سه شنبه 12 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان‌پرست: اقدام هلند دخالت در امور داخلی ماست، تابعيت دو گانه زهرا بهرامی را قبول نداريم، ايسنا

رامين مهمان‌پرست با بيان اين‌که ادامه مذاکرات می‌تواند مفيد و مثبت باشد، تصريح کرد که درهای گفت‌وگو از طرف ما همچنان باز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش ايسنا در خصوص مذاکرات ايران و ‌۱+۵ در استانبول با بيان اين‌که روند گفت‌وگوها بايد در يک فرآيند طولانی و کامل مورد ارزيابی قرار گيرد،گفت: همانطور که پس از نشست ژنو ‌۳ اعلام شد موضوعی که می‌تواند در دستور کار قرار گيرد توافق طرفين برای ادامه گفت‌وگوها به منظور همکاری برای يافتن زمينه‌های مشترک بايد باشد و بر اين اساس مذاکرات استانبول آغاز شد.

وی ادامه داد: در اين مذاکرات طرف ايرانی بحث بسته پيشنهادی خود را به صورت شفاف‌تر ارائه کرد اما متاسفانه طرف مقابل همچنان بدون طرح مشخصی وارد مذاکرات شده بود و حتی برای انعطاف لازم که طرف ايرانی از خود در اين اجلاس نشان داد در حاشيه مذاکرات استانبول بحثی نيز با اعضای گروه وين در خصوص اعلاميه تهران در مورد تبادل سوخت انجام داد.

مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: شرط موفقيت گفت‌وگوها تلاش برای رسيدن به نقاط مشترک با انگيزه‌ همکاری بايد باشد و در صورتی که طرف مقابل اين آمادگی را داشته باشد هر زمان که تصميم بگيرند طرف ايرانی آماده ادامه مذاکرات خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنين در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر اينکه هلند به دليل اعدام يک قاچاقچی مواد مخدر اعلام کرده است روابطش را با ايران به حالت تعليق درمی‌آورد، گفت: اين خبر به اين شکل که اعلام شده صحت ندارد.

وی در ادامه توضيح داد: پس از اعلام اين موضوع عکس‌العمل برخی از کشورهای غربی به ويژه مقامات دولت هلند را نيز داشتيم با اشرافی که مقامات دو کشور به تابعيت اين فرد داشته‌اند اين اقدام دخالت کردن در امور داخلی کشور ما است.


اقدام هلند دخالت در امور داخلی ماست

مهمان‌پرست با بيان اين‌که دستگاه قضايی از استقلال کاملی برخوردار است، عنوان کرد: اين دخالت به هيچ وجه قابل پذيرش نيست. اين فرد با گذرنامه ايرانی وارد کشور شده است و ما تابعيت دوگانه را به هيچ وجه قبول نداريم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکيد کرد: مراحل قضايی مربوط به دادگاه اين قاچاقچی مواد مخدر به صورت کاملا روشن انجام شده است و اعترافات سريع نيز داشته است و وکلای وی نيز دفاع کامل را از او انجام داده‌اند.


دعوتنامه کنفرانس امنيتی مونيخ در حال بررسی است

دستيار ويژه وزير امور خارجه در پاسخ به اين پرسش که آيا ايران در کنفرانس امنيتی مونيخ که قرار است چهارم تا ششم فوريه برگزار می‌شود شرکت خواهد کرد؟ گفت: دعوت‌نامه به مقامات کشورمان ارايه شده است که اين دعوت در حال بررسی است.


اظهارات وزير دفاع انگليس در جهت ايجاد فضای تخريبی و با اغراض خاص سياسی است

وی همچنين در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد اظهارات وزير دفاع انگليس که مدعی شده است ايران تا سال ۲۰۱۲ به سلاح اتمی دست می‌يابد و خواستار مقابله با برنامه اتمی ايران شده است، گفت: در مورد اظهاراتی که برخی مقامات غربی در مورد فعاليت هسته‌يی صلح‌آميز کشورمان انجام می‌دهند بايد گفت اين فعاليت‌ها صلح‌آميز است و با همکاری و نظارت آژانس انجام می‌شود. صلح‌آميز بودن فعاليت‌های ما به کرات توسط گزارش‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تاييد شده است.

