شنبه 16 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مراسم افتتاح جشنواره فيلم فجر و اعتراض مسعود کيميايی و پوران درخشنده به حکم جعفر پناهی، خبر آنلاين

فرهنگ > سينما - آخرين دوره از دهه سوم عمر جشنواره فيلم فجر با برگزاری مراسم افتتاحيه در برج ميلاد کليد خورد؛ مراسمی که با اظهارات مسعود کيميايی فضای گرمی پيدا کرد.

به گزارش خبرآنلاين، بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر ساعت هشت و سی دقيقه جمعه شب پانزدهم بهمن‌ماه در برج ميلاد کار خود را آغاز کرد و طبق روال برنامه‌هايی از اين دست آغازگر مراسم سخنان دبير جشنواره بود.

پرده‌برداری از سيمرغ جشنواره

مهدی مسعودشاهی که در ابتدای اظهارات خود بيان کرد قصد سخنرانی ندارد، گفت: «اميدوارم در طول جشنواره فيلم فجر نشست‌ها و حضورهای پررنگ اهالی فرهنگ و هنر بتواند گوشه‌ای از پشتوانه فرهنگی غنی اسلامی را به معرض ديد عموم بگذارد. امسال در موقعيت خوبی توفيق دارم خدمتگزار سينماگران باشم.»

او ادامه داد: «بايد تشکر کنم از افرادی که با حضور خود و آثار فرهنگی‌شان شادی مضاعفی در دهه فجر به وجود آوردند و همچنين تشکری ويژه از کليه نهادهايی که در برگزاری جشنواره ما را کمک کردند؛ معاونت امور سينمايی، بنياد فارابی و شهرداری تهران.»

او در پايان سخنانش با آرزوی مستدام و مستمر بودن اين همکاری‌ها از سيدمحمد حسينی وزير ارشاد و جواد شمقدری معاون امور سينمايی درخواست کرد برای پرده‌برداری از سيمرغ سی‌امين جشنواره فيلم فجر روی صحنه حاضر شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حسينی: اميدوارم شاهد حذف کارهای نازل از سينما باشيم

حسينی بعد از پرده‌برداری از تنديس سيمرغ، پشت تريبون قرار گرفت و گفت: «عالم صحنه‌ای از يک نمايش بزرگ است و حضور انسان گزارش يک خواهش بزرگ. هرکسی کو دور ماند از اصل خويش بازجويد روزگار وصل خويش»

وزير ارشاد گفت: «عمر کوتاه را زمان زيادی برای آزمون و خطا نيست و و مومن را برای گزيده شدن فرصت دوتا نيست. حال که به توفيق الهی و يمن حضور در اين برهه از عمر آدمی که آراستگی زيور هنر، بر سينه افتخار خدمت ما نصيب و نصب شده که برق آن چشم جهان را خواسته و ناخواسته خيره کرده، چه خوش است به جای جواهرات بدلی طاغوتی، ياقوتی از ارزش های اسلام و انقلاب را در موزه های ذهن جهانيان به وديعه بگذاريم.»

او ادامه داد: «سينما که تعبير رهبر فرزانه عزيزمان «يک هنر برتر است، يک هنر پيچيده، پيشرفته و متعالی» به استغنای توصيف بر ضرورت تاليف رخ می‌نمايد و بر شرايط موجود از منظر نياز مشهود ديده می‌گشايد، چرا که امروز نگاه آزادگان جهان از تمامی اديان به مردمان مسلمان ايران دوخته شده است. اين هنر برتر به همت تهيه‌کنندگان متعهد مسلمان و جوهر کارگردانان خوش‌قريحه و هنر بازيگران، با اثری تنيده ز دل و بافته ز جان، در معرض تماشای آزادانديشان و آزاده‌کيشان می‌تواند قرار گيرد.»

