چهارشنبه 18 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جعفر پناهی: ايران را ترک نخواهم کرد، راديو بين المللی فرانسه

فواد روستائی - جعفر پناهی می خواهد که در بارۀ وضعيت او بگويند، بنويسند و شهادت دهند، چرا که اين، يکی از شرايط بقای اوست. از نظر اين سينماگر وضعيتی دشوار تر از وضعيت کنونی برای او متصور نيست چرا که "سکوت به مثابه مرگ است."
خبرگزاری فرانسه نيز بر اين نکته انگشت می گذارد که جعفر پناهی تأکيد کرده است که سخنان او بايد برغم تندی و شدت لحن آن، منعکس شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جعفر پناهی، سينماگر ايرانی که از سوی قوۀ قضائیۀ جمهوری اسلامی ايران به شش سال زندان و بيست سال ممنوعيت از فعاليت های سينمائی محکوم شده است، در گفتگوئی که در دو نشریۀ فرانسوی "لا رگل دو ژو"* و ليبراسيون منتشر شده است تأکيد کرد که جای او در ايران است و به هيچ وجه کشور را ترک نخواهد کرد.
جعفر پناهی در اين مصاحبه گفت اطمينان دارد که مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی ايران مانع عزيمت او از ايران نخواهند شد ولی او چنين کاری را نخواهد کرد و در ايران خواهد ماند.
سينماگر ايرانی در ديدار و گفتگو با "ژان- لوئی مارتينلی"*، مدير تئاتری در "نانتر"*، شهری در حومۀ پاريس، که به تهران سفر کرده است گفت در بد ترين شرايط ممکن به سر می برد و هر لحظه ممکن ست که مأموران به سراغش بروند و او را به زندان بياندازند.
جعفر پناهی افزود مطمئناً می تواند از کشور خارج شود و به باور او هدف از در منزل تحت نظر بودنش نيز برخورداری از اين امکان است اما او در مقام يک سينماگر "می خواهد و بايد که در بارۀ ايران و ايرانيانی که طرز فکرشان را می شناسد فيلم بسازد."
جعفر پناهی در توضيح کار سينمائی خود بر اين نکته تأکيد کرد که "او فيلم سياسی نمی سازد بلکه فيلم هائی می سازد که از مسائل اجتماعی در آن سخن در ميان است."
اين سينماگرايرانی در دنبالۀ مصاحبه با "ژان- لوئی مارتينلی" گفت چه بخواهد و چه نخواهد در حال حاضر به يک "نماد" تبديل شده است و در صورت ترک ايران تمامی معنای کار او از دست خواهد رفت و او با اين کار کلیۀ کسانی را که در ايران برای "تغيير" مبارزه می کنند با سردر گمی رو به رو خواهد کرد.
پناهی می خواهد که در بارۀ وضعيت او بگويند، بنويسند و شهادت دهند، چرا که اين، يکی از شرايط بقای اوست. از نظر اين سينماگر وضعيتی دشوار تر از وضعيت کنونی برای او متصور نيست چرا که "سکوت به مثابه مرگ است."
خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به اين مصاحبه اختصاص داده است بر اين نکته انگشت می گذارد که جعفر پناهی تأکيد کرده است که سخنان او برغم تندی و شدت لحن آن، به گونه ای کامل در نشریۀ "لا رگل دو ژو"، نشريه ای که ادارۀ آن را "برنار هانری لوی"، فيلسوف فرانسوی به عهده دارد، منعکس شود.
جعفر پناهی در بخش ديگری از اين مصاحبه به انگيزۀ بازداشت و چگونگی محکوميت خود پرداخته و يادآور می شود که او را "به خاطر حرف هايش و و نيز تماس هايش با افرادی که مخالف رژيم بوده اند دستگير و محکوم کرده اند و به همين دليل نيز او را خطرناک تلقی می کنند."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016