دوشنبه 16 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سردار نقدی: اگر عده‌ای توفيق توبه و بازگشت ندارند تقصير خودشان است، ايلنا

- عمل برخلاف ولايت، خلاف است
- نمی‌شود انتظار داشت که برخی در مواضع قبلی خود بمانند و مشمول به اصطلاح "جذب حداکثری" قرار گيرند


ايلنا :‌ رئيس سازمان بسيج مستضعفين گفت: هرکس خلاف ولايت عمل کند خلاف است و همه بايد پيرو رهبری باشيم.
سردار محمدرضا نقدی در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با انتقاد از بحث‌هايی که تحت عنوان تشکيل وزارت خانه امر به معروف و نهی از منکر مطرح شده است ، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر وظيفه شرعی و قانونی ما بوده و آحاد مردم در اين خصوص مسئول هستند، بنابراين کاری که وظيفه عمومی می‌باشد را نمی‌توان محدود به ساختار و تشکيلات خاصی کرد.
وی ادامه داد: مسئله امر به معروف در قانون اساسی تصريح شده و هم‌اکنون نيز دارای ستادی به منظور هماهنگی اين امر در جامعه می‌باشد که صرف نظر از توفيق يا عدم توفيق اين ستاد که از موضوع بحث و سخن ما خارج است، بايد امر به معروف و نهی از منکر ميان مردم نيز ترويج شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سپردن امر به معروف به يک دستگاه، به معنای تعطيل کردن آن در ساير بخش‌هاست

رئيس سازمان بسيج مستضعفين در ادامه خاطرنشان کرد : باتوجه به اينکه تفکيک قوا در قانون اساسی ما پذيرفته شده است، وقتی که امری در حيطه اختيارات يک قوه قرار گيرد ساير قوا از مداخله در آن منع و حتی خود از ورود در آن پرهيز می‌کنند، بنابراين سپردن امر به معروف و نهی از منکر به يک دستگاه مثلاً دستگاه اجرايی کشور به معنای تعطيل کردن اين فرضيه در ساير بخش‌ها و نهادهاست.
وی تصريح کرد: چگونه می‌توان قبول کرد که بعنوان مثال امر به معروف و نهی از منکر در قوه مقننه يا قوه‌قضاييه منع شود و به آنها گفت که شما به اين موضوع کاری نداشته باشيد،اين درواقع يعنی اينکه شما(ساير قوا،دستگاه‌ها و نهادها)در جای خود بنشينيد.
نقدی درخصوص اينکه بدون ساختار و تشکيلات منسجم و عدم نظارت کافی ممکن است اهداف اين حکم الهی که در قانون اساسی نيز آمده به طور کامل محقق نشود تاکيد کرد: بايد توجه داشت که سو استفاده در هر کاری از جمله نماز، روزه و... نيز ممکن است رخ دهد، بنابراين نمی‌شود به اين منظور وزارت نماز تشکيل داد، بلکه بايد آسيب‌ها را شناخت و به درمان آن پرداخت، نه اينکه به خاطر اشتباه فردی موضوع را تعطيل کرد.

اميدواريم با پيش‌بينی زير ساخت‌ها، امکانات و ملزومات، کار بسيج رسانه به زودی آغاز شود

وی در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايلنا، راجع‌ به آخرين وضعيت تشکيل نهاد بسيج رسانه که از ۲ سال قبل و در خلال همايش‌های سالانه بسيج و رسانه مطرح شده است، گفت: بسيج رسانه خواست برادران ما در رسانه‌ها بود که بر اساس آن کارکنان مطبوعات مختلف در بخشی از بسيج سازماندهی شده و انسجام يابند. وی افزود با بيان اينکه « امسال شورای مرکزی آن همايش ما در مشهد مشخص شد و بناست که کار آغاز شود»،افزود: از تشکيل جلسات و اقدامات بعدی در اين خصوص اطلاعی ندارم، اما از آن‌جا که ابراز علاقه و پيگيری اين موضوع از سوی خود رسانه‌ها بود اميدواريم که اين قشر نيز بتوانند در سازمان بسيج که تشکل منسجم وفاداران به انقلاب است همچون ساير بخش‌های بسيج (پزشکان، وکلا...) انسجام يابند.
وی ادامه داد: امور سازمانی ما در بسيج به قدری است که غالب برنامه‌های ما به صورت فشرده می‌باشد اما اميدواريم با پيش‌بينی زير ساخت‌ها، امکانات و ملزومات آن، کار بسيج رسانه نيز به زودی آغاز شود.

بسيج در سياست دفاع از ارزش‌های انقلاب ترديد ندارد

بخشی از فعاليت‌های بسيج که تحت عنوان "ورود در سياست" مورد انتقاد جناح‌های مختلف سياسی قرار می‌گيرد سوال ديگری بود که سردار نقدی به توضيح در خصوص آن پرداخت.
وی در پاسخ به هجمه‌های صورت گرفته نسبت به اين نهاد در همين رابطه گفت: باتوجه به اين که بسيج آحاد مردم است، بنابراين نمی‌توان انتظار داشت که بعنوان مثال ۲۰ ميليون از جميعت کشور بعدی از زندگی اجتماعی خود را کنار گذارند يا فراموش کنند و يا در مورد آن تصميم نگيرند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين تاکيد کرد:بسيج در سياست دفاع از ارزش‌های انقلاب ترديد ندارد و در جنگ دائمی با کسانی که ضد انقلاب و ارزش‌های آن هستند، در راس آنها آمريکا و اسرائيل؛ خواهد ماند.

تعدادی که شايستگی همراهی با مردم ما را نداشتند جا ماندند

رئيس سازمان بسيج مستضعفين در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اينکه با وجود گذشت مدت‌ها از تدبير رهبری در خصوص جذب حداکثری و دفع حداقلی، رفتاری در اين جهت از طرفين مشاهده نشده است، گفت: مردم ما بيدارند، خوش اخلاقند و بصيرت دارند، نقش خود را نيز خوب ايفا کردند و تعدادی که شايستگی همراهی با مردم را نداشتند جا ماندند.
وی گفت: البته طبيعی است که برخی به خاطر دلبستگی‌ها به دنيا و برخی مسائل، در مسير انقلاب جا بمانند، همچنين نبايد انتظار داشت که همه يکسان عمل می‌کنند و همراهی کنند، زيرا برخی اصطلاحا زودتر بريده و جا می‌مانند.
نقدی تاکيد کرد: حرکت چه عقب‌تر و چه جلوتر از رهبری صحيح نيست، هرکس خلاف ولايت عمل کند خلاف است طبيعتاً همه بايد پيرو رهبری باشيم.
وی تصريح کرد: جذب حداکثری هم لازمه‌اش اين است که آنها نيز بازگردند، نمی‌شود انتظار داشت که آنها در مواضع قبلی خود بمانند و مشمول به اصطلاح "جذب حداکثری" قرار گيرند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين در پايان خاطر نشان کرد: طبيعتاً خود افرادی هم بايد از اين فرصت که برای آنها فراهم شده باتوجه به بخشندگی مردم ما، استفاده کنند و بازگردند، مردم نيز برخورد خوبی با آنها خواهند داشت. اگر خود آنها توفيق توبه و بازگشت ندارند تقصير خودشان است.

گفت و گو از : علی صالحی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016