او خطاب به سينماگران گفت: «از حضور گسترده و اثرگذارتان سپاسگزارم و اميدوارم شاهد حذف کارهای نازل و سطحی در سينمای اين کشور تمدن‌ساز باشيم و بذری اگر می پاشيم، اصلاح شده باشد.»

حسينی در پايان سخنان خود گفت: «برای دست‌اندرکاران بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر و سينماگرانی که با آثار ارزشمند خود رونق و ذوق و شوق به اين رخداد بزرگ فرهنگی بخشيده‌اند و گرمابخش ماه بهمن و دهه مبارک فجر و سالگرد پيروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شده‌اند، آرزوی سعادت و سلامت دارم.»

شمقدری: اينجا ايستگاه بررسی کار ما است

پخش کليپ‌های مربوط به زنده ياد منوچهر حقانی‌پرست و زنده‌ياد محمدرضا اعلامی و تقدير از خانواده‌های آنان ادامه‌دهنده مراسم افتتاح بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر بود و در ادامه جواد شمقدری معاون امور سينمايی برای ايراد سخنانی درباره جشنواره و سينمای ايران روی صحنه رفت.

شمقدری گفت: «بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر را در حالی برگزار می‌کنيم که سينما در حال گذر از دوران گلخانه‌ای به خود‌اتکايی است؛ به سان ماهی که در حوضچه‌ای پرورش يافته و حالا بايد با رود خروشانی همراه شود. مشکلات پيش رو، سنگلاخ‌ها، گاه حيات او را به خطر می‌اندازند، اما بايد بپذيريم ديگر نمی‌توانيم دلخوش آرامش و امنيت حوضچه باشبم.»

او ادامه داد: «در دورانی که هجوم پيام‌ها از ماهواره‌ها و اينترنت و جريان هدايت‌شده قاچاق فيلم‌های خارجی ذهن و فکر ذهن و فکر جوانان و خانواده‌ها را احاطه کرده، با شيوه رفتار بازدارنده نمی‌توان جنگ نابرابر را پيش برد.»

او دستاوردها و برنامه‌های پيش روی دوران مديريت خود را چنين برشمرد: «افزايش کمی و کيفی فيلم‌های سينمايی هرچند خالی از خطا نيست، اما شادابی را به سينمای ايران می‌آورد و نبايد از لغزش و خطايی نگران شد.»

معاون امور سينمايی گفت: «گام به گام در حال پيگيری بهبود اوضاع سينما هستيم، از تشکيل شورای عالی سينما تا تاسيس سازمان سينمايی و تنظيم برنامه ۱۰ ساله سينما و تلاش برای آموزش و تربيت نيروهای انسانی، توجه به عرصه فراموش شده مقاومت اسلامی و عرضه سينمای ايران در عرصه بين‌الملل.»

شمقدری گفت: «بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر اولين ايستگاه برای بررسی اين فرآيندها است. از همه افراد می خواهم با دقت فيلم‌های اين دوره را که نشانه آغاز اين سياست‌ها است، زير نظر بگيرند و ما را از نظر خود بهره‌مند سازند. سينمای ايران ظرفيت و قابليت بی‌نظيری دارد که اميدوارم از عهده اين مسئوليت برآييم.»

اهدای جوايز مواد تبليغی

تقدير از بيژن محتشم، داود رسوليان، جمشيد هاشم‌پور و مهدی فقيه از سوی علی معلم، جواد شمقدری و سيدضيا هاشمی انجام شد و در ادامه جوايز بخش مواد تبليغی و اطلاع رسانی فيلم های سينمايی به برگزيدگان اهدا شد.

مهدی مسعود‌شاهی، هاشم ميرزا‌خانی و احمد ناطقی جوايز اين بخش را به برندگان اهدا کردند. اولين جايزه اين بخش به سازندگان برتر آنونس فيلم تعلق گرفت.

