یکشنبه 15 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی در تلويزيون: قوانين ماهواره نيازمند بازنگری جدی است، خبرآنلاين

جامعه > چهره‌ها - احمدی مقدم در برنامه نگاه يک امشب درباره ماهواره، چهارشنبه سوری، حادثه ميدان کاج و پليس سايبر سخن گفت

فرمانده کل نيروی انتظامی امشب در برنامه نگاه يک حاضر شد و به سئوالات مجری برنامه پاسخ داد. او درباره چهارشنبه سوری، پليس مجازی، ماهواره و ساير مسايل مربوط به نظم و امنيت جامعه سخن گفت. خلاصه ای از اظهارات احمدی مقدم به شرح زير است:

چهارشنبه سوری را مديريت کرديم

در جامعه به تناسب سن افراد، رفتارهای هيجانی شکل می گيرد. در گذشته، رفتارهای چهارشنبه سوری بسيار افسارگسيخته بود و در کشورهای اروپايی نيز هم اکنون چنين چيزی وجود دارد.

در سالهای اخير نيروی انتظامی سعی کرده شادی مردم را مديريت کند تا جوانها بتوانند به شکل مناسبی هيجان خود را تخليه کنند. ما بايد با حوصله از اين مسئله عبور کنيم.

از يک ماه قبل از چهارشنبه سوری، ترقه زدن، زير پای خانمها و آسيب رساندن به شهروندان وجود داشته و انفجارهای وسيعی نيز ايجاد می شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ممکن است دو سه ساعتی در چهارشنبه سوری، آلودگی هوا و دود و سر و صدا داشته باشيم، ولی همين نيز مشکل دارد. توليد مواد کم خطر توسط وزارت دفاع و واردات آنها، سمت و سوی منطقی به اين مراسم داده است.

امسال کشفيات مواد خطرناک بسيار اندک بوده است و اميدواريم با همراهی مردم، امسال مشکلات اين شب کمتر شود.

قبلا به اين نتيجه رسيده بوديم که هشدار دادن قبل از چهارشنبه سوری و از زمان اول اسفندماه، باعث دامن زدن به اين مسايل شده بود، برای همين امسال نيز هشدارها را گذاشتيم تا در نزديک چهارشنبه پايان سال، به مردم بدهيم.

ترافيک شب عيد، بيشتر از هميشه

امسال ترافيک شب عيد، بيشتر خواهد بود. با اجرای طرح هدفمندی يارانه ها، اقشار مستضعف توان خريداری بيشتری پيدا می کنند. قيمتها نسبتا امسال ثابت مانده و يا کم شده، مردمی که سالهای گذشته محتاج نان شب خود بودند، امسال توانستند قدرت خريد شب عيد پيدا کنند و همين مسئله باعث ايجاد ترافيک می شود.

ماشين خيلی زياد نيست، ولی پارکينگ به اندازه کافی وجود ندارد. عمده ترافيک مربوط به وقتی است که مردم دنبال جای پارک می گردند و خيابان را قفل می کنند. ما به ماموران گوشزد کرده ايم خيلی به مردم سختگيری نکنيد. اندکی مدارا با مردم به ماموران توصيه شده، البته اين به معنی آن نيست که هر کس خواست زير تابلوی توقف ممنوع، پارک کند.

عيدی پرسنل خود را در سال آينده می دهيم

سه سال متوالی است ما عيدی نتوانسته ايم به موقع به کارکنان نيروی انتظامی بدهيم. امسال نيز روندی که پيش می رود، معلوم نيست چه زمانی بتوانيم پرداخت کنيم. بابت نوروز، ما هيچ فوق العاده اضافه ای به نيروی انتظامی نداديم. از ابتدای امسال، رئيس جمهور قبول کرده، اضافه کار پرسنل ما را پرداخت کند. هر چند اين مبلغ را ما پرداخت کرديم که به کسريهای ما اضافه شده، ولی نهايتا از ۵۰ تا ۸۰ ساعت، برای هر نفر از پرسنل ما، اضافه کار در ماه های امسال لحاظ شده است. فکر می کنيم امسال نيز عيدی سال آينده به دست کارکنان ما برسد.

جرايم پليس، تبديل به تخلف شده است

در گذشته ۷۰ درصد از شکايات مردم از نيروی انتظامی مربوط به جرايمی مانند ارتشا و ضرب و شتم بود، ولی الان شکايات مربوط به تخلفات رفته و اين حسن زيادی محسوب می شود.

