دوشنبه 18 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مشايی: استحکام ايران کنونی مثل دوران کوروش است، دنيا معتقد است حرف های اوباما حرف‌های احمدی نژاد است، انتخاب

خبرگزاری انتخاب (www.entekhab.ir) :
اسفنديار رحيم مشايی در نخستين نشست تخصصی نقش رسانه های دانشجويی در تعامل با ايرانيان خارج از کشور افزود: با بيان اينکه ملت ايران طلايه دار آزادگی و عزت برای جهانيان هستند، گفت: اين پيشروی ها ناشی از قدرت ملت ايران است که برپايه اسلام ناب و ظرفيت های ملی ايرانيان به دست آمده و امروز کاخ دنيای ستم که بعد از جنگ جهانی دوم ساختار تک بعدی پيدا کرده بود، در حال فروريزی است.

به گزارش انتخاب؛ وی خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ايران يک رويداد بزرگ بود که مهمترين حرف آن، زيستن يک ملت خارج از معادلات موجود بود.

به گفته وی، انقلاب ايران از نوع علوی بود که در هيچ جای ديگر دنيا تجربه آن وجود نداشت.

مشايی تصريح کرد: در چند صد سال گذشته که البته بايد دوران کوروش را استثنا کنيم، هرگز ايران نظير دوران کنونی استحکام ملی نداشته است و از جهت استقرار خاستگاه های يک جامعه خودآگاه مسير مشخصی را طی نکرده بود.

مشايی با اشاره به اتفاقات روی داده در تاريخ انقلاب، خاطر نشان کرد: تاريخ انقلاب ما اتفاقی نيست و ناشی از خواست جمعی برای تحقق هدف مشخصی صورت گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته وی، خواست ملت ايران از سال ۵۷ تا ۸۹ تغيير نکرده و البته برای انجام کار بزرگ، موانع بزرگ نيز پديد خواهد آمد.

رييس نهاد رياست جمهوری تاکيد کرد: امروز مجموعه نگاه ما به گذشته، معادله‌ای را تشکيل می‌دهد که شيب آن مثبت و رو به اوج گذاشته است.

مشايی تصريح کرد: با ارزيابی سی و يک سال گذشته به اين نتيجه می‌رسيم که ملت ايران در حافظه جمعی خود رضايت آشکار دارد و در انتخاب تاريخی خود خطا نکرده و مقصدی که طی کرده، درست بوده است.

وی با بيان اين که البته با نخبه ايده آل فاصله داريم، افزود: بعضی از فراز و نشيب هايی که در طول سی سال گذشته داشتيم، ناشی از تاکتيک های به کار گرفته و برخی نيز تجربه بوده است اما امروز با رويکرد جديد، پيروزی‌های بزرگ به دست آورده ايم.

به گفته رييس دفتر رييس جمهور، اين پيروزی‌ها بقای انقلاب را تضمين کرده و استحکام ما را در بالاترين مرتبه قرار داده است.

مشايی با بيان اينکه کار بزرگ به دست انسان‌های بزرگ انجام می‌شود، تاکيد کرد: ضمن حفظ حريت و آزادگی، لازم است با شناخت جايگاه به اهداف خود دست پيدا کنيم.

وی با يادآوری اينکه شخصيت انسان‌ها بايد عوض شود و اين هدف پيامبر نيز بوده است، گفت: پيامبر از عدالت، توحيد و آخرت صحبت کرد و يک ماموريت بيشتر ندارد و آن شناساندن اين نکته به انسان‌هاست که از کجا آمده ای و چيستی؟

وی در بخش ديگری از سخنان خود با يادآوری موضوع هسته ای ايران گفت: موضوع هسته ای را دشمنان ايران تبديل به تابو و با آن برخورد سياسی کردند، در صورتی که اين، يک دانش بود.
وی افزود: ما در ليزر رشد علمی بسيار بالايی داشتيم اما آنچه که در مساله هسته ای با ايران در پيش گرفته شد، در اين علم شاهد نبوديم.

وی با بيان اينکه اگر رييس جمهور يک انتخاب کرده و می‌گويد ما هستيم، به اعتبار ايستادگی ملت ايران است، گفت: مسئوليت ها را بدون حضور مردم نمی‌توان پذيرفت و اگر ملت ايستادگی نکند، رييس جمهور نيز نمی تواند بر مواضع خود ايستادگی کند.

