جمعه 8 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قطع اينترنت و تلفن‌های همراه با آغاز "روز خشم" در مصر، راديو زمانه

محمد البرادعی، به قاهره وارد شد. تعداد کشته‌شدگان در اعتراضات اخير به هفت تن رسيد. امروز صبح اينترنت در مصر قطع شد و تلفن‌های همراه در مرکز قاهره با اختلال روبه‌رو شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد البرادعی، رئيس سابق آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، برنده جايزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۵ و از مخالفان حکومت حسنی مبارک، شامگاه پنج‌شنبه وارد قاهره شد.

وی گفت آماده است تا هدايت گذار از حکومت حسنی مبارک را بر عهده گيرد.

محمد البرادعی با درخواست از دولت مصر برای توقف «خشونت، بازداشت و شکنجه»، گفت: «من با اميد به ادامه تلاش برای تغييرات منظم و مسالمت‌جويانه اين‌جا هستم.»

وی پيش از پرواز خود به قاهره ضمن اعلام شرکت در تظاهرات روز جمعه، افزود: «اگر مردم بخواهند رهبری مرحله انتقالی را بر عهده می‌گيرم.»

محمد البرادعی گفت: «لحظه بحرانی‌ای در تاريخ مصر است... خواست تغيير بايد محترم شمرده شود.»

البرادعی خواهان تشکيل جنبشی ملی برای ايجاد تغييرات و اصلاحات دمکراتيک و اجتماعی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


البرادعی که زاده مصر است پس از آن‌که از رياست آژانس بين‌المللی انرژی اتمی کنار کشيد به فعاليت سياسی برای تغييرات دمکراتيک در کشورش پرداخت. اين فعاليت‌ها از يک سال پيش به اين سو گسترش يافته است.

اخوان‌المسلمين، اصلی‌ترين گروه مخالف حکومت مصر اعلام کرده است که در تظاهرات «روز خشم» که قرار است امروز پس از نماز جمعه برگزار شود شرکت خواهد کرد.

اخوان‌المسلمين تاکنون به شکل رسمی از اين اعتراضات پشتيبانی نکرده بود و انتخاب شرکت در اعتراضات را برای اعضای خود آزاد گذاشته بود. موضوعی که تأسف هواداران جوان اين گروه را برانگيخته بود.

با اين حال به گفته عبدالمنعيم عبدالمقصود، وکيل مدافع اين حزب، دست‌کم ۲۰ عضو اخوان‌المسلمين، از جمله پنج نماينده سابق مجلس و پنج عضو دفتر سياسی آن شب گذشته بازداشت شده‌اند.

شب گذشته برخی از کاربران اينترنت در قاهره نتوانستند به اينترنت وصل شوند، گروهی نيز به کندی و دشواری موفق به آن شدند و برخی نيز ارتباط اينترنتی‌شان قطع شد.

امروز صبح (جمعه) اينترنت به‌طور کامل در مصر قطع شده است و فرستادگان خبرگزاری فرانسه به مصر اين موضوع را تأييد کرده‌اند.

همچنين گزارش شده است که تلفن‌های همراه در مرکز شهر، محل تجمع تظاهرکنندگان، يا غيرقابل استفاده و يا به دشواری قابل استفاده هستند.

پيش از اين وزير کشور مصر گفته بود که «تدابير قاطعی» عليه تظاهرکنندگان به‌کار خواهد برد.

جوانان طرفدار دمکراسی نيروی اصلی اعتراضات مصر را تشکيل می‌دهند و تظاهرات امروز را نيز آن‌ها فراخوانده‌اند. اين جوانان از وقايع تونس الهام گرفته‌اند که طی يک ماه تظاهرات و درگيری‌های خيابانی سرانجام زين‌العابدين بن‌علی، رئيس جمهوری تونس مجبور به ترک کشورش شد.

روز گذشته هفتمين نفر در اعتراضات اخير، در شهر شيخ زويد، واقع در شمال مصر، جان خود را از دست داد. به گفته يک شاهد عينی فرد مزبور در درگيری مسلحانه ميان پليس و تظاهرکنندگان و با شليک گلوله‌ پليس به سر وی کشته شد.

گفته می‌شود شب گذشته در اين شهر، تظاهرکنندگان نيز مسلح بودند و حتی پليس هدف شليک راکت‌های ضد تانک قرار گرفت اما آسيبی به آن‌ها وارد نيامد.

به گفته يک عکاس خبرگزاری فرانسه، در شهر سوئز واقع در شمال شرق مصر، تظاهرکنندگان با پرتاب کوکتل مولوتف يک قرارگاه پليس را به آتش کشيدند.

روز گذشته در قاهره، پليس اين کشور تمام روز در همه جا حضور داشت.

سازمان ديده‌بان حقوق بشر طی اطلاعيه‌ای پليس مصر را متهم ساخت که با روشی «کاملأ غيرقابل قبول و نامتناسب» مقابله با معترضان را شدت بخشيده است.

با اين حال از سوی ديگر اعلام شد که مسابقات فوتبال قهرمانی اين کشور روزهای جمعه و شنبه برگزار خواهند شد.

باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، ديروز با بيان اين‌که خشونت «راه‌حل مشکلات مصر نيست» دولت اين کشور و مردم معترض را فراخواند تا خويشتن‌داری کنند.

اوباما ضمن «متحد مهم» خواندن دولت مبارک گفت که همواره به وی گفته است که در زمينه اصلاحات حرکتی رو به پيش داشته باشند.

اتحاديه اروپا و سازمان ملل متحد نيز دولت مصر را فراخوانده‌اند تا به خواسته‌های مردم گوش فرادهد.

اعتراضات خيابانی مردم در مصر از زمان به حکومت رسيدن حسنی مبارک در سال ۱۹۸۱ تاکنون مهم‌ترين واقعه اجتماعی اين کشور به‌شمار می‌رود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016