جايزه سوم شامل ديپلم افتخار و ۳۰ ميليون ريال به بهزاد طهماسبی (برای «طبقه سوم»، جايزه دوم شامل ديپلم افتخار و ۳۰ ميليون ريال به آرش معيريان برای «به رنگ ارغوان» و جايزه اول شامل سيمرغ بلورين و ۶۰ ميليون ريال به محسن اميريوسفی کارگردان و سازنده آنونس فيلم «آتشکار» اهدا شد.

در بخش بهترين تيزر جايزه سوم شامل ديپلم افتخار و ۳۰ ميليون ريال به علی‌رضا فارسيجانی سازنده تيزر «طلا و مس»، جايزه دوم به آرش معيريان سازنده تيزر «به رنگ ارغوان» و جايزه نخست شامل سيمرغ بلورين و ۶۰ ميليون ريال به بهروز داوودی سازنده تيزر «ديگری» اهدا شد.

جايزه بهترين پوستر شامل سيمرغ بلورين و ۶۰ ميليون ريال به حيدر رضايی برای «بيداری روياها» تعلق گرفت و جايزه گرافيک محيطی شامل سيمرغ بلورين و ۶۰ ميليون ريال به علی فرآورده برای «ملک سليمان» اهدا شد.

در بخش عکس صحنه با تقدير از جواد جلالی برای فيلم‌ «خواب‌های دنباله‌دار» ديپلم افتخار و ۳۰ ميليون ريال به مهدی دلخواسته برای «طبقه سوم» اهدا شد و جايزه دوم اين بخش به مجيد صباغ‌بهروز برای فيلم «ملک سليمان» رسيد و سيمرغ بلورين اين بخش همراه با ۶۰ ميليون ريال به محمد فوقانی برای «دموکراسی تو روز روشن» اهدا شد. در بخش عکس پشت صحنه ديپلم افتخار و ۳۰ ميليون ريال جايزه نقدی به بهرنگ دزفولی‌زاده عکاس فيلم «هفت دقيقه تا پاييز» تعلق گرفت.

اميريوسفی: فيلم ۹۰ دقيقه‌ای پذيرفته نشد، اما آنونس آن سيمرغ گرفت

اميريوسفی بعد از دريافت جايزه خود پشت تريبون قرار گرفت و گفت: «علاوه بر سازنده آنونس «آتشکار» تهيه‌کننده و کارگردان آن هم هستم. «آتشکار» يک فيلم طنز و کمدی است، اما موقعيتی هم که برای آن به وجود آمده، کمدی شده است. سه سال است نسخه ۹۰ دقيقه ای اين فيلم را به دبيرخانه جشنواره می‌دهم و نمی‌پذيرند، حالا يک نسخه سه دقيقه‌ای از آن زديم و سيمرغ دادند.»

او ادامه داد: «از صميم قلب اميدوارم هيچ فيلم توقيفی در سينمای ايران وجود نداشته باشد و برای هيچ فيلمسازی موقعيتی مشابه آنچه برای من به وجود آمد پيش نيايد.»

اميريوسفی گفت: «بالاخره «آتشکار» اکران می‌شود و از تمام کسانی که برای آزاد کردن آن به من کمک کردند تشکر می‌کنم. جواد امامی برای اين کار کمک زيادی به من کرد. سيمرغ بلورين را به کسی که برای اين کار زحمت زيادی کشيد، بازيگر فيلم حميد فرخ نژاد تقديم می‌کنم.»

کيميايی: با کمال فروتنی می‌‌خواهم در حکم پناهی تجديد نظر شود

در بخش بزرگداشت مسعود کيميايی که با تشويق گرم حاضران همراه بود، اين کارگردان پشت تريبون قرار گرفت و گفت: «سلام و سپاس. آنچه همين طور به من می گويد بگو، رفتن نعمت حقيقی دوست با وفای من است؛ دوستی که ۱۰ فيلم با او گرفتيم. دوست ديرينه من؛ به يادش هستم.»

