پنجشنبه 4 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تلاش هکرهای مستقر در ايران برای نفوذ در ياهو، جی ميل و اسکايپ، بی‌بی‌سی

يک شرکت فعال در زمينه امنيت اينترنت از دستيابی هکرهای مستقر در ايران به گواهی ديجيتال خدمات پست الکترونيکی ياهو و گوگل و ديگر نرم افزارهای ارتباطی مانند اسکايپ خبر داده است.

شرکت کمودو در نيوجرسی آمريکا که در زمينه صدور گواهی ديجيتال فعاليت می کند، اعلام کرده است هکرهايی از داخل ايران توانسته اند با رخنه به درون سايت يکی از واحدهای اروپايی اين شرکت، گواهی ديجيتال سايت هايی مانند جی ميل، ياهو، اسکايپ و مرورگر فايرفاکس را جعل کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کمودو با اشاره به آدرس اينترنتی هکرها و نوع تمرکز حملات آنها احتمال می دهد اين حمله از سوی دولت ايران و برای به دست آوردن نام کاربری و کلمه عبور ای ميل شهروندان اين کشور انجام شده باشد.

گواهی ديجيتال(Digital Certificate) سندی الکترونيک است که به کاربران اطمينان می دهد تبادل اطلاعات بين مرورگر آنها و سرور سايت مورد رجوع رمزگذاری شده است و شخص سومی به آن دسترسی ندارد.

حمله مورد اشاره کمودو در پانزدهم مارس انجام شده و اين شرکت پس از کشف اين موضوع، گواهی های جعل شده را باطل کرده است.

جعل گواهی ديجيتال سايت های اينترنتی به دولت ها اجازه می دهد با تغيير مسير ترافيک آنلاين، به مکاتبات الکترونيک آنها دسترسی پيدا کنند.

از سوی ديگر، جعل گواهی ديجيتال مرورگرهای اينترنتی به هکرها اجازه می دهد در فعاليت آنلاين کاربران جاسوسی کنند.

هنوز معلوم نيست اطلاعات کاربری چه تعداد از شهروندان ايرانی دزديده شده است.

محمود عنايت، کارشناس اينترنت به بی بی سی فارسی گفت: "شرکت کمودو می گويد که اين حمله را خيلی زود شناسايی کرده و گواهينامه های صادر شده را باطل کرده است. همچنين به تمامی سايت هايی که گواهينامه ها به اسم آنها صادر شده، اين موضوع اطلاع داده شده است."

فايرفاکس و گوگل از ارتقای مرورگرهای خود برای شناسايی گواهی های جعلی مورد نظر خبر داده اند.

محمود عنايت به کاربران اينترنت توصيه کرد برای جلوگيری از خطر دسترسی احتمالی هکرها به اطلاعات شخصی آنها در اولين فرصت مرورگرهای خود را به روز کنند.

آقای عنايت گفت: "به کاربران ايرانی توصيه می شود از مرورگرهای کروم يا فايرفاکس استفاده کنند و مرورگرهای خود را به روز کنند. همچنين به کاربرانی که نگران امنيت خود هستند، توصيه می شود که پس به روز کردن مرورگرهای خود، رمزهای عبورشان را عوض کنند."

او همچنين به فعالان سياسی و اجتماعی توصيه کرد برای دسترسی به پست الکترونيک از سرويس های امن و قابل اطمينان وی پی ان استفاده کنند.

دولت های مختلف تاکنون چند بار برای به دست آوردن اطلاعات شهروندان از طريق جعل گواهی ديجيتال سايت های ارتباطی اقدام کرده اند.

يکی از تازه ترين موارد، تلاش دولت سابق تونس برای نفوذ به حساب کاربری شهروندان در شبکه های اجتماعی و کنترل فعاليت آنها از طريق پاک کردن پيام های مخالفان بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016