مهمان‌پرست تصريح کرد: اظهاراتی که خلاف اين واقعيت‌ها مطرح می‌شود بيشتر در جهت ايجاد فضای تخريبی و ناشی از عدم اطلاع دقيق از وضعيت برنامه هسته‌يی کشورمان و با اغراض خاص سياسی برای فشار آوردن به ملت بزرگ ما برای دسترسی به حقوق اساسی آنها است.

وی افزود: به هر ميزان چنين مطالب دور از واقعيتی گفته شود اعتبار اشخاص گوينده را بيشتر زير سوال می‌برد.


پرونده دو تبعه آلمانی روال قضايی را طی می‌کند

وی همچنين در مورد آخرين وضعيت پرونده دو تبعه آلمانی که اقدامات غير قانونی در ايران انجام داده‌اند، گفت: اين پرونده روال قضايی خود را طی می‌کند که اميدواريم هر چه سريع‌تر از نظر مراحل قضايی نتيجه بررسی‌ها و تحقيقات مشخص شود.


پيگيری مقامات کشورمان در رابطه با عسکری ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه، همچنين در مورد آخرين پيگيری‌ها از سرنوشت عليرضا عسکری، تبعه ايرانی که در ترکيه ربوده شده است، گفت: پيگيری‌های مقامات کشورمان در اين رابطه ادامه دارد و دستگاه‌های مختلف اين موضوع را دنبال می‌کنند. به محض اينکه اطلاع جديدی بدست آيد اطلاع‌رسانی خواهد شد.


خطوط تعيين شده توسط مقامات ارشد و مقام معظم رهبری در دستور کار قرار دارد

وی در ادامه در پاسخ به اين پرسش که علی‌اکبر صالحی در مراسم رای اعتماد از ديپلماسی تحول‌آفرين و روابط خارجی عدالت‌محور سخن گفته است. اين ديپلماسی آيا با رويه‌ای که در دولت نهم و دهم پيگيری شد تفاوت‌هايی دارد؟ آيا قرار است در ساختار وزارت خارجه تغييراتی رخ دهد؟ تصريح کرد: موضوع ديپلماسی تحول‌گرا و روابط خارجی عادلانه چارچوبی است که از ابتدا در دستور کار سياست خارجی قرار داشته است. با توجه به تحولات سريعی که در سطح بين‌الملل رخ می‌دهد دستگاه ديپلماسی خود را با اين تحولات تطبيق داده است و دائما وضعيت موجود را بررسی کند. بنابراين تمرکز بيشتری بر روی اين موضوعات انجام خواهد شد و اقداماتی که در جهت تامين منافع ملی و اهداف کلان سياست خارجی قرار دارد را دنبال می‌کنيم.

سخنگوی وزارت امور خارجه، افزود: به لحاظ جهت‌گيری‌های کلی در سياست خارجی ما همان خطوط سابق، اصلی و تعيين شده توسط مقامات ارشد و مقام معظم رهبری در دستور کار قرار دارد.


با توجه به سرعت تحولات بين‌المللی و منطقه‌ای تغييراتی در ساختار خواهيم داشت

وی در مورد انجام تغييرات در ساختار وزارت خارجه نيز، گفت: در سال‌های گذشته نيز همواره اين ساختار در مقاطع زمانی مختلف مورد ارزيابی قرار گرفته است و با توجه به شرايطی که در سطح جهانی حاکم بوده و خواسته‌های سياست خارجی را می‌توانسته بهتر محقق کند تغييراتی ايجاد می‌شده است. اين مسئله‌ای کاملا طبيعی است و در همه دستگاه‌های سياست خارجی کشورها قابل مشاهده است. طبيعی است که در وزارت امور خارجه نيز اين موضوع مدنظر قرار داشته باشد. با توجه به سرعت تحولات بين‌المللی، جهانی و منطقه‌ای تغييراتی در ساختار خواهيم داشت.


تحريم اتحاديه اروپا مانعی برای فعاليت‌های صالحی ايجاد نمی‌کند

مهمان‌پرست در ادامه در پاسخ به اين پرسش که مطرح شده است که به دليل تحريم اتحاديه اروپا مشکلاتی برای سفر آقای صالحی وجود دارد، گفت: تحريم‌های غيرقانونی و يکجانبه برخی کشورها بخصوص از سوی آمريکا و اتحاديه اروپا در رابطه با ايران و ملت ما مسيری اشتباه است و اين راه به نتيجه‌ای نخواهد رسيد. فشارهايی که مبنای قانونی و منطقی ندارد و هدف نهايی آنها مانع‌تراشی برای دسترسی ملت بزرگ ما به حقوق اساسی خود است حتما به نتيجه نخواهد رسيد.

