یکشنبه 15 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فقط ۱۳ درصد از زنان ايرانی مشغول به کار هستند، مردان دو برابر زنان درآمد دارند، ايلنا

ـ براساس برنامه چهارم پيش‌بينی شده بود، نرخ مشارکت زنان در سال ۸۸، ۱۶.۲درصد و مردان ۶۹.۲درصد باشد که اين موضوع محقق نشده است
ـ ايران در رتبه ۱۱۶ از حيث فعاليت‌های اقتصادی زنان قرار دارد
.


ايلنا: بر اساس گزارش سازمان کار هم‌اکنون ۱۳درصد از زنان ايرانی مشغول به کار هستند که اين آمار در مقايسه با آنچه قرار بود به آن دست پيدا کنيم در رتبه پايينی قرار دارد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، فاطمه مقيمی رئيس موسسه کانون زنان بازرگان ايران در همايش هم‌انديشی کانون زنان بازرگان با عنوان اين مطلب که اين کانون گام نخست خود را به شناسايی زنان کارآفرين در داخل و خارج اختصاص داده است گفت: تشکيل بانک اطلاعاتی از بانوان اقتصادی تنها مسئوليتی نبود که کانون زنان بازرگان بر عهده داشت. ما در زمينه اخذ مجوزهای مورد نياز زنان در قالب قوانين جمهوری اسلامی نيز اقداماتی را انجام داده‌ايم.
وی افزود: بر همين اساس قصد داريم که با تشکيل کميته متشکل از خبرنگاران زن روند اطلاع‌رسانی زنان بازرگان را نيز سرعت بخشيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس هيات موسس کانون زنان بازرگان ايران در ادامه با اشاره به پايين بودن نرخ مشارکت زنان در ايران در مقايسه با مدل‌های مشابه بين‌المللی گفت: در پنج سال اخير همراه با افزايش آموزش زنان نرخ مشارکت اين افراد رشد قابل توجهی داشته است.
وی متذکر شد: براساس برنامه چهارم توسعه پيش‌بينی شده بود نرخ مشارکت زنان در سال ۸۸، ۱۶.۲ درصد و مردان ۶۹.۲ درصد باشد که با توجه به آمار مراکز آمار ايران اين موضوع هنوز محقق نشده است.
به گفته مقيمی زنان ايرانی هنوز نتوانسته‌اند به جايگاهی که قانون برايشان در نظر گرفته است دست پيدا کنند.
اين فعال اقتصادی در ادامه متذکر شد: آمارهای مجمع جهانی اقتصاد حاکی از مشارکت ۴۲ درصدی زنان در فعاليت‌های اقتصادی است. براساس آمارهای اين مجمع زنان ۴ هزار و ۴۷۵ دلار و مردان ۱۱ هزار و ۳۶۳ دلار درآمد دارند که با بررسی اين آمار درمی‌يابيم مردان دو برابر زنان درآمد دارند.
رئيس هيات موسس کانون زنان بازرگان ايران گفت: براساس آمار مجمع جهانی اقتصاد ايران در رتبه ۱۱۶ از حيث فعاليت‌های اقتصادی زنان قرار دارد که اين آمار در گذشته جايگاه ۱۱۸را نشان می‌داد.
وی تاکيد کرد: براساس گزارش سازمان کار هم‌اکنون ۱۳درصد از زنان ايرانی مشغول به کار هستند که اين آمار در مقايسه با آنچه قرار بود به آن دست پيدا کنيم در رتبه پايينی قرار دارد.
براساس اين گزارش مريم مجتهدزاده، رئيس مرکز امور زنان و خانواده رياست جمهوری نيز با عنوان اين مطلب که رشد اقتصاد سرمايه‌داری موجب جدايی محل کار از خانه و حوزه عمومی و خصوصی شده است گفت: علم و تکنولوژی دست به دست هم داده‌اند که زنان از نقش اصلی خود با عنوان مادر و همسر دور بمانند و نتوانند در جايگاه اصلی خود ايفا نقش کنند.
وی افزود: البته در محور توسعه اسلامی نقش زنان با عنوان مهم‌ترين سکان‌داران بزرگ‌ترين نهاد اجتماعی يعنی خانواده برجسته شده است؛ اهتمام مسئولين جمهوری اسلامی ايران به رعايت اصل عدالت و به چالش کشيدن عنصر فقر موجب شده است که توجه ويژه‌ای به جايگاه زنان داشته باشند.
رئيس مرکز امور زنان و خانواده رياست جمهوری متذکر شد: از دست‌آوردهای اخير ايران در اجلاس وزرای زن کشورهای اسلامی و صدور بيانيه ۴۲ ماده‌ای بود که در بندهای مختلف آن که جزء بسته پيشنهادی ما به شمار می‌رود همگرايی زنان کشورهای اسلامی مدنظر قرار گرفته است.
وی افزود: در اين بسته پيشنهاد تعامل هدفمند زنان بازرگان مورد تاکيد قرار گرفته است و ما معتقديم اقدامی کارآفرين است که بايد در آن به جايگاه زنان نيز توجه ويژه‌ای بشود چرا که در يک اقتصاد هوشمند حفظ خانواده از بحران‌های اجتماعی فارغ از دفاع از حريم زن و مرد مهم‌ترين معقوله‌ای است که بايد به آن توجه شود.
مقيمی خاطر نشان کرد: در نظام ايران و در دولت دهم که با رويکرد تحکيم بنياد خانواده برنامه‌ريزی شده است اصرار فراوانی بر رعايت عدالت و توازن در جهت جذب زن در حوزه تجارت و بازرگانی صورت گرفته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016