جمعه 6 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بروجردی در گفت‌وگو با روزنامه ايل مانيفستوی ايتاليا: کروبی و موسوی در حبس خانگی نيستند، ايسنا

روزنامه ايل مانيفستوی ايتاليا مصاحبه با علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی را به کوشش مارينا فورتی با عنوان «غرب هنوز اسير منطق گذشته است» را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مصاحبه آمده است: علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران در روزهای گذشته در رم با کميسيون‌های امور خارجی مجلس و سنا، کميسيون حقوق بشر سنا و همچنين وزير امور خارجه ملاقات کرد و ديدار خود با فراتينی را " مثمرثمر" توصيف کرد.

بروجردی در رابطه با رويدادهای اخير کشورهای شمال افريقا و خاورميانه می‌گويد " اين تحولات به عوامل مختلفی که در طول زمان انباشته شده‌اند، بستگی دارد. از جمله اين عوامل می‌توان به رژيم‌های ديکتاتوری بی توجه به درخواست‌های ملت‌ها اشاره کرد که در آنجا تحت لوای جمهوری، فردی برای ۳۰ يا ۴۰ سال رئيس جمهور می‌ماند و به فکر جانشينی فرزندش است. عامل ديگر به عدالت اجتماعی مربوط می‌شود و اينکه در اين کشورها از يک سو قشر حاکم ثروت‌های شخصی انبوهی را جمع آوری کرده و از سوی ديگر مردم در مشکلات دست و پا می‌زنند. نکته ديگر عزت ملی است که به دليل وابستگی اين رژيم‌ها به قدرت‌های بزرگ، از جمله آمريکا، و رژيم صهيونيستی، پايمال شده است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس کميسيون سياست خارجی مجلس ايران در پاسخ به سئوالی در خصوص ناآرامی های دوشنبه گذشته در تهران که دو کشته برجای گذاشت و اينکه آيا در کشورش اپوزيسيون وجود دارد؟ می‌گويد " مگر می‌شود در کشوری اپوزيسيون وجود نداشته باشد؟ طبيعتأ وجود دارد و در مجلس ما نيز هست. اما اگر تظاهرات جنبه خشونت بار به خود بگيرد، نيروهای انتظامی طبيعتأ با آن برخورد می‌کنند. البته پليس ايران اسلحه حمل نمی‌کند. در مورد افرادی که جان خود را از دست داده‌اند، تحقيقاتی در جريان است و عوامل نفوذی منافقين دخالت داشته‌اند."

بروجردی در پاسخ به سئوالی در مورد حبس خانگی کروبی و موسوی می‌گويد" اينطور نيست. اين افراد دارای اسکورت هستند. در عين حال مرتکب اقداماتی خلاف قانون، مانند ترتيب دادن تظاهرات فاقد مجوز، شده‌اند و به همين دليل امکان دارد مورد پيگرد قانونی قرار بگيرند."

رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران در مورد درخواست اعدام موسوی و کروبی از سوی برخی از نمايندگان مجلس می‌گويد " قوه قضاييه و مقننه مستقل از يکديگر عمل می‌کنند. بنابراين تصميم گيری در مورد محاکمه و صدور رای، بر عهده قضات است. اما نمايندگان نيز عقيده شان را ابراز کرده‌اند."

بروجردی در مورد زندانيان سياسی در کشورش می‌گويد "حقوق بشر برای ما نيز حائز اهميت است. ولی غرب با اعمال استانداردهای دوگانه، از حقوق بشر استفاده ابزاری می‌کند."

بروجردی در خصوص روابط بين ايران و ايتاليا می‌گويد " تعميق روابط پارلمانی، سياسی و فرهنگی از جمله اهداف سفر ما به رم است. درست است که بين دو کشور ما برخی سوءتفاهم‌ها وجود دارد اما اشتراکات ما بيش از اختلافاتمان است. به همين دليل پيشنهاد کردم که در تهران نشستی بين المللی با حضور اعضای کميسيون‌های خارجی برخی مجالس اروپايی تشکيل شود. افغانستان از جمله زمينه‌های گفت‌وگوی سازنده است و ما مايل به بازگشت ثبات و صلح در آن کشور هستيم. مبارزه عليه تروريسم و قاچاق مواد مخدر که آن نيز به افغانستان مربوط می‌شود از جمله ديگر موارد موضوع گفت‌وگو است. روابط اقتصادی فيمابين بسيار خوب و ديرينه هستند و اميدواريم که ايتاليا قصد از دست دادن جايگاه خود را نداشته باشد. واقعيت اين است که شرکت‌های ايتاليايی در بازی که آمريکايی‌ها شروع کرده‌اند، بازنده خواهند بود. اخيرأ عبدالله گل، رئيس جمهور ترکيه، در جريان ديدار رسمی اش از ايران چند توافقنامه همکاری به امضا رساند که حجم مبادلات فيمابين را از ۱۰ ميليارد دلار فعلی به ۳۰ ميليارد دلار افزايش می‌دهد. آمريکا، با توجه به اينکه رابطه‌ای با ايران ندارد، از اعمال تحريم و مجازات ضرر نمی‌کند. اما هنگامی که اتحاديه اروپايی به اين بازی تن در می‌دهد، به ضرر خود عمل می‌کند. جالب اينجاست که آمريکايی‌ها در نهايت و از طرق مختلف، موفق می‌شوند شرکت‌هايشان را وارد بازی کنند. هر فرصتی که کشورهای اروپايی در ايران از دست بدهند، توسط ساير کشورها گرفته می‌شود. طرح نابوکو که شما به آن اشاره کرديد، مصداق ديگری از همين بحث است. در ايران به صورت مداوم ذخاير جديد گازی کشف شده و می‌شود. اين محصول خريداران مختلفی دارد که ترکيه، نزديکترين خريدار ماست. همکاری انرژی با اروپا از جمله مواردی است که در بسته پيشنهادی ايران به ۱+۵ به آن اشاره شده است. آمريکايی‌ها خيال واهی انزوی ايران را در سر می‌پرورانند، اما طرح نابوکو بدون ذخاير گاز ايران تحقق پذير نيست."

بروجردی در پاسخ به سئوالی در خصوص مذاکرات ايران و ۱+۵ می‌گويد " به نظر می‌رسد که آنهايی که در آن سوی ميز مذاکره نشسته‌اند، هنوز از منطق گذشته پيروی می‌کنند. ايران امروز فناوری چرخه کامل سوخت را در اختيار دارد. اينکه از ما بخواهند برنامه هسته‌يی مان را کنار بگذاريم، غيرقابل قبول است. حق ايران به عنوان کشور عضو ان پی تی برای دستيابی و توليد سوخت هسته‌يی در اين پادمان مصرح شده است. انتظار داريم ۱+۵ از خود واقع گرايی بيشتری نشان دهد. کشور ما در طول تاريخ خود هرگز به کشور ديگر حمله نکرده است. ما در عرض بيست سال آينده بايد بيست هزار مگاوات برق توليد کنيم و اين بدان معناست که در کشور بايد بيست نيروگاه هسته‌يی مشابه با بوشهر ساخته شود و ده‌ها ميليارد يورو سرمايه گذاری شود. به همين دليل به سوخت نياز داريم. می‌توان در اين زمينه همکاری خوبی با شرکت‌های اروپايی داشت. اما اگر نخواهند با ما کار کنند، راسأ اقدام خواهيم کرد."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016