تخلفاتی مانند بی توجهی، تندخويی، جواب سر بالا دادن به جای شکنجه، تحقير، رشوه، تبانی، فراری دادن متهم، اکنون از سوی مردم مطرح می شود که در جای خود، بهتر است.

در ماجرای ميدان کاج، پليس ما اگر می توانست عمليات روانی انجام دهد و اينقدر مشکل برايش به وجود نمی آمد. پليس ما بعد از ۳ دقيقه، سر صحنه می رسد. در زمانی که مامور ما حضور داشته، ضارب، تهديد به خودزنی می کرده، مامور ما بايد يک سر و صدايی ايجاد می کرد، تير هوايی می زد تا فضای روانی را در اختيار بگيرد. مامور ما در آن صحنه، تخلفی نکرده بود. من نمی خواهم پرده پوشی کنم، ولی مامور را توبيخ کرديم به جهت اينکه تلاش بيشتری نکرده بود. مقتول ۱۳ ضربه چاقو خورده بود که ممکن بود ديگر هم نشود برای او کاری کرد.

قانون ماهواره، تجديد نظر می خواهد

ما هيچ وقت با ماهواره قاطعيت نداشتيم. همواره در کشور با تعلل با ماهواره روبرو شده ايم. پليس هيچ وقت همت جدی و روال يکسانی نداشته و اين تصور به وجود آمده که قانون منسوخ شده است. يک زمانی با زيرشلواری در خيابان آمدن، جريمه داشت، اين قانون متروک شده، ولی منسوخ نشده. ماهواره نيز در حال متروک شدن بود. مراجعی می نشينند و برای آن سياست گذاری می کنند. واقعيت اين است که بسياری از مناطق کشور نمی توانند تلوزيون رسمی و صدا و سيمای جمهوری اسلامی را دريافت کنند. حتی در تهران نيز نمی توانند کانالهای معمول تلوزيون را ببينند. در فضای توليد رسانه ای هم بايد جذابيت ايجاد شود. با رئيس صدا و سيما بارها عرض کرده ام جذابيت تلوزيون را اجازه ندهيد پايين بيايد. گفته ام اگر جذابيت را شما پايين بياوريد، همان موقع استقبال از ماهواره بالا می رود.

در مقوله ماهواره، تمام مسايل از جمله اقدامات ايجابی و سلبی، نيازمند بازنگری جدی دارد. اين که می گوييم ماهواره ممنوع است و برخورد کنيم، جواب نمی دهد. زمانی آقای مهاجرانی که وزير ارشاد بود می گفت مردم به زودی وسايل معمول دريافت می کنند، ولی او از اين نکته غافل بود که بايد فرصت را به دست آورد تا بتوانيم آسيبهای ماهواره را کم کنيم.

فعاليتهای فعلی به معنی نفی کامل ماهواره نيست، برای سازماندهی و ايجاد فرصت برای ماست. مجلس نيز يکی دو بار بحث تغيير در قانون را آورده و برده و ما را هم دعوت می کند و صحبت می کنيم.

تشکيل پليس فضای سايبر

دو بخش در نيروی انتظامی وجود دارد، يک بخش توليد و استقرار زيرساختهای فضای الکترونيک و توليد و نگهداری آن است که به نام فاوا مطرح است. فتا يا پليس سايبر يا پليس فضای تبادل اطلاعات، امنيت اين فضا را برای مردم ايجاد می کند تا مثلا برای مبادلات بانکی و مالی، امنيت را به ارمغان بياورد. امنيت سيستمهای اينترنتی برای جلوگيری از هک و سرقت و ورود و تجاوز به حريم خصوصی افراد، به عهده اين سيستم است.

اين جرايم که تحت عنوان جرايم سايبری مشخص شده و آئين نامه ای توسط دولت برای امنيت فضای تبادل اطلاعات، باعث تشکيل اين پليس شده است. قبل از تشکيل، کشورهايی مانند چين و کره و روسيه را بررسی کرديم و با آخرين تجربيات آنها و اينترپل اين پليس را راه اندازی کرديم و هنوز راه نيفتاده، پرونده های زيادی را کشف کرد و نشان داد هنوز خطرهای جدی در اين زمينه وجود دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016