وی توصيه کرد: بهتر است اين کشورها رويکرد همکاری را در دستور کار قرار گيرد.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان، گفت: آقای صالحی به عنوان وزير امور خارجه تحرکات خود را در سطح بين‌الملل خواهند داشت و معتقديم اين مسئله مانعی برای فعاليت‌های ايشان ايجاد نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به اين سوال که بزرگ‌ترين دستاورد سياست خارجی کشورمان در آستانه سی و دومين سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی چيست؟ گفت: بزرگ‌ترين دستاورد سياست خارجی کشورمان اين است که علی‌رغم همه فشارها و محدوديت‌ها و مخالفت‌هايی که مبنای منطقی و قانونی ندارد ملت ما مسير خود را با اقتدار طی می‌کند.

وی توضيح داد: تلاش برای دسترسی به حقوق و پيشرفت‌های مختلفی که در زمينه‌های علمی، اقتصادی و توسعه کشور به دست می‌آيد مسير را برای مردم ما مشخص می‌کند و افق درخشانی ترسيم می‌کند. ما شاهد ساير تحولات در سطح منطقه و بين‌الملل هستيم. تحولاتی که نشان‌دهنده اين است که کشورهای ديگر نيز مسير استقلال و بزرگی را در پيش می‌گيرند و سعی می‌کنند از وابستگی‌ها خود را جدا کنند. اينها دستاوردهای انقلاب اسلامی است و معتقديم آينده درخشانی مدنظر ملت ما و ساير ملت‌های منطقه قرار دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به کار بردن کلمه اغتشاش برای حرکت‌های بزرگ مردمی تونس و مصر درست نيست

دستيار ويژه وزير امور خارجه، در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگری مبنی بر اينکه اغتشاشاتی در برخی کشورها مانند مصر و تونس شده است. موضع شما در اين ارتباط چيست؟ گفت: بکار بردن کلمه اغتشاش برای حرکت‌های بزرگ مردمی درست نيست. آنچه که کشورهای غربی دنبال می‌کنند اين است که حرکت‌های مردم را برای دسترسی به خواسته‌های خود اغتشاش معرفی کنند و اين واقعيت را به شکل ديگری نشان دهند. حرکت‌های بزرگی در سطح خاورميانه و شمال آفريقا شاهد هستيم. اين تحولات نشان از جريان بزرگ مردمی برای کسب استقلال و قطع وابستگی‌ها صورت می‌گيرد و ناشی از موج بيداری اسلامی است که ايجاد شده است.

وی افزود: توصيه ما اين است که حتما مقامات کشورها به خواسته‌های ملت خودشان توجه کنند و به آن تمکين کنند و در جهت بزرگی و اعتلای کشورشان حرکت کنند. اينکه اين موج تا کجا ادامه پيدا می‌کند بستگی به ملت‌های منطقه و شرايط حاکم بر کشورها دارد.


تحرکات پراکنده در افغانستان برای تخريب روابط خوب دو کشور انجام می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه، در مورد برخی تحرکات در غالب تجمع‌ها عليه کشورمان مقابل سفارت ايران در افغانستان، گفت: در مورد تحرکاتی که به صورت پراکنده در افغانستان توسط افراد و جريان خاصی صورت می‌گيرد به نظر می‌رسد اين حرکت برای تخريب روابط خوب دو کشور انجام می‌شود.

مهمان‌پرست تاکيد کرد: تعداد افرادی که در اين مسائل شرکت می‌کنند زياد نيست و مشخصا برای انجام يک حرکت تبليغاتی و برهم زدن روابط خوب دو کشور صورت می‌گيرد.

وی افزود: موضوع مواد مخدر و توليد آن در افغانستان و قاچاق آن به ساير کشورها پديده بسيار قابل توجهی است که همکاری همه کشورها را برای مبارزه با آن می‌طلبد. از جمله دو کشور ايران و افغانستان در يک برنامه مشترک تلاش می‌کنند تا ريشه‌های اين پديده شوم را از بين ببرند. اينکه باندهای بزرگ قاچاق مواد مخدر منهدم شوند و يا افرادی که به صورت کلان در امر قاچاق مواد مخدر شرکت دارند به دادگاه کشيده شوند و احکام قضايی در موردشان اجرا شود به منزله پاک کردن جامعه از آلودگی‌هاست و خطر بزرگ‌تری که جوانان کشورمان و ساير کشورها را تهديد می‌کند را برطرف می‌کند.

