سه شنبه 24 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تدابیر امنیتی برای چهارشنبه سوری؛ تردد موتورسيکلت ها در تهران ممنوع شد، راديو فردا

با فرا رسيدن روز چهارشنبه سوری در ايران، هشدارهای مقام های انتظامی و قضايی جمهوری اسلامی ايران در مورد آنچه هنجارشکنی، اخلال در نظم عمومی و ايجاد مزاحمت برای مردم ناميده اند، افزايش يافته است.

حسين رحيمی، رئيس پليس راهنمايی و رانندگی تهران بزرگ، روز سه شنبه و چند ساعت پيش از آغاز مراسم سنتی چهارشنبه سوری در شهرهای ايران اعلام کرد که تردد موتورسيکلت ها از ساعت ۱۶ همين روز در تهران ممنوع است.

وی اشاره ای به دليل ممنوعيت تردد موتور سيکلت ها در پايتخت ايران نکرد و در عين حال گفت:مأموران راهنمايی و رانندگی، از ساعت ۱۴ برای تسهيل در عبور و مرور شهروندان، آماده باش هستند و با خودروهايی که مسير تردد مردم را مسدود می کنند، برخورد می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيشتر نيز گزارش شده بود که مدارس نوبت بعدازظهر شهر تهران، دو ساعت زودتر تعطيل می شوند.

در اين حال، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران ، آنچه که اخلال در نظم عمومی و ايجاد مزاحمت برای مردم را در هر فصل و روز ناميد، را جرم دانست و گفت: کسانی که در شب چهارشنبه آخر سال ، برای مردم مزاحمت ايجاد و به اموال عمومی تعرض کنند، تحت تعقيب قرار می گيرند.

وی با اعلام اينکه پليس مکلف است اين افراد را به مراجع قضايی معرفی کند، افزود: اين موضوع به معنای مخالفت با برخی مسائل اجتماعی نيست، بلکه شهروندان بايد بياموزند که تحت لوای قانون اقدام کنند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به جلسه روز دوشنبه ستاد جرايم خاص گفت: در اين جلسه، بر اقدامات پيشگيرانه پليس و مرجع قضايی تاکيد شد.

پيش از دادستان عمومی و انقلاب تهران، عليرضا آوايی، رئيس کل دادگستری تهران، نيز گفته بود که قضات برای برخورد با کسانی که متخلفان در چهارشنبه سوری ناميد، دارای اختيارات ويژه ای هستند.

وی گفته بود: دشمنان قصد دارند تا از احساسات جوانانی که اصلا انگيزه ضد انقلابی ندارند، سوء استفاده کند و از بين آنها وارد شود.

اين سخنان در واکنش به برخی فراخوان های معترضان و مخالفان دولت برای اعتراض به بازداشت مير حسين موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان، و همسرانشان، در روزهای سه شنبه آخر سال ابراز شده اند.

در همين حال، روزنامه روزگار نوشت:کليک کردن روی سايت خبرگزاری ها و سايت های خبری همراه است با اخباری که از آماده باش تا دندان مسلح تمام سازمان های شهری و انتظامی برای مقابله با حوادث چهارشنبه سوری گزارش می دهند.

به نوشته اين روزنامه، رئيس پليس پيشگيری تهران بزرگ «نسبت به رعايت خطوط قرمز از سوی افراد در برگزاری مراسم چهارشنبه سوری» هشدار داده و گفته است: مردم مراسم چهارشنبه سوری را در محله ها و کوچه ها برگزار کنند، وارد معابر اصلی نشوند، ترافيک ايجاد نکنند و به گفته او، آسيبی به مردم و بيت المال نرسانند.

روزنامه ابتکار نيز به نقل از بهمن کارگر، معاون اجتماعی نيروی انتظامی، نوشت بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط نيروی انتظامی، ۴۰ درصد از مردم با برگزاری مراسم چهارشنبه سوری موافق و ۴۶ درصد هم با روشن کردن آتش در شب چهارشنبه آخر سال موافق بودند، و ۴۶ درصد ديگر از مردم، برگزاری مراسم چهارشنبه سوری را مهم ارزيابی کرده اند.»

وی در عين حال گفت: « البته ۲۷ درصد مردم هم خواستار برخورد با افرادی بودند که اقدام به اخلال آرامش می‌شوند.»

اين آمار، ناقض گفته های حسين ساجدی‌نيا، فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ، است که عنوان کرده بود «بيش از ۹۵ درصد مردم تمايلی به برگزاری مراسم چهارشنبه‌ سوری ندارند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016