دوشنبه 25 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرياد الله اکبر و مرگ بر ديکتاتور بر پشت بام‌ها طنين‌انداز شد، کلمه

امشب، در آخرين شب قبل از موعد راهپيمايی سبزها در ۲۵ بهمن ماه، فرياد الله اکبر در بسياری از محله‌های تهران و شهرستان‌های کشور طنين‌انداز شد.

گزارش‌های رسيده به کلمه حاکی از آن است که سبزها در اين شب به ياد ماندنی، خاطره‌ی شبهای پس از کودتای انتخاباتی ۸۸ را زنده کرده‌اند و نام خدا را با چنان قدرتی فرياد زده‌اند که گويی همه‌ی ظلم‌ها و سرکوب‌های ۲۰ ماه گذشته به فراموشی سپرده شده و روزهای جديدی برای جنبش سبز آغاز شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آسمان بسياری از نقاط امشب پذيرای فريادهای ملتی بود که تنش در راه آزادی زخم‌ها ديده، اما در اين راه ذره‌ای سست نشده و همچنان با ايمانی قاطع و اراده‌ای مصمم در راه دست يافتن به آزادی گام برمی‌دارد. انگار که آزادی ملت مصر و تونس از سلطه‌ی ديکتاتور، روح آزادی را بار ديگر در ايرانيان دميده و آزادی آنها، در ايران نيز اميد به آزادی را زنده کرده است.

از سطح شهر تهران گزارش‌های مختلفی به کلمه رسيده است که حاکی از بلند شدن فريادهای الله اکبر در نقاط مختلف پايتخت است. اين گزارش‌ها از شنيده شدن فرياد گسترده الله اکبر در شمال شهر، نقاط مختلف مرکزی شهر، مناطق جنوبی و جنوب غربی پايتخت و نيز مناطقی در شرق تهران حکايت می‌کند.

از برخی شهرستان‌ها و به خصوص شهرهای بزرگ از جمله شيراز، اصفهان، رشت و تبريز نيز گزارش‌های مشابهی دريافت شده است، که مجموعه اين گزارش‌ها نشان می‌دهد به‌رغم محدوديت‌های شديد رسانه‌ای در کشور، هنوز هم می‌توان هماهنگی و همبستگی عمومی برای دفاع از حقوق اساسی ملت انتظار داشت. طنين کم‌سابقه و غيرمنتظره صدای الله اکبر در برخی مناطق تهران گواه اين مساله بود، و نشان می‌داد که صدای جنبش سبز، با وجود تنگناهای شديد، هنوز به گوش بسياری از مردم می‌رسد.

همچنين در حالی که در زمان انتشار اين گزارش، تنها دو ساعت از زمان قرار سبزها برای الله اکبر گفتن بر پشت‌بام‌ها می‌گذرد، چندين فايل صوتی و فيلم متفاوت از پشت بام‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان از گسترش اين حرکت مردمی در مناطق مختلف دارد.

به زعم ناظران، اين استقبال گسترده‌ی شهروندان از فراخوان الله اکبر نشان می‌دهد که بسياری از مردم دنبال راهی برای بيان موضع اعتراضی خود نسبت به وضعيت حاکم هستند؛ اعتراضی که بارها با بی‌توجهی مسئولان رو‌به‌رو شده است. اين گرايش اعتراضی، امشب در مرحله‌ی فرياد بود و فردا قرار است به حضور آرام و مسالمت‌آميز در خيابان‌ها تبديل شود؛ حضوری که بهانه و انگيزه‌ی آن، خواست مشترک همه‌ی ملت‌ها برای اعمال حاکميت، تعيين سرنوشت ملی با آرای عمومی و نفی ظلم، فساد و ديکتاتوری است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016