مهمان‌پرست افزود: بايد پديده توليد و قاچاق مواد مخدر را به عنوان موضوع بسيار جدی با همکاری همه کشورها دنبال و با آن مبارزه کرد.


بسياری از اعدام‌ها به دليل مبارزه با مواد مخدر است


تلاش ما اين است که کشورهای ديگر از مواد مخدر صدمه نبينند

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان، در مورد برخی اظهارنظرها در خصوص انجام اعدام‌هايی در ايران، گفت: ادعاهايی که برخی از کشورها در مورد آمار اعدام‌ها در ايران اعلام می‌کنند از دو جهت قابل توجه است. اگر منصفانه بخواهد برخورد شود شايد بيش از ۸۰ درصد اعدام‌هايی که صورت می‌گيرد در رابطه با قاچاق مواد مخدر انجام می‌شود. موضوعی که فقط مخاطب آن کشور ما نيست و همه کشورها از اين موضوع مشکلاتی را متحمل می‌شوند.

وی افزود: اگر قرار باشد ايران با پديده مواد مخدر مبارزه نکند مستقيما آسيب آن به کشورهای غربی و اروپايی و ساير کشورها خواهد رسيد. بنابراين تلاش ما برای اين است که کشورهای ديگر نيز در اين رابطه صدمه نبينند و بسياری از اين اعدام‌ها به دليل مبارزه با مواد مخدر است. همانطور که سازمان‌های مختلف بين‌المللی از تلاش کشور ما برای اين مبارزه بارها تقدير کرده‌اند.

وی افزود: موضوع ديگری که قابل توجه است ژست حقوق بشری و انسان‌دوستانه برخی کشورها است که مردم ما را متعجب کرده است که حقوق بشر چگونه در سيستم غربی تعريف می‌شود؟ چطور اگر فردی به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام می‌شود و يا فردی به جرم جنايت و خيانت محاکمه می‌شود اين همه سر و صدا بپا می‌کنند که حقوق بشر از بين رفت و ما برای جان انسان‌ها ارزش و اهميت بالايی قائل هستيم. اما وقتی هزاران نفر از مردم در فلسطين بی‌گناه کشته می‌شوند حاضر نيستند از حق مردم فلسطين دفاع کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، ادامه داد: وقتی همين کشورهای غربی وارد افغانستان شدند به عنوان اينکه می‌خواهند با تروريسم دفاع کنند بيش از صد هزار نفر از مردم بی‌گناه اين کشور را به قتل رساندند و آنها را به شهادت رساندند. معنای دفاع از حقوق بشر و ادعاها و ژست انسان‌دوستانه آنها ديگر برای ملت‌ها قابل قبول نيست. اگر می‌خواهند ارزيابی ملت‌ها را راجع به رفتار خود و ادعاهايشان بدانند نگاهی به تحولاتی که در شمال آفريقا و خاورميانه صورت می‌گيرد می‌توانند داشته باشند.

خبرنگار ديگری پرسيد: اظهارات برخی مقامات غربی در خصوص تحولات شمال آفريقا با خواسته‌های مردم اين کشور مغايرت داشته است. ديدگاه شما در اين ارتباط چيست؟


تلاش سياستمداران غربی برای انحراف موج مردمی خاورميانه به نتيجه نخواهد رسيد

مهمان‌پرست پاسخ داد: موج مردمی که در برخی از کشورهای خاورميانه و شمال آفريقا ايجاد شده است از آنجا که در جهت قطع وابستگی به قدرت‌های استکباری است حتما منافع بيشتری از اين قدرت‌های سلطه‌گر را تامين نخواهد کرد و آنها را ناراحت، عصبانی و نگران کرده است. به همين دليل شاهد نوعی پريشانی و سردرگمی در سياست خارجی اين کشورها هستيم. اظهاراتی متناقض با هم دائما به دليل سرعت تحولات انجام می‌شود و تلاش می‌کنند حال که نتوانسته‌اند جلوی چنين تحولاتی را بگيرند اين حرکت‌های مردمی را منحرف کنند. ملت‌های منطقه هشيار هستند و با دقت تحرکات اين کشورهای غربی را که برای تامين منافع خود و از دست ندادن آن تلاش زيادی می‌کنند زير نظر دارند. معتقديم اين حرکت از آنجا که منشا بيداری اسلامی دارد با هوشياری دنبال می‌شود و دچار انحراف نخواهد شد و تلاش سياستمداران کشورهای غربی برای اينکه اين مسير را منحرف کنند به نتيجه نخواهد رسيد.