او ادامه داد: «بحث اولم اين است که بعد ۳۰ سال جشنواره فيلم فجر به ياد من افتاد و اين دوره، دوره‌ای است که به دليل لطف و مهر آقايان پذيرفتم و خدمت رسيدم.»

کيميايی سخنان خود را در مورد پناهی چنين آغاز کرد: «و اما من ۷۰ سالم است. ۵۲ سال است در اين سينما کار می کنم و ۳۰ فيلم در اين سرزمين ساختم و هيچ جای ديگری نبودم. هيچ جای ديگری نمی توانم باشم.»

کارگردان «حکم» گفت: «من با کمال فروتنی و تواضع با اين ۷۰ سال سنم از قوه قضائيه می خواهم تجديد نظری در حکم جعفر پناهی کند.»

اين بخش از سخنانان کيميايی با تشويق گسترده حاضران در سالن روبرو شد و تعدادی از حاضران کيميايی را برای بيان اين سخن ايستاده تشويق کردند.

اين کارگردان بعد از پايان تشويق ها، سخنان خود را در مورد پناهی چنين ادامه داد: «من خودم با اين ۷۰ سال سن و با کمال فروتنی می‌خواهم چنين شود. من يکی از فيلم‌هايم را به نام «حکم» با پناهی مونتاژ کردم. او دوستم است. خواهش می کنم در حکم او تجديد نظر شود.»

درخشنده: جای پناهی در سينمای ايران خالی است

پوران درخشنده ديگر کارگردانی بود که در مراسم افتتاحيه مورد تقدير قرار گرفت. او بعد از حضور روی سن گفت: «از همه شما مردم نيرو می گيريم و عشق شماست که ما را سرپا نگه می دارد. ۲۴ سال قبل زمان ساخت اولين فيلمم با خودم عهد کردم غير از شما به چيزی نيانديشم.»

او با اشاره به حکم قضايی جعفر پناهی و اظهارات کيميايی در اين زمينه گفت: «امشب که ديدم آقای کيميايی در مورد جعفر پناهی حرف زدند خوشحال شدم اين مسئله اينجا مطرح شد. چرا که جای پناهی در سينمای ايران خالی است.»

او ادامه داد: «پناهی جايزه‌های بين‌المللی بسياری را برای اولين بار به سينمای ايران آورد که اين جوايز بسيار ارزشمند هستند.»

درخشنده گفت: «از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی همين جا درخواست می‌کنم برای اکران فيلم‌ها فکر کنند تا آثار فرهنگی به صورت تک‌سئانس به نمايش درنيايند. عدالت در اکران جدی گرفته شود. خوشبختانه امسال فيلم‌های خوبی توليد شده و اميدوارم همه اين‌ها ديده شوند.»

بحرانی: وظيفه خطيری بر گردن ما سينماگران است

شهريار بحرانی که برای برپايی مراسم بزرگداشت روی سن آمده بود، گفت: «زمانی که بزرگداشت برگزار می شود اين ترس به وجود می آيد که شايد اين کارها آخرين کاری باشد که انجام می‌دهيم.»

او ادامه داد: «خدا را شکر می‌کنم که در کار بسيار مهم فرهنگی و هنری سينما فعاليت می‌کنم و اميدوارم از فرصت‌های موجود برای انجام مسئوليت خطيری که برعهده داريم به درستی استفاده کنيم.»

وداعی برای آغاز جشنواره

داريوش ارجمند بازيگری که تجربه همکاری با مسعودکيمايی را داشته، پشت ميکروفن قرار گرفت و سينما را گود مقدسی ناميد که کيميايی در آن شير خداست.

با پايان يافتن بخش تقديرها و پخش آنونس بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر، مراسم افتتاح جشنواره به سرانجام رسيد تا اين وداع آغازی باشد برای ۱۰ روز پرخبر و پرکار سينمای ايران.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016