه‌ای را با هدف کند کردن سرعت برنامه هسته‌ای تهران، عليه جمهوری اسلامی تصويب کرده‌اند.

کشورهای غربی و به ويژه ايالات متحده آمريکا، بر اين باور هستند که جمهوری اسلامی ايران در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای و يا دستيابی به قابليت فنی لازم برای ساخت اين گونه سلاح‌ها است.

اين در حالی است که اگرچه تهران همواره چنين اتهام‌هايی را رد می‌کند، اما در عين حال نيز از تن دادن به درخواست‌های پی در پی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برای «شفاف سازی»‌ برنامه هسته‌ای خود نيز خودداری می‌کند.

از اين رو آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌ای در تازه‌ترين گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی نيز يک بار ديگر با اشاره به «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ايران، تاکيد کرده بود، نمی‌تواند صلح‌آميز بودن اين برنامه را تاييد کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016