خبرنگار ديگری پرسيد اعلام شده است پيش از اعدام اين تبعه هلندی – ايرانی در جلسه‌ای با مسوولان وزارت امور خارجه تضمين شده است که وی به زودی اعدام نخواهد شد و از سويی وزير امور خارجه هلند نيز اعلام کرده است که را به حالت تعليق درآورده است.


تبعه ايرانی ـ هلندی نداريم


دخالت مقامات هلند در پرونده يک تبعه ايرانی قابل پذيرش نيست

مهمان‌پرست گفت: بارها تاکيد کرده‌ايم تبعه ايرانی – هلندی نداريم. ممکن است شما تلاش کنيد واژه جعلی ايجاد کنيد اما ما بر اساس قانون اساسی‌مان تابعيت مضاعف را به رسميت نمی‌شناسيم. يک فردی اگر می‌خواهد تابعيت خود را تغيير دهد بايد مراحل کامل تغيير تابعيت را دنبال کند و هر زمان تابعيت کشور خود را ترک کرد می‌تواند تابعيت جديدی برای خود اتخاذ کند. بنابراين از نظر قانون در کشور ما تابعيت اين فرد ايرانی است و هيچ اقدامی برای تغيير تابعيت نکرده بوده و از نظر دادگاه و مقامات قضايی همانند ساير شهروندان در برابر قانون با آن فرد برخورد يکسانی صورت گرفته است. اينکه مقامات هلند بخواهند در پرونده يک تبعه ايرانی دخالت کنند به هيچوجه قابل پذيرش نيست و چنين اجازه‌ای به هيچ کشوری داده نخواهد شد.

وی توضيح داد: ممکن است زمانی مقامات برخی از کشورها از موضع همکاری و جايگاه انسان‌دوستانه گفت‌وگوی دو طرفه راجع به وضعيت برخی پرونده‌ها در کشورهای مختلف با هم داشته باشند. اطلاع‌رسانی راجع به جزييات يک پرونده برای روشنگری موضوع ديگری است. پيش از اين برخی از سفرايی که در کشور ما از کشورهای اروپايی فعاليت می‌کنند به مقامات کشور ما مراجعه داشته‌اند. به آنها گفته شد اگر برای اطلاع پيدا کردن از جزييات بيشتر پرونده به منظور روشنگری و رفع ابهامات بخواهد ملاقاتی صورت گيرد ما کمک خواهيم کرد اما اگر قصد دخالت و اظهارنظر در پرونده‌های اتباع ايرانی وجود داشته باشد به هيچوجه اين حق را به آنها نخواهيم داد.


بحت تعليق روابط از سوی هلند مطرح نبوده است

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان، تاکيد کرد: سيستم قضايی ما کاملا مستقل است و بر اساس مستندات کاملا قوی پرونده را دنبال کرده است. متهم اين پرونده اعترافات صريحی داشته است. قاچاق مواد مخدر و نگهداری و اقداماتی که برای خريد و فروش آن و واردات و صادرات اين مواد انجام داده است بسيار روشن است. وی وکيل مدافع داشته که سعی کرده اتهامات را پاسخ دهد و نهايتا قوه قضاييه تصميم گرفته و آن را اجرا کرده است. هيچکس در کشور ما نمی‌تواند مانع از اقدامات قوه قضاييه شود. اينکه گفته شد بحث تعليق روابط با ايران را مطرح کرده‌اند اطلاعات دقيقی که از متن مذاکرات وجود دارد اين است که بدين شکل نبوده است.