مشايی در مورد اظهارنظرهای رييس جمهوری، بيان کرد: حتی برخی از افراد که انسان های خوبی نيز در ميان آن ها بودند، نه آنان که عمله شيطان هستند، خطاب به رييس جمهور می‌گفتند که اين گونه سخن نگويد چون احتمال حمله از سوی استکبار وجود دارد، اما آقای احمدی نژاد در جواب اين دسته از افراد، اعتقادش به دو مکتب را يادآوری می‌کرد و با آنها سخن از اعتماد به آسمان می‌زد.

وی ادامه داد: آقای احمدی نژاد خطاب به اين افراد می گفت به آسمان اعتماد دارم و همچنين ايستادگی ملت ايران را باور کردم.

مشايی با يادآوری ظلم‌های زيادی که در طول اعصار گذشته در حق ملت ايران شده است، گفت: کمتر حکمرانی در اين سرزمين بوده که عزت ايرانيان را نشانه رفته و به عمق ظرفيت های ملت ايران اعتماد و باور داشته باشد.

جانشين رييس جمهوری در شورای عالی ايرانيان خارج از کشور به بيان خاطراتی از دوران انقلاب پرداخت و گفت: پس از انقلاب در فرانسه با دانشجويان ايرانی برخوردهای نامناسبی صورت می‌گرفت، اين در حالی بود که کشور فرانسه و شخص فرانسوا ميتران رييس جمهور وقت فرانسه در زمان وقوع انقلاب، از انقلاب در ايران حمايت می‌کرد.

مشايی در ادامه افزود: وقتی از ميتران در مورد تناقض رفتاری او سئوال شد، پاسخ داد که قرار بود ايران از يوغ غرب خارج شود و به بلوک شرق بپيوندد اما چنين نشد.

وی خاطر نشان کرد: کشورهايی همچون فرانسه معادلات سياسی جهان را نوشته شده می‌دانستند و اگر چنين نمی‌شد از نظر آنها، معادلات به هم خورده بود.

رييس دفتر رييس جمهوری اضافه کرد: غرب نگران اين نکته بود که انقلاب ايران با توجه به ماهيت شکل گيری آن، تبديل به الگو و قطب جديدی در معادلات جهانی شود.

مشايی انقلاب اسلامی ايران را به اخگری که از اجاق بيرون پريده بود، تشبيه کرد و گفت: غربی ها از آن هراس داشتند که اين اخگر موجب انفجار شود.

وی اظهار داشت: در دوران انقلاب هزينه های زيادی بر ملت ايران تحميل شد که آن هزينه ها موجب ايستادگی های امروز شده است.

وی تصريح کرد: حرف‌های ملت ايران در عين بزرگی در سال های ۵۷ تا ۶۰ شنيدنی نبود و رسانه ها چنين القا می‌کردند که اين انقلاب کارش تمام است.

مشايی افزود: از تمامی وقايع سياه تر برای انقلاب ما، رحلت امام (ره) بود که به ظن غربی ها کار انقلاب را تمام می‌کرد اما امروز ملت ايران با ايستادگی حرف های درشت و کلانش را برای جهانيان قابل فهم و باور کرده است.

مشايی تصريح کرد: بعد از دولت نهم، يک ادبيات و مطالبه جديدی از سوی ملت ايران و جمهوری اسلامی آغاز شد و آن ادبيات و مطالبه جديد، مديريت جهانی بود.

به گفته وی، ديگر مديريت اقليت بر اکثريت در دنيای کنونی مفهومی ندارد و دوران آن به سر آمده است.

رييس دفتر رييس جمهوری خاطر نشان کرد: اين بدان معنی نيست که اين الگو بهتر است اما روش اداره جهان توسط عموم مردم، تنها روش باقی مانده است که ايران آن را مطالبه کرده است.

مشايی گفت: ديگران برای بيان اين حق ترسيده بودند اما ايران با توجه به رشد يافتن در مکتب حسين (ع)، اين حق را ادا و به نمايندگی از دنيا مطالبه کرد.

وی به مقايسه به سخنرانی‌های احمدی نژاد و جورج بوش در سازمان ملل پرداخت و افزود: تمامی دنيا متوجه شدند که تحولی به وجود آمده است و با ايران آشنا شدند.

به گفته وی، تمامی افکار عمومی جهان بسيج شد و در سال دوم با طرح اين سئوال که آيا احمدی نژاد برای سخنرانی حاضر می‌شود يا نه؟ منتظر او بودند.

