جمعه 22 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امتناع کارگردان ترک از پذيرش جايزه جشنواره فجر! حمايت کاپلان اوغلو از جعفر پناهی، ايربا (ايران بالکان)

پس از تقاضای مسعود کيميايی درباره جعفر پناهی، سميح کاپلان اوغلو، فيلمساز ترکيه ای، جايزه جشنواره فجر برای فيلم "عسل" را به نشانه اعتراض به وضعيت برخی سينماگران زندانی در ايران نپذيرفت.


ايربا - گروه فرهنگ و هنر: سميح کاپلان اوغلو، فيلمساز ترکيه ای، جايزه جشنواره فيلم فجر برای فيلم "عسل" را به نشانه اعتراض به وضعيت برخی سينماگران زندانی در ايران نپذيرفت.

به گزارش پايگاه تحليلی – خبری ايران بالکان (ايربا) به نقل از رسانه های ترکيه، کاپلان اوغلو از جمله کسانی است که پيش از اين نيز نسبت به زندانی بودن برخی سينماگران ايرانی اعتراض کرده بود. او علاوه بر امضای بيانيه های اعتراضی در اين زمينه، چندی پيش در سينمای بی اوغلو در استانبول نظرات خود را پيرامون زندانی شدن سينماگران ايرانی و مشخصا جعفر پناهی بيان کرده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايربا، کاپلان اوغلو پس از آن که از اختصاص جايزه بهترين فيلمنامه به فيلم "عسل" در جشنواره فجر مطلع شد به رسانه ها گفت: « اطلاع يافتيم جايزه بهترين سناريو در جشنواره فجر به فيلم "عسل" اختصاص داده شده است. توزيع کننده بين المللی اين فيلم، آن را به ايران فروخته بود. در چنين مواردی توزيع کننده همان کشور است که برای شرکت دادن فيلم در جشنواره تصميم می گيرد. ما به واسطه همين جايزه بود که باخبر شديم فيلم در جشنواره شرکت کرده است. توسط توزيع کننده بين المللی فيلم نيز اعلام کرده ايم که به عنوان اعتراض، جايزه را نخواهيم گرفت.»

لازم به يادآوری است سميح کاپلان‌اوغلو و اورچون کوکسال برای فيلم عسل محصول مشترک ترکيه و آلمان جايزه بهترين فيلمنامه بخش مسابقه بين الملل جشنواره فيلم فجر را از آن خود کرده اند.

عسل ساخته سميح کاپلان‌اوغلو از مجموعه سه گانه اين فيلمساز خلاق سينمای ترکيه است که بر اساس خاطرات زندگی شخصی او ساخته شده و دو قسمت ديگر اين تريلوژی يعنی تخم مرغ و شير نيز قبلا در جشنواره های جهانی درخشيده اند.

ماجرای "عسل" در منطقه‌ای روستايی در شرق دريای سياه اتفاق می افتد و داستان پسربچه شش ساله ای به نام يوسف است که به جستجوی پدر گمشده اش می رود.

اين در حالی است که چند روز قبل و در جريان افتتاحيه جشنواره فيلم فجر مسعود کيميايی در بزرگداشتی که ستاد برگزاری جشنواره برايش در نظر گرفته بود، روی صحنه حاضر شد و در ابتدا از اينکه بعد از سی سال جشنواره به ياد او افتاده بود ابراز خرسندی کرد و بعد با تواضع خواسته‌‌ای را مطرح کرد.

طبق اخبار منابع سينمايی داخلی، کيميايی که امسال آخرين فيلم‌اش، «جرم» را در جشنواره شرکت داده با اشاره به هفتاد سال کار و زندگی در اين سرزمين از تشکيلات قوۀ قضاييه، فروتنانه خواست تا در حکم جعفر پناهی تجديد نظر کنند.

"جعفر پناهی" کارگردان سينما، در آذر ماه سال جاری به اتهام اجتماع و تبانی و تبليغ عليه نظام، به شش سال حبس تعزيری و ۲۰ سال محروميت از ساختن فيلم، نوشتن هر نوع فيلمنامه و مسافرت به خارج از کشور محکوم شده است.

در اسفند ماه سال گذشته، عباس کيارستمی در نامه‌ای که در ابتدای آن نوشته بود نمی داند اين نامه را خطاب به چه کسانی می‌نويسد، نوشت: مسووليت آنچه که بر جعفر پناهی رفته است و برسر همه جعفر پناهی‌ها به‌طور مستقيم بر عهده‌ وزارت ارشاد است.

به گزارش ايربا، در فروردين ماه سال جاری نيز، سيدمحمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد، در پاسخ به ايسنا درباره اينکه آيا وزارت ارشاد در مورد جعفر پناهی پيگيری انجام داده يا نه اعلام کرده بود: وزارت ارشاد از مسوولان قضايی و امنيتی اين مساله را پيگيری کرد و آنها نيز توضيح داده و اعلام کردند که جنبه امنيتی دارد و يک مسئله امنيتی است.

چند ماه بعد در دی ماه سال جاری، اسفنديار رحيم‌مشائی در پاسخ به سوالی درباره حکم جعفر پناهی گفت: اينکه جعفر پناهی براساس اين حکم مدت زيادی نتواند کار کند را ما نمی‌پسنديم و معتقديم نبايد در اين زمينه‌ها ورود کرد.

پرونده پناهی از دی ماه سال جاری در نوبت دادگاه تجديد نظرقرار گرفته و محمد جواد لاريجانی ـ رييس ستاد حقوق بشر قوه قضاييه ـ در جمع تعدادی از سينماگرانی که به ديدارش رفته بودند، در اين زمينه قول مساعدت داده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016