حضور يا عدم حضور سارا شورد در دادگاه توسط مقامات قضايی دنبال خواهد شد

خبرنگار ديگری پرسيد با توجه به اينکه سارا شورد يکی از اتباع آمريکايی که پرونده‌اش در قوه قضاييه در حال رسيدگی است، به دادگاه احضار شده است. آيا به ايران باز خواهد گشت؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پاسخ داد: اين سه آمريکايی مقررات کشورمان را نقض کرده‌اند و پرونده آنها مسير طبيعی خود را در دستگاه قضايی طی می‌کند. زمان محاکمه اين افراد توسط مقامات قضايی اعلام شده است. طبيعی است که هر سه نفر بايد برای محاکمه حضور پيدا کنند و خانم سارا شورد نيز با توجه به وثيقه‌ای که سپرده‌اند طبق مقررات حضور يا عدم حضورش توسط مقامات قضايی دنبال خواهد شد.


روی کار آمدن نظام‌های مردمی در مصر و تونس در سطح روابط ما تاثير جدی خواهد گذاشت

يکی ديگر از خبرنگاران پرسيد: برنامه ايران برای مصر بعد از حسنی مبارک و تونس بعد از بن‌علی چيست که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پاسخ داد: ما شاهد تحرک بسيار بزرگ مردمی در برخی از کشورهای شمال آفريقا و خاورميانه هستيم. اين نشان‌دهنده اين است که اين ملت‌ها خواسته‌های بزرگی دارند که به آنها توجه نشده است. خواسته‌هايی که ناشی از يک نوع حرکت بسيار بزرگ اسلامی و آگاهی است. توصيه ما به اين کشورها تمکين به خواست ملت‌هايشان بوده است. قطعا جمهوری اسلامی ايران خواهان داشتن بهترين روابط با ملت‌های منطقه است. در صورتی که نظام‌های مردمی با خواست مردمی روی کار آيند در سطح روابط ما با اين کشورها حتما تاثير جدی خواهد گذاشت.


اميدوارم شاهد تشکيل خاورميانه اسلامی و قدرتمند در مقابل اشغالگران و تجاوزگران صهيونيست باشيم

وی ادامه داد: اميدواريم ملت‌های منطقه بهترين روابط و مشارکت را با هم داشته باشند و با حضور ملت‌ها بهترين شرايط ثبات و امنيت در منطقه ايجاد خواهد شد. اجازه حضور نيروهای فرامنطقه‌ای و کسانی که به دنبال کسب منافع خود در مقابل پايمال کردن منافع منطقه هستند داده نشود. اميدوارم با شکل جديدی که در حال وقوع است دارای خاورميانه اسلامی و قدرتمند در مقابل اشغالگران و تجاوزگران صهيونيست باشيم.

وی در مورد رياست ايران بر گروه ۷۷ در آژانس بين المللی انرژی اتمی، افزود: در بخش وين ايران رياست گروه ۷۷ را برعهده گرفته است طبيعی است از ظرفيت کشورهايی که در اين گروه دور هم گردهم آمده‌اند بايد برای توسعه همکاری‌ها و اقداماتی که می‌تواند در سطح بين‌الملل و روابط بين کشورها تاثيرگذار باشد استفاده و حمايت کرد و بايد برنامه‌هايی دنبال کرد که وضعيت کشورها و موضوعات همکاری‌شان به سطح بهتری ارتقاء يابد.


اوباما با تحريم‌ ايران نفرت ملت‌ها را بيشتر می‌کند

مهمان‌پرست همچنين در مورد اظهارات اوباما در نطق ساليانه‌اش در مورد تحريم‌های ايران، گفت: اين مباحث برای مردم ما در آستانه سی و سومين سالگرد پيروزی انقلاب ارزش و اهميتی ندارد. اين کشورها بايد بدانند هر چقدر روش‌های غلط خود را بيشتر دنبال کنند محبوبيت‌شان را بين ملت‌ها بيشتر از دست می‌دهند و نفرت ملت‌ها را نسبت به خود بيشتر مشاهده خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، گفت: توجه جدی به واقعيت‌های منطقه و اينکه اتفاقات و تحولاتی که در منطقه ايجاد می‌شود ناشی از همين دخالت‌ها و برخوردهای از موضع بالا است و تصور اينکه ساير کشورها حق تعيين سرنوشت خود را ندارند. اين تصورات غلط اين نتايج را به دنبال داشته است. بهتر است از اين توهم بزرگ هر چه سريع‌تر خارج شوند و به سمت جامعه جهانی و آغوش ملت‌ها برگردند. مسير اشتباه خود را کنار بگذارند و بدانند که ادامه اين مسير فقط از بين رفتن حيثيت آنها را به دنبال خواهد داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016