مشايی با تاکيد بر اين که لازم است سخنرانی های احمدی نژاد در سازمان ملل تحليل شود، گفت: دنيا به اين نتيجه رسيد که سخنان احمدی نژاد و ادبياتش تغيير نکرده و او بر مواضع قبلی خود است.

وی به سخنرانی احمدی نژاد و اوباما در در سازمان ملل اشاره کرد و گفت: بعد از سخنرانی اوباما در سازمان ملل، بسياری از مسئولان کشورها بر اين نکته تاکيد داشتند که حرف های اوباما حرف‌های احمدی نژاد است، اين نشان دهنده آن بود که قدرت‌های بزرگ بر اين نکته اعتراف کرده اند که جهان به روش قبلی قابل مديريت نيست.

مشايی به انتقاد احمدی نژاد نسبت به نحوه مديريت سازمان ملل از سوی بان کی مون اشاره کرد و گفت: سهم ملت ايران در تغيير رويه قدرت مسلط جهانی بزرگ‌تر از ساير ملت‌هاست.

وی افزود: پس از سخنرانی رييس جمهوری در سازمان ملل، به ما گفته می‌شد که شما جرات داريد اين حرف ها را بزنيد اما ما جرات نداريم.

رييس نهاد رياست جمهوری اضافه کرد: سفير آلمان در ملاقات با من، حتی در مورد صدراعظم خود حرف زد اما جرات حرف زدن عليه اسراييل را نداشت.

مشايی گفت: همه ديدند که ايران آمد، ايستاد و هيچ اتفاقی نيز نيفتاد و تمامی قدرت‌ها پوشالی بودند.

رييس دفتر رييس جمهوری خاطر نشان کرد: وقتی تغيير در دنيا مربوط به ايران است، هم حق ايران را افزايش می‌دهد و هم تکليف را برگردن ايران می‌اندازد.

وی تاکيد کرد: ملت ايران حق ندارد از اين مسئوليت شانه خالی کند و وقت چيدن محصول اين مطالبه رسيده است.

وی ادامه داد: سهم تمامی ملت ها در اين مطالبات يکسان نيست اما حق آنها يکسان است.
وی خاطر نشان کرد: امروز وظيفه داريم تمام ظرفيت های تاريخی ملت ايران را بگوييم و از عزت ايران استفاده کنيم.

وی با بيان اين که ملت ايران موتور محرکه جهان شده است، گفت: ادبيات امروز ايران، فخر فروشی و مليتی نيست بلکه ادبيات انبيا است.

وی افزود: در تمام سخنرانی های احمدی نژاد در سازمان ملل به اين نکته اذعان شده است که جهان را به انبيا دعوت می‌کنم.

مشايی ادامه داد: ملت ايران تمام جهان را به انبيا دعوت می‌کند و راه جهان را به عدالت سوق می‌دهد.

وی با بيان اين که شيطان امروز بين صفوف ملت ها تفرقه می‌افکند، گفت: شيطان امروز به دنبال اخلال در نظام بين الملل است.

وی با تاکيد بر اين که صدای شکستن کاخ جهانی به گوش می‌رسد، گفت: گرچه استکبار به دنبال مديريت تحولات منطقه است اما اتفاقات بزرگی در منطقه در پيش است که استکبار گمان می برد می تواند رويدادها را مديريت کند.

وی با تاکيد بر اين که بايد با هوشياری با مسايل برخورد کنيم، افزود: نبايد ادبيات ما تنزل پيدا کند و جهان را با يک کوچه اشتباه نگيريم.

به گفته وی، منافع جهانی ايران و ملت ها از آن ماست.

مشايی در ادامه افزود: ما آن کسی را که جهان را به عدل دعوت می‌کند ، از خود می‌دانيم در نتيجه در برابر تحولات جهانی وظيفه داريم.

وی ادامه داد: امروز فرصت در دست ايرانيان است و مسئوليت داريم از حيث ملی، تمامی توانمندی‌ها با هر رنگ و قشری را برای چيدن ميوه ها به کار گيريم.

وی خاطر نشان کرد: اگر عالمانه فکر نکنيم نمی‌توانيم تحولات ملی را مديريت کنيم.

در اين مراسم، مشايی شبکه ثبت نام نشريات مجازی را افتتاح کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016